English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
16 lag i Eliteserien?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 78, 79, 80  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ola.
Veteran

PostPosted: 27.08.2011 22:18    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Nå vurderer man å kutte antall lag igjen, noe som ut fra dagens situasjon kanskje ville vært riktig, men om to-tre år så er vi jo over perioden med kraftige nedskjæringer og mange juniorspillere igjen, og da tar det maks to år fra 12-lagsserien er gjeninnført til man får tilbake problemene som var argumentasjonen for å utvide.

Danmarkslag har penger, men de utvider ikke likevel? Jeg er for en 12er-liga!

Mine våte drøm er at Tippeligaen består, og ØKER den. Kanskje til 20 lag. Vi ser en klar tendens til at lag nederst i Tippeligaen er på høyde(eller bunn er kanskje mer riktig) med lag i 1. divisjon. Beholder noe av pengene nede der. For en sånn liga ville beholdt mye av sjarmen den norske ligaen har idag, for de lag som ikke har de beste utgangspunktene og ressursene.

Så kommer de rike storbylagene(for det meste), som det natulrlig nok sikkert blir, i en aller øverste divisjon over Tippeligaen. Den ligaen da med mellom 8-12 lag, dess mindre lag øverst, dess bedre kvalitet blir det jo på divisjonen under, som i dette eksempelet er Tippeligaen.

I den øverste ligaen taler det jo for ENDA større penger, fornying og utvikling.

Men jeg vet altså egentlig ikke jeg, jeg bare spyr ut tanker her.

Timmi! wrote:
toreinar wrote:

Hittil har ingenting tydet på at noen lag er for gode til å spille mot feks. Sogndal.

Nei, det er vel akkurat det som er problemet, desverre...

Der er litt av roten til Europa-problemene f. eks.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 27.08.2011 22:29    Post subject: Reply with quote

Prøver du her å si at du ønsker en liga over Tippeligaen? Skjønte lite av innlegget ditt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
ola.
Veteran

PostPosted: 27.08.2011 22:46    Post subject: Reply with quote

Nja, mente vel kanskje ikke det. Kort fortalt vil jeg at 1. divisjon skal holde 20 lag, og den øverste ligaen mellom 8 og 12 lag, kanskje 10 da.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 27.08.2011 23:28    Post subject: Reply with quote

Hvor mange kamper tenker du da at lagene i Tippeligaen skal spille mot hverandre?

20 lag = 38 kamper

12 lag = 22 kamper
12 lag trippel serie = 33 kamper

10 lag = 18 kamper
10 lag trippel serie = 27 kamper
10 lag firdobbel serie = 36 kamper

8 lag = 14 kamper
8 lag trippel serie = 21 kamper
8 lag firdobbel serie = 28 kamper
8 lag femdobbel serie = 35 kamper
8 lag seksdobbel serie = 42 kamper
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 01:37    Post subject: Reply with quote

Sånn som danskene gjør det. Sesongen bør være lang nok.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 28.08.2011 01:39    Post subject: Reply with quote

Du tar ikke hensyn til de geografiske forskjellene landene imellom, skjønner jeg. Bare tenker "Funker det for Danmark, så funker det for Norge"?
Øystein
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 09:39    Post subject: Reply with quote

Men funker det for Danmark? Siden den myten er oppe igjen, drar jeg frem denne:

Quote:
Siden Danmark ofte blir nevnt i den norske diskusjonen er det naturlig å se litt nærmere på erfaringene i Danmark. Danmark er bare litt større enn Norge i folketall og innførte i 1992 en liga med 10 (senere utvidet til 12) lag som spiller mot hverandre i tre kamper. Årsaken til at danskene innførte denne ligaformen var at da man åpnet for profesjonell fotball i 1978, 13 år før Norge, var det veldig mange lag som satset over evne. SAS-ligaen ble innført hovedsakelig for å skape konsentrasjon og et bedre økonomisk fundament for profesjonell fotball i Danmark.
Ut fra premissen om at en liten nasjon ikke greier å utvikle alt for mange kvalitetslag skulle man tro at dansk klubbfotball ville få et sportslig løft gjennom denne konsentrasjonen. Det er vanskelig å dokumentere en slik årsakssammenheng. De beste danske klubbprestasjonene i Europa kom i 1991 da Brøndby kom til semifinalen i UEFA-cupen, og i 1992 da B1903 (i dag en del av FC København) kom til kvartfinalen i den samme turneringen. Etter det, og altså etter innføringen av den nåværende ligaformen, har ikke danske lag gjort seg bemerket i Europa. I det siste tiåret, fram til 2008, har Norge ligget bedre an enn Danmark på UEFA-rankingen. Det siste året har danskene gått forbi, og kanskje kan FCKs seier over Rosenborg i Mesterligakvalifiseringen nylig sammenlignes med Rosenborgs seire over IFK Gøteborg i Mesterligaen i 1996, kamper som viste seg å bli et hegemoniskifte i skandinavisk klubbfotball. Om så skulle være, er det (først) nå vi ser fruktene av den ligaformen danskene innførte i 1992 – for 18 år siden?

Hvorfor har ikke mediene fortalt oss at også danskene vurderer sin ligastruktur, altså den Semb og kompani vil kopiere? I mars 2009 fikk det danske forbundet og Divisjonsforeningen levert en rapport de hadde bestilt om ligastrukturen. I rapporten som bl.a. er basert på intervjuer med klubblederne, er det ingenting som tyder på at danske klubber opplever å ha en veltilpasset eliteserie. Derimot er det generell enighet om at de ikke ønsker å møte hverandre ulike antall ganger, altså tre, i løpet av sesongen. Det oppfattes som sportslig og økonomisk uheldig. Det kan være avgjørende for ligautfallet hvem som får to hjemmekamper, og det har også økonomiske konsekvenser om man får en eller to hjemmekamper mot attraktive lag. Klubbene er også misfornøyde med at to av 12 lag rykker rett ned fordi de mener den høye nedrykksprosenten fører til kortsiktighet og uheldige økonomiske disposisjoner i for mange klubber.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 28.08.2011 12:20    Post subject: Reply with quote

Jeg har aldri sagt at det funker - pausen de har midt i sesongen er jo heller ikke særlig heldig, for å si det mildt. Jeg bare oppfattet det som Ola mener det funker, og prøvde å fremstille det slik.
ola.
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 13:51    Post subject: Reply with quote

I den øverste divisjonen fungerer det, det fungerer jo nå.

I en evt. utvidet 1. divisjon, så kan jeg se at det blir litt tråkig ang. økonomien, men må innrømme at jeg kun tenkte på den sportslige biten da jeg drømte meg bort lenger oppe her.

Jeg trodde det fungerte i Danmark, og det er nettopp det som blir uttrykt av fotballkjennere og medier. Hadde det ikke fungert, så ville nok mediene mer enn gjerne vinklet det mot det.
Back to top
cbas10an
Senior

PostPosted: 28.08.2011 14:11    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det å redusere antall lag til 12 ville gjort tippeligaen enda bedre.
De beste spillerene i landet villle blitt fordelt på 12 lag i stedet for 16 lag.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 28.08.2011 14:30    Post subject: Reply with quote

- Det er vanskelig å si noe om effekten av 16 lag. Det er fremdeles kort tid siden det ble innført. På generelt grunnlag kan jeg si at jeg er for konkurranse som stimulerer. Da er kanskje færre lag å foretrekke. Dette skal vi ta stilling til i høst og vinter, sier Semb.

Les mer: Semb:- Kvaliteten må opp vesentlig

Hvorfor i alle dager er det ikke for tidlig å konkluderere om noen måneder når det er for tidlig nå?
Back to top
Redondo72
Junior

PostPosted: 28.08.2011 15:16    Post subject: Reply with quote

Slik som dagens RBK lag spiller skal man være lykkelig over en eliteserie med 16 lag.

Men kvaliteten på eliteserien hadde blitt betraklig mye bedre med 12 lag, der 1 lag rykker direkte nedrykk og et til kval.

Eneste minuset med 12 lag er vel at de okay/gode norske spillerene hadde blitt enda dyrere i en transfer mellom norske lag.
Back to top
Øystein
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 15:42    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Jeg har aldri sagt at det funker

Nei, det var ikke rettet mot deg, men Ola. Det kom sikkert litt dårlig frem Smile
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 16:46    Post subject: Reply with quote

Jeg kjøper ikke dette med at få lag i toppdivisjonen sentrerer kvaliteten mer enn hva flere lag hadde gjort.

Tvert i mot så vil man vel se, i hvert fall i Norge, hvor enda flere lag satser enn i Danmark, at det nesten ikke selges spillere klubber i mellom. En klubb som Strømsgodset ville neppe kunnet holde ungdomslinjen sin, og de ville vel heller ikke overlevd med det økonomiske kjøret.

Og er det en selvfølge at opprykkslagene i adeccoen er villige til å slippe spillerne sine for lommerusk?

Det viktigste for spissingen av serien er et klart hierarki og klare nivåforskjeller. At Danmark har klart det, kan like gjerne være på tross av antall lag i serien, som på grunn av.

Det er nemlig flere forhold å peke på når det kommer til de danske prestasjonene i Europa:
1) Gunstige skatteordninger
2) FCK, som står for de fleste resultatene og genererer mye penger, og som er blitt så store at de kan plukke spillere fra andre danske klubber.

Sverige på den andre siden, produserer haugevis av talenter og gode spillere. Som i Norge er det likevel for få gode lag. For å utnytte de gode spillerne må det naturlige skillet mellom topp og bunn klargjøres. Det har de ikke klart i Sverige, men det bør vi klare i Norge. Blant annet fordi RBK er en så stor klubb at de burde kjempe om gullet hver eneste år. Klarer vi det, er mye gjort.

Når alt det er sagt, er det opplagt at hvis det fortsetter som i år lang tid fremover, kommer vi til å se en svak serie. For å sette det på spissen, 12 like gode lag i TL vil gi en bedre liga enn 16 like gode lag. Forhåpentligvis kan vi fremover snakke om de få gode lagene som har etablert seg i toppen. Hvis ikke, gir ikke 16-lagsserien mening.

Det kanskje aller viktigste norsk fotball må gjøre er å spisse fordelingen av medie-penger. Man må legge til rette for en topp og for et hierarki. De største klubbene som genererer mesteparten av interessen må få mye mer penger enn de gjør i dag. Klubb nummer 10,11,12 osv trenger ikke å få voldsomt mye mer penger enn hva topplagene i adeccoligaen får; da vil ting justere seg mer naturlig og småklubbene vil etterhvert måtte innrette seg.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 28.10.2011 00:24    Post subject: Reply with quote

Kloke ord fra Stavrum(!):

Tradisjoner er viktig i fotball. Derfor er det spenning i cupens semifinaler. Fordi spillerne vet av egen erfaring, eller via tv-skjermen, at cupfinalen er noe helt spesielt i norsk fotball. Den har blitt det gjennom sin lange historie. Hadde cupen blitt innført i dag hadde den sikkert blitt vraket etter første sesong.

Noe av det første Nils Johan Semb gjorde da han ble innsatt som toppfotballsjef var å kritisere at det var 16 lag i Tippeligaen. Uten at ordningen hadde blitt prøvd noe særlig i praksis. Dette senket nivået mente han og mange har hivd seg på dette i senere tid. Hvordan kan vi konkludere at det er 16-lagsserien som senker nivået etter kun to hele sesonger?

Les mer: Norsk fotball trenger penger
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 30.12.2011 19:28    Post subject: Reply with quote

Håper Hoftun hører etter: Eggen vil beholde 16 lag Tommel'n opp!
Back to top
Harceïde
Veteran

PostPosted: 30.12.2011 20:00    Post subject: Reply with quote

Jeg er for 14 lag. Antall kamper som da skal spilles virker helt perfekt med tanke på dette tullete klimaet vi må finne oss i. I en serie med 12 lag må man vel gjøre som man gjør i Skottland og Danmark, hvor man spiller mot hvert lag tre ganger (inkl. vinterpause), og tiden med 16 lag har jo ikke blitt noen revolusjonerende epoke akkurat.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 30.12.2011 20:31    Post subject: Reply with quote

Var overgangen fra 12 til 14 lag umiddelbart revolusjonerende, da?

Jeg syns terminlista for 2012 er et godt eksempel på at det går fint å få plass til kampene.
Back to top
Harceïde
Veteran

PostPosted: 30.12.2011 20:48    Post subject: Reply with quote

Terminlista for denne sesongen SÅ jo også fin ut...
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 30.12.2011 21:21    Post subject: Reply with quote

I år var det jo umiddelbart stor skepsis til både cupfinale før serieslutt, tidlig seriestart og to ukers pause etter serieåpninga.

2012-terminlista har ikke slike hull og mangler i samme grad. I et år uten EM og VM hadde det dessuten vært enkelt å utsette seriestarten mer enn den ene uka det har blitt. Sånn sett hadde det også vært mulig å legge inn midtukerunde 11./12. april i stedet. Serieavslutning i midten av november er et greit kompromiss med tanke på kamptrening for lag i e-cup.

Slik som jeg var inne på i vår, så bør NFF vurdere sommerferie i juni også i sesongene uten mesterskap, ettersom at e-cupkvaliken nå begynner allerede i slutten av juni.
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 31.12.2011 02:41    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Håper Hoftun hører etter: Eggen vil beholde 16 lag Tommel'n opp!
Tommel'n opp!
2mas
Sjef

PostPosted: 11.01.2012 01:00    Post subject: Reply with quote

Forbundsstyret vil etter Forbundstinget 2012 etablere en strategisk arbeidsgruppe som skal se på spissing av seriestrukturen innen herrefotballen.

Les mer: Saker fra forbundsstyret

- Her er det mange hensyn å ta: Medieavtalen, sportslig nivå og økonomi. Det kan være vanskelig å gjøre noe på toppen uten at det forplanter seg nedover i seriesystemet, derfor vil arbeidsgruppen få god tid til å se på denne saken, sier Hallén.

- Det er mange som ikke har konkludert med hva som er best, inkludert meg selv, sier han.

(...)

Et eventuelt forslag om å redusere antall lag kan ikke bli fremmet før neste ting, som er i 2014. Det vil si at det kommer til være 16 lag i eliteserien de neste tre sesongene.

Les mer: Slik kan kvaliken bli

Meget bra at man tok til vettet, og ikke forhaster seg! Tommel'n opp!
Back to top
Øystein
Veteran

PostPosted: 11.01.2012 01:15    Post subject: Reply with quote

Enig. Dette derimot:

Quote:
- Vi vil dele kvaliken i to deler: At lagene som ender på 3., 4., 5., og 6. plass i 1. divisjon spiller mot hverandre og at vinneren møter det tredje siste laget (nummer 14) i eliteserien, sier Hallén.

(fra samme artikkel)

Fullstendig håpløst forslag. Det må være tredje sist mot tredjeplass, hvis man skal ha kvalik.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 11.01.2012 02:17    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det høres helt greit ut at 1. div-klubbene gjør opp om en kvalfinale mot elitelaget seg i mellom. Ulempen er imidlertid stadig at det kan bli så jevnt at noen lag både kan rykke opp og ned med et par kamper igjen. Det synes ikke jeg er heldig.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Henri
Legende

PostPosted: 11.01.2012 09:39    Post subject: Reply with quote

Enig med Øystein, synes det opplegget der var tåpelig sist og synes det nå. Enda verre er den evindelige vinglinga, seriesystemet er forskjellig for hver sesong Tommel'n ned
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 78, 79, 80  Next
Page 17 of 80

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb