View previous topic :: View next topic |
Beste utlending? |
Annan, Anthony |
|
30% |
[ 56 ] |
Arason, Arni |
|
10% |
[ 19 ] |
Bille, Nicki |
|
2% |
[ 5 ] |
Chibuike, John |
|
1% |
[ 2 ] |
Dockal, Borek |
|
2% |
[ 5 ] |
Eguren, Sebastian |
|
2% |
[ 4 ] |
Hirschfeld, Lars |
|
0% |
[ 0 ] |
Jensen, Mike |
|
12% |
[ 23 ] |
Konan, Didier |
|
1% |
[ 2 ] |
Koné, Yssouf |
|
0% |
[ 0 ] |
Koppinen, Miika |
|
0% |
[ 0 ] |
Lago, Alejandro |
|
1% |
[ 2 ] |
Larsen, Jim |
|
0% |
[ 0 ] |
Lustig, Mikael |
|
0% |
[ 0 ] |
Mikkelsen, Tobias |
|
0% |
[ 0 ] |
Prica, Rade |
|
5% |
[ 10 ] |
Dorsin, Mikael |
|
3% |
[ 6 ] |
Sapara, Marek |
|
25% |
[ 47 ] |
Stadsgaard, Kris |
|
0% |
[ 0 ] |
Stoor, Fredrik |
|
0% |
[ 0 ] |
|
Total Votes : 181 |
|
Author |
Message |
Strand Veteran

|
Posted: 01.06.2016 23:07 Post subject: Tidenes beste utenlandske spiller |
|
|
Det har jo etterhvert blitt en del spillere å plukke fra i kategorien "utlending", men hvilken av våre mange utenlandske spillere er den beste?
I følge RBKwebs spillerarkiv har vi hatt 51 utenlandske spillere, og alle nominerte er hentet fra arkivet. Pollen inneholder ikke alle disse da det er et maksantall på 20 alternativ på forumet, så det er mine nominerte som er i lista.
Kriteriene er som sist tråd: beste fotballspilleren. Ikke størst legende, ikke "min personlige helt fordi jeg fikk autograf" eller noe sånt vissvass. Beste fotballspiller!
... nå er det bare å stålsette seg for en utredning på 400 ord om hvorfor Boti Goa egentlig er tidenes beste RBK-utlending. I beste RBKweb-stil naturlig nok. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 01.06.2016 23:09 Post subject: |
|
|
Etter å ha grublet på dette en stund går min stemme til Anthony Annan. Mange meget gode fotballspillere på lista, som f.eks. Stadsgaard - men valget er lett. Annan var tett oppunder verdensklasse i sin rolle i de beste periodene. Ryddet opp alt som kom, og spilte meget godt i VM 2010 for Ghana. |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 01.06.2016 23:23 Post subject: |
|
|
Uten tvil Annan. Nivået han var på i 2010 spesielt var helt utrolig.
Forøvrig morsomt at du laget denne tråden nå for jeg satt akkurat å tenkte på dette før i dag, om Annan er den beste utenlandske spilleren i RBK historien og i TL historien. Sistnevnte så får han vel kanskje kamp av Mikel og en Somen Tchoyi i toppform. Alanzinho var jo også ganske brukbar. |
|
Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 01.06.2016 23:46 Post subject: |
|
|
Stadsgaard må være den mest oppskrytte utlendingen i RBK noen sinne. Stort sett meget bra, men ikke i nærheten av sitt rykte her på RBKweb. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 02.06.2016 00:06 Post subject: |
|
|
Sapara for meg. Men både Sapara og Annan var i en særklasse når det gjelder hvordan de forandret hvordan Rosenborg framsto. For meg er det det viktigste med utenlandske leiesoldater, at de har en spisskvalitet som ikke vanligvis avles i Trøndelag. |
|
Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 02.06.2016 00:12 Post subject: |
|
|
Annan er den eneste som var en dominant spiller i et verdesmesterskap for et kvartfinalelag samtidig som han var spiller for klubben. Han var i tillegg den viktigste spilleren på laget som vant serien suverent under Hamren. Og vel eneste spiller hvor det oppriktig ble diskutert salgssummer på +50 mill her inne, og det uten å se tullete ut.
Lett valg for meg. |
|
Back to top |
|
 |
thomas_katt Rutinert
|
Posted: 02.06.2016 00:12 Post subject: |
|
|
Var litt usikker her. Vil vel påstå at Sapara og Annan var de viktigste gode utenlandske spillerne på sine Rosenborglag. Stemmen gikk likevel til Arni som i mine øyne er den eneste spilleren vi har hatt, som var i nærheten av verdensklasse _________________ ÅTTIÅTTE FÆMTIFÆM PÅ TAVLAAA!!! ÅTTIÅTTE FÆMTI FÆM PÅ TAVLA! FRODE JOHNSEN HAR SKÅRA 3!!!
Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)
@thomas_katt på twitter |
|
Back to top |
|
 |
Mortenlj77 Veteran
|
Posted: 02.06.2016 00:15 Post subject: |
|
|
thomas_katt wrote: | Var litt usikker her. Vil vel påstå at Sapara og Annan var de viktigste gode utenlandske spillerne på sine Rosenborglag. Stemmen gikk likevel til Arni som i mine øyne er den eneste spilleren vi har hatt, som var i nærheten av verdensklasse |
 |
|
Back to top |
|
 |
Zeno Veteran

|
Posted: 02.06.2016 00:45 Post subject: |
|
|
Stemte på Anthony Annan. Var ekstremt god i perioden her, og var som en mur foran forsvaret. Gjorde også en meget imponerende prestasjon i VM, og var etter min mening en verdensklassespiller på sitt aller beste. Veldig trist at tiden etter Rosenborg ikke ble som forventet.
Marek Sapara, Rade Prica, Mikael Lustig, Kris Stadsgaard, Mike Jensen og Árni Gautur Arason er også gode kandidater.
Av andre spillere vil jeg nevne Jim Larsen som en spiller jeg hadde sansen for, han var dyktig i en dårlig Rosenborg-utgave. Ikke minst Alejandro Lago - som er en hardtarbeidende hedersmann. Micke Dorsin må også nevnes, som er en levende legende i klubben.
Når man ser på listen er det ganske deprimerende at vi ikke fikk mer ut av kvaliteten og potensialet som finnes i de enkelte spillerne. Tenker da på spillere som Bořek Dočkal, John Chibuike, Didier Konan, Abdou Razack Traoré og Sebastián Eguren.
Last edited by Zeno on 03.06.2016 19:47; edited 9 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 02.06.2016 00:45 Post subject: |
|
|
Kukete disse avstemningene dine, Strand! Jævlig vanskelig å svare/bestemme seg, hehe. Tidsepokene gjør det ikke akkurat lettere heller. |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 02.06.2016 00:54 Post subject: |
|
|
Regner med du mener den utenlandske spilleren som har spilt best mens han har spilt for Rosenborg, og ikke den spilleren som uavhengig av karrieren han fikk i Rosenborg har gjort det best totalt sett.
Annan gjorde det brukbart i et Rosenborg som var svært gode men defensive i hjemlig liga og som ikke lyktes med å ta seg ut i CL. Han har vel også floppet totalt i tiden etter Rosenborg.
Arni presterte meget bra over mange sesonger, ikke minst i CL. Han fikk min stemme.
Av de som har vært innom Rosenborg og har gjort en meget god karriere etterpå så mener jeg Eguren, Konan Ya og Sibaya utmerker seg. Sistnevnte hadde en meget sentral rolle i det russiske laget Rubin Kazan som gikk fra å være en middelhavsfarer til å vinne serien og å spille i CL. Han deltok også i to VM. Utrolig at Åge Hareide kvittet seg med ham før han fikk sjansen til virkelig å vise hvor god han kunne ha vært på Rosenborgs sentrale midtbane. Samme gjaldt floppen Eguren som Rosenborg gjorde alt de kunne for å bli kvitt, før han havnet i Villareal.
Traore kunne vel også vært på denne listen,. Meget god på sitt beste og var kanskje tidenes yngste CL-spiller for Rosenborg? Han spilte over 50 kamper for Rosenborg i 2006-2010 og er fremdeles kun 27 år gammel. I sin tid kåret til et av de 50 største fotball-talentene under 20 år, etter å ha spilt i CL for Rosenborg. Hadde han villet spille venstre back heller enn ving tipper jeg han kunne ha hatt en enda større karriere både i Rosenborg og etterpå. Bra for Dorsin at det ikke ble slik. |
|
Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 02.06.2016 01:20 Post subject: |
|
|
Mike Jensen! Det va jo "lett" for Annan og Sapara å skinne på sine stjernespekkete og storsatsende lag, men Mike Jensen har vært pur klasse fra dag 1. Tror folk får litt sjokk den dagen han forsvinner. Gjør en enorm jobb, har god teknikk, er eksplosiv og målfarlig. Kan i så måte sammenlignes med Roar.
Dessuten, han har spilt på et ganske rævva lag, med en veldig rævva trener store deler av tiden, og har likefullt vært ligaens beste spiller.
Hyllhyll |
|
Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 02.06.2016 01:51 Post subject: |
|
|
Om noen år, når Mike Jensen er borte og vi ser i retrospekt, kommer han til å komme veldig høyt opp på ei slik kåring |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 02.06.2016 01:58 Post subject: |
|
|
Betydning for laget burde kanskje vært ett av kriteriene!? |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 02.06.2016 02:13 Post subject: |
|
|
Dette er og blir et betent tema for min del. Konan som aldri stjal alles hjerter hos oss, til tross for å bli hjernen i et topplag i en fantastisk mye bedre liga. Prica som dominerte Tippeligaen før han forsvant gratis. Over tid er vel uansett Arason som for meg leverte jevnt og godt, i en klubb hvor kanskje keeper hadde vært det svakeste punktet. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
FanFraSør Rutinert
|
Posted: 02.06.2016 05:24 Post subject: |
|
|
Sapara får min stemme med veldig sterk konkurranse fra Annan. Annan var kanskje viktigere for laget enn Sapara var. Annan gjorde en utrolig jobb som defensiv midtbane, men som nesten bare folk interessert i fotball la merke til, mens Sapara som en offensiv spiller gjorde de tingene alle la merke til: stikkere, gode frispark, assist eller mål.
Vi hadde en god stall, men mest på papiret i en stor del av perioden til Marek. Han var vel ikke direkte avgjørende for seriegullene i 2006 eller 2009. Da han kom på høsten i 2006 var vi allerede i en god periode på høsten men han gjorde det godt i de få kampene han spilte. I 2009 hadde vi et veldig bra lag, med to gode spisser i Prica og Iversen, samt Annan som ryddegutt. Marek hadde likevel en god sesong og var blant RBK’s beste spillere (eller den beste) på ulike børser. Marek var stor i 2007 og igjen blant RBK’s beste i 2008 da store deler av laget underpresterte og vi havnet på en 5 plass begge gangene. Stabæk hadde også sin gyldne årgang med Nannskog og Veigar i spissen i denne perioden. Som regjerende mestere fra 2006 gjorde først og fremst Steffen og Marek sitt til at vi skulle ta gull også i 2007 og 2008 men slik ble det ikke. Hadde vi gjort det, tror jeg også Marek ville blitt i klubben lenger og blitt en legende.
Annan på sin side spilte først og fremst i gullsesongene 2009 og 2010. Da hadde vi også to av de beste trenerne klubben har hatt i Hamren og Eggen, samt en god og veldig samkjørt stall som vel tapte 1 kamp på 2 sesonger. Annan var viktig og meget god men på et allerede veldig bra lag med dyktige trenere. Annan hadde også god kjennskap til tippeligaen med spill for Start og Stabæk før han kom til RBK. Annan var ikke glitrende i 2008 i tippeligaen, god men ikke glitrende i 2009 men særdeles god og bedre i 2010 enn Sapara i 2007 som var Mareks beste sesong. Igjen så var dog 2010 en sesong med særdeles mye bedre arbeidsbetingelser for Annan enn Marek hadde i 2007.
To veldig forskjellige spillere i to veldig forskjellige posisjoner. Begge med to seriegull for RBK og selv om jeg forstår om Annan vinner kåringen går min stemme til Marek fordi jeg husker så godt hvordan først og fremst han med noen få andre ga oss håp og prøvde å bære laget i den tunge 2007 og 2008 perioden. Arni er ikke glemt men han spilte i RBK’s storhetstid da vi hadde gode spillere, veldig bra lag, trener, økonomi og ikke minst gode offensive spillere. Vi vant som regel pga. at vi scorte mye mer enn de andre lagene. Arni er en god nummer tre for meg. En veldig god keeper i det som i de flestes øyne var RBK’s klart svakeste ledd før Arni kom.
Denne kåringen kommer for min del litt for tidlig for at jeg kan gi min stemme til Mike Jensen. Blir det gull i år eller medalje og Mike fortsetter slik han har startet sesongen så vil han ikke bare gå forbi Annan og Marek, men bli en RBK legende i min bok. Blir han i klubben 1 eller flere sesonger til regner jeg med at han blir en legende i de flestes RBK supporteres øyne. En spiller som gir alt, spiller stabilt på et høyt nivå, en kaptein av rang og som har vært blant ligaens 5 beste spillere i de tre sesongene han har vært her, og i ferd med å bli det også i sin 4 sesong taler sitt klare språk. For ikke å snakke om en av de viktigste bidragsyterne til to sølv og ett gull samt store muligheter for gull nummer 2 på rad.
Skal dette bli interessant så regner jeg med at vi snakker om den utenlandske spilleren som vi føler virkelig har satt sine spor og gjort uforglemmelige inntrykk gjennom en/flere sesonger i kraft av sine ferdigheter og det han utrettet på banen. En spiller som vi virkelig lengter etter å se ute på banen i den vakre RBK trøya og uansett lag prøver å få plass til på første 11'er. Dorsin er i min bok en legende i klubben men langt unna å være med i denne diskusjonen fordi han aldri har vært en spiller som nesten alene har båret klubben i tunge eller gode stunder. Har ikke toppet børsene og tatt overskriftene. Derimot har han har vært en veldig god og stabil lagspiller. Spillere som har floppet i klubben og blitt ”verdenstjerner” andre steder er vel ikke mye interessant å diskutere i dette forumet da de tydeligvis ikke viste mye av dette mens de var her.
Veldig kort oppsumert:
1) Marek en av ligaens beste i 2007, 08 og 2009
2) Annan god i 2009 og verdensklasse i 2010 men under gode trenere og ekstremt bra og samkjørt lag.
3) Mike Jensen, en av ligaens beste spillere i 2013, 14, 15 og så langt også 2016. Med en god sesong i 2016 ville han helt klart fått min stemme langt foran Marek og Annan.
4) Arni, veldig god keeper, men spilte under vår storhetstid og vi vant først og fremst fordi vi scorte mye mer enn de andre lagene. Før Arni følte vi vel ikke at vi hadde ligaens beste keeper, eller at det ikke var mulig å få tak i en bedre fra de andre nordiske klubbene. _________________ Når Nils Arne snakker, lytter man! (Gammelt visdomsord fra Brakka) |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 02.06.2016 08:31 Post subject: |
|
|
nidaros997 wrote: | Arni presterte meget bra over mange sesonger, ikke minst i CL. Han fikk min stemme. |
Tenkte akkurat det samme, var egentlig ikke i tvil. |
|
Back to top |
|
 |
vegran Veteran

|
Posted: 02.06.2016 08:36 Post subject: |
|
|
Uten tvil Annan. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 02.06.2016 09:04 Post subject: |
|
|
Mye snacks på lista. Falt ned på Arni, siden jeg mener han er den beste målvakten vi har hatt i nyere tid. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 02.06.2016 09:14 Post subject: |
|
|
I en avstemning det er nesten umulig å bestemme seg i, ble for meg Sapara svaret. Det betyr ikke at jeg ikke satte pris på Arason, Annan, eller Jim Larsen for den saks skyld - å lese lista gjorde meg glassete i blikket over å gjenoppleve hvor mye storhet vi har hatt innom klubben. Og dette altså bare utlendingene.
Men ja, altså. Sapara. Herregud så mye glede jeg hadde av han. Han er - som veldig mange av de andre alternativene - savnet. Stort. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 02.06.2016 09:37 Post subject: |
|
|
Finfin oppsummering, FanFraSør
Tilnærmet umulig å gjøre dette riktig. Har nok samme topp fire som deg, men i en annen rekkefølge og her er det bare mulig å hake av ett navn.
Da må det bli Arni for min del. Ekstremt god keeper som også var stabil og en typisk matchvinner. Liten av vekst men stor i alt annet. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 02.06.2016 09:40 Post subject: |
|
|
Hvordan kan det gå an å stemme på Bille Nielsen her??
Burde knapt nok nomineres om en skal ha med 20 stk. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
Back to top |
|
 |
Whoppa Veteran
|
Posted: 02.06.2016 11:01 Post subject: |
|
|
Sto mellom Annan, Sapara og Jensen for min del. Landet til slutt på Jensen. Knallgod spiller rett og slett! |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 02.06.2016 11:35 Post subject: |
|
|
Annan!
Gleder meg allerede til pollen over mislykkede utenlandske spillere. Da skal endelig Goa, Boateng og en del andre få skinne  |
|
Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 02.06.2016 12:09 Post subject: |
|
|
Utvilsomt Marek Sapara. Sesongen 2006 var helt sinnsyk. Telepati mellom han og Iversen. Rå pasningsfot, og kreativ.
Pustes i nakken av Jensen. |
|
Back to top |
|
 |
|