View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Eru Veteran
|
Posted: 25.10.2010 12:35 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: |
Mulig at disse blusserne blir ansett som super-tilskuere, men det er ingen som har gitt dem carte-blanche til å finne på hva som helst. |
Ingen carte blanche nei, men spørsmålet er hva slags supporterkultur man ønsker. Hvis man ønsker en bred og åpen supporterkultur hvor det er rom for dem som bidrar mest, vil det føre med seg slike episoder. All efaring tilsier at du får ikke fantastisk stemning og trøkk uten tilstedeværelse av dem som er villig til å gå litt lenger enn resten og som kan finne på å bryte reglene innimellom.
Ang. regresskrav. Joda, om man identifiserer "gjerningsperson" så kan man muligens vinne frem i retten med noe slikt, men hvorfor skulle Rosenborg ha noen som helst interesse av å gjøre det? De har alt å tape på å gjøre det.
Quote: | Det er ingen som skal komme å fortelle meg at Rosenborg tjener millioner på at det er noen som blusser i Hønefoss. |
Det er da ingen som har prøvd å fortelle deg det heller. Stråmannargumentasjon kan du legge av deg.
Olden: Deg har jeg ingen interesse av å konversere med. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.10.2010 13:17 Post subject: |
|
|
Eru wrote: | Ang. regresskrav. Joda, om man identifiserer "gjerningsperson" så kan man muligens vinne frem i retten med noe slikt, men hvorfor skulle Rosenborg ha noen som helst interesse av å gjøre det? De har alt å tape på å gjøre det. |
Tja, de er lovpålagt å gjøre det. Dersom de ikke kjører krav de de som skylder dem penger er dette sidestilt med underslag. Strafferammen er på 5 års fengsel. |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 25.10.2010 13:22 Post subject: |
|
|
Det var en mildt sagt underlig lovfortolkning.
Det er ingen som skylder RBK penger fordi de har benyttet pyroteknikk. I NFF sitt regelverk er det klart at det er klubben som er ansvarlig for supporternes handlinger (noe jeg mener er helt håpløst, men det er en annen skål), og bøtelegges.
I en evt. rettsak er det en viss mulighet for at den som begikk handlingen som førte til at klubben fikk bot kunne blitt dømt til å betale, men det er ingen selvfølge. Rosenborg har ingen juridisk plikt til å fremme et slikt krav for retten og de har heller ingen interesse av å gjøre det. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.10.2010 13:32 Post subject: |
|
|
I det øyeblikk RBK ikke vedkjenner seg denne kostnaden (og det er det de nettopp har gjort ved sine uttalelser), er de forpliktet til å sende regresskrav dersom de kan identifisere den eller de som de mener skal dekke kostnaden. Hvis ikke blir det i praksis slik at Rosenborg inndirekte betaler for en tjeneste som de ikke regner at gir en likestilt verdi tilbake. Det er dette som kalles underslag.
Ettersom Rosenborg gir offentlig uttrykk for at de ikke har bestilt blussing, og ikke ønsker å betale regninga stiller blusserne temmelig svakt rettslig sett. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 25.10.2010 13:36 Post subject: |
|
|
Dette blir et tullete resonnement. Mye som ikke henger helt på greip av det du skriver nå.
Dette er ikke snakk om noe underslag. Det er klart det kunne sikkert vært mulig å vinne frem i retten hvis Rosenborg hadede valgt å gjøre det. Men det er ikke noe selvfølge å vinne, Rosenborg har jo tross alt ansvar for å stoppe slikt før det kommer inn på stadion også.
Uansett så kommer Rosenborg aldri verden til å gjøre noe slik, de er ikke så dumme at de starter en krig med sine egne supportere. Det er bare Lillestrøm som er så dumme...  |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 25.10.2010 13:45 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: |
I det øyeblikk RBK ikke vedkjenner seg denne kostnaden (og det er det de nettopp har gjort ved sine uttalelser), er de forpliktet til å sende regresskrav dersom de kan identifisere den eller de som de mener skal dekke kostnaden.
|
Rosenborg vedkjenner seg kostnaden. De aksepterer NFF sitt reglement som krever at de skal betale for slike hendelser. De anser hendelsen som uønsket, men det er irrelevant.
Quote: | Ettersom Rosenborg gir offentlig uttrykk for at de ikke har bestilt blussing, og ikke ønsker å betale regninga stiller blusserne temmelig svakt rettslig sett. |
Dette blir for søkt. Jeg er enig i at det er mulig at RBK hadde vunnet en rettsak, men å presentere det som at blusserne utøver en "tjeneste som ikke er bestilt" og at de mottar en regning for dette, blir totalt feil tolkning av såvel lov som situasjon.
Enhver bedrift, organisasjon eller enkeltperson står fritt til å la være å fremme et rettmessig søksmål fordi det vurderes dithen at det ikke er verdt kostnaden, risikoen eller den negative oppmerksomheten. Å fable om underslag blir bare tullete. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.10.2010 14:01 Post subject: |
|
|
Det å gjøre en utbetaling betyr ikke å vedkjenne seg en kostnad. Det er her det som kalles regresskrav kommer inn.
Når det gjelder underslag vil de aller fleste si at det å ta bedriftens penger rett i lomma kalles underslag. Likeledes vil de fleste si at det å kjøpe en twist-pose til 50 000 kroner vil være litt i overkant. Det å betale en regning på 20 000 kroner gjentatte ganger for en tjeneste som ikke er bestilt og som man uttaler at man ikke har budsjett for og ikke ønsker er mildt sagt ullent. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 25.10.2010 14:04 Post subject: |
|
|
Du tar rett og slett feil her. Du velger å tolke og vri situasjonen for å passe inn i din konklusjon. |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 25.10.2010 14:13 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Det å gjøre en utbetaling betyr ikke å vedkjenne seg en kostnad. Det er her det som kalles regresskrav kommer inn. |
Rosenborg har selv stemt for reglene som gir klubben ansvar for sine supporteres opptreden. Rosenborg vedkjenner seg dette ansvaret og dermed også bota.
Quote: | Likeledes vil de fleste si at det å kjøpe en twist-pose til 50 000 kroner vil være litt i overkant. |
For en latterlig dårlig allegori.
Quote: | Det å betale en regning på 20 000 kroner gjentatte ganger for en tjeneste som ikke er bestilt og som man uttaler at man ikke har budsjett for og ikke ønsker er mildt sagt ullent. |
Med den fremstillingen blir det rett, men den fremstillingen er meningsløs. En kan ikke anse blussingen som en juridisk tjeneste og boten fra forbundet som en regning for denne tjenesten. Hadde man gått til retten med den fremstillingen, ville man tapt saken. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 25.10.2010 14:26 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | Eru wrote: | (Og nei, jeg mener ikke at de er mer verdt enn andre supportere. Rosenborg trenger alle!) |
Stemmer. De er verdt mindre. Tilskuere som påfører Rosenborg utgifter i form av bøter er faktisk verdt minst av alle. Mindre enn alsaker, bohinen og kanarifansen hver for seg. |
Svært så nedlatende du er til annerledes tenkende enn deg selv. Tarvelig oppførsel. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.10.2010 14:28 Post subject: |
|
|
Rent forretningsmessig er det en tjeneste som representerer en kostnad på 20 000 kroner hver gang den blir utført. |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 25.10.2010 14:38 Post subject: |
|
|
Det er din påstand, men den holder ikke vann.
Uten sammenligning forøvrig, blir det som å si at en som starter bråk på utesteder utøver en tjeneste. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.10.2010 15:01 Post subject: |
|
|
Akkurat, hvis det er noen andre som betaler for det. |
|
Back to top |
|
 |
smogli Proff
|
Posted: 25.10.2010 15:08 Post subject: |
|
|
Konesseur, jeg håper du ikke studerer juss. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.10.2010 15:32 Post subject: |
|
|
saklig argumentasjon takk. |
|
Back to top |
|
 |
smogli Proff
|
Posted: 25.10.2010 15:43 Post subject: |
|
|
Beklager, var ikke meningen å legge meg på et lavere nivå enn deg.
Men jeg synes blant annet Eru har argumentert godt, mens jeg føler du lager argumenterer som passer for din sak. Blant annet med å mene noen som starter bråk på et utested, utfører en tjeneste, om noen andre betaler for det? Hvor er relevansen?
Og, jeg kan prøve å leke jurist et lite sekund. Det er vel ikke BEVIST at det er Kjernenmedlemmer/sympatisører/RBk-fans, som fyrte av blusset? Hva om det faktisk var Ola Dunk fra Vålerengens største nedslagsfelt nord-Odal, som bestemte seg for å prøve å tømme klubbkassa til Rosenborg? Kjipern at Kjernen må betale for at en supporter fra en annen klubb gjør noe ulovlig på borteseksjonen? Selvfølgelig også kjipt for Rosenborg..
Det er en realitet, som Eru skriver, at klubbene har stemt for at de har ansvar for sine supportere, og da også eventuelle konsekvenser. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.10.2010 16:10 Post subject: |
|
|
smogli wrote: | Beklager, var ikke meningen å legge meg på et lavere nivå enn deg.
Men jeg synes blant annet Eru har argumentert godt, mens jeg føler du lager argumenterer som passer for din sak. Blant annet med å mene noen som starter bråk på et utested, utfører en tjeneste, om noen andre betaler for det? Hvor er relevansen? |
Det var ikke jeg som skisserte det eksempelet, og vil ikke stå inne for hvor relevant dette eksempelet er i forhold til stadionblussing.
smogli wrote: | Og, jeg kan prøve å leke jurist et lite sekund. Det er vel ikke BEVIST at det er Kjernenmedlemmer/sympatisører/RBk-fans, som fyrte av blusset? Hva om det faktisk var Ola Dunk fra Vålerengens største nedslagsfelt nord-Odal, som bestemte seg for å prøve å tømme klubbkassa til Rosenborg? Kjipern at Kjernen må betale for at en supporter fra en annen klubb gjør noe ulovlig på borteseksjonen? |
Dette har jeg da tatt høyde for...
Quote: | ...er de forpliktet til å sende regresskrav dersom de kan identifisere den eller de som de mener skal dekke kostnaden. |
smogli wrote: | Det er en realitet, som Eru skriver, at klubbene har stemt for at de har ansvar for sine supportere, og da også eventuelle konsekvenser. |
Uten detaljkunnskap om akkurat denne bestemmelsen kan jeg neppe tenke meg til at det er snakk om totalansvar og blanko-fullmakt til tilskuerne til å gjøre som de selv vil. Jeg antar at de kun har ansvar opp i mot forbund, og at klubbene har full mulighet til regresskrav mot de publikumerne som har begått "forbrytelsene". |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 25.10.2010 16:43 Post subject: |
|
|
La nå diskusjonen ende Konesseur, du lander ikke denne. |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 25.10.2010 19:43 Post subject: |
|
|
Moltisanti wrote: | v_olden wrote: | Eru wrote: | (Og nei, jeg mener ikke at de er mer verdt enn andre supportere. Rosenborg trenger alle!) |
Stemmer. De er verdt mindre. Tilskuere som påfører Rosenborg utgifter i form av bøter er faktisk verdt minst av alle. Mindre enn alsaker, bohinen og kanarifansen hver for seg. |
Svært så nedlatende du er til annerledes tenkende enn deg selv. Tarvelig oppførsel. |
Kriminelle som utsetter andre for unødvendig fare fortjener ikke bedre, dessverre. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
Gnufs Senior
|
Posted: 25.10.2010 19:59 Post subject: |
|
|
Lett gjennomskuelige hersketeknikker er du glad i å forsøke deg på, men det lander med et patetisk brak. Hvilken påviselig fare er det disse "kriminelle" (som du kaller blussere) utsetter dere for?
"Kriminelle (...) fortjener ikke bedre" - minner meg litt om en retorikk som ble brukt i deler av første halvdel av forrige århundre også, forøvrig. Flott å se at du har et nyansert syn på dine medmennesker, og supportere som gløder (bokstavelig talt) ekstra for laget sitt. |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 25.10.2010 20:14 Post subject: |
|
|
Medmennesker og supportere er det ikke. Det er pøbel.
Hvis du ikke forstår hva som er farlig med bluss så bør du ikke bruke det. Dessverre tror jeg ikke du bryr deg om det. _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
Guinness Rutinert

|
Posted: 25.10.2010 20:18 Post subject: |
|
|
[Fjernet] Jeg orker ikke ned på nivået ditt.
Det er en tapt sak å diskutere mot deg, da du ikke evner å faktisk diskutere. Jeg lever godt med at jeg står for god tribunekultur m/bluss, så får du stå for dine meninger.
Jeg ser du liker Tolkien da, der har vi ihvertfall noe til felles.  _________________ TT05.no | Mer tifo! Kontonummer: 0539 49 70486 |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 25.10.2010 20:58 Post subject: |
|
|
Sikkerheten til folkemengder er det ikke noen grunn til å diskutere. Det er en grunn til at det er forbudt. Tenk over det og prøv å ta hensyn til argumentene du ikke liker. De er nemlig ganske viktige. _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 25.10.2010 21:01 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | Moltisanti wrote: |
Svært så nedlatende du er til annerledes tenkende enn deg selv. Tarvelig oppførsel. |
Kriminelle som utsetter andre for unødvendig fare fortjener ikke bedre, dessverre. |
Har du noen gang kjørt over fartsgrensen?
Argumentasjonen din bærer virkelig preg av at du.. mangler argumenter. Resultatet er at du fremstiller deg selv som en skinnhellig gjøk. For å si det pent. |
|
Back to top |
|
 |
Gnufs Senior
|
Posted: 25.10.2010 21:03 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | Medmennesker og supportere er det ikke. Det er pøbel.
Hvis du ikke forstår hva som er farlig med bluss så bør du ikke bruke det. Dessverre tror jeg ikke du bryr deg om det. |
Tvert imot, så er det en grunn til at jeg ikke dryler blusset i nakken på folk.
Derimot lukker du fullstendig øynene for virkeligheten i argumentasjonen din. Du kaller bluss farlig, men ER det egentlig det med normal bruk? Jeg har sett masse bluss som har blitt brukt på norske tribuner, men kan ikke huske å ha sett noen farlige situasjoner med det. Jeg har derimot sett masse biler, også noen som har vært involvert i alvorlige ulykker, uten at de er utsatt for forbud av den grunn.
At du ikke liker bluss er en ærlig sak, men si det rett ut. Ikke kom med det vikarierende argumentasjonspisspreiket ditt. Det holder ikke nok vann til å dekke anklene dine engang. |
|
Back to top |
|
 |
|