English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Micke Dorsin
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 137, 138, 139, 140  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
josinho
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 12:22    Post subject: Reply with quote

Bankgaranti går greit med sponsorbanken vår vil jeg anta. Vi har uansett en del av overgangssummen for Broholm tilgjengelig og det som kommer senere (også fra Nypans overgang) blir nok brukt på både å betale gjeld, nye spillere og stadionoppussing. Prosjektet bak ØØ kan utsettes inntil videre, lurt det med dagens rente. Overgangsvinduet er langt men det er viktig å få inn noen forsterkninger noen uker før 3.kvalrunde i ecupen for der møter vi tøff motstand, og de nye må spilles inn i systemet. Ellers kommer det inn noen millioner for både Patrik TJ og Emil F..
Back to top
View user's profile Send private message
machiavelli
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 12:32    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Jada, og helt generelt er jeg enig i at det er for mye sutring, men akkurat her synes jeg sutringen står på et ganske stødig fundament. Vi skal ut i Europa og ingenting er klart, jeg synes det er for dårlig. Og dette gjentar seg gang på gang. Mulig de sutrer like mye om dette i andre klubber, mitt inntrykk er at vi jevnt over er tregere enn dem. Siste eksemplet fra Molde, som selger Kristoffer Haugen til Viking og deretter drar Birk Risa opp av hatten samme dag. Helt ut av det blå, tilsynelatende, men de har tydeligvis hatt en realistisk plan med det hele.

Selv når vi selger er vi trege. Se på Nypan-sagaen, da!

Kristoffer Haugen ble "teasa" i en måned fra Viking sin side (som betyr at forhandlingene trolig startet for minst 2 måneder siden), og Birk Risa er en Moldespiller som gikk til utlandet og nå kommer tilbake til Molde. Risa sin familie flyttet tilbake til Norge tidligere i år og han var på utgående kontrakt, så det er åpenbart at her har det langt tidligere vært tenkt på en retur til Molde. Det er en "enkel overgang". Og for alt vi vet så var det Risa som kom til Molde og sa han ville tilbake og Molde som luftet Haugen for Viking.

For RBK sin del er parallelen til Haugen/Risa-overgangen Witry/Reitan. Vi henter inn Witry 6 måneder før kontrakten til Reitan går ut og er enda mer i forkant enn Molde. Og selv Moldesupporterne er nå frustrerte over at Haugen gikk til Viking, mens Risa enda ikke er klar, så det er ikke bare rosa skyer.

Det andre som er interessant med Molde er at de ansatte Høgmo, og gikk over til å spille 433, uten å ha noen faktiske rene vinger i laget. Det er en kjempefrustrasjon for moldesupporterne. Så de spiller spisser på ving, og de spiller kant/midtbanespillere på ving. Molde har hatt 6 MÅNEDER på å få hentet inn en ving uten å klare det, og ikke mindre enn at de er i konkurranse med oss om Solbakken. De startet med Hestad (lol) på høyreving og Graanaas på venstreving (som jeg forstår først og fremst har spilt sentral midtbane) mot FFK. Så da går det tydeligvis ikke så fort?

Så igjen, en realitetsjustering er veldig nødvendig for en del supportere her. Ikke bare fordi det er ikke sunt å være så negativ, men det er definitivt ikke sunt for et forum som samler engasjerte RBK-supportere hvis det blir en eneste stor sytesuppe.

Nypansagaen er jo et eksempel: Vi har landet en megasum som burde hylles, men nå er det i limbo i påvente at City venter på annonsere. Med andre ord, det er igjen utenfor vår kontroll. Og vi er den "svake" part i forhandlingene her som gjør vårt største salg noensinne, så det er klart at vi ikke presser.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 14.07.2025 12:48    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Treghetsfatigue? Angående ting du er enig om at ikke er klubbens feil? Du er enig i at dette er ganske irrasjonelt ikke sant?

Du må skille snørr og barter. Jeg sier ikke at alt er klubben sin feil, jeg prøver bare å forklare hvorfor enkelte synes ting går treigt. Nypan-sagaen, den evinnelige, er også med og bidrar til dette bildet.

Betyr det at jeg er enig i at Dorsin får for mye kritikk? Ja, absolutt. Jeg har heller aldri vært en stor kritiker. Jeg synes bare akkurat dette, med at vi ikke virker å ha noe klart etter Nypan/Broholm, er noe som trygt kan adresseres som kritikk. Eller forbedringsønske, eller kall det hva du vil. Vi skal kvalifisere oss til Europa, og står nå i fare for å ikke være rustet for dette i det hele tatt. Samtidig ramler vi sakte men sikkert av medaljekampen i ES. Det er ikke godt nok, og det håper jeg Dorsin og Berdal er enig i.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Sliter
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 12:51    Post subject: Reply with quote

@enur81

Er det Kristian Arnstad i Aarhus du tenker på i Danmark? Enig i at han hadde vært en god match på indreløper. Energisk og offensiv. Tror dog han blir alt for dyr. Han er hentet for et år siden og er regnet som viktig i Aarhus, og de prøver å forsterke seg før e-cup kval.

NÃ¥r det gjelder Nordic Sky klientellet er det bare en spiller jeg kunne tenkt meg derifra, men samme situasjonen som Arnstad.
Silas Andersen defensiv midtbane, slettes ingen poengplukker, Hentet i januar til Hacken, minner meg om Sander Berge i spillestil, Tror dog at Hacken har 0 interesse av å selge og vi har allerede Selnæs.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 14.07.2025 12:52    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Greia er at de pengene vi får for Nypan er penger som er til for å sørge for å løfte drifta opp fra grøfta etter tiår med rævkjøring og pandemi. Det er veldig bra at Dorsin og klubben puster med magen og ikke setter igang en ny økonomisk karusell.

Det finnes en mellomting her. Alle er enige om at vi må bruker penger på å dekke årevis med dårlig drift, men det må jo forventes at klubben også opprettholder sportslig drift på et nivå som gjør oss konkurransedyktig i egen liga. Det er ikke for mye å forvente at vi har en høyrekant, det trenger ikke å være starten på en karusell inn i helvete.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 13:06    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Bankgaranti går greit med sponsorbanken vår vil jeg anta.

Ok. La oss si at vi i mars identifiserte den tsjekkiske høyrevingen Vaclac Haukiscveiss som perfekt erstatter for Broholm. Klubben hans krever 3 millioner Euro. Da er det ikke nok å si at vi kommer til å få penger i juni. Klubben hans vil vite om vi har penger på konto NÅ. Det hadde vi ikke i mars. Derfor kunne vi ikke begynne å by på spillere før tidligst da Broholm-pengene var på plass.

Det er det jeg mener med bankgaranti. Det nytter ikke hvor godt vårt forhold til SMN er da vi ikke hadde penger på bok før Nypan og Broholm ble solgt.

Så om den nevnte hypotetiske tsjekkeren fra i mars, nå plutselig er ettertraktet av Bundesliga-lag, må vi finne gull andre steder.

Vi må akseptere at vi ikke har kontroll over alt som skjer. Kanskje hadde vi en låneavtale for Solbakken 99% klar før Molde bestemte seg for å kaste Røkke-millioner etter et kjøp og styret vårt har bestemt at det har vi ikke råd til å matche. Da må vi gå videre til neste alternativ. Slike ting skjer i virkelighetens verden. Vi kan ikke save-scumme om ting går galt i dette universet.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 14.07.2025 13:22    Post subject: Reply with quote

Man kan forhandle frem en form for enighet med både Haukiscveiss og Mokasinek i mars, med en exit for begge parter frem til penn er på papir. Altså at man har en ballpark enighet med både klubb og spiller frem til overgangsvinduet åpner. Så vil det jo alltid være en sjanse for at noe dukker opp, men om vi jobber godt og bredt nok bør det jo være mulig å ha spillere på gress til slike scenario. I dette tilfellet mer enn 90% sjanse for at behovet ville melde seg.

Kall meg naiv, men jeg er ganske sikker på at større klubber opererer på denne måten, for eksempel gjorde Aston Villa det med oss/Nypan inntil alt skar seg i PL-innspurten og de mistet CL-plass og havnet i FFP-trøbbel.

Min følelse er at vi i for stor grad jobber etter innfallsmetode, og når vi ikke lykkes der - er det fristende å se på NordicSky-lista. Det har dessverre blitt bekreftet litt for mange ganger til at det bare er en vill konspirasjon.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 13:26    Post subject: Reply with quote

https://www.tv2.no/sport/.../17911719/

Ble postet i Nypan-tråden.

Med andre ord vi har ikke pengene på bok, og vi har ikke heller en signert avtale som betyr at pengene garantert kommer.

Ja, den kommer til å gå i boks med 99,9% sannsynlighet, men det betyr også at Nypan kan fortsatt i teorien brekke beinet på ferie og hele greiene kollapser.

Som nok bidrar til at vi ikke har lagt noe penger på bordet for noen andre før vi faktisk vet at vi er garantert midler inn.

Kan godt være det står en spiller "på gress" i påvente av at Nypan-sagaen skal landes.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 13:29    Post subject: Reply with quote

Siden Molde og Haugen ble nevnt som et skinnende eksempel så henter jeg ut sitater fra Moldetråd:

Quote:
Det er greit nok at klubben ikke er problematisk i spilleroverganger og skaper mye støy, men her har Molde igjen gått inn i kategoriene "naiv" og "dumsnill". De kunne jo ventet ett par dager? Hva er det som haster så inni gamperævva?

De har tydeligvis hast med å sende spillere ut når overgangsvinduet åpner, men ikke fa1 om de har hast med å hente noe inn. Da får det skure og gå helt til det skikkelig brenner på dass.

Haugen, Bakke og Ihler ut tvert. Der leverer de til 10'ern blank. Dyktig på å få folk ut. Signe Birk, Jalal? Nei, det får bare skure og gå.

Quote:
Frustrerende å være så dårlig når mulighetene i utgangspunktet er så gode.

Timingen på Kristoffer Haugen sin overgang til Viking er ett av flere eksempler på at evnen til å ta gode beslutninger er bare slik midt på treet. Ikke bra nok for en klubb som har høye ambisjoner.

Med andre ord: Det er greit å være skuffet, men denne evinnelige romantiseringen av driften til andre klubber og krisemaksimering på egen klubbs vegne samsvarer ikke med virkeligheten.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 14.07.2025 13:37    Post subject: Reply with quote

Å si at enkelte andre klubber har vært bedre enn oss på spillerlogistikk de siste årene kan vel umulig være et spesielt kontroversielt take. At en supporter på et Molde-forum ikke er fornøyd er ikke et så tungt bevis på det motsatte som du muligens mener.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 13:38    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Kall meg naiv, men jeg er ganske sikker på at større klubber opererer på denne måten, for eksempel gjorde Aston Villa det med oss/Nypan inntil alt skar seg i PL-innspurten og de mistet CL-plass og havnet i FFP-trøbbel.

Forskjellen er at om du har penger på konto, kan du slenge inn et bud på en spiller og avtale at salget formaliseres når overgangsvinduet åpner. For da kan banken dokumentere at vi besitter de nødvendige midlene.

Om du var sportsdirektør i en utenlandsk klubb, ville du avtalt salg av en spiller til Rosenborg uten å få garantert at pengene er der? Du ville følt deg mye tryggere om det var Aston Villa ville du ikke?
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 13:45    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
, men det må jo forventes at klubben også opprettholder sportslig drift på et nivå som gjør oss konkurransedyktig i egen liga.

Ja, og det er nok her enkelte har helt urimelige krav til dagens Rosenborg. Det er ingenting som egentlig tilsier at vi skal kjempe i toppen sånn som vi har holdt på. Vi er den klubben som drives desidert dårligst i Norge og står midt i en stor eksistensiell rednings misjon. Noen medier lanserte oss som favoritter etter en fantastisk høst av Alfred og co og så tror folk at vi er friskmeldt og skal valse over andre "små klubber" som egentlig har drevet mye bedre enn oss i lang tid. Vi må ha et konkurransedyktig lag og det burde nok ha kommet inn en høyreving, men det er en del som må roe seg ned 4 hakk. Og et par som burde bli fratatt mulighet til å skrive her.
Back to top
Sliter
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 13:48    Post subject: Reply with quote

Alle er enig i at vi må forsterke oss etter salgene av 2 av våre bete spillere.
Tiden det tar å få tak i spillere som dekker hullene best mulig, vil være en tålmodighetsprøve. Vi kommer ikke til å klare å dekke hullene 100% med samme kvalitet som vi har mistet. Vi kan sjanse på at talenter eller spillere vi henter fra lavererangerte ligaer tar nivået og presterer raskt eller vi kan låne noen fra en hylle over vårt nåværende nivå. Mange veier til rome.

Det at vi har en konservativ tilnærming til rekrutteringen pr nå, tror jeg er sunt. Det vil legge hindringer for oss, både på lønn og overgangsbeløp, men alternativet er rett og slett for skremmende. 250 millioner kr forsvinner fort ved feil fokus. Vi rydder fortsatt i feilsteg gjort ved forrige store salg, hvor treneren var øverste sportslige leder. Innkjøpspris og lønn for spillere som Fredriksen, Sadiku, Nelsson, Thorvaldsson, Aga, Cornic, Ingason, Santeri, Jensen, Bjørlo og Tengsted. Alle disse kom i samme sesong, hvor Tengsted, Jensen og Santeri er gode/ok investeringer, kanskje regne med Cornic? Resten er direkte katastrofe, hvor vi fortsatt sliter med lønnskostnadene til Aga og Thorvaldsson.
Kan sikkert ta med tidligere vinduer av Rekdal, Hareide og putt inn navn på trener. Hvor du får hurtighandler av div spillere som Rogerser, Hoffer, Børkeeieter og en og annen enslig svale ala Pereira. Tror vi er best tjent med å følge strategien og policyen til klubben, så får det heller ta litt tid å komme dit vi vil.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 13:54    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Å si at enkelte andre klubber har vært bedre enn oss på spillerlogistikk de siste årene kan vel umulig være et spesielt kontroversielt take. At en supporter på et Molde-forum ikke er fornøyd er ikke et så tungt bevis på det motsatte som du muligens mener.

Hvilke andre klubber har bedre spillerlogistikk enn oss? Som er så vesentlig bedre at den er verdt å nevne? Den eneste aktøren jeg vil trekke frem som fremstår virkelig bedre er Bodø-Glimt, men de har penger til å faktisk agere på en helt annen måte i spillerlogistikken.

Nemcik og E. Ceide er trolig to av de aller beste kjøpene i eliteserien de 2 siste årene. Så har man et stjerneskudd her og der i andre klubber også, men igjen: Dette er høydepunktene deres, ikke hverdagen.

Poenget mitt er at folk må slutte å hylle andre klubber og dra sin egen ned i søla, fordi realiteten er at supporterne deres (ihvertfall den dedikerte online-sfæren) er helt uenig i den virkeligheten som males fra andre klubber.

Dette var for øvrig sitater fra to forskjellige supportere, og de er ikke de eneste. Så poenget er: Du drar fram overgangen til Haugen/Risa som et eksempel på at Molde gjør det bra, mens moldesupporterne ser den som dårlig gjennomført og et symptom på en klubb som er i samme smørja som oss: Det er "lett" å selge, men ikke lett å erstatte.

Vi har de samme utfordringene som alle andre, men det negative fokuset har tatt helt overhånd.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 14.07.2025 13:57    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Om du var sportsdirektør i en utenlandsk klubb, ville du avtalt salg av en spiller til Rosenborg uten å få garantert at pengene er der? Du ville følt deg mye tryggere om det var Aston Villa ville du ikke?

Vet ikke helt hvor det skjærer seg i kommunikasjonen her, men du forstår iallefall ikke hva jeg prøver å si - og jeg forstår ikke hva du prøver å si.

Poenget er: Å kritisere Dorsin for spillerlogistikk er etter mitt skjønn innafor. Ikke alle aspekter av det i hele verden, men sånn i det store og hele er dette noe vi kunne blitt mye bedre på. Hvis du er uenig i det, får vi heller bare være uenige.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 14.07.2025 14:09    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:
Hvilke andre klubber har bedre spillerlogistikk enn oss? Som er så vesentlig bedre at den er verdt å nevne? Den eneste aktøren jeg vil trekke frem som fremstår virkelig bedre er Bodø-Glimt, men de har penger til å faktisk agere på en helt annen måte i spillerlogistikken.

Skal jo ikke se seg helt blind på nå-situasjonen, men de siste ti årene er vi vel kanskje klubben i Norge med dårligste "bang for bucks" av alle i Eliteserien? Vi har sølt vekk titalls millioner, for ikke å si hundretalls millioner, på middelmådigheter som ikke har gjort oss bedre. Hva får de til i Sandefjord, Sarpsborg, Tromsø og Fredrikstad? Variabelt, men de er omtrent på vårt nivå med vesentlig mindre midler. Viking har passert oss med ganske god margin, Glimt er et lysår foran oss og Molde har jevnt over vært bedre enn oss denne perioden.

machiavelli wrote:
Nemcik og E. Ceide er trolig to av de aller beste kjøpene i eliteserien de 2 siste årene. Så har man et stjerneskudd her og der i andre klubber også, men igjen: Dette er høydepunktene deres, ikke hverdagen.

Nemcik er høydepunktet vårt også. Hverdagen er Oscar Aga, Agon Sadiku, Kristall Máni Ingason og Pavle Vagic. Og en drøss med andre spillere som aldri var god nok. Alle håper at vi plutselig har blitt gode på dette, men det får nesten bli opp til klubben/Dorsin å bevise. At de henter en Witry fra NordicSky er ikke nok til å overbevise meg om at så mye er endret.
Back to top
Sliter
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 14:11    Post subject: Reply with quote

Vil si den klubben som er markant bedre en oss på overgangsfronten er Tromsø. Ikke fordi de er så forbanna raske, men at de har en klar overgangsstrategi. Man kan si strategien er fremprovosert av nødvendigheter økonomisk, men de følger den slavisk selv om økonomien har bedret seg. Der flere andre klubber kjører et numbers game, fortsetter de med sin strategi. Ja de har luksusen med kravene fra omgivelsene, som vi ikke har.

Glimt og Molde opererer i en helt annen idrett, så de teller ikke. Glimt fordi pr nå har en overlegen økonomi og Molde fordi det ikke spiller noen rolle hvor mye de driter på draget i overgangsmarkedet, da Røkke plukker opp regningen til slutt.

Brann og Viking er mye det samme som oss. Basen er egne talenter og en og annen enslig svale som er kjøpt.

NB dette er bare med tanke på de 2 siste sesongene. Hvis vi skal se på det som skjedde før var alle bedre en oss, da rekrutteringspolitikken vår bestod av Rekdal, Horneland, Hareide, Koteng og Bratseth
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 14:19    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
machiavelli wrote:

Skal jo ikke se seg helt blind på nå-situasjonen, men de siste ti årene er vi vel kanskje klubben i Norge med dårligste "bang for bucks" av alle i Eliteserien? Vi har sølt vekk titalls millioner, for ikke å si hundretalls millioner, på middelmådigheter som ikke har gjort oss bedre. Hva får de til i Sandefjord, Sarpsborg, Tromsø og Fredrikstad? Variabelt, men de er omtrent på vårt nivå med vesentlig mindre midler. Viking har passert oss med ganske god margin, Glimt er et lysår foran oss og Molde har jevnt over vært bedre enn oss denne perioden.

Men dette er tråden til Dorsin, som er sportssjef i RBK og såvidt vi har forstått fikk ansvar for spillerlogistikk etter fadesen med Rekdal. Der det ble gitt et veldig klart inntrykk av at klubben ikke ønsket småkongetrenere som kunne diktere spillersalg/kjøp. Han kan jo ikke belastes for surret til Hoftun og co? Eller de hundrevis av millionene som ble skuslet bort hvert eneste år etter 2007? Mannen spilte jo fotball sjøl da.

La meg da utfordre deg:

Hvilke spiller er det viking har hentet inn som gjør at de har passert oss med god margin? De er et lag i ekstrem flytsone nå, der Tripic står for det aller meste av hva de foretar seg. At Glimt er lysår foran oss er jo ikke akkurat overraskende siden de har hundrevis av millioner å bruke, og de er ledet av et generasjonstalent i Kjetil Knutsen, som gjør at selv grå middelmådigheter fremstår som europeisk toppklasse.

Molde kikker på nedrykksstreken med spillerlogistikken deres og supporterne deres er i harnisk over spillerlogistikken, og så sitter vi her og skal misunne de for god ledelse?

Hedon wrote:

machiavelli wrote:

Nemcik er høydepunktet vårt også. Hverdagen er Oscar Aga, Agon Sadiku, Kristall Máni Ingason og Pavle Vagic. Og en drøss med andre spillere som aldri var god nok. Alle håper at vi plutselig har blitt gode på dette, men det får nesten bli opp til klubben/Dorsin å bevise. At de henter en Witry fra NordicSky er ikke nok til å overbevise meg om at så mye er endret.

Og disse spillerne har INGEN andre supportere hørt om. På samme måte som vi ikke hører eller kjenner til alle de mislykkede kjøpene i andre lag.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 14.07.2025 14:23    Post subject: Reply with quote

Tromsø sitt samarbeid med Mawade Wade-akademiet koster dem nesten ingenting, men har nå skaffet dem titalls millioner og en Kinteh som kanskje blir solgt for 100+.

Denne plassen kunne vært vår om vi var mer åpen. Jon Thorstensen og Malick Diop har gitt helt opp å snakke med RBK, fordi interessen er så lav. De har allerede erstatteren til Kinteh klar til den dagen han drar, og en annen (kantspiller, som de har vanvittig tro på) blir klar for Molde i disse dager. Dette er en strategi både Molde og Tromsø har hatt i tjue år nå.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 14.07.2025 14:34    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:
La meg da utfordre deg:

Hvilke spiller er det viking har hentet inn som gjør at de har passert oss med god margin? De er et lag i ekstrem flytsone nå, der Tripic står for det aller meste av hva de foretar seg. At Glimt er lysår foran oss er jo ikke akkurat overraskende siden de har hundrevis av millioner å bruke, og de er ledet av et generasjonstalent i Kjetil Knutsen, som gjør at selv grå middelmådigheter fremstår som europeisk toppklasse.

Molde kikker på nedrykksstreken med spillerlogistikken deres og supporterne deres er i harnisk over spillerlogistikken, og så sitter vi her og skal misunne de for god ledelse?

Molde har stort sett de samme spillerne som var i sluttspillet i ecup senest for noen måneder siden. Deres katastrofale sesong tror jeg handler mer om andre ting, for eksempel treneren. De har også sovet litt i timen de siste to-tre årene, de har glemt å fornye spillertroppen. Nå-situasjonen i Molde ser ikke veldig bra ut, men som jeg skrev så har de "jevnt over vært bedre i denne perioden" (siste ti år).

Når det gjelder Viking har de bygget langsiktig, de har hentet klokt og forvaltet det de har hentet på en bra måte. Kombinert også med at de har fått opp unge spillere som har slått til skikkelig. Medgangsbølge helt klart, men de har stått ved sin strategi i flere år under Nevland og det holder på å betale seg. Av enkeltspillere de har hentet de siste årene som umiddelbart ville forsterket oss, kan man jo nevne Langås, Brekalo, Yazbek, Askildsen og Bell. Ingen av disse kostet like mye som Agon Sadiku.

Nå handler for øvrig spillerlogistikk om mer enn bare innkjøp. Det handler om å ha en komplementær stall også. Viking har fått spillere som garantert ville mislykkes mange andre plasser, til å briljere i sine tydelige roller. Her holder vi også på å bli ganske gode, men fortsatt ikke på Viking-nivå.

Dorsin har for øvrig vært sportssjef siden 2019. Vi kunne holdt oss til de siste seks årene, men da ser faktisk tall og statistikk enda dårligere ut. Vi har ikke vunnet noe som helst, mens underskuddene har blitt større og større. Dette er absolutt ikke bare hans skyld, det har vært et evig surr med roller og mandat, ansvarsfraskrivelser, Roar Vikvang plutselig inn i miksen, Rekdal, Koteng, osv. Ekstremt rotete, både på spillerlogistikk og andre ting.
Back to top
Sliter
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 14:46    Post subject: Reply with quote

Har nevnt det i flere andre tråder at vår holdning og fremtoning ovenfor noen agentselskaper og personer. Har vært kritikkverdig. Dette gjelder Aneke, Stars og sikkert Diop og Thorstensen. Det er dog veldig urettferdig å legge dette på nåværende regime. Jeg har forstått det slik at det jobbes med å gjenopprette tillit, men det tar selvfølgelig tid.

Hvorfor vi er i denne situasjonen kan vi takke Bratseth og Koteng
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 15:06    Post subject: Reply with quote

Sliter wrote:
Vil si den klubben som er markant bedre en oss på overgangsfronten er Tromsø. Ikke fordi de er så forbanna raske, men at de har en klar overgangsstrategi. Man kan si strategien er fremprovosert av nødvendigheter økonomisk, men de følger den slavisk selv om økonomien har bedret seg. Der flere andre klubber kjører et numbers game, fortsetter de med sin strategi. Ja de har luksusen med kravene fra omgivelsene, som vi ikke har.

Greida med klubbene som er flinke på overgangsmarkedet er at de har hatt en rød tråd over tid. Dette er spesielt relevant med Bodø/Glimt.

RBK bestemte seg for å introdusere rød tråd som et prinsipp ved nyttår 2024. Det er overhodet ikke nok tid til å evaluere om det har fungert eller ikke.
Back to top
Sliter
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 15:14    Post subject: Reply with quote

Det er poenget mitt også. Det kom kanskje ikke godt nok frem.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 14.07.2025 15:23    Post subject: Reply with quote

Kan forstå at noen vil forsvare at vi ikke har vært føre-var i akkurat dette vinduet, men når man stiller på spørsmål ved om der finnes klubber i Norge med bedre spillerlogistikk enn oss, da må Dorsin-brillene være tykke. Trodde alle ville være enig i at vi er langt nede på den tabellen. Sandefjord, Tromsø, Viking, Brann, Sarpsborg, Kristiansund, KFUM har alle vært bedre. Sikkert HamKam også, samme med Glimt.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 14.07.2025 15:31    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Tromsø sitt samarbeid med Mawade Wade-akademiet koster dem nesten ingenting, men har nå skaffet dem titalls millioner og en Kinteh som kanskje blir solgt for 100+.

Denne plassen kunne vært vår om vi var mer åpen. Jon Thorstensen og Malick Diop har gitt helt opp å snakke med RBK, fordi interessen er så lav. De har allerede erstatteren til Kinteh klar til den dagen han drar, og en annen (kantspiller, som de har vanvittig tro på) blir klar for Molde i disse dager. Dette er en strategi både Molde og Tromsø har hatt i tjue år nå.

Det koster de nesten ingenting. Baserer du på hva da? Hva vet du om samarbeidsavtalen der?

Ja. De har fått 3 spillere fra dette akademiet som de har fått solgt for en grei slump penger (ca. 25 mill per) og nå trolig skutt gullfuglen med Kinteh. Og basert på hva jeg ser fra transfermarkt fra akademiet, så er de 3 de eneste suksesshistoriene til dette akademiet. Og resten er spillere som flyr rundt på free transfer og eller står uten klubb.

Vi vet ingenting om hva slags ressurser de bruker i klubben på integrering og oppfølging av spillerne.

For hver suksesshistorie fra afrikanske akademier er det tusenvis av Boti Goa-er.

Og Molde hadde vel på et tidspunkt 40 spillere i A-troppen sin finansiert av Røkke og europapenger.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 137, 138, 139, 140  Next
Page 138 of 140

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb