| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
ace Veteran

|
Posted: 25.06.2014 12:03 Post subject: |
|
|
Uansett person er det viktig at klubben vår begynner å se seg omkring og hente inn inntrykk og informasjon fra den store verden. Tankegangen om at så lenge man er "gammel Rosenborger så er man god nok" må kastes engang for alle. Verden er blitt mindre og informasjonen ligger foran føttene våre bare man evner å heve blikket fra pappkruset med kaffe! _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
ImNotFreddy Senior
|
Posted: 25.06.2014 12:11 Post subject: |
|
|
Ser gjerne Liverød i en lederrolle i klubben, men tror det blir vanskelig å få han i en fast stilling siden han er så glad i Sør-Amerika. Men en rolle ala den Cruyff har hatt i Barcelona og Ajax hadde ikke vert meg imot.
Slik jeg ser det så er det bare han og TKK som har ett godt nok nettverk og stor nok kompetanse og erfaring til å stake ut en ny kurs her til lands. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 25.06.2014 13:09 Post subject: |
|
|
| Er det noen som har oversikt over CVen hans egentlig? Litt tynt at han har nettverk i Sør-Amerika og er kritisk til nordmenns fascinasjon for engelsk fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 25.06.2014 13:17 Post subject: |
|
|
| Foruten om Sandefjord har han spilt fotball i sør-amerika og Danmark (i forløperne til FCK).Er visst utdannet siviløkonom og eier en tekstil fabrikk i Uruguay. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 25.06.2014 13:24 Post subject: |
|
|
| Men han har aldri jobbet i en fotballklubb med noe som med velvilje kan minne om det en SL jobber med? |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 25.06.2014 13:34 Post subject: |
|
|
| Nei, men det har ikke Hoftun heller. Bare det faktum at han er siv.øk synes jeg er betryggende. Har stor tro på at han kan gjøre en bedre jobb enn Hoftun og Eggen jr. Om han er den beste kandidaten? Det har jeg ikke grunnlag for å konkluderer. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 25.06.2014 13:41 Post subject: |
|
|
Arbeidsoppgavene innenfor denne litt vage tittelen SL må fordeles ut på 1-3 ansatte. Det er for stort sprik mellom alle oppgavene man mener 1 person skal være god/best på.
En person kan gjerne få tittelen SD/SL, men det må være et tett knyttet team på flere mann som jobber med dette. to speidere, en jurist, en økonom, en tidligere agent/rådgiver som kan dette med forhandling i fotballverden ut og inn.
Det juridiske kan leies inn på behov, alternativt så ansetter man en agent/rådgiver som har juridisk utdannelse, flere av dem der ute.
Men uansett hvor mye vi leter så finner ikke vi 1 person som er jurist, økonom, har lang erfaring med kontrakter, forhandlinger av avtaler, lang erfaring innenfor denne delen av fotballen, som har "vårt" syn på fotball, evner å planlegge på kort og lang sikt, som kan styre hele den sportslige delen etter en rød tråd, som kan fungere som rådgiver og sparringspartner for resten av organisasjonen og spillerne, både juniorer og alagsspillere, som har et stort nettverk internasjonalt i fotballen og som kjenner både nasjonale og internasjonale regelverk, som evner å spotte talent og avdekke styrker og svakheter, osv osv osv.
Det er rett og slett galskap å legge dette på 1 person. Og å sette det på Erik Hoftun som ikke(da han ble ansatte) hadde noen av dette var en oppskrift på katastrofe. At man har brukt 7 år på å utdanne han (og feilet) gjør at vi er der vi er idag. |
|
| Back to top |
|
 |
nin Rutinert
|
Posted: 25.06.2014 14:15 Post subject: |
|
|
| ImNotFreddy wrote: | Ser gjerne Liverød i en lederrolle i klubben, men tror det blir vanskelig å få han i en fast stilling siden han er så glad i Sør-Amerika. Men en rolle ala den Cruyff har hatt i Barcelona og Ajax hadde ikke vert meg imot.
Slik jeg ser det så er det bare han og TKK som har ett godt nok nettverk og stor nok kompetanse og erfaring til å stake ut en ny kurs her til lands. |
2 poster, begge for å hylle Liverød. Lukter troll lang vei.
Artig at du trekker frem TKK og Liverød i samme post, TKK som offentlig gjentatte ganger har kalt Liverød en inkompetent spradebass.
Liverød er en person norsk presse henvender seg til for å få fargerike og krasse uttalelser om norsk fotball. Han er tabloid fyllstoff av verste sort.
Å trekke ham fram som en kandidat for RBK med argumentet "Hoftun er like inkompetent" er en prestasjon. |
|
| Back to top |
|
 |
ImNotFreddy Senior
|
Posted: 25.06.2014 17:09 Post subject: |
|
|
Uff da. Beklager at jeg bestemte med for å registrere meg og starte med å nevne TL. Jeg postet først om han i trenertråden da jeg så at denne lå langt oppe, men når han så nevnt i en annen tråd som jeg ikke så, men som jeg synes han passer bedre i la jeg til min mening der også. Jeg hyller da heller ikke TL, bare trekker han frem som en av de norske personene som faktisk har internasjonal erfaring utover det å være spiller.
