English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tom Høgli
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Thulian
Veteran

PostPosted: 11.01.2013 22:43    Post subject: Reply with quote

Lengterhjem wrote:

Nå gleder jeg meg til seriestart uavhengig av hvem som går ut eller kommer inn. Vinterpausen er aaaaaaaalt for lang.

God helg godtfolk!

AMEN:D
Løkkagutt
Proff

PostPosted: 11.01.2013 23:34    Post subject: Reply with quote

@Montana
Jeg skal selvfølgelig ikke påstå at jeg har bedre greie på klubbens økonomi enn ledelsen og jeg håper og tror de vet hva de driver med. Men basert på signalene de siste 4-5 årene stiller jeg spørsmål ved å signere en 28 år gammel back i landslagsklasse som ikke er en betydelig forsterkning av 11-eren.

På 3 år gikk vi 100 MNOK i underskudd før vi i fjor gjorde en betydelig og nødvendig snuoperasjon og gikk i pluss, noe som også gikk ut over det sportslige. I mine øyne er en av hovedgrunnene til at vi ikke fikk gull under JJ at vi ikke investerte nok i spillerstallen og at investeringene skjedde for sent. JJ fikk ikke spillertypene han hadde behov for, og når/hvis de kom, så kom de for sent og gjerne et vindu eller to for sent. I tillegg fikk han ikke bredden det var behov for. Jeg mener også at vi solgte gullet ved salget av Bakenga, selv om det var nødvendig pga den dårlige økonomien.

I 2012 gikk vi med overskudd, mye takket være eiendomssalget og jeg er glad for at mye av dette går til nødvendige investeringer i spillerstallen. Bille-en dyr, men god og nødvendig investering. Mikkelsen en bra investering som nok koster en del om enn ikke i direkte overgangssum.

Det jeg reagerer på er å bruke 5 mill på Høgli, som ikke er en vesentlig forsterkning av 11-eren (han er selvfølgelig en betydelig forsterkning av stallen). Spesielt med tanke på at det er andre posisjoner vi har et større behov for forsterkninger. Jeg tenker da spesielt på keeper, backup på spissplass og midtbanespiller.

Basert på de siste års økonomiske resultater og (manglende) investeringer under JJ, kan jeg ikke skjønne at vi plutselig skal ha så store midler til spillerkjøp, uten å bruke det meste av inntektene på eiendomssalg, at vi kan kjøpe Bille, Mikkelsen, enda en spiss og en midtbanespiller, og allikevel kunne bruke 5 mill på en back-reserve.

Jeg frykter at det er et tegn på at ledelsen føler et press på et upopulært valg av trener, som gjør at de føler de må kjøpe gode og dyre navn for å skape tillit og resultater, og at de brenner av for mye av fjorårets fortjeneste.

Som jeg hele tiden har påpekt så er Høgli uten tvil en klasseback. For meg er spørsmålet nytte vs verdi i dette tilfellet. Jeg ville heller fått inn en ung lovende venstreback med potensial til å pushe Dorsin de neste 1-2 sesongene før han tok plassen permanent. Første halvår kunne han blitt lånt ut for å få matching på et høyere nivå med tanke på at vi har Høiland som backup i år. Spesielt hvis vi henter Johansen, som kan spille back ved behov. I mine øyne en billigere, mer langsiktig og bedre investering enn En 28 år gammel Høgli til 5 mill. Hadde Høgli kommet på billigsalg eller han hadde vært en betydelig forsterkning av 11-eren hadde min holdning vært utelukkende positiv.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende

PostPosted: 11.01.2013 23:42    Post subject: Reply with quote

Det Løkkagutt sa. Tommel'n opp!

Jeg ser ingen motsetning mellom å være supporter og å være opptatt av klubbens økonomi og ja, du har nok vesentlig mye mer tiltro til Brakka enn det jeg har.
Back to top
gonnagetchaa
Veteran

PostPosted: 11.01.2013 23:55    Post subject: Reply with quote

Løkkagutt wrote:
Det jeg reagerer på er å bruke 5 mill på Høgli, som ikke er en vesentlig forsterkning av 11-eren (han er selvfølgelig en betydelig forsterkning av stallen)

ok, så han forsterker stallen BETYDELIG, mens han ikke forsterker start-Xi VESENTLIG..? Er det så store motsetninger i stallen? Rolling Eyes
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 12.01.2013 00:05    Post subject: Reply with quote

Ja det er det absolutt. For han er veldig mye bedre enn alternativene som sitter på benken, men han er ikke mye sterkere enn de som spiller idag.
Altså er ikke særlig styrkning av elleveren, men en betydelig styrkning av stallen,
Back to top
Jonas
Veteran

PostPosted: 12.01.2013 00:12    Post subject: Reply with quote

Zorac
Forumsjef

PostPosted: 12.01.2013 00:14    Post subject: Reply with quote

Som andre har vært inne på, kan jo dette være et signal om at Dorsin er på vei ut snart. Jeg er fan av å ha god og rikelig dekning, men jeg kan ikke forstå at vi skal kjøpe en landslagsspiller i "sin beste alder" for så å putte ham på benken. Jeg kan heller ikke forstå at Høgli skal være interessert i en overgang til en (potensiell) benketilværelse, i hvertfall ikke om det er seriøs interesse fra andre klubber, som det vel har kommet signaler på.

Slik jeg ser det er både Høhli, Dorsin og Gamboa for gode - og sannsynigvis for dyre - til å sitte på benken. Vi har riktignok vært heldige med skader på backene, og om det ikke skulle være snakk om langtidsskader vil jeg tro Høiland fortsatt kan gjøre en kurrant figur over kortere perioder. Det blir i hvertfall noget overkill å ha en landslagsback (evt Dorsin eller Gamboa alt etter hva trenerteamet foretrekker i fast startoppstilling) i bakhånd i tilfelle det skulle bli lange skadeavbrekk.

Vi har en av de beste, om ikke det beste backparet i ligaen allerede, men allikevel har Perry og klubben vært bastante hele veien på at en back var prioritet i dette vinduet. Når vi allerede har en ok back i backup som kan spille begge sider og steppe inn for spillere med veldig lav skadefrekvens, ser jeg ikke det skrikende behovet etter å hente en til, i hvertfall ikke en som hadde gått rett inn i startoppstillinga på omtrent samtlige andre lag i ligaen.

Dersom Dorsin ikke er på vei ut skjønner jeg ikke helt tanken rundt å bruke såpass mye penger på en profilert spiller som sannsynligvis skal ha brukbar lønn. Da ville det heller vært mer logisk med en type signering ala Moe. Men, men, gutta har nok en plan.
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 12.01.2013 00:25    Post subject: Reply with quote

Jonas, har du lest noe av det som står?

Tomtepengene går nå til spillerkjøp altså?

- Torgeir Børven
Back to top
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 12.01.2013 00:33    Post subject: Reply with quote

Har nevnt tidligere at jeg er meget positiv til å hente Høgli.

Men vil bare nevne at Dorsin er lønningskongen vår, og slettes ingen ungsau lenger. Den dagen Dorsin forvinner sparer RBK over 3 mill i året. Aner ikke hva Høiland har, men det er neppe gratis å ha han heller. Og begge vil være ute av RBK innen ikke alt for lang tid.

Og skulle begge de to forvinne er det greit å ha en erfaren Høgli på plass. Og hvem vet, om andre klubber får øynene opp for Gamboa og vi får et tilbud vi ikke kan si nei til, hva skjer da om vi skal på handel i august? Det er ikke sikkert at man får tak i en like bra mann til den prisen om/når/hvis Gamboa (og/eller Dorsin) forvinner.

Bare nevner det at det ikke er så dumt å ha litt mer enn 11 bra spillere. Dette hever også kvaliteten på treningene. Da RBK herjet som verst haddde vi 2 elvere som lett kunne hevde seg i øverste divisjon og det kunne være høyere nivå på internkamper enn når de spilte mot bunnlagene.

Skal vi ha 13-14 OK spillere og resten juniorer blir treningene og dermed kvaliteten på laget deretter. Det henger sammen det her. Da blir det fort enda flere 3. plasser er jeg redd. Og vi er RBK, ikke Hønefoss eller whatever. Vi skal ha en bred og sterk stall, ellers vil vi ikke vinne noen ting og kan glemme å hevde oss i Europa. Og det starter med Høgli, som i tillegg til å dekke begge backene også er cover på defensiv midtbane.

Så det så...
gonnagetchaa
Veteran

PostPosted: 12.01.2013 00:45    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Ja det er det absolutt. For han er veldig mye bedre enn alternativene som sitter på benken, men han er ikke mye sterkere enn de som spiller idag.
Altså er ikke særlig styrkning av elleveren, men en betydelig styrkning av stallen,

Greit, jeg får skylde på Beer , skjønte ærlig talt ikke hva han mente, men da er jeg med på logikken! Men ikke 100% enig dog, jeg mener Dorsin er dårligere enn Høgli-marginalt men alikevel dårligere totalt sett og eldre.
I tillegg tror jeg Dorsin er på vei bort til Stockholm, om ikke nå, så til sommeren-greit å være i forkant da synes jeg! Smile
Jonas
Veteran

PostPosted: 12.01.2013 00:56    Post subject: Reply with quote

Har ikke lest noe mer enn deg nei, RÃ¥nny.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 12.01.2013 01:13    Post subject: Reply with quote

Interessant om noen kan referere det som står i artikkelen.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 12.01.2013 01:52    Post subject: Reply with quote

Brukte 25kr på å lese, og sto ikke allverden. Eneste var at Bille Nielsen kostet i underkant av 5 mill.

- Det er ikke slik at vi hiver penger ut av vinduet. Pengene etter tomtesalget skal behandles med nøkternhet.

Samtidig betyr den økte likviditeten at vi kan ta litt sjanser på å kjøpe spillere før vi må selge, forklarer Stjernen.

Edit: Fant noe likevel:

Kilder nær Club Brugge i Belgia bekrefter overfor Adresseavisen at Rosenborg har budt fem millioner kroner for Tom Høgli. 28-åringer kan forlate Brugge i Januar. Det er ikke inngått noen avtale, og det kommer mest sannsynlig ikke til å skje noe med saken i løpet av helgen.

- Torgeir Børven
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 12.01.2013 06:12    Post subject: Reply with quote

Hvis Dorsin er på vei vekk vil nå jeg helst ha en venstrebeint erstatter.

Velger å stole på at styret har kontroll på økonomien og har satt av penger til de posisjonene vi trenger å fylle.

Forutsatt at Høgli er ment å supplere Gamboa+Dorsin (eventuelt Gamboa+venstrebent back, men tviler litt på at Dorsin er på vei vekk) så tror jeg ikke at 5mill er en skrekkelig sum, spesielt med tanke på at han neppe drar sin vei så lenge vi vil ha ham her og han får spilletid.

Antakelig bedre kjøp enn Villsvik, blant annet på grunn av kvote.

Når det er sagt så ville jeg heller sett at vi kjøpte en venstrebeint back til å konkurrere ut Dorsin innen utgangen av 2014. Gamboa+Høiland klarer vi oss greit med på høyreback, Gamboa+Høgli er selvsagt enda bedre, men ser ikke for meg at Høgli kommer fra benken i Brugge til benken i Trondheim, førstnevnte tilbyr da iallefall bedre lønn.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 12.01.2013 10:51    Post subject: Reply with quote

Hvordan er det med studiene til Dorsin? Om mistankene mine om at han nesten er ferdig stemmer, så blir han nok værende til han er det.
Back to top
Podgy
Senior

PostPosted: 12.01.2013 11:16    Post subject: Reply with quote

Det jeg enda ikke har sett nevnt i tråden er jo hvilken verdi det faktisk gir å få inn en ny spiller. Nå er vel ikke Tom Høgli den største publikumsmagneten, men at det kan selge noen sesongkort og enkeltbilletter tviler jeg ikke på. I tillegg kommer jo verdien av, som andre skriver, det å faktisk ha høyere nivå på trening og større konkurranse på backplass. Når det er sagt klarer jeg fortsatt ikke å "velge side" her, men blir nok ikke skuffet av å få en helprofesjonell landslagsspiller inn i troppen!
Back to top
Fosningen
Rutinert

PostPosted: 12.01.2013 12:33    Post subject: Reply with quote

Kan hende RBK har sjekket og fått nei, men minner igjen om at Lumb er tilgjengelig helt GRATIS. Dansk venstreback som vil forlate Zenit, og ser etter ny klubb. 24 år. Har tidligere vist et høyt nivå, og vært mye omtalt i Danmark. Skal man i stedet betale flere millioner for en back, er det greit med videresalgsverdi. Da er Augustinsson et godt valg.

Høgli? Solid defensivt, og har erfaring. Blir her trolig i noen år. Men er ikke den offensive raske backen vi har bruk for. I hvert fall ikke når han skal tvinges til å bruke feil innleggsbein i tillegg. Uten Gamoba hadde jeg sagt ja. Men innser jo at dette avhenger av utenlandskvoten også.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 12.01.2013 13:03    Post subject: Reply with quote

Huber wrote:
Hvordan er det med studiene til Dorsin? Om mistankene mine om at han nesten er ferdig stemmer, så blir han nok værende til han er det.

Såvidt jeg vet har han minst tre år igjen. Sannsynligvis mer.
Back to top
Løkkagutt
Proff

PostPosted: 12.01.2013 15:31    Post subject: Reply with quote

Podgy wrote:
Det jeg enda ikke har sett nevnt i tråden er jo hvilken verdi det faktisk gir å få inn en ny spiller. Nå er vel ikke Tom Høgli den største publikumsmagneten, men at det kan selge noen sesongkort og enkeltbilletter tviler jeg ikke på. I tillegg kommer jo verdien av, som andre skriver, det å faktisk ha høyere nivå på trening og større konkurranse på backplass. Når det er sagt klarer jeg fortsatt ikke å "velge side" her, men blir nok ikke skuffet av å få en helprofesjonell landslagsspiller inn i troppen!

Selv om jeg er sterkt uenig i å bruke 5 mill på Høgli nå, så er jeg ikke uenig i at det kan være lurt å hente en ny back for å øke konkurransen der. Det tror jeg gjelder de andre som er imot En Høgli-signering også. Dorsin må nok erstattes om et år eller to, og han trenger avlastning i år. De siste årene har han spilt 100% av kampene, men prestert jevnt over på 80-90% av toppnivået sitt. I mine øyne er det bedre at han heller spiller 80-90% av kampene, men presterer på 100% av toppnivået.

Men jeg mener det er feil å bruke 5 mill på en 28 år gammel landslagshøyreback til å ta rollen som avlaster og fremtidig erstatter for Dorsin. Vi bør heller hente en ung, billigere og mer utpreget venstreback med stort potensial.
Back to top
Hakkespett
Veteran

PostPosted: 12.01.2013 16:01    Post subject: Reply with quote

Løkkagutt wrote:
Vi bør heller hente en ung, billigere og mer utpreget venstreback med stort potensial.

Hvor mange av disse ligger og lurer på markedet i dag da? Hva man trenger og hva som er tilgjengelig er to vidt forskjellige ting. Man kan selvfølgelig forsøke å slippe opp noen fra juniorstallen, men da jeg ikke er helt oppdatert på hvordan de gjorde det i fjor kan jeg ikke uttale meg om dette vil være ett sjakktrekk. For alt vi vet kan Dorsin være tiltenkt den avlastende rollen for Høgli.

Dorsin har, slik jeg har forstått det, kontrakt ut 2014 (Forlenget med 3 år i 2011). Han har allerede begynt å planlegge og forberede seg på livet etter fotballen. At han har etablert seg i byen trenger ikke å bety at han ikke drar. At Høgli ikke tar kvoteplass er et pluss. At han er landslagsback er et pluss. At han har bevist et kompetansenivå på internasjonalt nivå er et pluss. Han er 28 - Ikke mange årene yngre enn Dorsin, men tre år i fotball er forbausende lenge om man tenker over hva som faktisk kan skje i løpet av den tiden. Kanskje ikke det alternativet med mest videresalgspotensiale, men hva vi ikke tjener på det er det vel antatt at man skal tjene inn på sportslig gevinst, bl.a. ved bruk av Høgli.

Dorsin er treg. I samtlige internasjonale kamper med motstand på ett vist nivå har man ved ett punkt sett at så og si alle angrep imot har kommet på vår venstreside, da de ser at Dorsin er treg, kan vendes bort med en rask snurr, og om den som er tiltenkt den venstre indreløperrollen ikke har de mest defensive fibrene i knottene er Høgli et desidert sterkere valg på det punktet enn Dorsin. Høgli vs Ronaldo.
eksil
Veteran

PostPosted: 12.01.2013 16:23    Post subject: Reply with quote

Løkkagutt wrote:

Men jeg mener det er feil å bruke 5 mill på en 28 år gammel landslagshøyreback til å ta rollen som avlaster og fremtidig erstatter for Dorsin. Vi bør heller hente en ung, billigere og mer utpreget venstreback med stort potensial.

Enig.

Forbehold må imidlertid tas med tanke på at det kan ligge noe skjult info bak dette.

1) Høgli kjøpes med tanke på backup/utfasing for Dorsin som skal ut
2) Høgli foretrekkes foran Gamboa, fordi Gamboa har problemer etc, forventes solgt innen kort tid etc
3) Han kjøpes som potet.

Dersom hovedårsaken ligger på en av disse tre punktene tenker jeg at punkt 2 er det mest realistiske fordi Høgli tross alt er høyreback og det er vanskelig å tro at de bruker 5 mill på høyrebent venstreback.

Last edited by eksil on 12.01.2013 16:59; edited 1 time in total
Back to top
Løkkagutt
Proff

PostPosted: 12.01.2013 16:32    Post subject: Reply with quote

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har oversikt over unge norske venstrebackers potensiale. Men vi har nå den tidligere U-21-landslagstreneren som hovedtrener og U-19-landslagstreneren er også i vårt system. Vi burde altså ha en enorm kompetanse og oversikt over norske spillere i alderen 18-21 år. Jeg vet veldig lite om styrker/svakheter hos Emil Jonassen og Kim Skogsrud som spiller venstreback på U-19, men de kunne vært det vi leter etter.

Et annet alternativ er å hente en ung utlending nå, lånt han ut første halvdel av sesongen mens Høiland fungerte som backup, til vi fikk en åpning på kvoteplass. Issah, Ørlund og kanskje Alas kan alle være på vei ut de neste 6 månedene, så det er ikke et problem så lenge man klarer å tenke litt langsiktig.
Back to top
Hakkespett
Veteran

PostPosted: 12.01.2013 16:48    Post subject: Reply with quote

Ja ok, kjøper den, er absolutt ingen dum løsning. Etter noen raske søk rundt disse to vil jeg påstå at Skogsrud er det beste alternativet. Jonassen spiller riktignok for Odd og har fast rutine i TL, men på langsikt vil jeg tro at Skogsrud vil være en bedre løsning.

Ble hentet til ManCitys ungdomsakademi da han var 15, gikk derifra til Rangers i Skottland, før han endte opp i Sandefjord der han er i dag. Til tross for at han har vært litt kasteball i de "yngre" årene (Ikke at han er videre gammel nå heller) og blitt avskrevet av de større klubbene, ble han tross alt hentet av de samme klubbene også, så noe må de vel ha sett i ham. Har også vært innom samtlige aldersbestemte landslag fra U15 og oppover. Omtaler seg selv om "veldig spillende forsvarsspiller, liker å ta ned ballen og god på innlegg".

Skal innrømme at dette høres veldig forlokkende ut, og da Sandefjord ligger i Adecco kan sikkert TL og Europa lokke ham hit. Spørsmålet er vel hvorvidt Hoftun tenker i disse baner.

Er fortsatt positiv til en overgang med Høgli på venstreback, men en ung arvtaker er selvfølgelig bra.
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 12.01.2013 16:50    Post subject: Reply with quote

Nå vil vel denne Skogsrud stå som utlending, og det har vi vel ikke plass til om Mikkelsen kommer..

- Torgeir Børven
Back to top
scrazz
Junior

PostPosted: 12.01.2013 16:55    Post subject: Reply with quote

Om Høgli kommer så går han rett inn på laget. Når det kommer til alder så kan han fint presterem 4 kanskje 5 år på toppnivå i TL. Da er ikke 5 mill for mye å betale etter min mening ?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Next
Page 6 of 11

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb