Ny multimedial sesong
Skrevet av Thomas Myren, 19. mars 2008, 14:48
Den nye medieavdelinga på Brakka skal ta fatt på "den vanskelige andresesongen".
TETT DEKNING: Frode Søraas og Odd Rune Wolden følger RBK over hele Europa.
Foto: Thomas Karlsen
Første direktesending fra Malvik (26.01.08)
RBK-TV på kabel og parabol (22.02.07)
- Det har vært ekstremt spennende å være med på å bygge opp en ny avdeling. Det har kostet utrolig mye tid og krefter, men jeg er ganske stolt over det vi har fått til. Jeg føler vi har lagt plattformen for noe som skal bli enda større og bedre etter hvert. Rosenborg har fått etablert seg, og skal bli ledende i Norden når det gjelder klubbmedier. Som fagmann mener jeg at Brakka nå har det mest spennende mediemiljøet nord for Dovre, slår redaktør Odd Rune Wolden fast.
Harstadværingen har fortid i TVTrøndelag og senere TV-Adressa, og ble i fjor vinter hentet inn for å hjelpe RBK til topps også innen medieverden.
- For meg som tidligere jobbet med lokal og regional dekning av Rosenborg, er det artig å legge merke til at vi har et landsdekkende publikum. Når vi har konkurranser, er vinnerne fra Finnmark, Oslo og Lindesnes. Disse kommer ikke på hjemmekampene, men følger Rosenborg via rbk.no.
Men Wolden ønsker naturligvis også å ta seg av sesongkortinnehaverne.
- Rosenborg ønsker å ha et lojalt publikum hele tida - døgnet rundt, året rundt. Før har det vært mest aktivitet på kampdag, men nå vil klubben tilby underholdning gjennom hele uka. rbk.no skal være en portal som folk går innom hver dag både for å bli oppdatert på nyheter og for å bli underholdt og få en opplevelse. Vi i redaksjonen er mest opptatt av nyhetene, men både webshopen og billettsalget øker hele tida. Folk skal trives når de besøker sida, smiler han.
Støpt grunnmur
Terje Riksaasen åpnet allerede i 1992
den første Rosenborg-sida på nett, og klubben ga den offisiell status. Det første spede forsøket på web-TV kom i forbindelse med en
treningskamp mot Brann i 2001.
- Rosenborg har alltid vært tidlig ute med både nettsider og video, men utfordringa har vært å bygge en teknisk infrastruktur. Vi har måttet få på plass nye Internettlinjer, bygge TV-studio og lignende. Vi har ikke leid inn konsulenter, men gjort det meste sjøl. I tillegg til oss på medieavdelinga har klubben hentet inn en IT-ansvarlig. Jeg vil gi ledelsen skryt for å hente inn profesjonelle folk med kompetanse. Nå som ting er oppe og går, er det lettere å lage mer og bedre stoff også.
Ny, svart design på nettsida ble også laget i fjor:
- For meg var det viktig å få en mer "fresh look" på sida, men samtidig gjøre den mer funksjonell og tilgjengelig for folk. Vi har masse å gå på ennå, men vi har fått ei side som er tilpasset den nyhetsrytmen vi har. Før laget man saker av og til, målet vårt er å lage stoff hver dag, sier Wolden.
På slutten av 90-tallet hadde rbk.no en engelsk utgave. I august ble denne gjenåpnet.
- Rosenborg er ikke bare et lag for Trondheim, og vi merker masse tilbakemeldinger også fra utlandet. Derfor har vi fått opp en engelsk seksjon for å prøve å gjøre oss litt mer internasjonale. Etter alle årene i Champions League er det faktisk veldig mange som ønsker stoff på engelsk, forteller redaktøren, som kan skryte av gode besøkstall på både den norske og engelske delen:
- Godt hjulpet av Champions League-suksessen fikk vi
50 000 unike brukere på ei uke i høst. Det reflekterer interessen for RBK. Mitt hjertebarn er TV, og vi hadde en dag 22 000 avspilte innslag. Det er jeg ganske stolt av.
Samarbeid med TV2
RBK har en lang TV-historie. Tidlig på 90-tallet hadde klubben faktisk konsesjon til å drive lokal-TV i Trondheim, og "Rosenborg-kanalen" med Otto Ulseth og senere Erling Næss som programledere var svært populær i mange år - også etter at programmet ble innlemmet i
TVTrøndelag. I 1999 tok NRK Sør-Trøndelag over programmet, men nyfødte
"Rosenborg-revyen" ble stoppet allerede etter én sending i sendeflata til Midtnytt. Årsaken var at NRK-ledelsen ikke kunne akseptere at en ekstern part hadde det redaksjonelle ansvaret.
I 2006 gjenoppsto RBKTV på Internett, og siden i fjor har kampmagasinene i tillegg fått sendetid på TV2 Sport - med noen innsmett på TV2 Zebra. I vinter ble avtalen forlenget til glede for alle som ser kanalen over kabel eller parabol.
- TV2 mener vi holder et høyt faglig nivå på det vi leverer, og ser stor nytteverdi av å samarbeide med RBK og etter hvert andre klubber. For oss sikrer det proffere og bredere distribusjon av RBKTV, og vi kan lettere nå de ambisiøse målene vi har satt oss, forteller Odd Rune Wolden.
Kampprogrammene vil fortsatt bli sendt fredager og mandager klokka 17 på TV2 Sport. I tillegg samarbeider partene nå om visning av treningskamper på Internett. I den forbindelse vil TV2 snart levere en ny webløsning til RBKTV.
- Det er viktig for oss er å få til streaming av kamper som ikke er solgt til andre, og kanskje også få sende klassiske kamper i opptak. Vi kan bruke folk på huset til å kommentere disse, sier Wolden.
I vinter har treningskampene mot Bodø/Glimt og GIF Sundsvall blitt sendt med Jørgen Stenseth og Rune Bratseth som kommentatorer.
Ordentlig multimedia
Medieavdelinga har også ansvar for en rekke trykksaker. Nytt av året er at
Rosenborg-magasinet og programbladet blir slått sammen til et nytt kampmagasin, som alle sesongkortinnehavere vil få tilsendt i forkant av hjemmekampene. Første nummer dumper ned i postkassene fredag om ei uke. I tillegg blir det løssalg på kampdag.
- Kampprogrammet kommer til å bli mye, mye bedre. Det mest spennende er nett og mobil, men samtidig må vi ha de klassiske produktene. Folk ønsker å lese en god artikkel på trykk, mener Wolden.
I tillegg skal artikler skrives både til RBK-bilaget i Adresseavisen og medlemsbladet i Ballklubben. Det er en utfordring å fordele stoffet riktig.
- Vi har gjort oss noen erfaringer. Noen saker sparer vi til kampmagasinet, mens noen artikler passer best til nisjeproduktet som det medlemsbladet er. TV-stoffet må dessuten fordeles mellom nett og storskjerm. Slik som i andre mediehus må vi porsjonere, og finne ut hvor saker passer best. Vi er fortsatt bare i startfasen. Når vi kommer mer i varmen, tror jeg vi blir flinkere til å utnytte at vi har flere produkter.
Ikke propaganda
Rosenborg prøver å være mest mulig objektive i dekninga av seg sjøl.
- Vi har tatt med oss våre journaliske briller i måten vi har arbeidet. Det syns jeg er viktig. Vi har fått jobbe fritt. Vi har fått lov til å være vel så kritisk som andre i forhold til sportslige prestasjoner og spillestildiskusjoner. Samtidig har det ikke alltid vært like enkelt å finne vår rolle oppi trenerbytter og sånt. Vi skal ikke legge skjul på at vi er en del av klubben, og kan ikke opptre som hardcore-nyhetsjournalister når vi får tilgang til de indre rom som spillermøter og garderoben. Vi må rett og slett prøve oss litt fram, innrømmer Wolden.
Andre medieaktører hevder at RBK har sluttet å bekrefte og kommentere enkelte saker for heller å presentere nyhetene sjøl.
- Adresseavisen og andre sportsjournalister må ta innover seg at det er en ny hverdag, og ta det som ei utfordring etter å ha hatt monopol på RBK-nyheter i 60 år. Men sjøl om vi har bedre tilgang på kildene, er det ikke sånn at Rosenborg har stengt seg for omverden, mener Wolden.
Skal tjene penger
RBK Media
Leder: Nils Heldal
Redaktør: Odd Rune Wolden
Teknisk produsent: Frode Søraas
Produsent: Halvor Hoem
Journalist: Jørgen Stenseth
Journalist: Anna Lian
Grafisk designer: Reidar Lyng
(Pressekontakt: Harald Pedersen)
Nils Heldal ble ved nyttår ansatt som ny leder for medieavdelinga, som nå teller sju kvinner og menn. Han har enorm erfaring som blant annet radiosjef i NRK.
- Heldal er en ordentlig leder. I fjor brukte jeg mye tid på administrative ting i stedet for redaksjonelle produkter, som jeg helst vil jobbe med. Heldal har tatt over det kommersielle og strategiske ansvaret, forklarer Wolden.
Heldal skal også prøve å forbedre områder som omdømme og mediehåndtering. En av oppgavene blir i tillegg å undersøke mulighetene for å innføre elektroniske abonnementer.
- Rosenborg skal tjene penger på medieavdelinga. Det er en investering, ikke bare noe man gjør for å være kul. Vi skal lage gode produkter som Heldal kan omsette. Interessen for annonsering er økende. Hvordan vi etter hvert kommer til å legge oss når det gjelder abonnement, er for tidlig å si noe om. Vi har foreløpig ikke tatt oss betalt for noe innhold, bortsett fra Champions League-programmene der vi var nødt å følge UEFA-reglene.
- Hva tror du om RBK Media om fem år?
- Da tror jeg RBK er toneangivende også ute i Europa på klubbmedier. Vi skal strekke oss mot Frankrike og Lyon-TV, England og ManU-TV. Om fem år tror jeg RBKTV er en egen kanal. Med dagens teknologiske utvikling er det umulig å vite på hvilken plattform folk kommer til å se den, men jeg tror det lages og sendes RBKTV dagen lang, spår Odd Rune Wolden.