View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
RBKalle Rutinert
|
Posted: 27.10.2010 10:13 Post subject: |
|
|
Bakklandia wrote: |
Quote: | Eller tar opp disse halvgode utlendinger stallplassene til de norske talentene for "talentene" ikke er så talentfulle til slutt?  |
Selvfølgelig. Siden de ikke få slippe til blir de heller ikke gode nok. |
Kanskje er de ikke spesielt gode til å begynne med?
Det å se gode ut som juniorspillere betyr i utgangspunkt ikke mye... til og med det å prestere superbra for middels lag ikke er nok for å etablere seg på toppnivå... jeg synes vi har sett en del av disse "nesten talenter" visne hos oss istedenfor å blomstre som mange trodde og ønsket...
Og det snakkes om rutinerte fyrer med rimelig god erfaring som seniorspillere...
Altså om en "LSK-fenomen" kan gå fra god til middels, er det ikke mulig at mange baby-profiler som har spilt sammen/mot fremtidens 2./3. divisjon gutter kan bli mindre strålende enn forventet?
Quote: | Først og fremst fordi det tar seg dårlig ut å hente folk langsvies fra for å sette dem på benken, men spesielt når det gjelder afrikanere, er det fordi de ofte er billigere i drift for klubben.
Finnes det nordmenn i adecco som kan være bedre enn "hvemsomhelst" fra Afrika? ja, så definitivt.
Vil afrikaneren koste bare en brøkdel i innkjøp, og kreve kun halvparten i lønn? Ja, høyst sannsannsynlig.
De er ikke nødvendigvis bedre, bare billigere å bruke - og det holder til at de blir foretrukket i 9 av 10 tilfeller. |
Ok, det stemmer nok, men er unge norske spillere så jævlig dyre og grådige?
Jeg kan skjønne den tankegangen i større ligaer, hvor man kan kjøpe 5 ukjente afrikanske/søramerikanske for 10-15mil kroner, mens bare én halvkjent lokalgutt skal koste det samme.
Finner klubben én halvgod spiller i pakken, har de vunnet i lotto, for den ene kan senere selges dyrt, mens de andre kan bare gis bort for de samme småpenger man hadde hentet dem for...
Men er situasjon i Norge like ubalansert i favør "ukjente utlendinger"?
Er kisen fra Asante Kotoko virkelig så mye billigere enn Ola fra Steinkjer eller Byåsen? |
|
Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 27.10.2010 12:15 Post subject: |
|
|
RBKalle wrote: |
Ok, det stemmer nok, men er unge norske spillere så jævlig dyre og grådige?
Jeg kan skjønne den tankegangen i større ligaer, hvor man kan kjøpe 5 ukjente afrikanske/søramerikanske for 10-15mil kroner, mens bare én halvkjent lokalgutt skal koste det samme.
Finner klubben én halvgod spiller i pakken, har de vunnet i lotto, for den ene kan senere selges dyrt, mens de andre kan bare gis bort for de samme småpenger man hadde hentet dem for...
Men er situasjon i Norge like ubalansert i favør "ukjente utlendinger"?
Er kisen fra Asante Kotoko virkelig så mye billigere enn Ola fra Steinkjer eller Byåsen? |
Når klubbene blir tvunget til å kjøpe norske spillere så kommer prisene på spillerne og hva de vil forlange til å øke. Agentene vet at spillerne deres sitter på gode kort og kommer til å bruke det for alt det er verdt.
Fifas nye "home-grown" regler skader mindre ligaer.
Ser vi på Arsenal så kan det fortsatt gå 20 år før de trenger å bruke engelske spillere fordi Wenger henter unge talenter helt ned i 12-13 års alderen.
Skal Rosenborg kunne holde seg innenfor "home-grown" reglene så burde vi starte et akademi, dette for å få in best mulig talenter fra hele verden sånn at vi kan hele tiden kan bruke utenlands kvoten vår på best mulig spillere.
Jeg vet at dette vil bli et dyrt prosjekt, men jeg tror at dette vil lønne seg i lengden.
Da slipper vi å forhandle med spillere som krever mer en de er verdt bare fordi de er "home-grown" spillere. |
|
Back to top |
|
 |
Mh1607 Junior
|
Posted: 27.10.2010 12:56 Post subject: |
|
|
Siden rbk tydeligvis ikke har de samme økonomiske musklene lengre så kunne det hvert et poeng og gi noen yngre spillere mer tillit. For eks på back plassen er det tynt i rekkene. Er sikkert lurt og finne fram et trøndersk talent som er klar for backup plassen ? Til neste år ser jeg for meg;
Örlund
Lustig - Wangberg - Bjarsmyr(vis han blir)/Nordberg - Dorsin(ny spiller)
Henriksen- Annan - Skjelbred
Moldskred/Sellin - Prica - Jamtfall/Olsen
Samt et poeng og gi Bakenga mer tillit ? Han har jo potensiale, stor sjanse for at han slår gjennom vis han får spille litt. |
|
Back to top |
|
 |
JohnnyCash Rutinert
Joined: 25 Oct 2010 Posts: 531 Location: All over the place
|
Posted: 27.10.2010 16:52 Post subject: |
|
|
Bakenga bør være foran både Sellin, Jamtfall og Olsen i køen. Men NAE vil vinne, han tørr ikke ta sjanser nå. Neste år får vi nok se en Bakenga i storslag under JJ. Han blir vår Nannskog. _________________ I'm the man in black |
|
Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 27.10.2010 21:50 Post subject: |
|
|
Chippen er visstnok lagt ut for salg i Al-Hilal. Skal ha slått til en journalist, og tidligere bråket med lagkamerater. De vil kvitte seg med ham i januar. Sett bort fra den håpløse oppførselen, er jeg spent på hvilket nivå han har inne. |
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 27.10.2010 21:58 Post subject: |
|
|
En 31 år gammel voldelig middelmådighet på høy lønn er det siste vi trenger. |
|
Back to top |
|
 |
Mh1607 Junior
|
Posted: 27.10.2010 21:59 Post subject: |
|
|
Sant, får håpe rbk blir kvitt vaksinen mot gode kjøp den har fått i det siste. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 27.10.2010 23:05 Post subject: |
|
|
Synes signeringene av Saré og Bjärsmyr var et skritt i riktig retning. Selv om de kanskje ikke har fått mulighet til å imponere enormt, er det bedre at vi jakter spillere i sånne type klubber. |
|
Back to top |
|
 |
Stialex Junior
|
Posted: 28.10.2010 14:02 Post subject: |
|
|
JohnnyCash wrote: | Bakenga bør være foran både Sellin, Jamtfall og Olsen i køen. Men NAE vil vinne, han tørr ikke ta sjanser nå. Neste år får vi nok se en Bakenga i storslag under JJ. Han blir vår Nannskog. |
Jeg tror faktisk Jamtfall er lurest å satse mest på av disse. Han har vist seg verdig tilliten de gangene han har spilt i årets sesong for RBK.
Flere prospekter er interressant ved gutten; fart, skudd og uredd spillestil. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 28.10.2010 15:47 Post subject: |
|
|
Fikk en liten Jamtfall-oppvåkning i Tromsø-kampen.
Viste et voldsomt rykk, og en *effektiv* (om ikke blendende) teknikk i forseringen. Var plutselig enkelt å forstå hvordan han har fått så mange straffespark, og det uten å filme.
Absolutt en spiller vi kan få reell nytte av. |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 28.10.2010 16:04 Post subject: |
|
|
Prica,Jamtfall,Sellin,Olsen,Moldskred.
Brukbar fart der fremme.Teknikk og hurtig småspill trener de jo på hver dag.
Kanskje skal de finne øvelser hvor de har større sjans til å forbedre dette også.
Ta med Skjelbred og Annan i kjappfotkameratene, og jeg ser for meg at det skal bli tungt å ligge bakpå og drepe kampene.
Ble ikke mye om nye spillere i dette innlegget ser jeg.
Kanskje tyder det på at vi ikke er så værst forspent fremover på banen.
Hurtig midtstopper er vel det mest interessante. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 28.10.2010 16:29 Post subject: |
|
|
abjoern wrote: | Fikk en liten Jamtfall-oppvåkning i Tromsø-kampen.
Viste et voldsomt rykk, og en *effektiv* (om ikke blendende) teknikk i forseringen. Var plutselig enkelt å forstå hvordan han har fått så mange straffespark, og det uten å filme.
Absolutt en spiller vi kan få reell nytte av. |
Hey! Jeg satt og tenkte akkurat det samme.
Etter å ha observert Ivers, Prica og IKKE MINST herr Målskrekk løpe feil, rote bort ball, bomme på ball og generelt sett være så ræva det går an var Jamtfall en liten åpenbaring.
En rask angrepsspiller som både tør og KAN utfordre flere forsvarere, og jeg skjønner også godt hvordan han har pådratt seg så mange straffespark. Han var dyktig da han dro med seg ballen inn i feltet før målet. |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 28.10.2010 16:37 Post subject: |
|
|
Jeg likte også _svært godt_ det han gjorde på venstrekanten noen minutter tidligere, da han rundt backen - riktig nok en ikke alt for god Yndestad - på en lekker måte. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 28.10.2010 18:06 Post subject: |
|
|
OOOBS, jeg glemte Bakenga. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
|
Back to top |
|
 |
JohnnyCash Rutinert
Joined: 25 Oct 2010 Posts: 531 Location: All over the place
|
Posted: 28.10.2010 18:48 Post subject: |
|
|
Har ikke hørt noe. Men det hadde vært helt fantastisk med en signering av det slaget. Klassespiss. _________________ I'm the man in black |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 29.10.2010 00:35 Post subject: |
|
|
Torbjørn wrote: | Jeg likte også _svært godt_ det han gjorde på venstrekanten noen minutter tidligere, da han rundt backen - riktig nok en ikke alt for god Yndestad - på en lekker måte. |
Var vel høyrekanten. Meget god dribling av Jamtfall ja, ble positivt overrasket over hans evne og vilje til å utfordre med ball, den ferdigheten norske (kant)spillere er desidert dårligst til. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 29.10.2010 11:05 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: | Torbjørn wrote: | Jeg likte også _svært godt_ det han gjorde på venstrekanten noen minutter tidligere, da han rundt backen - riktig nok en ikke alt for god Yndestad - på en lekker måte. |
Var vel høyrekanten. Meget god dribling av Jamtfall ja, ble positivt overrasket over hans evne og vilje til å utfordre med ball, den ferdigheten norske (kant)spillere er desidert dårligst til. |
Riktig! _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 29.10.2010 12:38 Post subject: |
|
|
Nå skal man vel ikke hoppe i taket fordi Jamtfall gjør ett godt innhopp, med to driblinger vi aldri har sett ham gjøre på en del forsøk tidligere. Jeg husker en ung spirrevipp som scoret et lekkert mål mot Lillestrøm for noen år siden, da var det jo ikke måte på hvor god han skulle bli.
For all del, bra innhopp, lovende takter, men han har nok en del å bevise før dette er det han "er" som spiller. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 29.10.2010 12:46 Post subject: |
|
|
Tror ikke det er noen som hopper i taket her, zaphod. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
Stialex Junior
|
Posted: 29.10.2010 14:15 Post subject: |
|
|
Har det blitt ymtet om at Rosenborg skal være interressert i ham? |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.10.2010 16:15 Post subject: |
|
|
Det var vel nevnt ja, men som linket fire innlegg lenger opp blir det neppe oss. |
|
Back to top |
|
 |
Bobby Bacala Junior

|
Posted: 29.10.2010 17:38 Post subject: |
|
|
- Det var rigtig svært at tage væk fra Rosenborg, men jeg måtte tage den chance, det var at komme til Malaga. Jeg havde en fantastisk tid i Rosenborg, og jeg er dem evig taknemmelig for, at de fiksede min krop og skaffede mig af med min knæskade. Det var vemodigt at sige farvel, og jeg kan varmt anbefale alle andre at tage til Rosenborg.
http://tipsbladet.dk/nyhe...esten-igen
Perfekt, Kris!
Glimrende om hans gode ord sprer seg i fotballverdenen, spesielt til andre "tidlig ut, men ikke lyktes helt"-spillere, slik som han selv var da han kom hit! _________________ "Hold kjeften på dæ, Mini! Æ har vært her siden 1960!" |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 29.10.2010 18:01 Post subject: |
|
|
Herregud som jeg savner Kris. En herlig fyr og en fantastisk spiller. |
|
Back to top |