English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Erik Hoftun
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 333, 334, 335 ... 405, 406, 407  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 25.05.2014 14:45    Post subject: Reply with quote

De eneste som kan leve med det som leveres av RBK om dagen, er de som er avhengige av at det som leveres kan kalles "noe man kan leve med" for at de skal beholde stillingene sine, dvs. Hoftun og Perry.

Alle andre ser at vi sitter på en stall som ikke får ut noe i nærheten av det de burde ha potensiale til, og at vi helg etter helg underpresterer og oppnår høyst mediokre resultater. Treneren sier at vi må "ta med oss det vi gjorde det siste kvarteret av første omgang" og lignende greier. Sportslig leder har lagt lista så lavt at laget fint kan cruise inn til 3.plass og fortsatt være innenfor målet om å "være med å prege medaljekampen i Tippeligaen".

Dette blir nok en sesong der bronse i en utrolig dårlig hjemlig serie er det beste vi kan håpe på. Slik vi opptrer i kampene nå om dagen tviler jeg til og med på at vi klarer DET. Med litt godvilje kan vi si at det er to eller tre lag som viser antydning til fotball i denne serien, mens vi sitter på en bøling spillere som med riktig ledelse og litt selvtillit burde vinne 8 av 10 kamper mot ethvert lag i serien, også om vi inkluderer Molde, Strømsgodset og Viking som er de eneste med snev av kvaliteter i stallene sine.

Styret kan vente med å gjøre noe før i august og se at høstsesongen blir et antiklimaks der alt er utenfor rekkevidde, eller ta det eneste riktige grepet nå og spare tusenvis av mennesker fra apatiens jerngrep. Jeg kjenner at jeg fullstendig har mistet troen på Rosenborg, og det er en vond følelse. Jeg ville så gjerne at det skulle bli bra med Perry, men ser nå med all tydelighet at det ikke vil skje. Rekken av dårlige beslutninger og gal pengebruk har ført Rosenborg inn i en blindgate der reduserte ambisjoner og spillerkjøp fra hylle 2 i norsk målestokk har blitt utfallet. Det å gå inn i en høst hvor ingenting er mulig å vinne er livsfarlig økonomisk også. Jeg gidder ikke å gå på Lerkendal for å se om Rosenborg kan slå Bodø Glimt og ta et viktig steg nærmere den forgjettede femteplassen. Mulig man er blasert etter å ha vært med på så mange oppturer siden 1992 da jeg så min første RBK-kamp, men dette er bare trist.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
henrifei
Veteran

PostPosted: 25.05.2014 14:54    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!

Hoftun og Per Joar MÃ… GÃ…
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran

PostPosted: 25.05.2014 17:43    Post subject: Reply with quote

Hvem bør inn som ny SD? Bratseth vil vel ikke.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 25.05.2014 18:24    Post subject: Reply with quote

Med all respekt for fotballkunnskapen og oversikten til mine meddebattanter: det håper jeg ingen her inne har forutsetninger for å vite. Det er nok mange kjente navn som hadde hatt både bedre utgangspunkt og brattere læringskurve enn Hoftun, men aller helst hadde jeg sett at klubben klarte å unngå å sette foten i "gammel spæller sjø heil ved"-fella vi selv og andre klubber tramper ikonsekvent.

Jeg tipper det finnes mindre profilerte kandidater med vesentlig bedre forutsetninger for å lykkes hvis man vet hvordan man skal lete. Helt ukjente er de neppe, pga kravet til fotballkompetanse, men kanskje ikke så åpenbare at de blir foreslått av sånne som oss.
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 25.05.2014 18:27    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:

Han var sliten og lei sist, men det begynner å bli noen år siden. Har noen spurt han nå? Tipper han svarer ja, om ikke annet inntil vi finner en erstatter.
Løkkagutt
Proff

PostPosted: 25.05.2014 19:42    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:

Dersom både Hansen og Hoftun går så bør man først evaluere om man i det hele tatt skal ha en sportsdirektør-stilling eller om man heller skal gå over til manager-rolle. Skal man fortsette med en sportsdirektør-stilling og en hovedtrener, så må det defineres bedre hvilke roller som skal ha hvilket ansvar.

Dersom man skal ha en sportsdirektør så kan Bengt Eriksen, Lars Tjernås eller Ola by Rise være kandidater i mine øyne.
Alle har trenererfaring og stor kompetanse innen fotball og er analytiske. Eriksen har i tillegg økonomisk utdannelse og bør derfor kunne forvalte pengene på en god måte.
By Rise er flink til å gjøre en hovedtrener god, noe som bør være riktig i en slik rolle.

Men dette bør evt styret evaluere dersom det blir aktuelt.
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 25.05.2014 20:25    Post subject: Reply with quote

Jeg er vel også for å fjerne hele SD-stillingen av flere grunner. Ikke ser jeg at den ivaretar noen kontinuitet på noen som helst måte, og jeg tror heller ikke at laget blir bedre. Så lenge man har ansatt en speider så er det vel HAN som bør jobbe sammen med trener for å finne spillertyper. Det å ha en SD på sidelinja er bare en ekstra kokk, mer søl og en ekstra millionutgift.

Dessuten vil vi uten SD og da med mer makt til trener ha bedre forutsetninger for å tiltrekke oss bedre utenlandske trenere.

Men skal vi nå først ha en SD så ville jeg gått over lik for å få Bratseth tilbake, det som var ønsket av Werder Bremen er mer enn godt nok for oss. Bedre mann nå finnes ikke i Norge. Ser vel ikke helt for meg Tjernås eller Bengt Eriksen. Kan vel ikke akkurat si at de to har gjort noe som helst som tilsier at de skal inn i jobben. Ville vel heller sett etter en utenlandsbasert person med kontakter rundt omkring som har spillere de kjenner som kunne kommet til oss som vi ellers ikke ville fått. Enten en type som Tor Kristian Karlsen eller andre som vet hva som rører seg og som kunne hentet inn noen med videresalgspotensiale.

Men først og fremst må Hoftun ut, så får en ta debatten SD eller ikke og evt. hvem etterpå. Vi klarer oss fint uten SD nå, og Stig T. kan godt være ansvarlig for kjøp og salg sammen med ny trener inntil vi får bestemt oss.
Rexalor
Veteran

PostPosted: 26.05.2014 03:06    Post subject: Reply with quote

Bratseth? Har folk glemt hvordan klubben var på slutten av hans tid som SD? Å gå fra Hoftun til Bratseth er et minimalt steg opp og mer et steg til siden, og mer middelmådighet i lengden!
Back to top
Sliter
Veteran

PostPosted: 26.05.2014 08:53    Post subject: Reply with quote

Den jeg ønsker som SD er Per A Flod. Urealistisk, men vi hadde sluppet kontraktsrot.
Back to top
MariusV
Veteran

PostPosted: 26.05.2014 08:54    Post subject: Reply with quote

Kunne tenke meg Jan Åge Fjørtoft, personlig
Back to top
batigol
Veteran

PostPosted: 26.05.2014 09:05    Post subject: Reply with quote

Hvofor trenger vi SD når vi har daglig leder, speider, trener, assistent og øvrig støtteapparat?
Trener burde vært manager og daglig leder tar over en del av oppgavene til SD og speider får en mer sentral rolle.

Ut med Hoftun og legg ned SD stillingen.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 26.05.2014 09:35    Post subject: Reply with quote

Sportsdirektør/ikke sportsdirektør:

+ Kontinuitet i helhetlig sportslig visjon
+ Kontinuitet i støtteapparat/hva trengs
+ Unngår kompetansemonopol hos trener
+ Avlaster treneren i den daglige sportslige driften
+ Annen kompetanseprofil enn hovedtrener mtp. økonomi, regelverk etc.
+ Intern kompetanse ved treneransettelser/avskjedigelser
+ Noen har hovedansvar for å tenke i lange linjer uten å beskytte egen jobb på kort sikt

- Krever at styret har tydelig definert rolleinnhold for SD
- Krever ditto prestasjonskriterier
- Potensiell konflikt ved rolleoverlapp med hovedtrener
- Uklart hvem som passer i rollen/mange dårlige eksempler

I mine øyne er utfordringene med sportsdirektørrollen stort sett knyttet til rolledefinisjon, rekruttering og evaluering - det er rett og slett for lite kunnskap, ikke bare i RBK, men i norsk fotball generelt, om hva en god SD egentlig gjør. Rollen i seg selv betrakter jeg som mer eller mindre utelukkende positiv, spesielt i en klubb som helt bevisst ønsker å framstå med en langsiktig fotballfilosofi som del av fundamentet - da kan ikke klubben revolusjoneres annethvert år av en ny manager. Selv den lille konflikten som kan oppstå mellom SD og hovedtrener ved uenighet skal vanligvis være positiv for prestasjonene.

Når det er sagt forutsetter dette at de organisatoriske utfordringene jeg nevnte blir løst, for det er ingen tvil om at feil person i den nøkkelrollen gjør mer skade enn gavn - da er jo en manager mer fristende. Dette bør være den mest åpenbart høykompetente personen i klubben på sine områder, hvis ikke er han en hemsko på alle sine ansvarsområder. Jeg ville sett til land med mer erfaring på området - Tyskland, Nederland - for å finne ut hvordan de jobber med å ansette SDer og vurdere jobben de gjør. Kunnskapen finnes nok der ute, hvis klubben ønsker/evner å benytte seg av den.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 26.05.2014 09:50    Post subject: Reply with quote

Det er for mye forlangt å skulle finne 1 person som skal kunne være god/best i alle områdene SD-rollen fyller. SD-rollen må avgrenses og endel oppgaver må settes til andre ansatte.

Ansett en erfaren fotball - rådgiver/agent med juridisk kompetanse til å ta seg av alt som har med forhandlinger, forlengelser, kontrakter etc. En som har sittet på andre siden av bordet i en årrekke og som kjenner aktørene i markedet godt.

Ansett 2-3 speidere som tar seg av kartleggingen av markedet.

Ansett en SD som skal sørge for at klubben følger den fotballfilosofien som er bestemt, som tar avgjørelsene etter innspill og anbefalinger fra teamet sitt, som er nytenkende og åpen for passfotoer tatt andre steder enn i Trondheim. Som til enhver tid sørger for at alle lag fra guttefotball til A-laget tenker og utfører fotball/fotballfilosofien til klubben.

Det er tilnærmet idiotisk å tro at alle disse oppgavene kan løses av 1 mann.
Back to top
Bukowski
Proff

PostPosted: 26.05.2014 09:54    Post subject: Reply with quote

Én stilling eller flere; det fordrer det aller beste av rådgivning/rekruttering/headhunting som finnes på markedet.

Ha dæ vækk, TotalConsult/Avantas.
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 26.05.2014 10:37    Post subject: Reply with quote

En stor fördel men en manager är att det är lätt att veta vem som är ansvarig vid ett misslyckande. När United underpresterade grovt under säsongen fick Moyes fyken. I RBK är det lite svårare: Är det SD eller tränaren sitt fel eller är det bådas fel att det inte går så lysande?
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 26.05.2014 11:07    Post subject: Reply with quote

Fjerner vi sportsdirektør-rollen fra organisasjonskartet har vi fremfor alt en kjempefordel:

+ En måte å si opp Hoftun på som er fullt støttet av lovens krav om saklig oppsigelsesgrunn
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 26.05.2014 12:43    Post subject: Reply with quote

Godt påpekt Konesseur.

med det rotet det er rundt SD kontra trener og hvem som er ansvarlig synes jeg at Manager er riktige vei å gå.

1 person som sitter med ansvaret og så blir det opp til styre og forvalte klubben og sørge for at den beveger seg i riktig retning.
Slik det er nå blir det for mye frem og tilbake og vanskelig å konkretisere hvem som har skylden for hva direkte.
Fosningen
Rutinert

PostPosted: 26.05.2014 12:53    Post subject: Reply with quote

Carsten V. Jensen?
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 26.05.2014 13:51    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:

Trenger vi SD? Trond Sollied har sikkert ikke noe imot å være manager...
Huber
Veteran

PostPosted: 26.05.2014 16:26    Post subject: Reply with quote

Om vi henter inn en manager så må vi jo fortsatt ha inn en trener som kan ta annsvar på treninger.
Back to top
MariusV
Veteran

PostPosted: 26.05.2014 16:27    Post subject: Reply with quote

Jan Åge Fjørtoft
Back to top
davus
Rutinert

PostPosted: 26.05.2014 16:29    Post subject: Reply with quote

Fosningen wrote:
Carsten V. Jensen?

Aldri i livet. Tok en Hoftun på en ellers god FCK-stall.
Huber
Veteran

PostPosted: 26.05.2014 16:32    Post subject: Reply with quote

René Meulensteen hadde vert spennende i mine øyne. Hadde enorm respekt i United før Moyes kastet han på dør, men er mulig han ligger hakket over det vi kan forvente.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 26.05.2014 16:47    Post subject: Reply with quote

Meulensteen er det vel litt blandede oppfatninger om
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 26.05.2014 17:13    Post subject: Reply with quote

Er Bruun og Hoftun en og samme person? De har de spillerne de har og med de kontraktene de har. Morsom lesning. Herre min skaper for et topp par norges andre og tredje største byer har ansatt i sine største klubber. Og de får sitte og sitte og sitte og sitte osv.

Men ingen skal beskylde disse to for å ikke være smarte og mele sine egne kaker, der de sitter innevevd i vantette kontrakter som gjør om noen rører dem, at de klubbene de jobber for nærmest gårkonkurs om noen prøver å få de fjærna. Snakk om å være nærsynte!! Very Happy
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 333, 334, 335 ... 405, 406, 407  Next
Page 334 of 407

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb