View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Bakklandia Legende
|
Posted: 20.03.2010 13:09 Post subject: |
|
|
michael collins wrote: | Et slikt prosjekt ville vært fantastisk for idretten i Tromsø og Nord-Norge. At hallen skal være ferdig til 2014 har sammenheng med at Norge har søkt om sjakk-OL i Tromsø dette året. |
Sjakk-OL, faktisk. Jøss, finnes det så mange grener innen sjakk at de trenger et helt eget OL?  _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
acabar Senior
|
Posted: 20.03.2010 14:23 Post subject: |
|
|
Det er likevel hårreisende naivt å tro at et prosjekt med innehall i Tromsø med plass til 15 000 tilskuere skal være bærekraftig. Om den så ikke skulle kun brukes til fotball. Å komme med at NHO-Troms er prosjektleder for greia, har lite å si. De mener at 50% av midlene burde komme i form av statlig støtte. Jeg ser liten grunn til at Staten skal finansiere med 250 millioner for at TIL (og Bruce Springsteen? ) skal få en innendørs lekestue. I så fall må anlegget bygges i mye mindre skala. Fremtiden er nemlig lik som den var før - urbanisering - fraflytting fra utkantsstrøk (Troms), inn til byer (Oslo, Bergen, Trondheim). Spesielt når primær- og sekundærnæringene bare synker taktvis for hvert år. _________________ Work hard, every day. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 20.03.2010 20:22 Post subject: |
|
|
Urbaniseringen fører faktisk til at også Tromsøs befolkning bare øker og øker, merkelig nok (som kjent er vi jo bare en bygd). Når det gjelder sjakk-OL, er dette et to ukers arrangement med over 1400 spillere + 200 deltakere i Det internasjonale sjakkforbundets kongress og et ukjent antall mediefolk.
http://www.regjeringen.no...?id=588867 _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
Makkverk Veteran

|
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 21.03.2010 10:30 Post subject: |
|
|
Og poenget ditt var? Vis meg den ekspansive byen som ikke har en krets med surmulende småkommuner omkring seg. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 21.03.2010 11:16 Post subject: |
|
|
Tja... Trondheim? Jeg hører ikke så mye surmuling i småkommunene rundt her, med unntak av bråket om den nye bomringen. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.03.2010 12:55 Post subject: |
|
|
En artikkel i Aftenbladet for ikke så lenge siden hadde en større sak om at Sandnes var i ferd med å bli større enn Tromsø. |
|
Back to top |
|
 |
acabar Senior
|
Posted: 21.03.2010 13:00 Post subject: |
|
|
michael collins wrote: | Urbaniseringen fører faktisk til at også Tromsøs befolkning bare øker og øker, merkelig nok (som kjent er vi jo bare en bygd). |
Beklager, men mer feil kunne du ikke hatt. Tall hentet fra SSB viser at netto innenlandsk flytting for Troms er negativ. Dvs flere flytter fra Troms, enn til. Det flytter riktignok så mange innvandrere til utkantstrøkene at total nettoinnflytting er positiv.
Samtidig ser vi at tall for Tromsø har samme tendens. Nettoinnflytting innenlandsk flytting er -200~ årlig. Derimot så er netto *innvandring* positiv. Som gjør at totalen blir en årlig økning på ca 250~ mennesker.
Meg bekjent er ikke innvandring en del av urbanisering. Skulle likt å sett tallene for hvor mange innvandrere det er på kamp hos TIL - vil tro det er få.
Om du tror dette forsvarer en megastadion så må du gjerne begrunne det med økonomiske og populasjonsanalyser. Blir litt som om Lerkendal skulle utvidet til å bli Camp Nou.
Derimot har Trondheim svært positiv innflytting innenlands (også innvandring for den del). Greit om du neste gang lærer deg begrep og undersøker tall før du sier at Tromsø nyter godt av urbaniseringen. (Jeg har nada mot deg personlig btw! Håper norsk fotball går en god fremtid i møte) _________________ Work hard, every day. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 21.03.2010 13:48 Post subject: |
|
|
acabar wrote: | michael collins wrote: | Urbaniseringen fører faktisk til at også Tromsøs befolkning bare øker og øker, merkelig nok (som kjent er vi jo bare en bygd). |
Beklager, men mer feil kunne du ikke hatt. Tall hentet fra SSB viser at netto innenlandsk flytting for Troms er negativ. Dvs flere flytter fra Troms, enn til. Det flytter riktignok så mange innvandrere til utkantstrøkene at total nettoinnflytting er positiv. |
Tromsø er en by, Troms er et fylke (det virker som du ikke har skjønt det), men du tar feil på alle måter:
http://www.bygg.no/id/49251
Sitat fra artikkelen (om befolkningsutviklingen i Nord-Norge): "Folketallet i Nordland og Finnmark har stått stille de siste 50 årene, og hele økningen på omkring 38.000 innbyggere siden 1961 har kommet i Troms fylke, nærmere bestemt Tromsø, som har vokst fra vel 12.300 innbyggere i 1961 til omkring 67.000 i dag. At byen har fått flere nye innbyggere enn den samlede veksten i Nord-Norge, skyldes fraflytting fra bygder og småkommuner." _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
acabar Senior
|
Posted: 21.03.2010 15:44 Post subject: |
|
|
Michael Collins: Nå irriterer du meg. Du lærte vel å lese på barneskolen? Ja, da leser man faktisk alt, og ikke kun første avsnitt. Hva står det i avsnitt nr to, jo: TromsØ. Avsnittet om Troms (FYLKE) var kun for å vise *tendensen* i den nordlige delen av Norge.
Jeg er *ganske* sikker på at SSB har korrekte tall.
Selv om tallene for fylke og distrikt viser en økning de siste *femti* årene, så betyr det ikke at økningen har vært positiv de siste *ti* årene. Forøvrig skiller ikke artikkelen din mellom *innvandrere* og *etniske* nordmenn. Har ikke konkrete undersøkelser på det, men vil tro det er relativt viktig i forhold til fotballens besøkstall.
Neste gang du vifter med snabelen bør du befatte deg med å lese det andre skriver, samtidig som du undersøker tallene mer nøye enn å lese en artikkel fra bygg.no. Men det virker som du ikke har skjønt hvordan man leser.
Alle tallene finner du på SSB.no. _________________ Work hard, every day. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 21.03.2010 22:07 Post subject: |
|
|
Hvorfor i all verden skulle jeg skille mellom innvandrere og etniske nordmenn når jeg omtaler folketallsøkningen i Tromsø ? Jeg er ikke rasist, for meg er alle velkomne som innflyttere til Tromsø. Her er tallene fra Statistisk Sentralbyrå, i tilfelle noen skulle tro på de merkelige påstandene fra acabar: http://www.ssb.no/emner/0.../1902.html
Som man ser er folketallsøkningen de siste ti årene på over 10 %. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 26.03.2010 12:57 Post subject: |
|
|
Kara Mbodji, en av TILs absolutt beste spillere i vinterens treningskamper har omsider fått arbeidstillatelse fra UDI: http://fotball.itromso.no...164719.ece _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.03.2010 16:44 Post subject: |
|
|
Pressekonferanse på Alfheim
Lurer på om Nordlys og Bladet Tromsø lenger gidder å møte opp hver gang klubben innkaller til slike tullete seanser. |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 29.03.2010 17:31 Post subject: |
|
|
Avisa heter nå ITromsø, ikke Bladet  _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 30.03.2010 11:24 Post subject: |
|
|
Leserne forventer daglige oppslag om TIL i begge avisene, så journalistene møtte nok mannsterkt opp. Og begge har store oppslag i dag om den nye storskjermen på Alfheim. For meg som supporter og trofast inventar på Alfheim er det en viktig nyhet, så jeg skjønner egentlig ikke at dette er noe å harsellere med. At TIL har hyppige pressekonferanser er et positivt trekk ved klubben, som skaper et bedre forhold mellom TIL og media, og dermed også mellom TIL og byens befolkning. Hvis klubbene ikke er åpne om det som skjer internt lager media sine egne nyheter, og de er ikke alltid positivt vinklet, for å si det mildt. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.04.2010 18:32 Post subject: |
|
|
Sannelig mye rart i nord:
Quote: | KLAGE SENDT TIL DAGBLADET
Det er desverre en kjent sak at riksmedia ikke er særlig vel informerte om ståa i TIL, og at de bevist vrir på fakta. Isberget.no har også fått en mail fra Hårek inneholdende en kopi av klage sendt til Dagbladet for slett journalistikk etter gårsdagens kamp i Telenor Arena. isberget.no synes det er flott at TIL-fans reagerer på riksmedias forvridning av sannheter om TIL, og legger derfor ut også dette. Her er den:
http://www.dagbladet.no/2.../11146052/
Quote: | Dermed ble det Tromsø-boss Per-Mathias Høgmo som kunne juble for en taktisk triumf. Tromsø skapte bare en eneste kvalifisert målsjanse, men det holdt til tre poeng på Telenor Arena. |
Sitat fra saken det klages på skrevet av Dagbladets Pål Marius Tingve.
Passende å bemerke at saken din inneholder store fakta feil, er bevisst villedene, og gjør at jeg heretter vil unngå å kjøpe dagbladet eller lese nettsidene. At det du velger å fokusere på skaper et mediabilde som er direkte usannt uten å stille spørtsmål ved det sportslige i både Nannskog og Jønssons opptreden er kort sagt dårlig journalistisk arbeide. Og det får du her fra en som hovedsaklig er både ordblind og fattig på skolegang. Du gjør meg faktisk skamfull som nordmann med dine utalelser i det som burde anses som et riksmedium.
Jeg kommenterte kampen LIVE i radio, og husker et helt annet bilde enn hva du velger å presentere. Dette blir sendt som klage til både din sjef og deg, og det forventes at du retter på det som står skrevet. Dermed kan du like gjerne starte forsvarsarbeidet, eller skrive inn rettelser som svar på den klage som nå bli sendt.
TIL lykke med vel overstått påske.
Mhv Hårek i Tromsø |
Les mer: Hva er bra for Norge?
 |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 06.04.2010 19:10 Post subject: |
|
|
Han HÃ¥rek er mentalt ustabil. De som frekventerer VGD kjenner han nok best som Cameltoes. En totalt ustabil og ravende gal fyr. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.04.2010 19:15 Post subject: |
|
|
Fikk faktisk en ramsalt telefonsamtale fra ham da jeg våget å påstå at Reginiussen sjøl kunne være interessert i en RBK-overgang.  |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 06.04.2010 19:23 Post subject: |
|
|
Ja, husker det der. Ikke helt god, vet du... |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 06.04.2010 20:52 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Fikk faktisk en ramsalt telefonsamtale fra ham da jeg våget å påstå at Reginiussen sjøl kunne være interessert i en RBK-overgang.  |
Av ren nysgjerrighet, hvordan hørtes han ut i telefonen? Som en gal person? |
|
Back to top |
|
 |
Snorreth Rutinert
|
Posted: 06.04.2010 21:32 Post subject: |
|
|
Syntes ikke vi skal mobbe han. Mobbing på internett er stygg ting.
Men kan tenke meg han høres ut som en innringer til Tabloid... 
Last edited by Snorreth on 06.04.2010 22:48; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
El Gordo Junior
|
Posted: 06.04.2010 22:36 Post subject: |
|
|
HA, HA
De lever jo helt åpenbart i sin egen lille verden der oppe. Årets potteran og så presterer de atpåtil å bli indignert når media påpeker at det kanskje ikke var et helt rettferdig resultat... Noen som sa plasskrevende selvbilde??? |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 06.04.2010 22:56 Post subject: |
|
|
Den som ikke så kampen men bare leser om den i Dagbladet må jo tro det var et ran. VGs spillerbørs gir derimot begge lagene 58 poeng for 11 spillere, TIL hadde flest avslutninger på mål (5-9), flest cornere (4-5) - og de fleste medier har talt et likt antall sjanser til begge lag.
Når det gjelder Hårek har han et enormt hjerte og engasjement for TIL, han er for eksempel fotballkommentator i Radio Tromsø, og har laget TV-innslag for TIL-TV og Isberget-TV. Hårek er ikke alltid like heldig med sin måte å forsvare klubben på, slik eksemplene ovenfor viser. Men han er en av "vårres guta", og vi tilgir ham gjerne et og annet uklokt utspill. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
El Gordo Junior
|
Posted: 06.04.2010 23:24 Post subject: |
|
|
Jeg har sett kampen, det var et ran!
Selv om TIL rett nok hadde mer enn ett skudd på mål. Men journalisten skal gjenfortelle en historie. At han velger å spissformulerer det for å skape et enkelt bilde av hvordan kampen forløp er kun en fortellerteknisk greie.
Selv om statistikken forteller om 5-5 i skudd mot mål, så sier også det at Stabæk hadde 75% ballinnehav noe om kampen. Selvsagt får TIL sjanser på kontra når Stabæk angriper med alt hva remmer og tøy holder. Men likt antall målsjanser det gjør ikke kampen jevnspillt. (Ei heller like mange poeng på VG børsen)
TIL var rett og slett jævlig heldige i går. Fotball er ikke bestandig rettferdig og det beste laget vinner ikke alltid. Det er noe av det mest fasinerende ved spillet. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 06.04.2010 23:25 Post subject: |
|
|
At Stabæk hadde 75 % ballinnehav er det reneste tøv. _________________ DIXI |
|
Back to top |