Utskrift fra rbkweb.no

Kommentar: For lenge å vente
Skrevet av Thomas Myren, 15. desember 2013, 21:57

TV-kanalene og NFF har på papiret gjort planlegginga enklere for klubbene og supporterne, men fortsatt er det stort forbedringspotensial - og logiske grep å gjøre.


Foto: Thomas Myren

Mens enkelte fryktet nedgang i TV-inntektene i årene framover, var fasiten økning til hele to milliarder kroner over fire år. Den nye fordelinga mellom klubbene er dessuten gunstig for Rosenborg, sjøl om den fortsatt er for lite spisset - og totalandelen til klubbene for liten.

Personlig er jeg godt fornøyd med atskillig flere lørdagskamper for RBK enn tidligere, og at søndagskampene til TV2 er framskyndet én viktig time. På grunn av alle europaligatorsdagene blir riktignok mange av hovedkampene med Rosenborg på C More flyttet fra lørdager til søndager, men avspark klokka 18 gjør at man i mange tilfeller kan rekke fly tilbake til Værnes samme kveld.

Jeg syns også det har vært forfriskende å se TV-sendingene til C More, som i motsetning til den andre kontraktøren setter av god tid til intervjuer og analyser både før, i pausen og etter kampene.

Betal-TV og sviktende TV2-seertall skremmer bort enkelte sponsorer, og RBK gikk på en smell på ti millioner i sponsorbudsjettet på 75 millioner. Men betal-TV lokker mange opp fra sofaen og til Lerkendal, så en del av nedgangen blir dekket med økte billettinntekter. Større TV-inntekter bidrar naturligvis også til flottere bunnlinje.

Kort sagt mener jeg at fordelene er langt større enn ulempene med den nye TV-avtalen.

I øyeblikket er det bare én sak som opptar meg: TV-oppsettene kommer fortsatt for seint. Fristene har blitt framskyndet i den nye avtalen, men det synes ikke å hjelpe stort.

Terminlista kom mandag, men Rosenborg må vente i nesten to måneder før det blir bestemt om serieåpninga mot Viking blir spilt fredag 28., lørdag 29. eller søndag 30. mars.

Daglig leder Knut Kristvang i Fotball Media, som forvalter rettighetene på vegne av NFF og klubbene, bekrefter overfor rbkweb.no at TV-kanalene arbeider med 1. februar som frist for å bestemme oppsettet for de første åtte serierundene.

- Så vil det være seks, sju og åtte ukers varsel i forkant på neste tredjedel av sesongen og deretter fem og seks uker på den siste delen, har Kristvang tidligere fortalt.

I 2013 var fasiten som følger:

29.01.: 1.-8. runde - 7,5 uker før
04.04.: 9.-12. runde - 5 uker før
10.05.: 13.-15. runde - 6 uker før
11.06.: 16.-21. runde - 4,5 uker før
26.07.: 22.-23. runde - 4 uker før
21.08.: 24.-26. runde - 4 uker før
17.09.: 27. runde - 4,5 uker før
24.09.: 28. runde - 4,5 uker før

Alle kampene i 29. og 30. runde ble som kjent spilt samtidig, så TV-kanalene fordelte godbitene seg i mellom først mandagene i samme uke.

Den enkle oppsummeringa er at fristene bortimot aldri ble holdt! Hvor lenge man var på etterskudd ved de enkelte tilfellene er litt vanskelig å tolke ut i fra regelforklaringa til Kristvang, men prosentvis er forskjellen på for eksempel fire og seks uker stor.

Jeg tror både klubbene og supporterne begge ønsker seg enda tidligere frister, men det er vanskelig å forandre disse innenfor avtaleperioden. Derimot må man kunne kreve at fristene blir holdt!

Det er naturligvis kombinasjonen av populariteten og tabellplasseringa til duellantene som avgjør hvilke kamper C More og TV2 ønsker å vise på sine mange kanaler. Man vil nødig gi fra seg potensielle toppoppgjør til konkurrenten, og det er årsaken til at man vil vente i det lengste med å ta avgjørelsene.

Men denne uthalinga henger ikke på greip når det gjelder oppsettet av de fem siste rundene i mai og juni før VM: Gitt fristen skal være åtte uker, må oppsettet komme allerede ei uke før seriestart. Altså vet TV-kanalene absolutt ingenting mer om tabellen da enn i dag.

Det er derfor ingen grunn til å dele oppsettet før VM i to!

Dessuten syns jeg TV-kanalene har fått altfor lang tid på seg for å bestemme fordelinga i vår. Ukene nå før jul burde ha holdt i massevis til å gjøre valgene sine!

Det blir jevnt over for lenge å vente, og dermed unødvendig travelt å selge billetter til hjemmekampene og organisere turer til bortekampene.

nyheter
forum