English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg - Brann
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
RBKdesi
Proff

PostPosted: 01.04.2009 10:04    Post subject: Reply with quote

Wilhelm S Myhr wrote:
Der har du det. Begrepet etablert landslagsspiller er etter hvert så snevert at det ikke beskriver virkeligheten i det hele tatt.

Det ble jo brukt som en motangrep på alle som mente at RBK kjøpte seg til seriemesterskap ved å tappet alle de andre norske klubbene for toppspillerne deres på 90 tallet.

Det var vel heller ikke mange av de spillerne som hadde spilt på landslaget før de kom til RBK på den tiden.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende

PostPosted: 01.04.2009 10:05    Post subject: Reply with quote

Skammelsrud ble jo kalt katta i sekken av enkelte rett etter han kom, og svært mange tvilte på at han kunne bli den nye Sverre Brandhaug.

Soltvedt ble erklært uønsket i Brann, og vi tok i mot ham med åpne armer.

Selv om RBK forsterket laget med en del etablerte spillere, har aldri pengeovertaket og kjøpene vært grunnlaget for RBKs dominans på 90-tallet. Saken er at vi sjelden fikk tak i de mest attraktive spillerne i Tippeligaen, og at andre klubber forsynte seg like mye av fatet som oss.

Vi svekket heller ikke våre konkurrenter slik mange har hevdet.

Kjøpene av Leo, Totto og Stig Inge før 1992-sesongen var en klar styrke av laget (selv om Leo og Stig Inge fortsatt var veldig unge på den tida) med attraktive hjemlige spillere.

Videre utover 90-tallet handlet vi i svært liten grad etablerte spillere innenlands, og de vi hentet ble gjerne ikke de største suksessene heller.

Seieren på San Siro var tross alt med kun trøndere bortsett fra Bent og Trond Egil.

Etter årtusenskiftet har vi i langt større grad forsøkt å skumme fløten av andres gode jobb, og det har på langt nær vært like suksessfullt.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Keenoir
Legende

PostPosted: 01.04.2009 10:07    Post subject: Reply with quote

Er Trond Olsen en etablert landslagspiller? For han er veldig typisk for hva vi hentet tidligere som i hovedsak var spillere på vei opp og som trengte å ta noen steg til for å etablere seg. Andre spillere ble landslagspillere fordi dem ble Rosenborg spillere det beste eksemplet her i mine øyne Jan Gunnar Solli. Jeg sier ikke at vi ikke har handlet gode spillere ,men det er regelrett løgn å si at vi har støvsuget andre norske klubber for deres beste spillere for å holde dem nede. Det er en seiglivet myte eller.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 01.04.2009 10:17    Post subject: Reply with quote

Helt enig. Godt eksempel med Olsen.

Han er i samme kategori som Kent Bergersen, Trond Egil Soltvedt, Tom Kåre Staurvik, Jan Derek Sørensen, Andre Bergdølmo etc.

Spillere som har gjort det relativt bra i andre norske klubber, uten helt å ta det internasjonale steget før de kom til RBK.
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 01.04.2009 10:52    Post subject: Reply with quote

nå har steinar nilsen fått noe tid på seg til det han kan aller best; å snekre sammen et tett forsvar. vi har blitt godt vant til et brann-lag som med jevne mellomrom går på store, stygge blemmer med mange baklengsmål, men blir det slik i fortsettelsen?

hvis nilsen lykkes like godt som han gjorde i tromsø, kan brann bli farlige. men lite tyder på det, for det første har han ikke det samme defensive spillermaterialet som han hadde i reginiussen / koppinen, dessuten er gammel vane vond å vende - og mht attityd, så fremsto fjorårets brann-lag som en heller laber affære.

kristobal wrote:
Quote:
Som jeg har nevnt i ulike innlegg mener jeg 20.000 tilskuere er urealistisk uansett hvor mye sportslig suksess RBK måtte ha.

her er jeg uenig. etter 3 dårlige sesonger tror jeg det trønderske publikummet er skrubbsultne på seire og suksess.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 01.04.2009 11:00    Post subject: Reply with quote

Det kan godt være at en er skrubbsulten på suksess ,men det er genrellt nedadgående intresse og da forsvinner dem som i utgangspunktet ikke er så spesielt intressert fra stadion. Det er sannsynligvis det siste 2000 - 3000 tusen en trenger for å nå målet. Det er også mye lurer å budsjettere beskjedent for da får en ikke ubehagelig overaskelser når regnskapet kommer ,men kan heller få hyggelige overaskelser. Det viktige nå er at klubben etter en 4 - 5 serierunder ser an tendensen og justerer budsjettet deretter.

Når det gjelder Nilsen og Brann så kan det bli veldig bra hvis Nilsen får samme innsats og lojalitet fra Brann spilleren som han fikk ifra Tromsø spillerene. Det store spørsmålet er om han kommer til å få det eller om det blir et kultursjokk. Tromsø spillerene er tross alt mindre godt vant en hva Brann spillerene har vært når det gjelder stram organisering og hardt arbeid over hele banen. Jeg har et inntrykk av det ihvertfall har vært en ukultur om å være konger på byn i Bergen. For det viktigeste Nilsen må få inn i hele klubben er at dem må ikke tro at dem er bedre enn dem er for troppen til Brann tilsier bunnstrid i år.
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 01.04.2009 11:17    Post subject: Reply with quote

Ã…rets aprilsnarr fra Bergen: Rosenborg har svakheter

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 01.04.2009 11:24    Post subject: Reply with quote

Hehe Very Happy

Fy faen som jeg gleder meg til søndag.. Har en sinnsykt bra følelse.

Hadde vært digg og knust dem, kan ikke fordra de oppblåste bergenserne..

3-0/4-0 satser jeg på Smile

- Torgeir Børven
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 01.04.2009 11:24    Post subject: Reply with quote

En av svakhetene ble nå faktisk utnyttet av Høgmo når vi spillte mot Tromsø som var rommet som ble etterlatt av backene våre når dem stormer i angrep og da særlig Lustig. Det fører igjen til at stopperene våre må trekke ut til sidene for å demme opp og det gir et strekt forsvar som gir gode rom for å komme inn i mellom stopperene våre. En kompenserer for dette ved at Tettey og Annan har ansvaret for å komme inn å dekke dette rommet og at stopperene våre er flink til å holde linjen. I fremre rekke så er aggresive midtbanespillere en nøkkel for å hindre presise fremspill i dette området. Det første 20 minuttene mot Tromsø så slet vi med dette problemet ,men etter det så fungerte mottrekkene våre bra og Tromsø ble i stor grad ufarligjort.
Back to top
larenim
Veteran

PostPosted: 01.04.2009 11:28    Post subject: Reply with quote

Wilhelm: Rushfelt var med til VM i USA, ja, men å slite benk er liksom ikke det man tenker på når man hører begrepet "etablert landslagsspiller".
Wilhelm S Myhr
Veteran

PostPosted: 01.04.2009 11:54    Post subject: Reply with quote

Begrepet/sannheten om at RBK aldri har hentet en etablert landslagsspiller blir så snevert og så tilpasset den virkeligheten en selv ønsker å presentere (i dette tilfellet Eggen på 90-tallet), at det blir meningsløst og slettes ikke forteller noe om hvilke politikk man førte. Og når han i all ettertid har gjentatt ordene som et mantra, kunne det vært mer interessant å vite hva han mente at man egentlig hentet? Talenter?
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 01.04.2009 12:00    Post subject: Reply with quote

Sannheten ligger en plass i mellom det at vi aldri hentet en landslagspiller og at vi støvsugde det ander norske klubbene for deres beste spillere. Eggen er langt nærmere sannheten enn den andre myten.
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 01.04.2009 12:26    Post subject: Reply with quote

fra artikkelen som siteres ovenfor, svarer nilsen følgende:
Quote:
– Får vi se et offensivt Brann-lag på søndag?
– Det får vi se når kampen går.

kan det tenkes at nilsen vil ta en "drillo", å kjøre full pinne fra start? det logiske av brann, sjøl på hjemmebane, ville vel vært det motsatte, å ligge litt avventende og kjøre kontringer.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 01.04.2009 12:35    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Per Ove sin treningsdagbok

Thanks Smile
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 01.04.2009 13:00    Post subject: Reply with quote

En enkel konklusjon kan kanskje være at vi ikke hentet flere etablerte spillere eller norske stortalenter enn de andre "storlagene" på den tida. Så kan man se bort fra det der landslagsbegrepet.

Grunnlaget for suksessen lå i godt lederskap og kontinuitet på mange plan. Forutsetningene hadde flere andre klubber også.
Back to top
Prinsen fra Os
Senior

PostPosted: 01.04.2009 14:28    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:

Vår altså allerede ferdigkalkulerte suksess i år dreier seg tilsynelatende om én forutsetning: At vi bruker penger. I eliteseriemålestokk har vi brukt mye penger på tre spillere det siste året: Jarstein, Annan og Olsen. Vinner vi serien, har vi disse tre og kun disse tre å takke for den innkasserte tittelen.

Jeg vet ikke om det er meg du sikter til her, men jeg ser virkelig ikke poenget med den tullete forenklingen. RBK kjøper seg ikke til gull, gullet er ikke delt ut enda, men det kan da ikke være tvil om at disse kjøpene (+Prica som du av en eller annen grunn ikke tar med) vil bedre gullsjansene betraktelig?

bolgebah wrote:

Man behøver ikke være direkte begavet for å påpeke at man i andre norske klubber velger de enkle løsningene - trenerskifte - i nedgangstider.

Man behøver ikke være direkte begavet for å påpeke at dette også gjelder Rosenborg. Etter personalpolitikken til RBK så skal det gå noen år og noen nedturer uten utskifting før RBK skal kunne slå seg på brystet med sin unike kontiunitet som basis for suksess.

bolgebah wrote:

Derfor gjesper jeg bare av denne Os-kisens formaninger om at jeg bør bekymre meg for RBKs pengebruk, fordi den økonomiske virkeligheten i Trondheim "kompliseres" av noe som tydeligvis er utenkelig i andre norske klubber: Vi bruker penger som vi selv har på bok.

Jeg formaner ingen, men synes det er pussig at den sunne skepsisen (som forsvådit Kristobal har) ikke er større. Og jeg er selvsagt fullstendig klar over at det brukes penger som er på bok, det endrer ikke at klubben legger opp til underskudd. Det gjør bare katastrofen mindre om resultatene/salgene ikke blir som klubben håper.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 01.04.2009 14:35    Post subject: Reply with quote

Hvis du tar deg tid til å lese økonomi tråden så vil du se at det er temmelig mange som er kritisk og litt bekymret for hvordan og hva vi bruker penger på. Spillerkjøp i seg selv trenger ikke å bli minus i regnskapet avskrivninger av spillerstallen gir minus i regnskapet. Kjøpene av Olsen, Prica og Zahora vil nok bidra med kostnader i år på ca 10 millioner.
Back to top
Geir_Brann
Proff

PostPosted: 01.04.2009 17:50    Post subject: Ã…rets aprilsnarr... Reply with quote

Ã…rets aprilsnarr fra Bergen: http://fotball.bt.no/elit...133984.ece
Kjetil Rekdal
Veteran

PostPosted: 01.04.2009 18:04    Post subject: Reply with quote

Håper han spiller. Ikke noe er bedre enn å å spille mot en halvskadet Bakke.
Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 01.04.2009 18:34    Post subject: Reply with quote

Bakke er like truende som Solli og Huseklepp. Det er ikke alle spillere som gir meg høy puls når de nærmer seg målet vårt for å si det sånn.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 01.04.2009 22:55    Post subject: Reply with quote

Personlig er jeg bekymret for Karadas.
Hvem skal ta duellene med ham (og evt Nielsen) på innlegg?
Keenoir
Legende

PostPosted: 01.04.2009 22:57    Post subject: Reply with quote

Lustig knuste Karadas i lufta sist gang vi møtte Brann. Demidov og Lago kommer også til å gi mye juling itilegg er Iversen en temmelig brukbar duellspiller.
Back to top
vemundo
Veteran

PostPosted: 02.04.2009 00:05    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Personlig er jeg bekymret for Karadas.
Hvem skal ta duellene med ham (og evt Nielsen) på innlegg?

De kan vel ta hverandre, Karadas og Nielsen? Smile
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 02.04.2009 15:05    Post subject: Reply with quote

Kan jo varme opp med denne de nærmeste dagene. Den forteller på sitt Bergensk-beskjedne vis hvem som er de beste.
http://open.spotify.com/t...Hwj0w09bfr

Men to ting skal Brann-tilhengerne i alle fall ha: De har en del gode sanger og er dønn ærlige om at de tror de er verdensmestre.
Back to top
Solo
Veteran

PostPosted: 02.04.2009 17:00    Post subject: Reply with quote

Petter Rasmus blogger før Brann kampen:
No ska gullet hjæm!!
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16  Next
Page 4 of 16

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb