Utskrift fra rbkweb.no

Halverte TV2-inntekter
Skrevet av Thomas Myren, 13. juni 2009, 10:15

Åtte av de ti første hjemmekampene til Rosenborg blir sendt på TV2 på ugunstige tidspunkt som skremmer bort publikum. Klubben får kompensasjon for TV-visningene, men beløpene har sunket kraftig og dekker ikke de tapte billettinntektene.

Foto: Thomas Karlsen
- Pengene som fordeles har blitt mindre på grunn av flere kamper og annen fordeling, konstaterer daglig leder Nils Skutle overfor rbkweb.no.

I den forrige TV-avtalen var TV2-kampene søndag klokka 20 den store gullgruva. Rundt én million kroner ble hver eneste gang fordelt mellom de to lagene i aksjon, derav 2/3 til hjemmelaget.

Nå har NRK kommet på banen samtidig som TV2 Zebra har blitt en viktigere kanal i regnestykket. Den jevnere fordelinga mellom de tre aktørene gjør at søndagskampene på TV2 ikke lengre er like attraktive.

- Som det har blitt, kan vi maksimalt håpe på 300-350 000 kroner på en godt sett hjemmekamp. TV2-kamp søndag klokka 20 kompenserer ikke lengre for de mindre billettinntektene, slår Skutle fast.

De eksakte beløpene avhenger altså av TV-seertallene, men snittkompensasjonen til hjemmelagene i TV2-kamper vil trolig bli rundt 275 000 kroner. Det er altså en halvering i forhold til den tidligere avtalen.

Tilskuersvikt
Det er dårlig nytt i en sesong der RBK sliter med å greie billettbudsjettet på 20 000 tilskuere i snitt. Etter seks av 15 hjemmekamper er snittet på 17 500. Gitt samme gjennomsnitt resten av sesongen vil RBK havne fem-seks millioner kroner under billettbudsjettet. Budsjettunderskuddet per kamp er 375 000 kroner.

- Jeg er litt forundret og skuffet over tilskuertallene på noen av kampene i år, innrømmer Skutle.

Billettprisene er trolig ikke årsaken til at publikum svikter. Sesongkortene ble faktisk relativt sett billigere da antall kamper økte fra 13 til 15, mens prisene på enkeltbilletter er uforandret fra i fjor.

- Snittprisen vår på billetter er ikke så høy og ligger på et folkelig nivå, midt på treet, med rundt 150 kroner. Jeg ser at de i Bergen ligger på over 200 kroner, kommenterer Rosenborg-sjefen.

Derimot er alle de seine kampstartene en av årsakene. Kampen mot Odd er den eneste som har hatt avspark søndag klokka 18. Oppgjøret mot Stabæk onsdag 21. juni begynner først klokka 21.15!

Solidarisk fordeling
De seine kampene skyldes altså visning på TV. Nå håper RBK gjennom serieforeninga Norsk Toppfotball å kunne gjøre om på pengefordelinga, slik at lagene som taper billettinntekter grunnet flytting av kamper vil bli bedre kompensert.

- Det er litt å ta og gi i forhold til de mindre klubbene. Da det var avstemning i fjor, holdt det på å bli mye større forandringer. Jeg tror det ville ha blitt ille for de minste klubbene om det hadde blitt sånn, for da hadde de største klubbene alliert seg ytterligere. Jeg tror det er en ganske grei balanse i det nå. Det er veldig solidarisk og mer likt England. I Italia og Spania er det helt annerledes, forteller Skutle.

Tjener på nett og talenter
Sjøl om inntektene fra TV-kampene har blitt lavere, kan Rosenborg trøste seg med at de totale medieinntektene ser ut til å øke.

En egen pott er satt av til satsning på digitale medier, og klubbene med mest besøk på nettsidene sine får størst del av de avsatte 20 millionene. RBK og Vålerenga hevder seg best, og ser ut til å kunne dra inn 20 prosent hver, altså fire millioner.

I tillegg vil Rosenborg kunne få en plass mellom én og to millioner fra mediepengene som er satt av til talentsatsning. Disse pengene blir fordelt ut fra antall spilte minutter førstelagsfotball for norske spillere under 24 år. Per Ciljan Skjelbred, Alexander Tettey og Vadim Demidov inngår alle i denne kategorien og hjelper dermed klubben sin.

Alle eliteserieklubbene er dessuten årlig sikret 2,7 millioner hver fra TV-avtalen uavhengig av antall kamper på riksdekkende TV. Det er også bonuser basert på tabellplassering. Seriemesterskap vil sikre RBK 5,5 millioner ekstra.

Totalt satser Rosenborg på å tjene 19,5 millioner kroner brutto, rundt 16 millioner netto etter at klubbens andel av TV-produksjonskostnadene er trukket fra.

- De totale medieinntektene vil altså øke, slår Nils Skutle fast og sikter til at RBK hadde 15 millioner i bruttoinntekter ved forrige seriegull i 2006.

nyheter
forum