Jeg har ikke nevnt Hoftun med ett ord enda, noe jeg synest du burde vite når du selv påpeker at jeg bare har 2 innlegg...
Grunnene til at jeg lar meg friste av TL har ingenting med Hoftun å gjøre:
- Har ledererfaring
- Har økonomiutdanning.
- Har spillererfaring fra flere land på 3 kontinenter.
- Har erfaring som speider og agent og har jobbet med klubber som er langt større enn RBK på dette feltet noe som er en god erfaring.
- Har kontakter både ute i Europa og i Sør-Amerika.
- Har vist at han kan finne spillere som er på det nivået Rosenborg kan håpe på.
- Han er ikke en person som dilter etter NFF og han er imot innavlen vi har i norsk fotball.
- Han har klare og tydelige meninger om hvordan en klubb skal fungere med en trener som har fokus på prestasjonsgruppa (spillere, trenere, fysio etc) og en SL som har fokus på det langsiktige arbeidet med spillerlogistikk spillestil etc.
Her er noe han er noe han skrev for mange år siden. Han pekte allerede da på problemene som eksisterte i Rosenborg. Og ting som er problemer den dag i dag.
Noen sitater:
| Quote: | En manager, eller sportslig leder, er som treneren en profesjonelt ansatt medarbeider som i realiteten er styrets forlengede operative sportslige arm. Han sitter oftest i styret selv. I andre land benevnes han Visepresident Fotball, men det er kun en kosmetisk ulikhet. Den personen er en nøkkelperson, som i realiteten innehar det totale sportslige ansvar, samt ansvaret for forvaltningen av de sportslige økonomiske ressurser; Han forhandler lønn og ansettelsesvilkår med trenere og spillere, salg og kjøp av spillere. Han har det totale sportslige personalansvar. Dvs. at han også har ansvaret for å ansette en trener, og derfor selvsagt også over litt tid det sportslige resultatansvar. Skjøtter han dette dårlig avsetter styret han.
|
| Quote: |
TRENEREN skal jobbe tett sammen med den sportslig ansvarlige, gjennom daglig dialog. En manager ansetter nemlig kun en trener som passer inn i klubben, i dens filosofier og måte å arbeide på. Han ansetter ikke en trener som ønsker å kvitte seg med halvparten av spillerne i klubben. Dersom det var tilfellet betyr det at de har såpass ulikt syn at et samarbeid i utgangspunktet er dødfødt. De diskuterer selvsagt også personalpolitikk, og klubben kjøper aldri en spiller treneren ikke vil ha, samtidig som de lytter til hans ønsker og forsøker å etter- komme dem i den grad det er mulig og hensiktsmessig for klubben. Men, de kjøper ikke en spiller han måtte ønske, men klubben ikke vil ha. Treneren har sterk innflytelse på personalpolitikken, men ikke avgjørende myndighet.
TRENERNE er profesjonelt ansatte per- soner, oftest rekruttert utenfor klubbens egne rekker, med en begrenset tidshori- sont. De verken skal eller bør trekke langsiktige strategier på klubbens vegne. |
| Quote: | | Det synes å være en tendens i norsk fotball å ansette tidligere uten- landsproffer i sportslige nøkkelroller. Det kan være bra, men det er ikke sik- kert at det å ha spilt i England alene er kvalifikasjon nok til de oppgaver en sportslig leder bør ha |
| Quote: | SAMTIDIG som treneryrket og -jobben har blitt profesjonalisert, resultatkravene har økt og jobbusikkerheten blitt større, så bør tilsvarende krav settes til dem det skal rapporteres til. Dersom ikke er man like langt. Den sportslige leder skal ut- over administrative oppgaver samtidig stå trener og laget så nær som mulig.
Idéelt sett bør han ha gått ”i lære” som assistent, ha lært yrket sitt. Han bør ha fotballerfaring, helst på høyt nivå, gjerne vært trener for den del, ha utstrakte operative evner samt være en ledertype. |
Ble mange sitater nå, men så sier han også mye godt. Han peker på problemer som detfaktisk klages over her inne på dette forumet den dag i dag. Dette skrev han altså i 2006. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 25.06.2014 21:42 Post subject: |
|
|
| Hva med Erik Solér? Har vel bra erfaring? |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 25.06.2014 21:47 Post subject: |
|
|
Det har Erik Hoftun også nå, ingen av dem er i mine øyne skikket til den jobben.  |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 25.06.2014 22:08 Post subject: |
|
|
| Synes CV-en til Solér er bra. Spørsmålet er kanskje om personligheten er den rette? |
|
| Back to top |
|
 |
ImNotFreddy Senior
|
Posted: 25.06.2014 22:14 Post subject: |
|
|
Var ikke Soler en av de som satset over evne og kjørte Start ut i bråk da?
Last edited by ImNotFreddy on 25.06.2014 23:05; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 25.06.2014 22:17 Post subject: |
|
|
CVen til Hoftun vil også se bra ut fra folk som ikke følger klubben. Jeg kjenner ikke inngående til Soler, kanskje er han fantastisk flink i jobben. Men han fremstår ikke som en smart fyr, vekren i media eller de ytterst få gangene jeg tilfeldigvis har vært i nærheten av han.
Han og Ravnaas kjørte jo Start og den tullete sportslige satsingen sammen med idiotiske stadionsatsingen fullstendig i grøfta, han tapte alle pengene sine der og havnet i retten etc.
I NY Red Bulls så var det vel mye rart, elendige kjøp og manglende sportslig suksess som etterhvert endte med sparken.
Nei, jeg hadde vel faktisk muligens fortsatt med Hoftun om Solèr hadde vært alternativet. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 25.06.2014 22:41 Post subject: |
|
|
Solér lyktes i det minste med å signere Kenny Cooper  |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 25.06.2014 22:45 Post subject: |
|
|
Han lyktes også i å kjøpe Roy Miller fra Erik Hoftun hehe |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 08.07.2014 22:49 Post subject: |
|
|
Kanskje vi skulle ha hentet en sportslig leder som ikke hadde trengt å se VM-semifinalen for å eventuelt få en litt mer offensiv filosofi?
Leder 2-0 og går for det tredje, ... leder 4-0 og går for det femte ... 5-0 og er fremdeles offensive.
Presser ikke bare enkeltvis og svakt på ballfører, men i hele pressleddet langt inne på motstanders halvdel og med aggressiv førsteforsvarer.
Spiller på medspiller i medløp med flere samtidige bevegelser fremover og i bølger. Ikke alle på en gang slik at de offensive står feilvendte og/eller i ro og lett blir tvunget til støttepasninger bakover og dermed ødelegger hele angrepet ("Rosenborgsk 2014").
Såkalt "moderne fotball" har jaggu utviklet seg siden PJ Hansen konkluderte.
Hoftun må vel få enda et par terninger for å kunne vurdere slikt spill? _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Pillen Senior
|
Posted: 09.07.2014 19:17 Post subject: |
|
|
| Henning wrote: | | Er det noen som har oversikt over CVen hans egentlig? Litt tynt at han har nettverk i Sør-Amerika og er kritisk til nordmenns fascinasjon for engelsk fotball. |
Er faktisk ikke så negativ til Liverød. Han har åpenbart teft på overgangsmarkedet, og har et stort nettverk i Sør-Amerika. Han er nok en person som vil dra på seg en del oppmerksomhet. En av de mest interessante norske alternativene. |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 09.07.2014 20:59 Post subject: |
|
|
Han jobbet vel for Schalke 04 om jeg ikke tar feil (rettled meg gjerne her) og var speider i Sør-Amerika for dem. Han er jo allerede 3 ganger så kvalifisert som han som sitter der i dag _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
| Back to top |
|
 |
Pillen Senior
|
Posted: 11.07.2014 22:44 Post subject: |
|
|
| Ser at Tor-Kristian Karlsen er aktiv hos TV2 om dagen. Virker å være en slags konsulent etter Monaco-oppholdet. Bør ikke være umulig å ta en prat med fyren for å høre ståa. |
|
| Back to top |
|
 |
Troillanpåtopp Proff
|
Posted: 06.09.2014 12:41 Post subject: |
|
|
Ser at flere inne her nevner Karlsen. Er han av noen aviser nevnt? Eller er det bare ønsketenkning? Tror også han har vært en gedigen ressurs, men et redd for at vi har rotet altfor mye til at han er aktuell. Håper på Sollied + KI, med NAE som konsulent...  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.09.2014 12:48 Post subject: |
|
|
| VG hevdet 24. august at han er aktuell. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 06.09.2014 19:30 Post subject: |
|
|
Det kan nok antas at klubben er klar over ham, men om de gjør noe med det er jo en annen sak. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
Posted: 09.09.2014 21:45 Post subject: |
|
|
| Quote: | 21:24
Kommentarer fra Martin
Henter du Alexander Tettey tilbake til Rosenborg når du tar over jobben som sporsdirektør i Rosenborg etter sesongen?
Tor-Kristian Karlsen: Tror vel neppe Tettey vender hjem med det første uansett hvem som er trener eller sportsdirektør. |
Noe direkte 'nei' er det ihvertfall ikke Fra landskamp-chatten på tv2.no. |
|
| Back to top |
|
 |
TheKaep Junior
|
Posted: 10.09.2014 14:54 Post subject: |
|
|
TKK fikk flere spørsmål om koblingen mot RBK på TV2 chat'en i går.
Han var ikke direkte avvisende ihvertfall...
"- Har du blitt kontakten av RBK ang SD stillingen på Lerkendal, og ville du såfall vurdere å takke ja til jobben?"
TKK: "Det var da et veldig direkte spørsmål!"
"-Det går rykter i Trondheim om en duo med TKK og T.Sollied... Noe hold i det? Er det interessant?"
TKK: "Akkurat den kombinasjonen var en nyhet for meg..."
::::::::
Kanskje en duo med Fagermo el. Bradley og Karlsen ikke er en nyhet for ham...
Spekulasjoner på temmelig høyt nivå...
 |
|
| Back to top |
|
 |
|