English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Mjøndalen IF

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Undergangen er nær
Veteran

PostPosted: 28.11.2014 02:37    Post subject: Mjøndalen IF Reply with quote

Mjøndalen IF

Stiftet: 22.08.1910
Adresse: Hagatjernveien 17, 3050 Mjøndalen
Telefon: 97039106
Hjemmeside: www.toppfotball.mif.no/
Epost: post@mif.no
Hjemmebane: Mjøndalen Stadion
Supporterklubb: www.3050web.com/
Drakt: Brune trøyer, hvite bukser, brune strømper
Reservedrakter: Hvite trøyer, hvite bukser, brune strømper.

Twitter:
Klubb
Trener
Kaptein
Supporterklubb

Kamper mot Rosenborg:
13 (RBK) 8 (Uavgjort) 11 (MIF)
MÃ¥lforskjell
48 - 34

----

Mjøndalen IF har ved flere anledninger yppet seg blant de beste lagene i Norge. På slutten av 20-tallet vant klubben det første forsøket på et omfattende seriesystem, Østlandsligaen, to ganger. I 1933 ble "De brune" første Norgesmester utenom byene. Cupseier klarte laget også i 1934 (i Trondheim) og 1937.

I 1936 er Mjøndalen i klinsj med Forbundet, når landslaget ikke ønsker å benytte "bønder" fra klubben. To kamper blir satt opp for å bevise at landslaget er best. MIF vinner 2-1 på Marienlyst over det kommende bronselaget, men blir holdt til 2-2 (etter ledelse på 2-0) på Ullevål etter at Forbundet nekter dem å bytte en skadet spiller ved halvspilt.

Kuriosa i disse "hvilke lag trekker nok publikum for TL"-tider: MIF har publimkumsrekorden på Marienlyst (17 400, 1-1 mot Viking, semifinale i cupen 1947). Laget spilte også for fulle tribuner mot Lyn på Ullevål samme år (27 000), og vant 3-1 etter at Lynspillerne på forhånd hadde uttalt "Nå skal disse potitbønda få kørja full".

Nå følger en periode utenfor toppen, der Mjøndalen treffer bunnen, i 3. divisjon, før de kjemper seg opp igjen. I 1969 slår MIF RBK ut av cupen - til tross for at Ivers scorer med hånda. Rosenborgs nederlag gjentar seg året etter. I 1971 vinner mjøndølingene den nest øverste divisjonen, og går opp og ned mellom de to øverste fram til laget har sin siste sesong i Eliteserien i 1992. Seriesølv vinnes i 1976 (trener: Ivar Hoff), men ender bare foran RBK sesongen etter og rykker ned. Sølv-bedriften gjentas i 1986. I løpet av denne tiden spiller "3050" europacup mot Cardif (1969), Bayern Munchen (1977) og Werder Bremen (1987), med høydepunkt seier 1-0 borte mot Rune Bratseths lag.

Etter nedrykk til 3. div følger syv sesonger der Mjøndalen vinner sin avdeling tre ganger, men feiler i kvalik. I 2006 kommer Vegard Hansen inn som spillende trener, og uttaler at klubben er en sovende kjempe i norsk fotball som han ønsker å vekke. Hansen rykker opp på første forsøk ved å slå Elverum på bortemålsregelen etter ekstraomganger. Første sesong i 2. div resulterer i andreplass, tre poeng bak Alta. Året etter rykker mjøndølingene opp.

Mjøndalen spiller nå i førstedivisjon i seks sesonger, med kontinuerlig framgang. Plasseringmessig oppnår de to ellevte og en tiendeplass, før den nye stadionen løfter MIF fram til fjerde i 2012 (men ryker mot Bodø/Glimt). 2013 ender med sjetteplass, og kvaliktap for Ranheim. I 2014 når Vegard Hansens lag tredjeplass. I kvalifiseringen slår "Den brune armé" Fredrikstad og Bærum, før Brann knuses 4-1 over to kamper i play-off.

Mjøndalen IF spiller Eliteserie 2015!

Last edited by Undergangen er nær on 30.01.2017 15:07; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 28.11.2014 18:03    Post subject: Reply with quote

Historisk sett er Mjøndalen en av våre verste motstandere med bare 13-8-11.

I serien er det 10-7-9 og 1,42 poeng i snitt, og bare mot Frigg har vi gjort det verre - om vi setter ti møter som "sperregrense".

6-2-5 på Lerkendal og 1,54 poeng i snitt, og verste motstander med fem møter som minimum.

Les mer: Vunnet mest mot Brann

- Mjøndalen var et mareritt for oss. Vi tapte både en kvartfinale og en semifinale i Mjøndalen - det var 1-2 i begge kampene, forteller Harald Sunde.

Les mer: Ballkunstneren fra Tempe

Sjøl har jeg bare vært til stede på én kamp mot Mjøndalen, nærmere bestemt på hjemmekampen til RBK2 på Heimdal(!) i 2007. Da spilte far og sønn Gulbrandsen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Undergangen er nær
Veteran

PostPosted: 28.11.2014 21:08    Post subject: Reply with quote

Som halvt mjøndøling er det utrolig moro med brunt i Eliten neste år. Satser på at Mjøndalen får revansje for de to siste sesongers cup-tap for Molde Smile

Artig at laget nå kan bli lagt merke til for sine sportslige prestasjoner. I perioden i førstedivisjon har vel "De brune" blitt mest kjent for måten kaptein Mads Hansen kler av og blir avkledd av motstanderen.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 28.11.2014 22:45    Post subject: Reply with quote

Herlig introduksjon av trådemne, Skeptix!

Ellers er det jo ganske herlig at kanskje en av de beste spillerne(?) Mjøndalen har hatt er Per Ivar Fornes fra Namsos. Nettopp derfor har jeg «alltid» fulgt med bruntrøyene sånn resultatmessig. Forresten utrolig synd at han ikke havnet i RBK i sin tid. Tror han ville gjort en bra figur.

I tillegg til åpningsposten, var jo denne artikkelen meget informativ: Mjøndalen - Fra "Gubbe" til Adrian Paul
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 28.11.2014 23:23    Post subject: Reply with quote

Kjenner PIF personlig, han ble jo hentet til Godset fra Mjøndalen for å erstatte Jostein Flo som ble solgt til England. Ble ikke så veldig populær etter dette klubb-bytte. Fikk jo til og med drapstrusler.

I 1992 så scorte han like mange mål som J.Flo gjorde, og han scorte mer enn Håvard Flo, Petter Belsvik, Mons Ivar Mjelde og Tom Gulbrandsen gjorde den sesongen.

Scorte også på Lerkendal i 92/93(?), når Mjøndalen vant 1-2.

Uten tvil den beste spilleren fra byen, Kolbjørn Ekker ( som ble matchvinner og scorte i cupfinalen for Bryne mot Brann ) tett bak Smile

- Torgeir Børven
Back to top
Undergangen er nær
Veteran

PostPosted: 30.11.2014 08:03    Post subject: Reply with quote

Takk for gode ord, Attaboy! Noe må jeg jo gjøre, nå som eksamen nærmer seg Smile Flott artikkel du fant!

Jeg kan utdype litt mer om de senere år:
I deres første sesong i andredivisjon, i 2007, hadde klubben et beskjedent budsjett på 1,8 mill. Etter opprykket til førstedivisjon brukte MIF 5,5 mill i 2009 - og siden har budsjettet økt jevnt og trutt til 13 mill i fjor, og opp til 15 mill i år. I Eliteserien har de foreløpig estimert med rundt 30 mill i inntekter.

Fram til årets sesong har midlene vært prioritert til klubb-bygging, ny egenfinansiert stadion og ikke minst talentutvikling. Resultater har vi sett på nært hold i høst, da G16-laget vårt spilte finale i Mjøndalen. Nedsiden er at klubben kun har hatt råd til korte kontrakter med lav lønn, hvilket har skapt et stort gjennomtrekk av spillere hver vinter. De har heller ikke hatt penger til å kunne trene så mye som ønsket. De to siste sesongene har de i større grad klart å skape kontinuitet på spillersiden.

Før 2014 bestemte Trener Vegard Hansen og sportssjef Kenneth Karlsen seg for å satse mot opprykk, med blant å knytte til seg en mental trener og øke mengden på feltet. I tillegg har de prioritert færre spillere i stallen, men økt lønnen på de under topplønn for å kunne bruke mer tid på fotball og trening. I år har snittlønn vært på ca 160 000 kr.

Inn mot Eliteserien har klubben uttalt at treningsmengdene skal økes ytterligere i oppkjøringa, samtidig som de har ansatt tidligere kaptein Bjarne Kortgaard Ingebrigtsen til å lede lagets nye satsning på ekstra formiddagstreninger gjennom sesongen - med mer indivudualiserte økter for de som finner tid ved siden av jobb. Ellers ønsker Hansen å benytte spillerne som allerede er i klubben, med et mulig tilskudd av 1-3 spillere fra markedene i Sverige og på Island. Karlsen har sagt at en del av de økte inntektene skal brukes til å utvidde stadion med 400-500 plasser (etter krav fra NFF), og på å fortsatt bygge klubben for å kunne stabilisere seg på et høyere nivå. I tillegg skal noe settes på bok.

Alt i alt er det neppe den store gullutfordreren i 2015 som har rykket opp, men det hadde vært artig om Mjøndalen klarer å bite seg fast over nedrykksstreken. Møter Brann i ny kvalik neste år? Du hørte det her først Smile
Back to top
Undergangen er nær
Veteran

PostPosted: 04.01.2015 21:31    Post subject: Reply with quote

Mjøndalen kan bli reality-TV
dt.no wrote:
Flere TV-produksjonsselskaper har tatt kontakt med Mjøndalen for å få med klubben på å lage en reality-serie som følger spillere, trenere og resten av klubben i den første sesongen på øverste nivå siden 1992.

[...]

Etter hva Drammens Tidende erfarer, skal fire produksjonsselskaper ha henvendt seg til Mjøndalen. Bruntrøyene skal nå ha bestemt seg for ett av dem.

Prøvefilming skal etter planen starte mandag 5. januar, når spillerne møtes til sin første trening i Tippeliga-året 2015.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 04.01.2015 21:50    Post subject: Reply with quote

Kjenner jeg begynner å bli lei av Mjøndalen allerede. Skal de liksom bli hele norges fotballmaskotter bare fordi de har to anti-morsomme klovner som Hansen og Gauseth i stallen? Jeg får helt kløe av tanken på at disse to skal få stimulert egoet sitt ytterligere. Mindre morsomme og sjarmerende folk skal vi lete lenge etter. Schau/Aune-generasjonen... meh.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Largactyl
Veteran

PostPosted: 06.01.2015 01:42    Post subject: Reply with quote

Virker nå som Vålerenga Ishockey-realityserien var så poplær at noen har hoppet på mens leken er god. Aldri hatt sansen for det her TV2-programmet til han godeste Maradona-Hansen sjøl heller. Men nå synes jeg Torsdag Kveld fra Nydalen er begredelig, så jeg er nok ikke målgruppa læll.
Back to top
smogli
Proff

PostPosted: 09.01.2015 14:53    Post subject: Reply with quote

NÃ¥r vi snakker om sola.

Mads Hansen og Mjøndalen utfordrer Veronica Kristiansen og Glassverket til håndballkamp.
Back to top
denyngstelillebroren
Senior

PostPosted: 20.03.2015 08:52    Post subject: Reply with quote

Rart ingen har nevnt dette før, siden nyheten er fire dager gammel: Mjøndalen stadion har solgt stadionnavnet sitt (for 2015 og 2016) og endrer navn til Isachsen stadion.

Isachsen Gruppen AS var entrepenøren som bygget ut Mjøndalen stadion som sto ferdig i 2012, og de blir nok også involvert i neste byggetrinn ved ytterligere stadionutvidelse.

Kenneth Karlsen, sports- og administrasjonssjef i Mjøndalen Fotball wrote:
For en fotballklubb er navnet på stadion en viktig identifisering. Vi er klar over at en link til en ekstern aktør kan være kontroversielt. Samtidig må vi ta virkelighetens verden inn over oss. Mjøndalen I.F er nå i en del av fotballverden hvor vi må hente inn inntekter der hvor næringslivet finner attraktive kommersielle produkter. For oss er salget av stadionnavnet en ny brikke i et langsiktig «stein på stein» prosjekt. Vi anser det som klart viktigst å få realisert et viktig anlegg for bygda.

Det har vel blitt i overkant stormannsgale i Mjøndalen etter opprykket i fjor.
Back to top
Green Goblin
Rutinert

PostPosted: 20.03.2015 09:23    Post subject: Reply with quote

Hæ, hvorfor synes du det? Synes snarere som om de er godt forankret i virkeligheten ref. sitatet over.
Back to top
denyngstelillebroren
Senior

PostPosted: 20.03.2015 10:24    Post subject: Reply with quote

Fordi salg av stadionnavn er en uting. Mye bedre med stadionnavn som er trygt forankret i stedsnavn eller klubbnavn.

Selvfølgelig må alle fotballklubber ha sponsorer for å overleve.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 20.03.2015 10:54    Post subject: Reply with quote

smogli wrote:
NÃ¥r vi snakker om sola.

Du var vel drøyt 2 måneder for tidlig ute med denne.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 01.04.2015 16:54    Post subject: Reply with quote

Denne artikkelen gir et innblikk i dedikasjonen hos Vegard Hansen.
Liker den uselvhøytidelige humoren også.
Quote:
- Hva er målet?

- Vi har jobbet i ni år uten en langsiktig målsetting. Omgivelsene forventer at vi skal ha et mål og da ville det vært veldig enkelt for meg å si: "Berge plassen". Men det må du ikke skrive. For det er så kjedelig, så selvfølgelig, svarer Hansen og etter en utredning om næringsliv, fotball, målsettinger og motivasjon konkluderer 45-åringen:

- De som må motiveres ved hjelp av målsettinger har ikke nok viljestyrke og selvdisiplin til å jobbe hardt uten. Men det har vi! Det med målsetting har vi diskutert med spillerne. "Hva skal vi si?", og så var det noen som svarte at vi skulle forsøke å holde oss i divisjonen. Så kom Mads Hansen, som er en luring, opp med at vårt mål måtte være å ta flest mulig selfies på tippeligastadionene. Det var et forslag etter min smak!

- Og det ble det offisielle målet?

- Nei, ikke offisielt. Mitt mål er at vi skal klare å finne frem til stadionene. Vi vet hvor Trondheim er, og vi har vært i Molde. Å komme oss dit og sette sammen 11 mann på laget skal vi klare. Og så skal vi sikte oss knallhardt inn mot 16.-plassen. Det tror jeg vi skal få til.

2mas
Sjef

PostPosted: 11.04.2015 13:16    Post subject: Reply with quote

På 90-tallet forlot [Per Ivar] Fornes et nedadgående MIF til fordel for eliteserielaget SIF.

– Det ble et voldsomt styr og jeg fikk drapstrusler både via brev og per telefon. Det er en veldig rivalisering om du spiller i bygda eller i byen. Jeg vet ikke hvor alvorlig det var, men det var heftig, sier Fornes.

Fra å være Mjøndalen-fansens store kjæledegge, ble han hos enkelte lagt for hat.

– Jeg hadde akkurat blitt pappa og fikk et brev med bilde av en unge med avkappet hode. Det var uggent, folk gikk vel langt, sier den tidligere måljegeren til NTB.

Les mer: Fikk drapstrusler etter overgang fra brunt til blått

Igjen et bevis på at alt var verre før - bare at avisene enten ikke visste eller valgte ikke å skrive om det.
Back to top
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 11.04.2015 21:25    Post subject: Reply with quote

Mjøndalen tok poeng idag også, mot Godset. Kan bli skumle i medaljekampen Razz

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
SvennO
Rutinert

PostPosted: 11.04.2015 22:18    Post subject: Reply with quote

Jeg må bare si at det er herlig å se underdogs som disse blø for drakta og kameratene på laget.

plukker poeng fra medaljekandidatene også.. liker
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 05.05.2015 10:17    Post subject: Reply with quote

Artig med MIF men nå tror jeg poengene blir vanskeligere å hanke inn da de andre klubbene ikke undervurderer dem og får mer kunnskap om hvordan de spiller. Ugunstig at deres beste spiss er ferdig for sesongen. Blir nok en nedrykkskamp utover sesongen sammen med Glimt og et par lag til. Viktig at MIF rykket opp da det inspirerer mange andre mindre klubber.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 03.10.2015 18:15    Post subject: Reply with quote

Forn må jo være den dårligste keeperen som noensinne har spilt i den øverste divisjonen? Han er jo helt oppsiktsvekkende rævva, keepertabber i hver eneste kamp.
Back to top
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 03.10.2015 18:21    Post subject: Reply with quote

Hvorfor spilte forresten ikke Forn mot oss i de to siste oppgjørene? Hadde gledet meg til noen gratismål men den gang ei. Selvsagt starter han mot Stabæk og serverer de ledelsen på et sølvfat med en gang.
Back to top
Juch
Veteran

PostPosted: 03.10.2015 18:33    Post subject: Reply with quote

Tabbe nr to av Forn nå. Det innlegget burde han tatt får det nådde frem til Kassi.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 30.11.2015 22:46    Post subject: Reply with quote

Noen ganger i livet faller man – så langt og så tungt – at man kanskje ikke har styrke til å reise seg. Sånn føltes det akkurat da. Akkurat der. I sofaen i Sandgata 50, natt til 9. november 2015.

Nå, to uker senere er det fortsatt vondt. Ydmykende – nesten flaut. Og forferdelig trist. Jeg er mest av alt lei meg. For at vi ikke får en sjanse til. Og for at vi har skuffet så mange. Som har fulgt oss, holdt med oss, hatt trua på oss: Investorer og sponsorer, supportere og frivillige. Beklager til dere alle.

Men jeg toucher innom sinnet også – sorgens nærmeste nabo. Når jeg tenker på alle forspilte muligheter. Alle store og små feil. Alle marginer som gikk imot.

Totalen gnager meg som den aller verste kjærlighetssorg. Den som river og sliter i deg 24/7 – som er altoverskyggende som en spiker i leggen – som aldri gir deg fri. Bortsett fra 4–5 befriende timer mens sovepillen virker, før effekten siger ut og realiteten sniker seg inn – og klinker til deg midt i panna.

Vi tapte 17 fotballkamper. Noen av dem var greie å akseptere, andre rammet meg som piskeslag: Glimt, Sandefjord, Godset, Aalesund med flere. Nå har slagene stanset opp, men smerten vedvarer. Og den vil nok ikke gi seg på en stund. Ikke i morgen. Ikke om en uke. Ikke om en måned.

Les mer: Jeg er redd dette nedrykket vil plage meg helt inn i dødsleiet.

Snakk om å være ærlig! Tommel'n opp!
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb