View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
keschaa Veteran

Joined: 25 Jul 2006 Posts: 1182 Location: Eksiltilværelse på vestlandet.
|
Posted: 06.02.2008 18:41 Post subject: |
|
|
Folk vil jo gjerne ha den drakten laget sitt spiller i, så at vi skal selge to drakter blir bare fjas. _________________ at ease |
|
Back to top |
|
 |
EvileyeS Rutinert

|
Posted: 06.02.2008 18:42 Post subject: |
|
|
Det er vel ingenting i veien for å ha kun EN sponsor på drakta og prise denne til en sådann pris at det vil veie opp for å se ut som en reklamesøyle på en bussholdeplass...? Noen vil alltid være villige til å kjøpe denne plassen, det er jeg helt sikker på. _________________ Svikter ALDRI Rosenborg!
www.tt05.no
Ultras Øyivinds |
|
Back to top |
|
 |
andersw Junior
|
Posted: 06.02.2008 18:49 Post subject: |
|
|
keschaa wrote: | Folk vil jo gjerne ha den drakten laget sitt spiller i, så at vi skal selge to drakter blir bare fjas. |
Du snakker for alle, håper du har en viss peiling på hva de fleste mener. Jeg ville heller hatt en reklamefri drakt enn en reklamebefengt drakt. Det er ikke reklamen som skaper tilhørighet for meg. _________________ Kokosnøtter dreper årlig flere mennesker enn haier gjør. Haier dreper omtrent 150 mennesker i året, mens kokosnøtter er skyld i om lag 2000 dødsfall årlig. |
|
Back to top |
|
 |
SamBell Junior

|
Posted: 06.02.2008 19:09 Post subject: |
|
|
Harald wrote: | Veidekke optræder jo bag på shortsene, så vi kan vel godt få en ren dragt i 2010. Men nu får vi se, jeg er positiv til at visionen er der, så skal den bare føres ud i livet. |
Shortsen er en del av drakten.
Ikke synk ned på Klansskallenivå nå.
Brannmann Sam |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran
|
Posted: 06.02.2008 20:21 Post subject: |
|
|
spz wrote: | Partneravtalene er gode - men vi tror det er rom for å gjøre de mer moderne. Kan fylle inn med flere tanker her utover våren. Kan jo tenkes at noen har noen gode innspill også...  |
Betyr dette at det kan være realistisk for oss supportere å håpe på drakter med bare en sponsor i 2010-sesongen? |
|
Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 06.02.2008 20:23 Post subject: |
|
|
SamBell wrote: | Shortsen er en del av drakten.
Ikke synk ned på Klansskallenivå nå. |
VÃ¥lerengen IF skal ha skryt for at de har valgt en noe smarte plassering av reklamen. |
|
Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 06.02.2008 21:06 Post subject: |
|
|
kan ikke ha 2 drakter, man må jo gå i den som laget spiller med, ellers kan du jo like godt kjøpe deg en dårlig piratkopi til 50-lappen. _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 06.02.2008 21:21 Post subject: |
|
|
To drakter? Mener du med og uten juletrepynt? |
|
Back to top |
|
 |
andersw Junior
|
Posted: 06.02.2008 22:49 Post subject: |
|
|
h b wrote: | kan ikke ha 2 drakter, man må jo gå i den som laget spiller med, ellers kan du jo like godt kjøpe deg en dårlig piratkopi til 50-lappen. |
Argumenter?
Haugen wrote: | To drakter? Mener du med og uten juletrepynt? |
Yez _________________ Kokosnøtter dreper årlig flere mennesker enn haier gjør. Haier dreper omtrent 150 mennesker i året, mens kokosnøtter er skyld i om lag 2000 dødsfall årlig. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 07.02.2008 05:31 Post subject: |
|
|
Velkommen til RBKweb-forumet Erik Espeseth, hyggelig å ha deg på plass. Det er fint at du bidrar med informativ innlegg (er vel lite å gjøre på Brakka for tida )
spz wrote: | Føler et visst behov for å komme med noen oppklaringer i forhold til drakt.
Pkt. 1
Ideelt sett skulle vi gjerne sett at det kun var en logo - og gjerne en ideell organisasjon som Røde kors eller Unicef - på drakta. MEN det har ikke vært mulig å få til i den perioden vi er inne i. Årsakene til dette er mange, og sikkert noe som kan diskuteres heftig her - men når eksisterende avtaler ble inngått var det ikke mulig å få en stor Partner til å ta dette økonomiske løftet alene. Drakta innbringer forøvrig alene ca. 10-12,0 mill. årlig. Målet vårt er imidlertid at vi i fremtiden skal spille med kun en logo på drakta! |
Det er svært hyggelige nyheter at dere også har lyst på kun en hoved/draktsponsor. Men dere må nå erkjenne at RBK og Trondhjem by ikke er verdens navle. Og at vi snarest må til utlandet eller til de største norske bedriftene for å skaffe midler til et fotballag som har som mål å være topp 30 i Europa.
Jeg nevnte Reebok, tenk deg hvor mye både RBK og Reebok hadde tjent på en slik avtale når begge bruke RBK som sitt navn/logo. Noe slikt er Svært sjeldent i sponsormarkedet. Dette bør utnyttes maksimalt, og dere bør allerede nå kontakte sponsorledelsen hos Reebok for å komme igang med forhandlingene.
Det jeg nevner nå er ganske sikkert kontroversielt, men når jeg sier utnyttes maksimalt så tenker jeg også på Stadionnavnet og Hjemmesiden RBK har.
Stadionnavn:
Tenk deg stadionnavnet, RBK Lerkendal Stadion, høres ikke så dumt ut etter min mening. Men vi må for all del fremdeles ha navnet Lerkendal, men det må da kunne gå an å mikse navnet RBK imellom også. Jeg vil tro at både publikum og sponsorledelsen hos Reebok ville likt et slikt navn. Man bevarer dermed både historie (Lerkendal) og får en ekstra dimisjon (og penger ) med navnet RBK.
Hjemmesiden:
RBK bør gå i forhandlinger med Reebok om å ha en felles internasjonal hjemmeside. RBK.com bør altså være en felles hjemmeside for oss begge, en slik avtale ville vi tjent stort på.
Reebok og RBK hører sammen!
En liten minisponsor kan være Arla og dems Rosenborg blue & white mould cheeses, vi bør utnytte slike tilfeldigheter.
En annen link.
Edit:
Jeg ser forresten at Bolton Wanderers og Reebok har forlenget sin avtale som sent som Juli 2007, den nye avtalen varer til 2016!
Nåværende avtalen går ut 2009..
spz wrote: | Pkt. 3
Vi har fått mange forespørsler om ikke det samtidig kan taes frem en såkalt e-cup versjon av den nye drakta med kun Rema 1000. Jeg kan da bekrefte at det i løpet av våren vil komme en drakt i sort/hvitt - med 1 "sponsor" på - også den i sort/hvitt. På den måten vil man kunne velge om man vil ha den drakta spillerne spiller med i Tippeliga - eller om man ønsker en renere e-cup variant - hvor forøvrig Rema 1000 logoen også er langt mindre. |
Jeg synes (noe som 2mas også har påpekt) at dere bør ha draktlansering lagt tidligere enn det dere har idag. Spesielt siden Rosenborg skal spille såpass tidlig på året, mot Fiorentina. Rosenborg mister nok endel inntekter på en såpass sen lansering. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 07.02.2008 05:43 Post subject: |
|
|
Huff, la oss håpe spz har lagt inn Ballahl på ignore-filteret sitt. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 07.02.2008 05:53 Post subject: |
|
|
Så mye galt altså..  _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 07.02.2008 09:15 Post subject: |
|
|
andersw wrote: | h b wrote: | kan ikke ha 2 drakter, man må jo gå i den som laget spiller med, ellers kan du jo like godt kjøpe deg en dårlig piratkopi til 50-lappen. |
Argumenter?
Haugen wrote: | To drakter? Mener du med og uten juletrepynt? |
Yez |
Ja, man kjøper spillerdrakt fordi det er den drakten spillerne spiller i - ligger egentlig i navnet.... _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 07.02.2008 09:29 Post subject: |
|
|
Var innlegget ditt en spøk Ballah? Sånn helt seriøst?
Dette må bli årets quote:
|
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 07.02.2008 09:44 Post subject: |
|
|
Hahaha, så bra.
Det var selvsagt ingen spøk. Vi bare må jo blande sammen alt som har med navnene Rosenborg og RBK å gjøre. Da får alle presentert merkenavnet sitt på en klar og tydelig måte uten forvirring.
Suppe. Gjøk? |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 07.02.2008 09:59 Post subject: |
|
|
Jeg synes Ballahl har lagt ned såpass mye arbeid i innlegget sitt at han ikke fortjener bare å bli latterliggjort. Greit, alt er ikke like realistisk, men valg av utstyrsleverandør burde i høyeste grad være diskutabelt. Rosenborg har brukt Adidas siden tidenes morgen, og jeg synes dette samarbeidet gang på gang viser seg ikke å være godt nok. Når Adidas flere år på rad ikke greier å levere drakter i tide vitner det om useriøsitet i samarbeidet, og at de tar RBKs lojalitet for gitt. Som alle andre samarbeidsavtaler i RBK handler dette om kontakter - et par gamle RBK-spillere jobber så vidt jeg vet i Adidas, en velkjent form for rekruttering for å hindre brysom innblanding fra konkurrenter når utstyrsavtaler skal reforhandles.
Som et varsko om at alle stiller likt og at det forventes at man står på pinne for at Rosenborg skal være fornøyd som samarbeidspartner, synes jeg det hadde vært betimelig å skifte utstyrsleverandør en periode. I så måte er Reebook et godt alternativ (selv om de også eies av Adidas-konsernet promoteres de under eget merke), da bilateral RBK-promotering skaper mye gratis PR for klubben. Jada, kom gjerne med propaganda om at RBK er et av Adidas' "flaggskip" og at de i sin grenseløse generøsitet lar oss være først ute med de nye draktmodellene og slikt, men så lenge de ikke greier å levere drakter slik at de kan ligge under juletreet synes jeg ikke slikt bør telle all verden. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 07.02.2008 10:05 Post subject: |
|
|
Hvem ønsker å være en sponsor hvis flertallet ikke skjønner at det faktisk er en sponsor? Jeg tør banne på at hvis Reebook hadde vært hovedsponsor så hadde flertallet ikke skjønt at det faktisk hadde vært et sponsormerke men trudd at RBK hadde promotert seg selv. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 07.02.2008 10:11 Post subject: |
|
|
Å når man i tillegg skal blande dette med en ost kalt Rosenborg, så er suppa komplett.
Last edited by longns on 07.02.2008 12:00; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 07.02.2008 10:26 Post subject: |
|
|
Kjello wrote: | Hvem ønsker å være en sponsor hvis flertallet ikke skjønner at det faktisk er en sponsor? Jeg tør banne på at hvis Reebook hadde vært hovedsponsor så hadde flertallet ikke skjønt at det faktisk hadde vært et sponsormerke men trudd at RBK hadde promotert seg selv. |
Enhver sponsor vil ønske å knytte så sterke bånd som mulig til laget en samarbeider med. Rema selger RBK-brød og prøver seg med "det er jo Rema som er trønderbedriften vår...", og hvis du har sett Fokus-reklamene de spiller på Lerkendal de siste årene skjønner du at sponsorene våre prøver å synonymisere sin egen logo med RBKs mildt sagt sterke merkevare. Jeg tror ikke det finnes noe norsk produkt som er så til de milde grader kjent utenfor landets grenser som Rosenborg. Å få haik med denne merkevaren er en drøm for enhver sponsor. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 07.02.2008 10:37 Post subject: |
|
|
Men i disse tilfellene så er det jo opplagt at det er snakk om en sponsor. Hvis bedriften Rosenborg Malerteam AS hadde hatt plakater på Lerkendal så hadde jo flertallet trodd at dette var en av RBKs egne bedrifter. På samme måte som at flertallet hadde trodd at RBK hadde promotert seg selv om Reebook hadde vært hovedsponsor med bokstavene "RBK" som logo. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 07.02.2008 10:47 Post subject: |
|
|
Øh... poenget er vel at gjenkjenneligheten skal øke? I konkurranse med andres produkter velger man det man har et forhold til, dette er selve grunnprinsippet for reklame. Det at publikum skulle være såpass lite oppdaterte som du hentyder er jo en ideell situasjon for en sponsor. Hvis noen tror at Reebook-logoen "Rbk" har noe med Rosenborg å gjøre, vil jo Reebook sitte musestille og håpe at alle skal tro det. Produktene deres ville selge seg selv blant alle som har et forhold til RBK - og dét er mange!
Hvis du ikke følger denne noe forenklede ideen min for hvordan marked og gjenkjennelighet fungerer, tror jeg ikke vi har grunnlag for videre diskusjon. |
|
Back to top |
|
 |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 07.02.2008 10:57 Post subject: |
|
|
Samtidig vil vel folk i utlandet som ikke har kjennskap til Rosenborg tro at RBK er en klubb som har fått det navnet siden de er blitt sponset av Reebok.
De som egentlig tjener mest på dette må vel være Reebok? Spørsmålet er jo hvor mye Reebok er i stand til å betale for en slik avtale. De må gi ganske mye tilbake i en slik avtale synes jeg, som veier opp med at forkortelsen for Rosenborg BK blir synonynmt med et sportsmerke. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 07.02.2008 11:20 Post subject: |
|
|
bolgebah wrote: | Øh... poenget er vel at gjenkjenneligheten skal øke? I konkurranse med andres produkter velger man det man har et forhold til, dette er selve grunnprinsippet for reklame. Det at publikum skulle være såpass lite oppdaterte som du hentyder er jo en ideell situasjon for en sponsor. Hvis noen tror at Reebook-logoen "Rbk" har noe med Rosenborg å gjøre, vil jo Reebook sitte musestille og håpe at alle skal tro det. Produktene deres ville selge seg selv blant alle som har et forhold til RBK - og dét er mange!
Hvis du ikke følger denne noe forenklede ideen min for hvordan marked og gjenkjennelighet fungerer, tror jeg ikke vi har grunnlag for videre diskusjon. |
Mange av oss har sikkert Adidas-produkter av en eller annen type hjemme. Og hvor har vi hørt om Adidas? Jo som draktsponsor for RBK. Hvis da Reebook hadde sponset RBK, så er det enormt mange som ikke hadde skjønt at det var en sponsor og dermed heller ikke hadde lagt merke til merkevaren Reebook. Hvordan skal det da øke salget til Reebook blandt RBK-fansen hvis godt over halvparten ikke skjønner at dette er en sponsor? Hvorfor skal Reebook betale 10 mill til RBK hvis salget og gjenkjenneligheten av produkter som ikke har disse tre bokstavene på seg knapt øker? |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran
|
Posted: 07.02.2008 11:42 Post subject: |
|
|
Nå gjør du deg selv vanskelig her? Hvis folk er så dumme som du hevder, vil det jo være genialt for Reebok. Tenk hvor mye RBK-sneekers til 1400 spenn som vil fly unna da! |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 07.02.2008 11:45 Post subject: |
|
|
Dette begynner nesten å bli pinlig. Jeg skal prøve å bytte til litt mindre teskje.
Poenget med å trykke logoen sin på forsida av ei klubbdrakt er å øke synligheten. Det en oppnår er assosiasjoner mellom ens eget produkt og laget en bruker som markedsføringsarena. Disse assosiasjonene bør helst være så sterke som mulig, og da er jo nettopp hele poenget å viske ut skillet mellom klubbprofil og sponsor - noe du altså presterer å gjøre til et problem.
Så, altså: Om godt over halvparten av de som kjenner til Rosenborg og hvordan forsida på drakta ser ut er så imbesile at de ikke vil greie å skille mellom en Reebok-logo og Rosenborgs klubblogo, er jeg rimelig trygg på at Reebook har å gjøre med en drømmesituasjon. Enhver sau som handler i ei sportssjappe ville jo da velge Reebok-produkter ut fra minst én av to forutsetninger: 1) han/hun liker Reebok, eller 2) han/hun liker Rosenborg og tror at T-skjorta han/hun kikker på har noe med Rosenborg å gjøre, og handler deretter. Det er dette jeg mener med "haik" med en annen merkevare - det er rett og slett snakk om dobbel markedsføring til prisen av enkel markedsføring. |
|
Back to top |
|
 |
|