Kommentar: To milliarder til fordeling
Skrevet av Thomas Myren, 23. januar 2013, 00:05
Da den nye TV-avtalen for 2013-16 var klar, maktet enkelte å framstille den som en eneste stor nedtur for norsk fotball. Sannheten er en helt annen.
Foto: Thomas Myren
Minst 25 millioner for seriegull
C More ga NFF og klubbene "an offer you can't refuse", da de klasket hele 1,1 milliarder i bordet for seks kamper – inkludert hovedkampen – hver serierunde.
TV2 følte seg ført bak lyset fordi C More hadde satt som krav at ingen andre skulle få til å legge inn bud på disse kampene, men hadde seg sjøl å takke: I tida forut hadde bergenserne signalisert at de ønsket å by mindre enn forrige gang.
Rune Hauge var også sur fordi han spekulerte i å kjøpe rettighetene sjøl, for så å videreselge med fortjeneste. I likhet med sine vestlandske brødre brukte han media heftig for å kritisere selgeren – uten grunn! NFF er nemlig slett ikke noe offentlig selskap, som må arrangere anbudsrunde. Og salgssummen begynte allerede å nærme seg totalverdien på den gamle avtalen.
TV2 samlet seg og kjøpte deretter de to resterende kampene, samt serierundemagasinet, NM, 1. divisjon og dameserien for 500 millioner. Rettighetene til NM og damefotball er allerede videresolgt til NRK.
1,6 milliarder var sikret – ei solid økning på 40 prosent!
- Dette er en historisk god avtale for klubbene. Vi har fått bedre betalt enn noen gang, produktet og samarbeidspartnerne vil få en bred og god eksponering, og vi har hørt på supporterne når det gjelder kampdager og tidspunkter, sa administrerende direktør Niels Røine i serieforeninga Norsk Toppfotball.
I tillegg kommer hjemmelandskamper, som TV2 har rettigheter til ut året. Fra og med 2014 har derimot UEFA innført et felles opplegg – slik som i europacupene, og vil betale NFF
22 millioner euro over fire år.
Inkludert ligasponsorater med Norsk Tipping, Canal Digital og Adecco har NFF dermed hele to milliarder kroner til fordeling kommende fire år:
| 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Medieavtaler og ligasponsorater | 461,7 | 493,7 | 503,7 | 513,7 |
Produksjonskostnader Fotball Media AS | 65,0 | 65,0 | 65,0 | 65,0 |
|
Nettoinntekter | 396,7 | 428,7 | 438,7 | 448,7 |
|
Øremerkede midler: |
Utviklingsmidler til talentarbeid | 28,6 | 32,4 | 33,6 | 34,8 |
NM-premiepenger | 30,0 | 30,0 | 30,0 | 30,0 |
Kommersiell verdi | 38,2 | 41,4 | 42,4 | 43,4 |
Sponsorkostnader | 24,5 | 24,5 | 24,5 | 24,5 |
Dommerkostnader | 19,0 | 19,0 | 19,0 | 19,0 |
|
Til fordeling | 256,4 | 281,4 | 289,2 | 297,0 |
|
Fordeling: | Norges Fotballforbund (32 %) | 82,0 | 90,0 | 92,5 | 95,0 |
Klubbene (68 %) | 174,4 | 191,4 | 196,7 | 202,0 |
...derav eliteserien (81 %) | 141,2 | 155,0 | 159,3 | 163,6 |
...derav 1. divisjon (19 %) | 33,1 | 36,4 | 37,4 | 38,4 |