English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Norge - Finland
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Attaboy
Veteran

PostPosted: 04.01.2016 16:10    Post subject: Norge - Finland Reply with quote

VS.

Privatlandskamp: Tirsdag 29.03.2016

Ullevaal Stadion

- Finland har blitt tatt over av Hans Backe. Da vet vi at møter et godt organisert lag, som er vanskelig å bryte ned. For å øke effektiviteten trenger vi å øve mot lag som har god defensiv struktur. Finland er en sånn type motstander. Det er et nordisk lag som vi kjenner fra før, noe som bør kunne være en attraktiv motstander også publikumsmessig, sier landslagssjef Per-Mathias Høgmo.

Norge møter Finland i mars
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran

PostPosted: 04.01.2016 16:57    Post subject: Reply with quote

Et attraktivt lag er vel en stor overdrivelse?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Macha
Veteran

PostPosted: 04.01.2016 17:25    Post subject: Reply with quote

En overdrivelse kanskje, om enn ikke stor. Personlig syntes jeg det er spennende nok. Et lag som ikke mye bedre eller dårligere enn oss. Tror kampen i seg selv kan bli underholdende.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 24.03.2016 23:19    Post subject: Reply with quote

Syns ikke Linnes var så overbevisende i Tallinn. Får Svensson starte på tirsdag?
Back to top
Indreløper
Veteran

PostPosted: 24.03.2016 23:22    Post subject: Reply with quote

Føler meg nesten trygg på at Svensson får starte. Hvorfor skulle Linnes få fortsette middelmådigheten i en treningskamp til? Mye mer spennende å få se Svensson i match, iallfall om Høgmo har litt vett og søker svar. Nekter å tro at en så god spiller kun er med som stallfyll.
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 24.03.2016 23:59    Post subject: Reply with quote

Indreløper wrote:
...iallfall om Høgmo har litt vett og søker svar.

Indreløper
Veteran

PostPosted: 25.03.2016 00:31    Post subject: Reply with quote

Haha, innser at den setninger faller på egen urimelighet Rolling Eyes
2mas
Sjef

PostPosted: 27.03.2016 12:57    Post subject: Reply with quote

(...) mot Estland sist «forsvant» den tidligere Rosenborg-spilleren ut av kampen da han ble brukt på kanten.

- Jeg har vært i denne posisjon lenge. Jeg spiller mer sentralt på klubblaget, men jeg har denne posisjonen her og det synes jeg har fungert bra til tider. Jeg har gode kombinasjoner med dem på siden min. Det er en utfordring, men jeg får en litt mer fri rolle når det blir bedre baner og en litt annen måte å spille på med mer rom i laget. Jeg ser ikke på det som et problem, heller som en utfordring. Det er en læring, sier Skjelbred.

Det som kan gi ham et løft mot Finland tirsdag, er at den faste makkeren på høyrekanten, Omar Elabdellaoui, er tilbake fra ankelskade.

- Du er helt avhengig av relasjoner. Du må ha litt samme spillestil som dem du har rundt deg. Det har fungert veldig bra, så får vi se på tirsdag, sier Skjelbred om samarbeidet med Olympiakos-backen.

Les mer: Rolleskifter til besvær for kapteinen
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 27.03.2016 13:45    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Jeg ser ikke på det som et problem, heller som en utfordring. Det er en læring, sier Skjelbred.

Dette sier egentlig alt. Landslaget skal ikke benyttes til opplæring i nye posisjoner. Hør på Hareide for en gangs skyld. Bruk spillerne i posisjoner de spiller i til daglig i klubbene sine. Dette våset de holder på med, å flytte spillere rundt i alle mulige slags posisjoner, er så skivebom som det kan bli.
Back to top
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 27.03.2016 15:51    Post subject: Reply with quote

Tull og tøys. Neste landskamp så kan vi sette opp en standard 4-5-1 også bare snu den på hode. Spissen i mål og keeper på topp kan jo ikke bety annet enn suksess

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
3rl3nd
Rutinert

PostPosted: 27.03.2016 16:03    Post subject: Reply with quote

"Rune har stor kompetanse inne i feltet og vi ønske å være utvikling- og innovasjonsbasert å har trua på at læring og erfaring går hånd i hånd inn imot kvaliken kor vi skal møte lag med Bundesliga-nivå både på støtteapparat og utviklingskompetanse."
Borden
Veteran

PostPosted: 27.03.2016 16:13    Post subject: Reply with quote

Å bruke spillere i andre posisjoner og/eller roller enn hva de er vant til fra klubblaget sitt er i utgangspunktet ikke feil. Det blir kun feil når det åpenbart ikke fungerer.

Det norske landslaget har jo tidligere hatt suksess med å bruke Hallvar Thoresen på midtbanen fremfor spiss og Jostein Flo som ving fremfor spiss. De motsatte eksemplene er tiden med Semb som landslagssjef som skulle bruke alle spissene våre samtidig i en 4-5-1 formasjon.

Høgmo virker på meg som ikke å ha veldig god taktisk innsikt, men mer en som løper etter trender i tiden og forsøker å implementere disse i egen taktikk. Se bare på historien hans. 4-5-1 med kvinnelaget rundt årtusenskiftet da det norske herrelandslaget fremdeles hadde suksess med denne formasjonen. 4-3-3 med Tromsø, da landslaget var litt bakpå, mens Eggen og Hareide begge hadde suksess med formasjonen på klubbnivå. 4-2-3-1 i RBK, som var den tidens nye in-formasjon, og 4-4-2 nå fordi vi skal spille med mer enn en spiss, som har vært etterspurt lenge i media. Å høre ham snakke om taktikk og formasjoner er også en noe merkelig foreteelse, da han snakker mer om andre lag enn egne tanker.

Etter min mening er ikke Høgmo noen god taktiker som ser spillet på spesielt bra måte. Dette har ikke forandret seg siden han var i RBK, og jeg ser ingen grunn til at det skal forandre seg i fremtiden.

Det er ikke det at Høgmo bruker spillere i fremmede roller/posisjoner som er feil. Feilen ligger i at Høgmo er landslagssjef og får lov til å ta disse avgjørelsene.

Da skal løsningen være åpenbar.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 27.03.2016 16:47    Post subject: Reply with quote

Han har alltid framstått som en bedre sportsdirektør/klubbutvikler enn trener.
Back to top
Borden
Veteran

PostPosted: 27.03.2016 17:20    Post subject: Reply with quote

Ja, ønsket om konstant fornyelse og mengden av ideer er det ikke noe å si på.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 27.03.2016 18:10    Post subject: Reply with quote

Borden wrote:
Å bruke spillere i andre posisjoner og/eller roller enn hva de er vant til fra klubblaget sitt er i utgangspunktet ikke feil. Det blir kun feil når det åpenbart ikke fungerer.

Det norske landslaget har jo tidligere hatt suksess med å bruke Hallvar Thoresen på midtbanen fremfor spiss og Jostein Flo som ving fremfor spiss. De motsatte eksemplene er tiden med Semb som landslagssjef som skulle bruke alle spissene våre samtidig i en 4-5-1 formasjon.

Stort sett enig. Å sette en enkelt spiller i en spesifikk rolle han ikke nødvendigvis bekler på klubblaget kan gå greit, men da må det gi mening for kollektivet. Problemet med Høgmo er at en del av disse valgene ikke gir mening, og i tillegg vingler han på formasjonene, som gjør at hele laget må tilpasse seg flere måter å spille på. Det virker som han er mer opptatt av å få inn alle de største navnene i 11'eren, fremfor å sette sammen et komplimentært og fungerende lag.

Dette blir aller mest synlig når vi møter lag på samme eller lavere nivå og vi må føre kamper. Da holder det ikke med omskolerte midtbanespillere på kantene. Hadde man istedet brukt faktiske kantspillere, ville man greid å skape mye mer mot disse lagene. Det gir, for meg, ingen mening å bruke folk som Samuelsen og Skjelbred på kant, fremfor typer som Helland og Moi, mot slike motstandere. Da er det ikke så rart at det ender 0-0 mot lag som Estland, Aserbajan osv.

Og naturligvis, det største problemet er at Høgmo er landslagstrener overhodet.
Back to top
Number10
Veteran

PostPosted: 27.03.2016 18:22    Post subject: Reply with quote

Jeg mener vel at en landslagstrener skal prestere fra første kamp.
Ut i fra det Høgmo sier, så er alltid landslaget i utvikling.
Så lenge han har sittet i hovedsetet, så har alt vært fokus på utvikling, prøvelse og pengebruk.
Man vet vel hvilke spillere som er i form til en hver tid og hvem man skal bruke. Ikke minst, bruk de på de plassene de har suksess med på klubblaget.

Ville prøvd disse mot Finland, som troppen er nå i en 4-2-3-1:

Jarstein
Omar - Strandberg - Nordtveit - Linnes
Skjelbred - Selnæs
Midtsjø - Johansen - Berget
Diomande
Numsk
Rutinert

PostPosted: 27.03.2016 18:52    Post subject: Reply with quote

Høgmo er nok en veldig god tenker når det kommer til fotball, men jeg føler det stopper der. Å få det ut i praksis er noe helt annet. En annen ting som frustrerer meg, er når treneren skal være så fordømt diplomatisk i alle intervju. Det skal innebære høy risiko for en reporter å terge treneren etter en dårlig kamp. Fans liker å høre at treneren er forbanna i ny og ne, og jeg har en anelse om at spillerene responderer positivt på det også, i allefall i det lange løp. Her er Høgmo ca like spennende som en middels sponplate. Vi som følger Rbk har vel en god del erfaring på dette feltet, med Perry og Janne. Høgmo er nok en knakende fin fyr, men han blir for forsiktig og for lite karismatisk. Landslaget trenger en sjef som evner å si akkurat det han mener, i tillegg til å være i stand til å lage litt lurveleven og faenskap. Få inn Nordlie.
Macha
Veteran

PostPosted: 27.03.2016 19:02    Post subject: Reply with quote

number10 wrote:

Ville prøvd disse mot Finland, som troppen er nå i en 4-2-3-1:

Jarstein
Omar - Strandberg - Nordtveit - Linnes
Skjelbred - Selnæs
Midtsjø - Johansen - Berget
Diomande

Jeg er ikke uenig. Ville nok selv gått for Aleesami, da Linnes ikke spiller VB vanligvis, men kan uansett være spennende. Hvilke tanker gjør du rundt det å ikke sette Tettey på laget? Ikke kritikk, kun nysgjerrig.

EDIT: Tettey skadd og ute resten av sesongen, my bad.

Last edited by Macha on 27.03.2016 20:16; edited 1 time in total
Back to top
Borden
Veteran

PostPosted: 27.03.2016 19:10    Post subject: Reply with quote

Tettey mot Finland vil vel bli vanskelig å få til.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 27.03.2016 19:32    Post subject: Reply with quote

På tide å benke Johansen også. Har vært svak i lang tid, både på klubb og landslag. Meningsløst at han har klippekort.
Back to top
Indreløper
Veteran

PostPosted: 27.03.2016 21:33    Post subject: Reply with quote

Johansen kan knøvle klippekortet sitt. Han vet sikkert utmerket godt at han ikke får spille om Høgmo blir sacket.
Number10
Veteran

PostPosted: 28.03.2016 10:00    Post subject: Reply with quote

Henriksen dytter Johansen ut når han kommer tilbake Tommel'n opp!
Og Tettey kommer inn for Selnæs.
2mas
Sjef

PostPosted: 29.03.2016 00:19    Post subject: Reply with quote

Trolig norsk lag mot Finland (4-4-2): Ørjan Håskjold Nyland - Omar Elabdellaoui, Even Hovland, Stefan Strandberg, Haitam Aleesami - Martin Ødegaard, Håvard Nordtveit, Per Ciljan Skjelbred, Valon Berisha - Fredrik Guldbrandsen, Adama Diomande.

Les mer: Høgmo gjør en rekke endringer før Finland-kampen

Bra at Skjelbred får spille i vant posisjon. Så får Hansen og Svensson komme inn ved pause.
Back to top
Largactyl
Veteran

PostPosted: 29.03.2016 20:00    Post subject: Reply with quote

Glissent... Hadde vært herlig om Finland revansjerer seg fra 5-0 tapet mot Polen.

Quote:
@VGSvea: Jeg har vel vært på ca 167 A-landskamper med Norge, men kan ikke huske så tomt på stadion som dette. 3000 ca er det her. Tipper jeg.
Back to top
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 29.03.2016 20:28    Post subject: Reply with quote

Gleder meg til å se hva Molbo Pedersen velger å klage på etter denne kampen om det ender 0-0. Dette er for så vidt storlaget Finland så vi kan jo ikke forvente å vinne noen storseier.

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb