Bare én draktsponsor fra 2010
Skrevet av Thomas Myren, 15. april 2008, 23:32
Rosenborg arbeider med en ny sponsorstrategi. En av de mulige forandringene er at hovedsponsoren skal få full eksklusivitet på spillerdraktene.Foto: Thomas Karlsen
Alle reklameplasser fylt (01.02.08)
Draktlansering med brask og bram (03.03.05)
Ønsker dialog om drakta (16.04.04)
- Jeg skulle gjerne ha sett at vi har en drakt som er helt hvit med noen svarte designelementer og med bare én sponsorlogo, sier Erik Espeseth til rbkweb.no.
Han har merket seg at mange supportere er misfornøyde med at spillerne blir dekket med stadig flere sponsormerker. I år og neste år har RBK fylt samtlige 14
lovlige felter på drakta: Rema 1000 (bryst), Telenor (begge skuldre), Bygger'n (hals), Shell (venstre arm og forsida av begge lår), Canal Digital (ligasponsor, høyre arm), Fokus Bank (øvre rygg), MOT (nedre rygg), Veidekke (baksida av begge lår) og NTE (begge strømper).
- Vi er enige med supporterne, og mener selvsagt at drakta ville blitt mye penere uten alle logoene. Vi har altså et ønske om å få det til en gang, gjerne fra 2010 når de fleste partneravtalene går ut, men om det er mulig vet vi ikke i dag, sier Espeseth (bildet).
Nytt sponsorkonsept
RBK planlegger en større omlegging om to år.
- Vi har bevisst forsøkt å terminere avtalene på likt tidspunkt - eller i det minste få lagt inn en klausul om at vi kan komme til å endre innhold, da vi ønsker å revidere våre partneravtaler som har eksistert siden 2001/02, forklarer Espeseth.
Han erkjenner at den økonomiske utviklinga har stoppet noe opp med den nåværende sponsorstrukturen. Det er rett og slett vanskelig å hente ut mer enn de rundt 50 millionene klubben har budsjettert med i år.
Derfor ønsker Rosenborg å modernisere innholdet i avtalene gjennom å tenke nytt. Planer om et nytt markedssamarbeid med Brann, Viking og Vålerenga er bekreftet av sistnevnte klubb. Klubbene fra de fire største byene håper på "stordriftsfordeler".
- Hva gjelder ny sponsormodell, så kommer vi tilbake til dette. Det er en sak vi vil jobbe med utover våren, er alt en hemmelighetsfull Espeseth ønsker å si på nåværende tidspunkt.
Sjølforsterkende?
Eksklusivitet på drakta er i seg sjøl attraktivt for mulige hovedsponsorer, og reklameplassen vil kunne bli enda mer etterspurt om supporterne begynner å bruke spillertrøya som hverdagsantrekk - slik som tilhengere av engelske klubber gjør.
- Det er et evig tilbakevendende spørsmål om draktsalget eksploderer hvis det bare blir én logo på drakta. Jeg er av dem som
ikke tror det. Jeg tror vi kan selge noen flere, men ikke veldige mange flere. Det er noen av de som diskuterer på nettet, som tror at salget av e-cupdrakta utgjør et enormt volum. Det gjør den ikke. 90-95 prosent velger Tippeliga-utgaven.
- Grunnen kan vel være at de ønsker samme drakt som spillerne bruker til daglig?
- Det er jeg enig i, men jeg tror som sagt det ikke blir noen eksplosjon. Men det er en økende supporterkultur, det har blitt "lov" til å gå med drakta på kamp, sjøl om vi fortsatt ikke er så "gærne" i Trøndelag som i Bergen. Dette borger for økt salg av drakter og supporterutstyr, sier lederen for salgs- og markedsavdelinga.
10 000 solgte drakter
- Salget lå lenge jevnt på 3000, så ble det pumpet opp til 6-7000 under Per Jørgensen, som var den første i klubben som hadde salg av supporterutstyr som dedikert oppgave. Da Per sluttet, havnet ansvaret igjen mellom to stoler, men etter jevn vekst de siste årene var vi i fjor oppe i 10 000. Det syns vi er kjempeartig, spesielt med tanke på at noen størrelser var utsolgte allerede på sommeren, sier Erik Espeseth.
Salgsrekorden ble satt til tross for at drakta var den samme, gamle som i 2006.
- Det skyldes blant annet en ny webshop. Flere har fått tilgang til drakta gjennom den. Også andre ting som bedre plassering i butikken, dedikert personell med god kompetanse på området og et bedre produktutvalg har bidratt sterkt.
Han tror på økt salg uavhengig av planene om å rydde opp i sponsorjungelen. Den nye butikken på Lerkendal bidrar til at den positive utviklinga fortsetter.
- Andre ting som vil bidra er datafangst. Vi må samle enda flere gode navn og adresser via våre digitale plattformer for å få bedre én-til-én-kommunikasjon med folk som har hjertet i Rosenborg. De vil sette stor pris på om vi gir dem for eksempel ti prosent rabatt på supporterutstyr. Det skal lønne seg å være registrert i våre databaser, slår Espeseth fast.
Røde Kors?
Den enslige logoen på drakta trenger ikke nødvendigvis bli av kommersiell art. Rosenborg har med interesse sett at klubber som Barcelona, Hammarby og Brøndby i samarbeid med sine hovedsponsorer har donert reklameplass til Unicef.
- For min del kan det gjerne være Røde Kors, som vi allerede har et samarbeid med. Det er helt hypotetisk, men jeg har faktisk sjekket opp profilreglene deres. Jeg har i et møte humoristisk sagt at "vi kan ikke spille med et rødt kors på brystet - det blir helt feil! Vi må i så fall spille med et svart kors." Svaret var at det er ikke mulig. De trykker ikke logoen sin i noen sammenheng i svart, da dropper de heller å ha den med, smiler Espeseth.
Om ikke sponsormerket blir i svart, ønsker han at alt annet er i klubbfargene.
- Min drøm er at hele Lerkendal skal farges i svart og hvitt. Den drømmen inkluderer vekk med røde seter, og ikke minst at vi skal prøve å gjøre alt vi kan for at alle skal våge å gå i supportertøy. Det må ikke være drakta, men skjerf og så videre. Folk må tore å vise at de er Rosenborg-supportere, enten de er direktør eller sykepleier. Vi har et eget prosjekt som heter "Lerkendal i svart og hvitt", og jeg tror det er veldig viktig at vi får det til. Det er ikke bare viktig med tanke på at vi skal tjene mer penger, men rett og slett fordi vi skal skape "Fortet Lerkendal", avslutter Erik Espeseth.