| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 03.12.2025 23:06 Post subject: |
|
|
| På besøk hos Rotsekk i morra klokka 13. |
|
| Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 03.12.2025 23:26 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Barney wrote: | | Maalen (...) ønsket faktisk å spille offensiv fotball |
Jeg gikk glipp av den kampen. NÃ¥r var det? |
Vi ser heldigvis ikke noe mer til fyren, altså Barney, i henhold til egen uttalelse over.
Dukket alltid opp med galle etter tap og med kritikk mot Alfred. Ellers intet annet fra den kanten. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 04.12.2025 09:10 Post subject: |
|
|
| Greit nok å mene at angrepsspillet kunne vært bedre. Der er vi fleste enige. Men å bruke Maalen som sammenligning? Det er som å si "Arteta er for defensiv. Jose Mourinho ønsker faktisk å spille offensiv fotball!" Jeg er veldig nysgjerrig på hva fyren definerer som offensiv fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 04.12.2025 09:18 Post subject: |
|
|
Offensiv fotball er vel 100% motsatt av hva vi har holdt på med i år.
Ønske å spille ballen hurtig fremover kontra alltid å spille den bakover og på tvers.HA EN HOLDNING OM Å TA RISIKO FOR Å SCORE FLERE MÅL ENN MOTSTANDERDN, KONTRA EN HOLDSNING OM Å UNNGÅ Å SLIPPE INN FLERE ENN MOTSTANDEREN
Sånn ca det tenker jeg han mener _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 04.12.2025 09:59 Post subject: |
|
|
| Og hvordan passer Svein Maalen inn i den beskrivelsen? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 04.12.2025 16:34 Post subject: |
|
|
| Du trenger ikke å rope, Neeskens. Det er egentlig vanskeligere å få tak i budskapet ditt da. |
|
| Back to top |
|
 |
jfudh Senior
|
Posted: 08.12.2025 22:38 Post subject: |
|
|
Johansson i sesongavsluttende intervju med Adressa.
Jeg fikk veldig lite ut av det, egentlig. Johansson liker å flikke, forbedre småting her og der. På åpne spørsmål der det ville vært naturlig å forklare den overordnede strategien og hvor man står i forhold til den kommer det heller 2-3 spesifikke småting som svar. Mulig noe av, men ikke hele, skylda for det ligger hos tafatte sportsjournalister som ikke klarer å stille fotballfaglige spørsmål.
Ble det sagt noe interessant da han gjestet Rotsekk? |
|
| Back to top |
|
 |
Bonnien Proff
|
Posted: 08.12.2025 22:59 Post subject: |
|
|
| Som alltid med Alfred er det MYE snakk og lite handling og utvikling. Konklusjonen til Alfred er at vi er blitt dårligere defensivt, offensivt og fysisk. Man kan alltids finne forklaringer eller unnskyldninger om man vil...men jeg sliter virkelig med å tro på dette prosjektet til Alfred. Det er merkelig at utvikling og tilvenning skal ta så jævlig lang tid i RBK, mens spillere i andre klubber og klubber generelt har en betydelig brattere utvikling enn RBK. Og dette er klubber som ikke har spillertroppen eller ressursene til RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 08.12.2025 23:16 Post subject: |
|
|
Jeg synes Alfred blir mer og mer vag. Da han kom, gledet jeg meg til å få en moderne fagmann med en klar plan for eget spill. I Rotsækk minnet han lite om en fotballtrener med sjøltillit som offensivt delte detaljer og planer, men mer om Kent Aunes usikre gjest. Det er lite konkret det Alfred kommer med, og jeg er redd han har blitt avslørt i år.
Sjøl hadde jeg håpet at han var rett for RBK, og jeg gir ham fremdeles tid. Men resultater og spill må komme fort. Vi må se tydelig framgang kommende halvår. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 08.12.2025 23:53 Post subject: |
|
|
Det positive er jo at han erkjenner mange av problemene, så er det sikkert mye som ikke blir delt eksternt i intervju med media eller i podcaster også.
Jeg liker i alle fall at han sier rett ut at vi er best når vi spiller fremover og angriper, så forhåpentligvis vil vi terpe mer på det til neste sesong.
Og at de kommer til å ta en del grep før neste sesong for å jobbe med en del ting. Så kan man si at det er kjedelig å høre om alt utenfor banen, men det har nok også en klar sammenheng med det resultatet man ser på banen.
Tror ingen er uenig i at man må se klar fremgang i løpet av det neste halvåret, men jeg velger i alle fall å bli positiv at man erkjenner at man bommet på ting i år og at det vil bli tatt grep før neste sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
BDESupermanStrand Proff
|
Posted: 09.12.2025 21:45 Post subject: |
|
|
| Er høyt press det samme som en offensiv plan? Virker nesten sånn. Er mye snakk om høyt press og lite konkret om hvordan vi skal angripe med ballen å skape problemer for motstanderen |
|
| Back to top |
|
 |
apekatt Senior
|
Posted: 10.12.2025 09:11 Post subject: |
|
|
| Synes ikke han hørtes usikker ut. Det er forskjell på å være usikker, og å faktisk være ydmyk og innrømme feil. Tidligere har han jo vært veldig kategorisk og virket sur for å bli spurt kritiske spørsmål. I dette intervjuet, av uvisse grunner (sesongen er over? han har begynt å innse endel ting selv i det siste?), så svarer han jo utdypende på alt, og tar selvkritikk. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 10.12.2025 11:57 Post subject: |
|
|
Det blir jo dette teamet også inn i 2026 så det må man bare akseptere og heie på laget.
Helt siden de kom har de etter hva jeg har fått med meg snakket om 2 ting i spillet.
1. Frispilling
2. Press spill
Når tin g ikke har fungert har det vært feil på en av disse to punktene-
Når de har snakket om hva vi må bli bedre på så har det alltid vært kun disse 2 punktene.
Jeg vet etter å ha pratet med spillere at de ikke trener spesifikt på angresspill.
De øver på div øvelser på små flater med mye stopp i øvelsene.
Teamet har liten erfraing og det må bygges opp en kompetanse base før man kan bli gode fotball trenere. Rollen handler like mye om det som skjer utenfor selve treningene.
2025 var etter alle målestokker en katastrofe på banen og utenfor banen.
Mye av dette skyldes nok at vi hadde et team uten særlig erfaring på et slikt nivå.
Så skyldes også en stor del av dette den fotballen vi ønsker og prøver og har spillt. Den har vært defensiv og traurig og lite skapende. Enkel å demme opp for.
Skal teamet overleve utover sommeren må det to ting på plass.
1. Enten bedre spillere i enkelte roller som kan gjøre mye på egen hånd
2. Endring av fotball filosofi
Jeg tror punkt 1 blir veien å gå. Vi vil prestere bedre i 2026 men jeg er sikker på at det ikke holder til noe mere enn 4-5 plass.
Skal vi opp på topp 3 MÅ fotball filosofien endres. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 10.12.2025 12:32 Post subject: |
|
|
Greit nok det. Men presspill og frispilling bakfra er noe som er elementært i moderne fotball de siste 10 årene. Samtidig har det vært total mangelvare i Rosenborg.
Et godt angrepsspill er null verdt om vi blir overløpt og ikke evner å vinne ballen. Nå når vi faktisk har penger på bok regner jeg med at det blir investert i spillere som evner å presse så vi kan gå videre til neste steg. |
|
| Back to top |
|
 |
apekatt Senior
|
Posted: 10.12.2025 13:19 Post subject: |
|
|
| Stemmer nok det. En av tingene han sa i intervjuet er jo at han tar selvkritikk på at han hadde gått for fort videre til "neste punkt" i fotballfilosofien/spillestilen, uten å sikre seg at alt var på plass fra "steg 1"(fritt gjenfortalt). Hjelper ikke å terpe på detaljer hvis det elementære ikke engang er på plass. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 10.12.2025 13:34 Post subject: |
|
|
Vi endret press spill i år forde motstanderen fant medisin mot FCK presset AJ tok med seg.
Når vi endret presset ble rommene så store at vi lett ble spilt over.
Da ble vi også dårligere i forsvar.
Du kan ikke basere alt angrep på å kare å vinne ballen på siste 3 del.
Du kan heller ikke basere forsvars spillet på det samme.
Hvis de ikke utvider horisonten sin ryker de før sommeren. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 10.12.2025 20:10 Post subject: |
|
|
Jeg har egentlig null tro på at Neeskens har snakket direkte med spillere skal jeg være ærlig.
Og det å gjøre diverse øvelser på små flater med mye stopp i øvelsene kan være å trene spesifikt på angrepsspill, men at de i for liten grad også har forsøkt å overføre det til spill på stor bane. Å trene på spesifikke øvelser for ulike deler av banen er egentlig positivt så lenge man klarer å implementere det over i spill på stor bane.
Der var vel Eggen veldig flink, det som var fokuset på øvelsene ble så hovedfokus også i spill på stor bane.
Mye stopp kan også være positivt om man klarer å veilede på riktig måte, men av og til må man bare la det flyte og være selektiv på hva man stopper. Eller ha øvelser hvor ting skal flyte konstant uten at det skal være mange stopp, verken naturlige eller unaturlige.
Jeg har lagt merke til at du har fremmet den påstanden om at presspillet vårt ble funnet ut av i fjor så man har forsøkt å endre det helt, men jeg har fortsatt til gode å se noe bevis for den påstanden. Jeg tror endring i presspillet har like mye å gjøre med hvilke spillere/spillertyper vi har. Islamovic er ingen Søderlund i presspillet for å sette det på spissen, han er mer typen som forsøker å stenge av spesifikke rom og kanskje kan forsøke å presse en spiller intensivt men mislykkes han så har han det ikke i seg å springe som en gal videre i presset.
Motstanderne fant sikkert noen motgrep i løpet av fjoråret mot presset vårt, men man går ikke fra høyt og intensivt press i 4-3-3 med en smal fronttrio til en 4-4-2 med mye mer passivt press om man har de samme spillerne/spillertypene. Man forsøker å bygge videre på og videreutvikle det samme presspillet om man kan, ikke endre helt filosofi. |
|
| Back to top |
|
 |
|