English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Lerkendal stadion
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 134, 135, 136  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
arnt
Veteran

PostPosted: 26.01.2008 00:01    Post subject: Reply with quote

Ja, og det er jo mange selskap som tar ut patenter på oppfinnelser de egentlig ikke aner om har noen praktisk anvendelighet.
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Konesseur
Veteran

PostPosted: 26.01.2008 09:42    Post subject: Reply with quote

Edit: Nå er du litt vanskelig. Dette er vel å anse som en løs ide, hverken mer eller mindre. Siden det er vanskelig å estimere investeringskostnaden per sete, samtidig som det er vanskelig å finne en god modell for å regne om virkningen av investeringen i kroner og øre, er det vanskelig å si uten dypere analyser om dette vil lønne seg eller ikke.

Men det betyr selvfølgelig ikke at det er en ide som man ikke ser en praktisk anvendelse av. Tvert imot er det veldig konkret hva fordelene er.

Haugen wrote:
konesseur wrote:
Jeg er ingen arkitekt

Men konsulent er du om jeg ikke har missforstått helt..

Innenfor området forretningsprosesser, teknologi, industrielle prosesser, industriell økonomi og IT. Dette har ingenting å gjøre med utforming av bygg og anlegg.
Back to top
View user's profile Send private message
Haugen
Veteran

PostPosted: 26.01.2008 10:05    Post subject: Reply with quote

Og det var heller ikke det jeg ville fram til. Jeg kom med en komentar om at arkitetkter og konsulenter ofte kommer med luftige planer som ikke er gjennomførbare.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Konesseur
Veteran

PostPosted: 26.01.2008 11:19    Post subject: Reply with quote

NÃ¥ synes jeg at du tar mannen og ikke ballen.

Ok, jeg gir deg rett i at det kan oppstå praktiske problemer i omkonfigureringsfasen spesielt ved sene arrangement, men ikke mer enn det.

La deg inspirere av flerbrukshallen Saitama Super Arena
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 31.01.2008 17:23    Post subject: Reply with quote

Rosenborg bygger lag med tanke på fremtidig stadionutbygging.

Ny sponsoravtale med Veidekke. Regiondirektør Rune Forbord er ikke fremmed for ville planer.

Quote:
Regiondirektør Rune Forbord i Veidekke sier at planene om å bygge boliger oppå skøytebanen fortsatt er interessante og fortoner seg i dag mer håndfaste enn for eksempel en fremtidig utbygging i Dragvoll-området.

Foreslår boliger over ishall

Veidekke er hjernen bak Fosshaugane Campus

Quote:
Og grunnen til at Sogndal Fotball kan bygge noe slikt er blant annet at her kan de samme lokalene brukes til forskjellige aktiviteter. Klasserom på dagtid blir møterom på kveld. Eller VIP-rom for Sogndal Fotball og en rekke andre aktiviteter.

Hele bygda får plass på stadion samtidig
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 01.02.2008 00:48    Post subject: Reply with quote

Hva synes du om planene?

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.02.2008 10:20    Post subject: Reply with quote

Tar man utgangspunkt i de siste forelagte planene vil jeg mane til edruelighet.

600 millioner kr
Leangen kan få gigantanlegg

120 millioner kr
Ranheim IL vil bygge gigantanlegg

200 - 500 millioner kr
Utbyggingen av Ladeanlegget

For en liten by som Trondheim er det ikke behov for mange gigantanlegg. Jeg regner byens behov for gigantanlegg slik:

- 1 stor fotballstadion til nordens stolthet. -> Lerkendal
- 1 liten fotballstadion for 1. divisjon/dametoppfotball. -> MÃ¥ bygges
- 1 innendørs fotballtreningshall. -> Abrahallen
- 1 liten ishockeystadion -> MÃ¥ bygges snarest
- 1 mekka for håndballen og annen innendørsidrett. -> Trondheim spektrum
- Vannsportsanlegg
- Friidrettsanlegg med enkle tribuner.
- Skøytebane med enkle tribuner.

Disse fasilitetene må vel byens idrettslag finne en måte å dele på.

For anleggsmidler utover disse anleggene tror jeg man får bedre utnyttelse av midlene ved gode idrettsanlegg i tilknytning til barne- og ungdoms-skoler. Små skolegymsaler erstattes av idrettshaller og grusbaner erstattes av kunstgressbaner. Slike anlegg vil brukes både på dagtid og kveldstid og vil kreve minimalt med bringing av foreldre.

Når det gjelder skøytehall med leiligheter over er vel dette isolert sett en god ide dersom investeringen forrenter seg. Det er vel maksimalt to ganger i året en slik hall vil bli fylt. Dermed byr det vel neppe på problemer å bo over en skøytehall. Men jeg tror ikke at det er en god ide å bruke overskuddet fra en slik investering til å finansiere uhensiktsmessige gigantanlegg.

Når det gjelder Fosshaugane Campus er vel dette ansett som en stor suksess i Sogndal. Det er rimelig utrolig at en kommune på bare noen tusen innbyggere kan skaffe seg et slikt anlegg. Jeg tror at Rosenborg kan trekke erfaringer fra Sogndal og Veidekke. Trondheim er en liten by, og hvis alle trekker i samme retning kan det bli meget spennende planer for bydelen Lerkendal.
Back to top
Limax
Senior

PostPosted: 01.02.2008 21:48    Post subject: Reply with quote

Problemet Konesseur, er at Lerkendal stadion allerede står der. Hvor mye betaler Rosenborg på det eksisterende lånet, 25 mill i året? Hvordan mener du at man skal få til et prosjekt ala Fosshaugane campus i forbindelse med Lerkendal? Det ser relativt vanskelig ut for å si det forsiktig. Rives tribuner/tribunene taper klubben det som er investert de siste åra. Og slik Lerkendal stadion står idag, er det lite egna for videre utbygging, annet enn det som er attraktivt for klubben selv. Vi må nok slite med dagens stadion i mange år.

I mine våte drømmer ser jeg for meg et helt nytt stadion, sentralt plassert på dagens treningsfelt (eller, enda våtere, ute på piren ... ). Et hvitt fotballpalass, som virkelig sender et signal om hvem klubben er, Norges historiske og fremtidige fotballstormakt. Med plass rundt seg, som rundt et monument fra forgangne tider, slik at arkitekturen og det den signaliserer kommer tydelig frem.

Når du kommer inn, åpenbarer det seg tribuner med 30 000 sitteplasser, som reiser seg bratt opp fra gressmatta som en sammenhengende vegg. Samtidig slår lukta av nyslått gress imot deg, irrgrønt gress, som vokser under perfekte klimatempererte forhold, året rundt. Over det hele svever et mektig avtrekkbart tak.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.02.2008 22:36    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke like negativ som deg hverken til dagens stadion eller dens utbyggingsmuligheter.

Jeg tror ikke at Brakka hverken kan eller skal kopiere Fosshaugane. Men det er selv elementet med "nytenkning med stor suksess" i forbindelse med Fosshaugane som girer meg. Jeg ser helst at Brakka ser ganske bredt på mulighetene for stadion og området rundt.

Jeg er ganske sikker på at det kommer en utbyggingsbehandling dette året. Og jeg tror at dette er den siste store stadionbeslutninga som blir tatt på mange, mange år. Dermed må de som har noe på hjertet av innspill komme med det nå eller holde kjeft i ettertid.
Back to top
arnt
Veteran

PostPosted: 01.02.2008 23:47    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:

For en liten by som Trondheim er det ikke behov for mange gigantanlegg. Jeg regner byens behov for gigantanlegg slik:

- 1 stor fotballstadion til nordens stolthet. -> Lerkendal
- 1 innendørs fotballtreningshall. -> Abrahallen
- 1 mekka for håndballen og annen innendørsidrett. -> Trondheim spektrum
- Vannsportsanlegg

Slik som det er framstilt her, så kan du liksågodt holde Rosenborg og Lerkendal utenfor.

Med Trondheims-Ørn, Kattem, Strindheim, Ranheim, Byåsen, TIK, RIK, friidretten, og resten av røkla, samt NTNU, HiST og forretningslivet har du da interessenter nok til et fellesanlegg og mere til.
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 02.02.2008 02:05    Post subject: Reply with quote

Limax wrote:
I mine våte drømmer ser jeg for meg et helt nytt stadion, sentralt plassert på dagens treningsfelt (eller, enda våtere, ute på piren ... ). Et hvitt fotballpalass, som virkelig sender et signal om hvem klubben er, Norges historiske og fremtidige fotballstormakt. Med plass rundt seg, som rundt et monument fra forgangne tider, slik at arkitekturen og det den signaliserer kommer tydelig frem.

Når du kommer inn, åpenbarer det seg tribuner med 30 000 sitteplasser, som reiser seg bratt opp fra gressmatta som en sammenhengende vegg. Samtidig slår lukta av nyslått gress imot deg, irrgrønt gress, som vokser under perfekte klimatempererte forhold, året rundt. Over det hele svever et mektig avtrekkbart tak.

Må si jeg deler drømmene dine. Min våte drøm er at man kan få dette over statsbudsjettet ved ett evt. EM i 2016. Men stadion kan ikke flyttes fra Lerkendal, den dagen mister klubben godt over halve sjela si. En ny stadion med nordre tribune 20 m sør for dagens Adidas. Gjerne en Wembley i litt mindre størrelse.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 02.02.2008 02:08    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:

Lade idrettsanlegg - planene foreligger.

Konesseur wrote:

Leangen ishall, kan utvides til et "stadionanlegg" hvor både friidrett, skøytesport (skøyting, curling osv.) og håndball kan kombineres. Men så mye som 600 millioner tror jeg ikke det blir, man skal kunne bruke endel mindre (noe under halvparten).

Konesseur wrote:
Tar man utgangspunkt i de siste forelagte planene vil jeg mane til edruelighet.

Her er jeg 100% enig med deg.

Back to top
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 02.02.2008 14:09    Post subject: Reply with quote

Synes noen kan skille ut fantasiene vi konesseur til en egen tråd. Er det noen konkrete vedtak om å utvide stadion? Mener å ha lest det en plass. Spesielt med tanke på at de nermest lover flere sesongkort om 2 år.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
attach
Forumsjef

PostPosted: 02.02.2008 15:55    Post subject: Reply with quote

Her er den: Avgjør stadionframtida i 2008
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 03.02.2008 23:12    Post subject: Reply with quote

Ballahl wrote:
Konesseur wrote:

Lade idrettsanlegg - planene foreligger.

På linje med planene for Ranheim Stadion og Strindheim Stadion. Poenget er at disse klubbene må gå sammen om en stadion.
Ballahl wrote:

Leangen ishall, kan utvides til et "stadionanlegg" hvor både friidrett, skøytesport (skøyting, curling osv.) og håndball kan kombineres. Men så mye som 600 millioner tror jeg ikke det blir, man skal kunne bruke endel mindre (noe under halvparten).

Håndballen tror jeg er best tjent med nærmiljøanlegg, ettersom de allerede har et senter.

Friidrett er vel ikke med i planene for Leangen. Dette er blitt en så liten sport i mine øyne at det ikke er penger til et innendørsanlegg.

Leangen ishall er utdatert, og en ny liten ishallstadion må bygges snarest.

Thor Arild: Jeg har ingen forventninger om at ideene (eller fantasiene om du vil) blir realisert. Men jeg har forventninger om at Skutle og co vrir hjernen og tenker anderledes. Jeg håper at mitt bidrag hjelper til å aktivere hjernevinningene på Brakka. Når man tenker på betydningen av neste skritt i utbyggingsplanene av stadion synes jeg det er rett og rimelig å forvente at flere forumbrukere tar litt initiativ til fremme synspunkter om hvordan stadion til slutt blir seende ut.
Back to top
Stano_11
Veteran

PostPosted: 03.02.2008 23:17    Post subject: Reply with quote

Det er vel planer om en ny ishockey hall på Leangen. Og at den skal være TIK sin nye hjemmebane. Dvs at gamle hallen blir en treningshall.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 03.02.2008 23:22    Post subject: Reply with quote

arnt wrote:

Med Trondheims-Ørn, Kattem, Strindheim, Ranheim, Byåsen, TIK, RIK, friidretten, og resten av røkla, samt NTNU, HiST og forretningslivet har du da interessenter nok til et fellesanlegg og mere til.

Mulig det ikke kommer tydelig nok frem men jeg prøver å poengtere at åbygge Lade, Leangen og Ranheim gigantidrettsanlegg ikke er hensiktsmessig bruk av anleggsmidler. Man får mer igjen for pengene ved nærmiljøanlegg, helst i samdriftmed barne og ungdomskoler.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 04.02.2008 02:14    Post subject: Reply with quote

Det var denne jeg tenkte på:
Konesseur wrote:
600 millioner kr
Leangen kan få gigantanlegg

.... når jeg foreslo dette:
Quote:

Men jeg mener også at en bør være edruelig og at 600 millioner kr. bør det ikke koste. Men jeg mener nå Trondhjem by trenger:
1 fotballstadion for 1. divisjon/dametoppfotball = Lade?
1 idretts/kombinasjonshall for ishockeystadion, friidrett, håndball og skøytebane (og vannsportsanlegg hvis mulig).
En bør altså kombinere flest mulig idretter i et middelsstor anlegg, det vil man spare mye penger på.

Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 04.02.2008 18:31    Post subject: Reply with quote

Det er neppe umulig, men hvordan skal man utforme en hall som kombinerer skøyteløp, friidrett og i tillegg andre sporter? Tenker du da flere paralelle haller eller samme hallen med omkonfigureringsplan a la Saitama Super Arena?

Og hva er markedet? Trondheim spektrum fylles ikke engang til storkamper i håndball-EM for menn? Det er vel lenge siden det var en hockeykamp, skøyteløp eller friidrettsstevne med flere enn 3000 tilskuere her i byen?

En interessant ting angående ishockey er at bredden på en fotballbane tilsvarer lengden på en hockeybane. I de forente statene finnes det stadionplaner med hockeybane i den ene enden av "stor"-banen slik at endetribunen fungerer som langesidetribune ved hockeykonfigurasjon. Det er visst utviklet en teknologi som muliggjør at isdekket holder seg bra under kunstgressdekket.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 05.02.2008 00:52    Post subject: Reply with quote

Jeg vet ærlig talt ikke men hvis det er mulig å laget en slik idretts/kombinasjonshall så vil jeg tippe at de hadde spart en god del penger (og det var egentlig poenget mitt).

Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 06.02.2008 13:29    Post subject: Reply with quote

Vil ha ny norsk superstadion

- 30.000 er ikke noe problem her, men 50.000 blir vanskelig i forhold til reguleringsplanen. Det vil nok også stå veldig mye ledig hvis vi skal fylle en arena med plass til 50.000 i Tippeligaen, sier RBK-direktør Nils Skutle.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 06.02.2008 19:30    Post subject: Reply with quote

Hadde vært sinsykt rått med en ny nasjonalarena med plass til 40 000+, gjerne også 50 000 slik at vi kan få en fem stjerners stadion her på berget. Den optimale plasseringa hadde vært på Bygdøy, men snobbene der ute vil vel neppe ha bråkete fotballsupportere gående rundt seg. Ellers så har jeg mine tanker om hvordan Lerkendal skal utvides til 30 000 sitteplasser på en bedre måte enn de planene med en ekstra tribune over Adidas.

Dagens Lerkendal

Alternativ 1

Alternativ 2

Hvis man sammenligner bildene så ser man at dagens Lerkendal og Alternativ 1 ikke er så ulike, og at det ikke kreves så forferdelig store modifikasjoner. For de som lurer så er nest øverste sirkel på alternativ 1 VIP sitteplasser, og øverste sirkel VIP losjer. Alternativ 2 derimot vil kreve større modifikasjoner, og er dermed et langt dyrere alternativ. Man må sansynligvis rive alt over nedre tribunedel for å så bygge det på nytt. Men alikevel en bedre løsning spør du meg. For øvrig tror jeg alternativ 1 ville sett meget mektig ut innvendig. Om disse to alternativene faktisk vil romme 30 000 tilskuere aner jeg faktisk ikke. Men jeg vil tro det, hvertfall alternativ 2.
Back to top
Haugen
Veteran

PostPosted: 06.02.2008 20:09    Post subject: Reply with quote

Kjapp hoderegning:

La oss si at VIP-arealene på Nedre Vest og Øst kan gi plass til totalt 1000 nye plasser. VIP-arealene på Nedre Sør og Nord gir kanskje 2000 nye plasser. Med en kapasitet i dag på ca 21800 mangler vi drøye 8000. Trekker vi fra de 3000 ender vi på 5000. 5000 fordelt på fire hjørner blir 1250. Så kommer plassering av to storskjermer + adgang for større maskinell inn på banen i minst ett av hjørnene. Ser trangt ut i mine øyne..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 06.02.2008 20:28    Post subject: Reply with quote

Tror det er mere å hente på å fjerne dagens VIP tribuner, spesielt på de tre nye tribunene.
21 166
-1338 VIP-seter fordelt på alle tribuner,
+1500 nye seter på Adidas
+2000 nye seter på Byggern
+800 nye seter på Rema
+800 nye seter på Adressa
+5000 seter fordelt på alle hjørner
+1000 nye seter på en ekstra rad nederst rundt hele stadion
=30 928
Så var spørsmålet hvor mange sitteplasser man må fjerne for å bytte de ut med VIP-seter helt øverst. Dog tror jeg det skal kunne gjøres slik at man holder seg over 30 000 seter. Snakker om alt 1 nå, alt 2 er jeg skråsikker på at kan romme 30 000 sitteplasser.
Back to top
robinla
Veteran

PostPosted: 06.02.2008 20:46    Post subject: Reply with quote

Ser ikke for meg noe annen løsning enn at de bygger igjenn hjørnene og bygger i høyden, og kanskje kutter ned avstanden til gressmatta. 2 ekstra seterader på én av langsidene blir jo fort 4-500 seter.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 134, 135, 136  Next
Page 43 of 136

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb