RBK-TV på kabel og parabol
Skrevet av Thomas Myren, 22. februar 2007, 18:54
RBK-TV på Internett har blitt en stor suksess. Nå tar den nye medieavdelinga på Brakka et steg videre.
- Fra og med april blir det Rosenborg-magasin før og etter kampene på den nye
sportskanalen til TV2 i tillegg til på vår egen web-TV, bekrefter administrerende direktør Nils Skutle overfor rbkweb.no.
TV2 Sport blir en betalingskanal som kunder med digital dekoder fra Canal Digital eller Get kan abonnere på. Blant annet vil kanalen vise en Tippeliga-kamp hver lørdag klokka 19.
Lokal-TV
Dette er likevel ikke første gang Rosenborg lager fjernsynssendinger. Tidlig på 90-tallet hadde RBK faktisk konsesjon til å drive lokal-TV i Trondheim, og "Rosenborg-kanalen" med Otto Ulseth og senere Erling Næss som programledere var et populært innslag i mange år - også etter at programmet ble innlemmet i
TVTrøndelag. I 1999 tok NRK Sør-Trøndelag over programmet, men nyfødte
"Rosenborg-revyen" ble stoppet allerede etter én sending i sendeflata til Midtnytt. Årsaken var at NRK-ledelsen ikke kunne akseptere at en tredjepart fikk det redaksjonelle ansvaret.
I mars 2001 ble det et lite comeback, da rbk.no la ut høydepunkter fra en
treningskamp mot Brann, men det er først det siste året man virkelig har satset på web-TV. Satsninga er allerede karakterisert som vellykket.
Eksklusive klipp
- Nesten én million så seriefinalen mot Brann på TV2, men rettighetene til opptak inne i garderoben og i bussen eide vi sjøl. De to klippene derfra ble utrolig populære, konstaterte Skutle på årsmøtet tirsdag kveld.
Ved nyttår ble en egen medieavdeling opprettet under Rosenborg Ballklub. Tre nye medarbeidere er hentet fra TV-adressa: Odd Rune Wolden, Halvor Hoem og Frode Søraas.
- Vi har ansatt tre nye personer som lager veldig bra web-TV, skryter Nils Skutle.
40 millioner
RBK har lagt inntektene fra den ordinære TV-avtalen mellom NFF og TV2 inn i budsjettet til medieavdelinga, som dermed allerede i år omsetter for 15 millioner kroner.
- Web-TV, IP-TV og lignende gir et stort potensiale for inntekter. Vi tror de vil øke fra 15 til 40 millioner på få år, sier Skutle.
Til tross for at enkelte spekulerer i det, hevder han at klubbens egen satsning ikke vil hemme andre mediers tilgang til spillere og trenere.
- Adressa og andre aviser skal få alt det stoffet de vil ha, men vi vil gjerne lage våre egne vinklinger i tillegg, avslutter Nils Skutle.