Kriger om antall klikk
Skrevet av Thomas Myren, 18. januar 2009, 01:05
I stedet for å konkurrere om antall besøkende, har rbk.no måttet konsentrere seg om å få til flest mulig sidevisninger.Den nye medieavtalen skal belønne klubber som skaper "nye medier". 30 millioner er satt av hvert år, og fordelinga er som følger:

81 % til Tippeligaen (24,3 millioner)

19 % til Adeccoligaen (5,7 millioner)
Disse beløpene blir igjen fordelt slik:

80 % på nettrafikk hvorav 60 % er unike brukere og 40 % er sidevisninger.

10 % på storskjerm

10 % på klubb-TV
Rosenborg reagerer på at antall sidevisninger har blitt et så viktig kriterium.
- Først gjelder det å få en klargjøring på hva slags regler NTF mener skal gjelde. Er det greit å telle med et uavhengig forum? Er det greit at Stabæk teller med
Telenor Arena, som selger konsertbilletter til Kiss, Metallica og den slags - ingenting med norsk fotball å gjøre? Er det greit at Vålerenga teller med vif.no, som er portalen inn til ishockey og alt annet? spør mediesjef Nils Heldal.
Målingene av nettrafikk ble begynt ved årsskiftet. I uke 1 var RBK best, mens i uke 2 var VIF best - mye takket være at
Klanen-forumet teller på statistikken.
- Vålerenga har valgt å innlemme et uavhengig forum i sin statstikk, og det er selvfølgelig kun myntet på sidevisninger. Det syns vi er veldig rart, og har sendt en forespørsel på om det er veien å gå. Det er det samme som at vi i RBK skulle ha innlemmet RBKweb, mener Heldal.
Norsk Toppfotball (NTF) har så langt godkjent vrien i Oslo.
- Mange klubber har egne forum. I Vålerenga har man ikke det på vif-fotball.no, men i stedet inngått en konkret avtale med Klanen om forumet. Vålerenga har dermed en påvirkning på dette, blant annet med noen moderatorer som fjerner uønskede innlegg, forklarer NTF-mediesjef Arne Knoph.
- Men Klanens øvrige side er selvfølgelig frittstående, noe både klubben og Klanen ønsker. Supporterklubber vil stå redaksjonelt fritt i sine artikler, noe som er naturlig. Sånn sett har de i Vålerenga funnet en god løsning som ikke er motivert ut fra fordelingen av nettmillioner, men ut fra å bygge en god - og aktiv - nettside rundt klubben, samtidig som supporterklubben har sin egen side som står helt fritt redaksjonelt, utdyper Knoph.
Rosenborg sier seg ikke enig.
- Det blir helt tullball. Man gjør ikke fotballnettstedet bedre, man bare manipulerer tall. Vi mener det må komme klare regler fra NTF, sier Heldal, og fortsetter:
- Vi kunne for eksempel ha juksa vi også.
Spillet vi har laget, kunne ha blitt programmert slik at hvert nytt "level" ville ha gitt en ny sidevisning. Det valgte vi ikke å gjøre fordi vi ikke gidder å jukse.
NTF forsvarer vektlegginga på antall sidevisninger, et tall mange i nettverden ikke lenger mener er så viktig.
- Både for salg av billetter og supporterutstyr og for merkevarebygging er sidevisninger av betydning. Det er selvfølgelig viktig å få inn flest mulig brukere, men også å få disse til å være aktive inne på sitene. Derfor er sidevisninger et viktig kriterium for oss. Det selv om unike brukere teller noe mer, sier Arne Knoph.
Inntil videre prøver RBK å gjøre grep.
- Det vi konkret gjør, er å ordne opp i statistikken vår. Vi har laget vårt eget forum. Samtidig gjelder det hele tida å dyplenke i artiklene, slik at brukerne får lyst til å gå videre inn, slår Nils Heldal fast.
Det er for øvrig uklart hvordan pengene for nettrafikk skal fordeles innenfor kategorien unike brukere og antall sidevisninger.
- Vi
tror det blir prosentvis. Vi har bedt om en uttalelse, men det har vi heller ikke fått, avslutter Nils Heldal.