View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 25.01.2010 00:07 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Det blir spennede nå som det første "ballbinge" generasjonen kommer opp og en bør forvente norske spillere med meget god teknikk. |
Hehe, tror nok ikke du bør ha for store forventninger til denne "ballbingegenerasjonen". Barn og ungdom spiller langt mindre uorganisert fotball nå enn før, dessverre. Spillere som kommer inn i gutte- og juniorlagene til RBK (og andre toppklubber) slutter etter hvert helt å trene fotballteknisk på egenhånd. Grunn? De har ikke tid, de trener åtte-ni økter i uka med laget, og fysisk trening (Impulse, 3T...) prioriteres over teknisk trening.
Det er ikke på trening man blir bedre, men "på banen" med ballen. Dessverre synker som sagt denne "banen"-aktiviteten når de kommer opp i 15-16 årsalderen, alkohol og andre ting blir mer interessante og de plukkes opp av storklubber. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 25.01.2010 00:23 Post subject: |
|
|
Ballbinger er nok positivt det, men mitt inntrykk er at ungene som spiller i disse bingene ikke har i nærheten av det samme engasjementet som da jeg og mine kompiser laget stenger jakker på et humpete jorde. Dag ut og dag inn. Det humpete jordet var fullt av folk. I dag er det helt gjengrodd. Ungene er langt færre, og de få som har flyttet bort til ballbingen - holder på maks en time.
Min observasjon fra stuevinduet. |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 25.01.2010 00:27 Post subject: |
|
|
"Playstationgenerasjonen" kalles vi.
Min personlige erfaring er at vi var på banen nesten hver dag etter skolen (ikke om vinteren). Og mer enn 1 time av gangen. Men når man kommer opp i 15-16 årsalderen bestemmer mange seg for å ikke lenger satse på fotball, men heller spille for gøy. Da prioriterer man selvsagt andre ting. F.eks. festing, playstation, kjøre bil, osv. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 25.01.2010 00:27 Post subject: |
|
|
Fremdeles så er den gjengen som har dukket opp ifra unguttene som er født tidlig 90 tall kanskje den mest talentfulle siden 1969 årgangen. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 25.01.2010 00:32 Post subject: |
|
|
Men disse er i følge meg heller ikke en del av kunstgressgenerasjonen. Det er ikke jeg (1991), heller. Vi spilte mange år på grusbaner og grusløkker vi. Og vi spilte mye mer fotball da vi var små enn det ungene gjør nå. |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 25.01.2010 00:37 Post subject: |
|
|
Delvis uenig i det siste du sier. Det er kanskje en mindre prosentdel av guttene i barneskoleklassene som spiller, men de som spiller vel så mye som vi gjorde på barneskolen. Sånn er det ihvertfall her nede. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 25.01.2010 00:39 Post subject: |
|
|
Ingen av de banene vi spilte på da jeg var yngre er i bruk i dag, iallefall. Er helt dødt overalt, og den ene ballbingen i bygda er ikke grunnen til det. Den står ofte tom den også, og når det er folk der er det gjerne ikke flere enn tre-fire stykker. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 27.01.2010 02:05 Post subject: |
|
|
Da var Eggen aktuell igjen.
Les morgendagens Adressa. |
|
Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 27.01.2010 02:11 Post subject: |
|
|
Bra! Hvor fant du dette? |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 12.02.2010 14:10 Post subject: |
|
|
Wilhelm S Myhr linket til stjerneklart fra 2007 med NAE i en annen tråd, og jeg ble sittende å høre på programmet. Der blir han spurt om han noen gang tenker på å gjøre comeback. Og i svaret så ligger vel kanskje grunnen til at NAE ville gjøre comeback i år.
Sjekk:
http://www1.nrk.no/nett-t...ipp/252470
Spol til 01:00:20 |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 12.02.2010 15:39 Post subject: |
|
|
Har nettopp hørt programmet og innrømmer at jeg gikk rett inn i "nostalgibrigaden". I hvertfall for en skakket stund. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 12.02.2010 15:59 Post subject: |
|
|
jeg er født i 1992, og kommer vel kanskje akkurat inn i "ballbingegenerasjonen", og jeg er helt enig i at den generasjonen som vokser opp nå er utrolig talentfull.
Det er bare sprøyt at de ikke skal ha den samme lidenskapen bare fordi de ikke spiller på en potetåker, tilbudene har rett og slett blitt bedre... |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.02.2010 16:48 Post subject: |
|
|
Helt enig i det. Men samtidig kreves det også enda mer for å ta opp kampen med resten av Europa. Selv om treningsforholdene er blitt bedre i Norge gjennom året, så er det ikke enklere å bli veldig god.
Selv er jeg født i 1977 og tilhører grusgenerasjonen som en sjelden gang fikk spille kamper på Myra på Strindheim og Moan på Levanger, og syntes det var skikkelig bra kunstgress
Talentfull var jeg ikke, og Rosenborg-kamper på Lerkendal eller i tidlige cuprunder i Trøndelag ble oftest prioritert foran treninger og kamper med eget lag  |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 16.02.2010 09:45 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: | Keenoir wrote: | Det blir spennede nå som det første "ballbinge" generasjonen kommer opp og en bør forvente norske spillere med meget god teknikk. |
Hehe, tror nok ikke du bør ha for store forventninger til denne "ballbingegenerasjonen". Barn og ungdom spiller langt mindre uorganisert fotball nå enn før, dessverre. Spillere som kommer inn i gutte- og juniorlagene til RBK (og andre toppklubber) slutter etter hvert helt å trene fotballteknisk på egenhånd. Grunn? De har ikke tid, de trener åtte-ni økter i uka med laget, og fysisk trening (Impulse, 3T...) prioriteres over teknisk trening.
Det er ikke på trening man blir bedre, men "på banen" med ballen. Dessverre synker som sagt denne "banen"-aktiviteten når de kommer opp i 15-16 årsalderen, alkohol og andre ting blir mer interessante og de plukkes opp av storklubber. |
Helt enig her! Det virker også som dagens ungdom sitter mer å tenker over hvilke fotballsko man skal ha enn faktisk å trene med ballen.
Jeg mener også det er feil at de som skal satse på fotball skal ha 40timers skoleuke i tilegg til masse prøver og innleveringer, 8-9fotballøkter og i tilegg skal være sosial. Da er det sikkert ikke mye overskudd til egentrening med ball.
Jeg mener at man burde kjøre 4år på å gjennomføre videregående for å lempe på belastningen. I tilegg bør kravene til å bli juniorspiller i RBK være ganske store. Det er jo flust av spillere som aldri skulle ha blitt tatt opp i junioravdelingen.
I tilegg bør man gjøre noe med den statuseffekten juniorspill for RBK har. Man kan ikke tro at man er kongen på haugen ved å spille for juniorlaget. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 16.02.2010 10:01 Post subject: |
|
|
Selv om "alt var mye bedre før" så kommer det tydeligvis gode talenter fram år etter år...
Det er ikke noen godløsning at alle som vil satse på fotball får mindre skoleundervisning, prøver og lekser! Tross alt så ender 95% som ikke gode nok, da er det på en måte greit å ha en form for utdannelse/fullført videregående.
Det er klart man blir en bedre fotballspiller av trening, ikke bare på banen. Hadde dette vært tilfelle så ville man selvfølgelig utelukkende spillt kamper annenhver/hver dag og hatt en verden av superspillere
Det jeg er enig i, er at det nok spilles mindre uorganisert fotball på løkka idag enn tidligere. Når jeg var liten så kasta vi skolesekken i gangen og løp opp til banen og spilte fotball til kvelden kom. Det virker som dette er en "døende lek".
For de aller fleste er det nok veldig stort å komme inn som Rbk junior, statusen er nok stor. Og hvis man jobber hardt nok blir man forfremmet til toppgruppa, noe som jo må være sinnsyk status. Klart unge gutter får en "kongen på haugen-følelse" av å få beskjed om at du er god nok til å komme inn i varmen til norges beste klubb med norges beste juniorer. Kanskje må man utvikle trenernes måte å håndtere dette på bedre, men stort sett syns jeg gutta oppfører seg bra, uten å kunne si jeg har all verdens innblikk i dette.
Det har blitt gjort mye fantastisk de siste årene på juniorsiden i Rosenborg, og det blir nok gjort enda mer i fremtiden. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 16.02.2010 10:14 Post subject: |
|
|
Det er jo flere andre toppidrettsskoler som har en fireårsløsning. Grunnen til dette er enkel, man vil satse på sin idrett som tar såpass mye tid slik at man bruker et ekstra år for å fullføre. Jeg klarer ikke å se at noe er i veien med det.
Man får jo ikke mindre skole totalt. Man får den samme utdanningen, men bruker bare et ekstra år.
Vi må nok bare innrømme at de beste fotballspillerne i verden satt ikke 40timer i uka på skolebenken og trente 2timers fellestrening for deretter å gå hjem å lese til fysikkprøven og skrivearbeider. Eller henge på Nor-contact for å sitte å og snakke om hvilke nye fotballsko man skal ha. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 16.02.2010 10:21 Post subject: |
|
|
Men man har jo sånne løsninger i Rosenborg da... Man får skreddersydd opplegg, null press, og man kan bruke akkurat så lang tid man vil. De får betalt skolegang på privaskolen ved brua og kan velge hvor mange fag de vil ta hvert halvår. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 25.02.2010 21:19 Post subject: |
|
|
Fra Adressa sin dekning av årsmøtet:
Quote: | Også Thingstad nevner Nils Arne Eggen.
- Hvorfor kunne vi ikke ta i mot den utstrakte hånda da den kom?
Thingstad sier han har snakket med folk i styret, uten at han vil nevne navn, som han hevder sier "Nils Arne Eggen har gått ut på dato".
- Og det gjør meg lei meg. Vi som kjenner ham vet at motivet hans aldri har vært å sette seg før foran klubben. Det gikk rykter på brakka om at han hadde økonomiske vansker, og at det var årsaken til at han ville bli trener igjen. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan få seg til å snakke slik. Vi som kjenner ham vet da at han ikke har noen slike vansker! |
|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.05.2010 23:05 Post subject: |
|
|
Jeg spør og Hoftun svarer:
- Skapte det problemer at Eggen plutselig endret tilbudet om vikariat til ønske om toårskontrakt?
- Det har vært en lang prosess. Nils Arne har vært interessert i - og sagt at han er åpen for - å trene oss lenger enn bare i 2010. Men der er vi veldig tydelige på at det er en kortvarig løsning, og at vi fortsatt jobber med den langvarige løsninga. Det er ikke noen åpning der.
- Forstår du likevel skuffelsen til Eggen i januar?
- Han er en person som deler følelsene sine, og forventet nok et "ja" med en gang. Men som sagt har det vært en lang prosess der vi måtte komme i mål med løsning både for 2010 og de neste tre til fem årene. Derfor har det tatt lengre tid enn vi ønsket.
Les mer: Ettårskontrakt var aldri aktuelt
Som dere har lagt merke, var jeg ikke til stede under seansen i ettermiddag. Forsøkte heller ikke å få til noen prat med Eggen i kveld. Blir dog spennende å se hva papiravisene har på lager i morra. Vil tro Adressa, VG og Dagbladet alle har fått en pratestund hver med 'n. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 20.05.2010 23:08 Post subject: |
|
|
- Han er en person som deler følelsene sine, og forventet nok et "ja" med en gang. Men som sagt har det vært en lang prosess der vi måtte komme i mål med løsning både for 2010 og de neste tre til fem årene. Derfor har det tatt lengre tid enn vi ønsket.
Sier Hoftun her at den langvarige løsningen er klar? Eller tolker jeg feil? |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 20.05.2010 23:10 Post subject: |
|
|
Nei, Hoftun svarte ja når en journalist spurte om den langsiktige løsningen var klar, men ville ikke kommentere om det var Jönsson. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 20.05.2010 23:13 Post subject: |
|
|
Eggen tilbake! Frysninger nedover ryggen da jeg fyrte opp forsiden på Rbkweb  _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.05.2010 23:14 Post subject: |
|
|
RBK og Jönsson er (nok) enige, men jeg tolket ikke Hoftun som at han innrømmet dette. Det er likevel bare av akademisk interesse. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 20.05.2010 23:15 Post subject: |
|
|
Han sier jo det indirekte når han får spørsmål om hvorfor Eggen ikke ble ansatt allerede i vinter. |
|
Back to top |
|
 |
|