|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
FanFraSør Rutinert
|
Posted: 25.04.2005 08:31 Post subject: Ikke uflaks men udyktighet! |
|
|
Er det noe jeg hater så er det å bortforklare svake og dårlige prestasjoner ved å 1) skylde på dommeren, 2) skylde på uflaks og "små marginer" som går i mot. Jeg mener at RBK er direkte svake for tiden, og det har de egentlig vært lenge. Helt siden problemene i fjor. De har ikke på noen som helst måte vært i nærheten av å finne tilbake til seg selv. At de spiller brukbart, og vinner noen kamper mot "gode" lag en gang i blant er en selvfølge. Dette fordi selv om rbk er svake så har de så bra spillere, at de bør vinne med jevne mellomrom. Med svake så er det også tatt utganspunkt i potensialle til laget. Svake i forhold til seg selv, og i lang tid har rbk manglet rytme og virkelig giftige avsluttere.
Når 5 av landets beste spisser er å finne i landets beste lag så sier det seg selv at noe er alvorlig galt når de nesten ikke scorer mål!
Det hjelper ikke å ha spillet, eller vinne 18 mot 2 sjanser dersom man taper kampen 0 - 1 gang på gang. Blir som å høre vif det året de gikk ned, de spilte veldig bra hele sesongen, og vant det meste av statistikker men tapte, 0 -1, 1 - 2 eller det ble 0 - 0. Det er fortsatt tidlig, men jeg mener at vi ikke kan vente alt for mange runder til med å gjøre noe dersom ikke poengene hentes hjem på overbevisende måte i 3 av 4 tilfeller. Dette av den enkle grunn at den dårlige trenden til rbk som tidligere nevn bare er en forlengelse av fjor året.
Ødegaard overbeviser ikke, men ikke så rart at han nye ikke gjør det når verken laget, eller veteranene gjør det. Han må spille så mye som mulig til han begynner å score, for rbk har ikke råd til ødelegge han slik de har gjort med andre store talenter som storspilte og lagde mange mål for sine små klubber.
Jeg mener at mye av feilen ligger i at rbk er veldig lite profesjonelle når det gjelder trener teamet. En storklubb som det rbk er burde selvfølgelig hente inn den beste treneren som er mulig å skaffe. De to siste løsningene har rett og slett vært amatørmessig. Når så mange gode spillere ikke klarer å prestere så er det fordi treneren / teamet ikke klarer å motivere dem nok, eller gi dem trua på at de er best slik at skuddene går i mål, ikke over eller rett på keeper.
Den andre feilen ligger i valg av spillere, man tviholder på fortiden, heller enn å satse på fremtiden 100%. RBK må tørre å virkelig risikere å miste gullet med viten om at de samspiller et storlag hvor stammen vil holde i mange mange år fremover. Her mener jeg at rbk er ekstremt dårlige. De aller beste norske spillerne, og skandinaviske bør helt klart være innom rbk før de går ut til de store klubbene. De virkelig store talentene er nøkkelspillere i klubbene sine før de er 20 - 21, og det er da rbk bør hente dem inn. Så for de aller beste heller dra når de er 23 - 24 år.
Den siste feilen som flere påpeker er at rbk ikke henter inn 1 eller 2 virkelige klassespillere. De henter inn spillere som er på lik linje med resten, og som ikke er ment å gå rett inn på laget, men som må spille seg inn. Her er det bare snakk om penger. De må tørre å lønne de aller beste klart mer enn resten. Det sier seg selv at når skandinavias beste klubb bare har to spillere i stallen sin (braaten og solli) som er virkelig interessante for andre større klubber, og som de virkelig kan tjene penger på så er det fordi stallen ikke er ung eller spennende nok. Storflor viste virkelig lovendes takter i fjor, men i god rbk tradisjon så kommer vel også han til å bli enda en "ung og lovende som forsvant". Laget burde helt klart bygges opp rundt, solli, braaten, helstad, storflor, ødegaard og to unge virkelig lovendes forsvarspillere samt en eminent midtbane spiller til under 26 år. Ja ja, den som lever får se. Var litt terapi, og derfor ble det litt mye. Trenger å få ut litt frustrasjon når jeg ser at laget er på et blindspor, for det er der jeg føler at rbk befinner seg og ikke bare resultatet av "noen" dårlige kamper.
FFS |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.04.2005 12:20 Post subject: |
|
|
Monsemann skylder ikke på uflaks (slik som RBK gjorde), men derimot udyktighet etter 0-0 mot Tromsø:
- Det er bare én metode som duger for å komme tilbake på sporet, og det er å øve mer foran mål. En del av sjansene våre var så store at det skulle vært mål. Vi er ineffektive, men guttene har ferdighetene. De vet selv at de skulle ha scoret noen mål i dag, sier Mjelde.
Les mer: Brant alt - igjen
Sjøl satt jeg på søndag igjen med litt av den samme følelsen som etter mange CL-kamper på 00-tallet, hvor RBK skapte mange sjanser uten å score mål, mens motstanderne var dødelig effektive.
Altså er ikke kampbildene mot FCK og FFK noe totalt nytt. |
|
Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 26.04.2005 14:20 Post subject: |
|
|
Helt enig. Når man har så mange sjanser er det ikke uflaks men udyktighet. Enkelt og greit.
Det er bare en ting å gjøre og det er å trene på hva man skal gjøre når man kommer i slike situasjoner. Spillerne virket enormt stresset når de skulle avlutte. Det er det stikk motsatte av det man bør være. Lær av de store i Italia og Spania. Man ser at de har en plan med skuddet/headingen når man avlutter. Ikke som med Rosenborg i det siste, at man bare skyter eller header men har ingen mål og mening på hvor man skal plassere det. Og det i situasjoner som man er helt alene på. |
|
Back to top |
|
 |
Kafanskavimedhan Rutinert

Joined: 25 Apr 2005 Posts: 774 Location: Falkenberg, Sverige
|
Posted: 26.04.2005 17:27 Post subject: |
|
|
trur kanskje denne såkalte "rulleringen" de driver me på lerkendal om dagen ødelegger scoringsformen til spillerne, å sette inn formspillere av og til visst den faste ikke presterer er vel og bra men når ingen presterer må man kanskje drille inn en fast oppstilling som vil utvikle seg til å bli bra etter hvert. og da vil målene begynne å trille inn igjen!!!  _________________ Bring him home! |
|
Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 27.04.2005 09:04 Post subject: |
|
|
Jeg er tilhenger av rulleringen. Det skaper konkurranse+at man er bedre rustet ved evt. skader. Rosenborg spillerne skal være såpass proffe at hvis de ikke tåler det fortjener de ikke lønna. |
|
Back to top |
|
 |
Kafanskavimedhan Rutinert

Joined: 25 Apr 2005 Posts: 774 Location: Falkenberg, Sverige
|
Posted: 27.04.2005 14:33 Post subject: |
|
|
det finnes både positive og negative sider ved denne rulleringen, f.eks alle får ca. jevnt med kamptrening, men jeg synes det er dumt å rullere på spillere som presterer å gjør jobben sin bra i hver kamp, ikke det at det har vært mange av de i rosenborg hittill i sesongen men det trur jeg har med rulleringen, ingen får tid til å spille seg til den formen som trengs for å prestere, og dermed ingen mål. kjør et fast lag i noen kamper å målene vil komme. trur jeg da.. det er jo noe som heter "never change a winning team", det er jeg enig i. og så fort man klarer å samle en fast ellver som er på en god bølge bør man holde på den, selvfølgelig skal det byttes av og til å rulleres litt, men ikke skifte ut 3-4 spillere før hver kamp. mener jeg!  _________________ Bring him home! |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 27.04.2005 15:43 Post subject: |
|
|
Rullerer man ikke, blir altfor mange altfor gode spillere sittende på benken altfor mye.
Det vil neppe spillerne godta.
Uten gode spillere på benken er vi sårbare mot slutten av sesongen, det så vi veldig tydelig i fjor høst.
(Det er selvfølgelig argumenter mot også.) |
|
Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |