English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Gamle RBK- supporterhistorier

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Attaboy
Veteran

PostPosted: 28.02.2013 06:00    Post subject: Gamle RBK- supporterhistorier Reply with quote

Fant ingen skikkelige tråder hvor jeg kunne diskutere/dele historien min, så derfor ble det ny tråd. Hvis og om så, vennligst flytt innlegget.

PerO wrote:

I motsetning til hvordan det ser ut i debattforumene, så er det faktisk veldig hyggelig å være RBK supporter i Drammen. Klubben og Kjernen er vel ansett blant flertallet av Godset supporterne. Kampene mot RBK er et av høydepunktene her i byen Smile

Med dette som idefaktor, vil jeg fortelle en historie for lenge siden. Eller ikke såå lenge siden.

Bergen. Fotballpuben. Rosenborg. Stadion. Hat. Hat. Hat.

Utgangspunktet for oss denne kvelden, var at Rosenborg kom til Bergen og skulle spille mot Brann. Og som jeg etterhvert hadde blitt kjent med bergenserne, var vi hovedfienden. Merkelig nok, da de aldri (på dette tidspunktet) hadde vunnet siden '63. Vi derimot, satt med et utall gull og var suverene i Norge.

Vi diskuterte. Skal vi virkelig stikke til by'n og provosere litt? Underforstått for dere, må dere tenke dere til at vi hadde full kontroll! Yepp! Vi reiser til byen og da til fotballpuben. Med trekkspill!

Ut av taxien, og fort inn på fotballpuben, ser vi disse olme blikkene. Trekkspill, trøndere, Rosenborg og hva det innebærer. Som alltid, når man bestilte halvlitere, ble man påminnet at man faktisk var i Bergen og at man faktisk var trønder. Halleluja. Ingenting gjorde bedre. Vi var godt i gang.

Så, etter at bordet var funnet, pilsen var kjøpt, var vi klar for å kjøre på med en låt. Riktignok ble vi pekefingret om å roe oss ned og ta det rolig, men det var langt ifra intensjonen. Vi begynte med Rosenborgsangen. Åhhh, Rooosenbooorg... osv. Vi sang den høyt, med stolthet og når vi ferdige, følte vi at «alle» hadde lyst til å knuse oss. Digg!

Hah! Da var vi ikke langt unna ei ørtæve! Men, vi så vel heller ikke ut som som noen pingler, så derfor tror jeg de lot oss være. Fatter'n tok så og spilte Brann sangen. For meg utrolig irriterende, men dette viste seg å være et sjakktrekk. Hele puben «runget» med. Der og da vant vi folket og viste hvem som var best. Noe jeg tror var underforstått, vedtatt og helt på sin plass.

Angående kampen: Vi vant, heldigvis. Og vi kom oss aldri fra fotballpuben den kvelden.
gisp!
Legende

PostPosted: 18.04.2013 00:15    Post subject: Reply with quote

Ikke for å ødelegge gleden over 11-0 mot tredjedivisjonslaget Buvik i kveld altså, men det var tider da vi både vant og kunne vunnet tosifret mot Brann, dersom noen av oss "moroklumper" på tribunen hadde klart å holde kjeft, men nei da ...

Jeg tenker stadig med smerte og anger tilbake på den høstkvelden da vi satte i gang et etterhvert høylytt og unisont rop på tribunen om at Ola By skulle ta straffen mot Brann. Vi hadde allerede vunnet serien med solid margin, selv om det sto igjen tre runder etter kveldens kamp.
Rosenborg var uslåelige. Tilhengerne var høyt oppe og nå ledet laget komfortabelt mot erkerivalene Brann. De var slaktet. Det var bare den ultimate ydmykelsen som gjensto.

Ola By Rise var snart 34 år og sto med null scorede seriemål. Rosenborg fikk straffe.
"Ola, Ola, Ola ..." begynte det å lyde fra midt på sittetribunen (over spillerinngangen og til høyre for den). Ropet spredde seg raskt og runget etterhvert fra tilskuere rundt hele Lerkendal. Ikke fra alle, men overalt. Spillerne ble påvirket, man så de snakket sammen og så mot Ola som etterhvert jogget forsiktig frem.
Nils Arne var for en gangs skyld hissig som et lemen på sidelinja. Satt mange meter bak og over ham, men ante ånden i hårføneren som blåste over banen da han forgjeves prøvde å jage (blåse?) Ola tilbake i mål og få Kenta (?) til å ta straffesparket.
"-Slutt med det tullet", kauket en tilsynelatende mer enn lettere irritert Eggen ut over banen. Tror han røyket ennå på denne tida. Brølene var ikke like kraftige når stemmen konkurrerte med røykegørret opp fra strupen. Eggen slo ut med armene og viste med hele kroppen og ansiktsuttrykket at han var veldig, veldig uenig.
Festbræms, tenkte vi, og ropte taktfast på Ola.

I ettertid var det kanskje ikke vanskelig å forstå at Ola måtte bomme. Lojal som han var til Eggen. Nå var han i skvis. Høre på treneren? Høre på tribuneropet? Var dette unødvendig ydmykende for Brann? Han var jo egentlig en gentleman, men litt entertainer også. Når det passet seg vel å merke.

Huff, så dumme vi var. Det kunne blitt 10-0 den kvelden om vi hadde holdt kjeft og latt Eggen styre valg av straffeeksekutør.

PS: Dette ligger langt tilbake i tid og jeg må ta forbehold om at minnet ikke er klusset til, men det var vel mot Brann i -94.
Husker noen journalister klaget til brakka på forstyrrelser og dårlige arbeidsforhold på "pressetribunen/-boksen" etter den kampen. Men artig var det læll RBK
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 18.04.2013 01:45    Post subject: Reply with quote

Good times.

Davy Wathne kommenterte forøvrig den kampen for TV2, og har visstnok ikke satt sine ben på Lerkendal siden Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 18.04.2013 02:22    Post subject: Reply with quote

Muligens ikke som kommentator. Men Davy har da vært på Lerkendal flere titalls ganger siden den gang.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brady
Veteran

PostPosted: 18.04.2013 09:50    Post subject: Reply with quote

Er du sikker på at dette var mot Brann, gisp!? Jeg var på kampen, men greier ikke å huske at Ola bommet på straffe der. Jeg kjenner dog igjen det du skriver om at Nils Arne var hissig på sidelinja fordi Ola gikk frem for å ta en straffe, men mener det var i cupen mot Strømsgodset i 1992. Ola ble ropt frem av publikum for å sette straffen som en hevn for det som skjedde i cupfinalen året før, da han slapp inn tre og nektet å hilse på Kong Harald etter kampen. Men i den kampen gikk straffen i mål.

Her en link fra kampen: RBK - Godset 92

Her er en link fra bortekampen mot Molde i 1990, der Ola bommet på straffe (cirka 11 minutter ut i opptaket): Molde RBK 90
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 18.04.2013 10:16    Post subject: Reply with quote

Situasjonen skjedde mot Brann i 94, ja. Ola ble ropt frem av publikum, men jeg mener det ble som Nils Arne ønsket, at Kent Bergersen tok straffen, og scoret. I hvert fall håper jeg det ble slik, da slike påfunn er ubetinget respektløse overfor motstander. Greit nok å prøve å vinne så mye som mulig, men å la målvakt ta straffer er unødvendig. Et hederlig unntak for Godset-kampen i cupen i 92, dog, jeg husker den slik som Brady - Strømsgodset med Frode Olsen i spissen hadde gjort hva de kunne for å ydmyke Ola i forbindelse med cupfinalen året før, og der og da var vi vel mange som unnet ham revansje.

Det er tydeligvis noe med Strømsgodset og målvaktstraffer, i 94 var det nettopp Frode Olsen som tok straffe mot dem da han og Start vant 8-0 eller noe slikt. Selve straffesparket ble imidlertid ytterligere sirkuspreget av at Olsen bare dyttet ballen et par meter fremover, mens Erik Mykland kom spurtende bakfra og avsluttet - rett i fanget til Thomas André Ødegaard.

Når det gjelder den nevnte Brann-kampen i 94 husker jeg at Dagbladet-børsen dagen etter kampen ga Brann-spillerne utelukkende karakter 1 eller 2. Samtidig hadde avisa en sånn konkurranse der man plukker ut et lag spillere fra eliteserien som får poeng etter prestasjoner, og deltakerne som hadde Brann-spillere på laget sitt var forståelig nok forbannet over at avisas børssetter skulle markere et standpunkt om lagets prestasjoner på en flåsete måte.

Edit: Det er i hvert fall med et straffemål av Kenta i høydepunktene fra kampen.

Last edited by bolgebah on 18.04.2013 10:23; edited 1 time in total
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 18.04.2013 10:19    Post subject: Reply with quote

Brady: Nei, jeg er ikke sikker, men har en fornemmelse av at det var 9-0 kampen. Husker at han bommet. Husker at han scoret på straffe mot Godset i den cupkampen du nevner også. Da var jeg i garderobene etter kampen og lagde noe for en mediebedrift i Drammen, så det er utelukket at jeg ropte på Ola for å ydmyke Godset (profesjonell distanse vettu Razz ).

Edit: Og der var bolgebah ute med en bekreftelse på kampen i alle fall, takker. Manns minne er rare greier. Fikk vi flere straffer kanskje?

Edit2: Kentas straffemål etter 58 minutter ga oss 4-0. Har snakket med han som satt ved siden av meg, og han er sikker på at Ola brente straffen på slutten av kampen da vi ledet med mange flere mål.
VGs statistikk på nett kan heller ikke hjelpe. Dersom den stemmer ble det ikke brent en eneste straffe i Eliteserien i 1994/-95 og -96. Tror mer på at statistikkene de har lagt ut på det området ikke er komplette, og at brente straffer ikke er inkludert før fra 1997.
2mas
Sjef

PostPosted: 18.04.2013 23:28    Post subject: Reply with quote

Ser at "originalen" på Google video nå er borte. Valgte derfor å legge ut TV2-høydepunktene på ny: Rosenborg - Brann 1994

Som alle kan høre og se, ble Ola ropt fram av publikum og sendt tilbake av Eggen da Kaasa ble felt på stillinga 3-0.

Etter 8,5 år brøt Davy løftet om aldri å vende tilbake til Lerkendal: Han var vert i studio på hovedtribunen under RBK - Benfica i mars 2003.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 18.04.2013 23:53    Post subject: Reply with quote

Mars 2004 i så fall. Holdt han seg borte i nærmere 10 år altså? Langsint fyr.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 18.04.2013 23:57    Post subject: Reply with quote

Beklager, satt her og tenkte på 2003/04-sesongen i e-cup. Embarassed
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 19.04.2013 01:07    Post subject: Reply with quote

Takk, 2mas. Nå kan jeg legge denne tyngende børen bort og sove godt RBK

Godt å høre igjen sympatiske Bjørn Hansen også. Balanserte Eggen på en glimrende måte.
"Første kampen vi spilte bra i år," sa Eggen. Hvilken kontrast til uttalelsene vi har hatt de to foregående årene.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb