| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
vemundo Veteran
|
Posted: 06.01.2007 05:10 Post subject: |
|
|
| Takk, det var nok der jeg hadde det fra. Den beskrivelsen ligner iallefall ikke på Basma. |
|
| Back to top |
|
 |
Bruttern Proff

|
Posted: 08.01.2007 08:58 Post subject: |
|
|
noen som skjønner hva aviga betyr? Farlig eller varierende...? _________________ Mamma, æ kjæm itj hjem på ei uke! |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 08.01.2007 10:13 Post subject: |
|
|
| Varierende vil jeg tro. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 08.01.2007 10:16 Post subject: |
|
|
Svenskt uppslagsord
avig avigt aviga adj.
omvänd; tafatt
Engelsk översättning
wrong; clumsy, awkward; purl
Skandinavisk Ordbok
Resultat för: avig:
Svenskt uppslagsord
avig
Dansk översättning
vrang
Norsk översättning
vrang |
|
| Back to top |
|
 |
Golden Monkey Senior
|
Posted: 08.01.2007 13:43 Post subject: |
|
|
| Hmm, ja, jeg skal kanskje ikke påberope meg alt for mye svensk språkforståelse, men jeg forsto det som noe positivt. Dvs "omvänd" eller "vrang" som i "ukonvensjonell". |
|
| Back to top |
|
 |
Anders4 Proff
|
Posted: 08.01.2007 17:58 Post subject: |
|
|
Golden Monkey har rett. Avig i sportssammenheng brukes på en annen måte enn i hverdagssammenheng (hvor det da ofte brukes som tafatt eller teit) og kan ikke oversettes til norsk så enkelt. Når en spiller betraktes som avig blir det nærmeste (men ikke helt på mål) på norsk sportsspråk "ukonvensjonell", gjerne en dribbler. I avig ligger også en undertone av at spilleren ikke altid lykkes, men denne tonen er oftest mere positiv en når nordmenn snakker om ukonvensjonelle spillere.
Svensken forklarte jo egentlig dette ganske bra i posten sin når han sa at Stoor slo aviga (dvs teknisk ambisiøse) inlegg som blir farlige når de treffer. (Merk at han med dette ikke sier at Stoor er en avig spiller, det finnes jo spillere som ikke kan forsere og ta seg forbi forsvarere men slår harde, gode innlegg.)
Hvis noen lurer på hvorfor det i sportssammenheng brukes så forskjellig fra ordboksdefinisjonene, viser jeg til Golden Monkey's inlegg over. Både i Norge og Sverige er jo dribblere gjerne betraktet ukonvensjonelle, med undertonen at de kan lykkes og mislykkes og stigmatiseres ofte som ujevne i prestasjonene. |
|
| Back to top |
|
 |
trondhb Veteran
|
Posted: 17.01.2007 22:29 Post subject: |
|
|
Pen dame har ihvertfall den godeste svensken...  |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 17.01.2007 22:33 Post subject: |
|
|
Læs før du skriver, hans dame er blevet nævnt i mindst to andre topics. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 17.01.2007 22:34 Post subject: |
|
|
Er det nødvendig å lese gjennom hver eneste tråd for å forsikre seg om å ikke skrive noe som allerede er skrevet et annet sted? _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 17.01.2007 22:37 Post subject: |
|
|
Ja, de af os som læser det meste gider ikke og læse det samme 2,3 eller 4 gange fordi folk er for dovne til at se om andre har nævnt det. Desuden står det i retningslinjerne:
| Quote: |
Ofte er det mange som har samme spørsmål. Ofte er spørsmålet stilt før du stiller det. Les gjerne forumet grundig for å finne ut om noen har spurt og om de har fått svar, før du lager en ny tråd. |
_________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
ballaballaballa Veteran
|
Posted: 18.01.2007 00:28 Post subject: |
|
|
| Synest det er vel krevende å forlange at man skal lese igjennom ørten sider for å se om samme spørsmålet er stillt, greit nok å sjekke om det finnes en tråd med samme tema før man starter en ny tråd, men å måtte lese igjennom f.eks. hele Iversen tråden før man stiller ett spm i den mener jeg er for drøyt. Den regelen du siterer henviser også til start av tråd, ikke å stille ett enkelt spørsmål i en allerede eksisterende tråd. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 18.01.2007 00:36 Post subject: |
|
|
Ja, det er veldig krevende og se om andre har postet noget om en RBK artikel som blev lagt på nettet nogle timer før din post. . Dette burde man gøre automatisk.
Men at du er uenig er ikke nogen bombe, den regelen jeg siterer siger man skal kigge om et spørgsmål er stillet før, hvilket kan sammenlignes med denne situation
Der er ingen som er interesseret i at lave et regelværk som kan tilfredsstille din pirking. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477
Last edited by Harald on 18.01.2007 00:46; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.01.2007 00:38 Post subject: |
|
|
| Naturligvis skal man ikke nilese seg gjennom hele forumet, men når man passerer formiddagen, har sannsynligvis alle dagens avisartikler allerede blitt kommentert av dine aktive meddebattanter. |
|
| Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 13.03.2007 10:16 Post subject: |
|
|
Interessant at Stoor ikke synes at det er PL nivå på RBK-treningene. Betyr det at han tror at RBK ville rykket rett ned fra PL?
Hvis Stoor mener så, kan man kanskje også dra den sluttningen at Stoor ikke levner RBK store sjanser i å nå høstens CL? _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 13.03.2007 10:24 Post subject: |
|
|
Han sier ikke det:
| Quote: | Hur skiljer sig Rosenborg från Hammarby?
- Tempot och intensiteten. Det är inget Premier League-tempo, men det är skillnad. |
Det betyr at tempoet er høyere enn i Hammarby, men ikke så høyt som i Premier League. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 13.03.2007 10:44 Post subject: |
|
|
Haugen,
jeg ser selvfølgelig at han ikke sier direkte det jeg tolket.
Jeg problematiserte bare hva Stoors uttalelse egentlig innbærer av tro på klubbens ferdigheter.
Om det ikke er PL-nivå på RBK-treningene, tolker jeg det dithen at Stoor ikke ser for seg mye E-cup suksess med RBK. Det er tross alt ikke mange CHampionship-klubber som herjer ute i Europa...
Det er rett og slett ikke bra at han ikke ser mulighetene i RBK. Strand må påvirke ham litt mer . _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
EOn Junior
|
Posted: 13.03.2007 11:13 Post subject: |
|
|
| Jeg bruker også å overtolke uttalelser, situasjoner mv., men dette er helt på jordet. |
|
| Back to top |
|
 |
^Mirth Veteran

|
Posted: 13.03.2007 11:15 Post subject: |
|
|
Og hvor mye erfaring har vel Stoor fra treninger på PL-nivå...? Mulig han har litt, men personlig kan jeg tenke meg at RBK ihvertfall holder nivået til de dårligste og kanskje opp til de midt på treet PL-lagene...
Noen championshipklubber hadde også trolig hevdet seg et lite stykke ut i Europa (UEFA-cup). Men nå er det jo ikke så mange muligheter for championshipklubber til å komme ut i Europa heller da. Dessuten er hovedårsaken til at jeg tror noen CHampionshipklubber hadde kommet et lite stykke ut i Europa, fordi de hadde nytt godt av nasjonspoengene engelske lag har... De hadde hatt seeding i et par runder, men det er også det...
I bunn og grunn tror jeg ikke man kan tolke det sitatet så langt som du gjør TomH... |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 13.03.2007 11:19 Post subject: |
|
|
| Tja. "Alle" som blir proff i England sier vel at intensiteten der er mye høyere enn i Eliteserien. Ingen overraskelse det. |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 13.03.2007 11:23 Post subject: |
|
|
| Og det sier litt at Hæstad som var/er en markant spiller i eliteserien ikke er god nok for Wigan. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 13.03.2007 12:56 Post subject: |
|
|
Vi skal ikke se bort ifra at han hadde spilt mer om han ikke gjorde den tabben mot Chelsea. Jeg har ihvertfall erfart at det ikke skal mye til før spillerne settes ut av laget når sånt skjer i england.
En annen ting jeg tror er at det også har noe med at hæstad bare er lånt ut til Wigan. Hadde han blitt kjøpt ville han nok fått flere sjanser, men siden det er snakk om utlån spiller det liksom ingen rolle.
Men selvfølgelig, det er stor forskjell på tempo og nivået i PL og TL. _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 13.03.2007 13:19 Post subject: |
|
|
| Haugen wrote: | | Og det sier litt at Hæstad som var/er en markant spiller i eliteserien ikke er god nok for Wigan. |
Kan ha mange grunner, en av de største grunnene er at han er over "hypet" til tusen! Sapara er feks VELDIG mye bedre enn Hæstad. |
|
| Back to top |
|
 |
^Mirth Veteran

|
Posted: 13.03.2007 13:50 Post subject: |
|
|
| This is Anfield, det er selvsagt litt håpløst å forsøke å sammenligne nivåer på tvers av ligaer... Men det var ikke en sammenligning mellom PL og TL, men en sammenligning mellom PL og RBK... Dette er en VESENTLIG forskjell... |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 13.03.2007 14:35 Post subject: |
|
|
Nå tror ikke jeg at Stoor tenkte på en spesiell sammenlikning med PL heller jeg da. Han kunne vel like gjerne sagt at "Tempoet er nok ikke som i de store klubbene i Europa, men vesentlig høyere enn i Sverige".
Tolker den uttalelsen positivt jeg.
Jeg tror RBK ville havnet litt under midten i Premier League. Det som i mine øyne ville skilt dem fra å hamle opp med Bolton, Reading, Everton, Portsmouth osv (som de fint kan slå over to kamper) er evnen til å være stabile i en ni måneder lang serie med ligacup, FA-cup og europacupkamper i tillegg.
RBK ville garantert gått på minst en månedslang formsvikt som ville sendt dem mange plasser nedover på tabellen. Det er jo akkurat dette som skjer med de laga som overrasker veldig i starten av sesongen i PL også. Grunnen til at ManU, Chelsea, Arsenal og Liverpool havner der oppe til slutt er ikke bare at de kan være utrolig gode i enkeltkamper, men også stabiliteten over en lang sesong.
Mitt tips er at RBK over 38 kamper ville vært rundt nivået til Aston Villa, Fulham og Wigan, selv om RBK på sitt beste ville slått disse lagene over to kamper. |
|
| Back to top |
|
 |
|