| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Mainn Rutinert
Joined: 08 Sep 2006 Posts: 515 Location: Vest /øst / nord/ sør
|
Posted: 02.06.2008 10:15 Post subject: |
|
|
| Mye følelser ut å går her nå. Se litt bort fra Rosenborg-øynene, og tenk litt logisk. Pelu skulle vært utvist i går, 2 gule kort = rødt kort som automatisk gir 1 kamps karantene. Finner forbundet, med Rune Pedersen i spissen det klart at Pelu skulle vært utvist, er det forsvarlig med en utestegning av Pelu. Pedersen bør samtidig gi Hauge en liten ferie. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 02.06.2008 10:17 Post subject: |
|
|
| Feil. Pelu skulle aldri hatt det første gule, så da går det opp i opp. Hvis man skal legge seg på en slik linje blir det mange artige omgjørelser etter kamper i fremtiden.. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 02.06.2008 10:18 Post subject: |
|
|
Nej, han skulle ikke haft en udvisning i går, da han kun skulle haft et gult kort. Se lidt bort fra Brann-øjnene... _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 02.06.2008 10:18 Post subject: |
|
|
| Pelu skulle kun hatt ett gult kort. Det var da han filmet. Hvordan kan du forsvare det første kortet Hauge ga Pelu (sett bort ifra at du er Brann-supporter)? |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 02.06.2008 10:29 Post subject: |
|
|
| NFF får en kamprapport fra Hauge etter kampen og den vil ha mye å si for utfallet av saken. Tv-bildene kan brukes som etterforskningsmateriale. Merkelig om Viking skal klage, de driver jo selv med en del filmimg..... Røsler bør få seg en smekk etter gårsdagens uttalelser. Listen ligger høyt for evt straffesanksjoner etter kamper og bra er det. Det som er lettest å få straff får i ettertid er voldelig opptreden, eks slag, spark, spytting, som dommertrioen ikke får med seg men som kan dokumenteres med filmopptak. |
|
| Back to top |
|
 |
fubar Veteran

|
Posted: 02.06.2008 11:02 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | Det er greit at filming blir tatt opp det er en uting i dagens fotball og noe en bør jobbe med for å bli kvitt.
Det jeg reagerer på er fokuset og måten en behandler forskjellige situasjoner på. Helstad filmet styggt mot Strømsgodset og skulle vært utvist, Helstad slipper unna med en hyggelig samtale med Bredli. Martin Fillo forrigje helg filmer og får gult kort med rette mot Viking, fremdeles ikke noe fokus fra Tv2. John Pelu filmer tilsynelatende og får straffespark for Rosenborg, Tv2 kjører på for full maskin for å helle bensin på bålet på myten om at Rosenborg blir favorisert av dommerne. |
Det er inkonsekvent og uryddig, men samtidig ikke uventet. Delvis pga RBKs posisjon, men mest pga at hendelsen fører til straffespark og mål på stillingen 0-0. DA skal liksom spilleren straffes beinhardt og/eller henges ut i media, men dersom spilleren blir "tatt på fersken" og får gult kort eller ingenting - da er det ingen som bryr seg.
Det er enten:
A) uintelligent av media og folk som kauker og roper i media
B) helt bevisst av media, men bare uintelligent av folk som kauker og roper i media
C) helt bevisst av media + de som roper og kauker
Uansett er det minst like usportslig som filmingen i seg selv.
| Quote: |
En så det forrigje helg også når "hands" til Basma blir dratt frem ,men gidder ikke å nevne at Iversen ble soleklart snytt for et mål. I vignetten om Rosenborg sin sesong så langt er en veldig flink til å påpeke eventuell dommerhjelp mot Lyn, men det feilaktige røde korte mot Vålerenga blir ikke nevnt med et ord. Denne agendaen til Tv2 irriterer meg grenseløst og er skammelig. |
Enig - helt utrolig! Dagbladet er ikke særlig bedre - de har f eks ikke regnet med det feilaktige røde kortet til Konè i sin talentløse "den virkelige tabellen" eller hva faen det heter. Det annulerte målet til Iversen var ikke tatt med i TV2s 5-6 minutter med sammendrag/høydepunkt en gang.
Og det er INGEN medier som har fått med seg eller nevner at det første gule kortet til Pelu i går var HÅRREISENDE feil dømt, men de fleste nevner at dersom Hauge hadde dømt riktig så skulle Pelu vært utvist pga to gule.
Straffesituasjonen fikk størst konsekvens, men det går an å forstå at dommeren blir lurt av situasjonen. Pelu's første gule var derimot ELENDIG av Hauge - den dødballsituasjonen SKAL han ha oversikt over. Elendig å dømme nytt frispark, men HÅPLØST å gi gult kort. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 02.06.2008 11:08 Post subject: |
|
|
Her er dokumentasjon på at Pelu kan bli straffet. Han blir det sikkert også.
Retningslinjer for sanksjoner 2008
Punkt 9 er nytt og er knyttet opp mot situasjoner hvor en spiller forleder dommeren til å fatte en feil avgjørelse. Det åpnes nå for at en med bakgrunn i video-opptak, kan ilegges 2 kampers karantene for f. eks. å ”filme seg til” et straffespark i tråd med praksis i UEFA fra 2007. Se også punkt 3 i vedlagte ”Retningslinjer for bruk av video”.
(...) Retningslinjer for bruk av video.
(...) TV-/video-opptak kan være et av flere bevis i en sak. I tillegg til at hendelsen må falle inn under enten punkt 1) eller punkt 2) nedenfor, vil det være av avgjørende betydning for at et TV-/video-opptak skal kunne tillegges vekt, at billedkvaliteten er god, og at opptaket viser hendelsen klart og tydelig.
(...) Til å vurdere hendelser hvor spiller kan ha forledet dommeren til å fatte en feil avgjørelse i kampavgjørende situasjoner, herunder ved å ”filme” seg til et straffespark. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 02.06.2008 11:11 Post subject: |
|
|
Utroligt. Hvis dette sker skal det klages for det er jo klar forskelsbehandling hvis Pelu bliver straffet mens andre går fri. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 02.06.2008 11:11 Post subject: |
|
|
| Pelu får vel en anledning til å forklare seg? En filmsnutt trenger ikke nødvendigvis å fange opp alt. Det var feks glatt på Lerkendal i går.... |
|
| Back to top |
|
 |
fubar Veteran

|
Posted: 02.06.2008 11:15 Post subject: |
|
|
| Har det noengang skjedd før at filming (eller annen ikke-voldelig usportslig oppførsel) har blitt straffet i etterkant av kamper? |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 02.06.2008 11:30 Post subject: |
|
|
Det hele ble litt mer spesielt da jeg nå kom over følgende artikkel med nettopp Hauge og Pedersen i sentrum:
Åpner for videodømming
– Jeg har ikke konkludert med at jeg er for bruk av video, men jeg synes tanken er spennende. Ingen av oss ønsker jo at fotballspillere skal kunne jukse seg til for eksempel straffespark uten at det får konsekvenser, sier Hauge.
– Vi må innføre større konsekvenser enn det som finnes i dag. Ellers får vi ikke bukt med filmingen.
– Jeg er imot videodømming. Det vil kunne få uante følger dersom en åpner for at dommerens avgjørelser kan overprøves i etterkant, mener Pedersen.
Det er ikke noe galt i det dem sa, men det føles snodig i forhold til det som skjer idag, synes jeg. |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 02.06.2008 11:33 Post subject: |
|
|
skal de gå igjenom kampen forr korreksjon blir det jo minus et gult kort for Pelu, og kanskje han får et hvis de vurderer det til at han ikke sklir.
Kan vel ikke få gult kort fordi han ikke sa fra at dommeren tok feil? det har jo bare skjedd en gang før at noen sier fra om sånt. _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 02.06.2008 11:35 Post subject: |
|
|
| Det med kortene har ikke noe med saken å gjøre lenger. NFF kan ikke gjøre noe fra eller til der. Det de kan gjøre, er å gi han to kampers karantene for filming. |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 02.06.2008 12:14 Post subject: |
|
|
kan de vel ikke, filming er gult kort det.
Da må det evt være karantene for usportslig opptreden fordi han ikke sa fra til dommeren i etterkant.
Måtte tv2 miste rettighetene så vi får fokus på andre ting enn dommere og svartmaling av rbk. _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 02.06.2008 12:20 Post subject: |
|
|
| Les innlegget her du. Det er en fordel å lese før man skriver. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 02.06.2008 12:21 Post subject: |
|
|
Det står jo i retningslinjerne, som attach viser til længere oppe, at de kan give 2 kampers karantæne for netop filmning. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
vegviks Veteran
|
Posted: 02.06.2008 13:07 Post subject: |
|
|
Ikke at det tjener RBK, fordi det mest sannsynlig skjer først ETTER at vi har spilt mot Brann, men dersom Pelu får karantene, burde RBK kjøre sak mot nettopp en slik karantene fordi bla Helstad har gjort det samme selv. Trist om Pelu må på tribunen for noe andre også har gjort, bare fordi klokka viste noe annet og stillinga var 0-0.
Gud bedre, tenke seg til hvordan denne situasjonen hadde vært dersom det hadde blitt 1-0  _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 02.06.2008 14:24 Post subject: |
|
|
| NFF og Rune Pedersen bør konsentrere seg om å heve nivået på dommerstanden i steden for å ilegge karantener i hytt og gevær. I runde etter runde ser vi flere latterlige dommeravgjørelser og det er Rune Pedersens jobb å gjøre noe med det. |
|
| Back to top |
|
 |
stalet Senior
|
Posted: 02.06.2008 14:31 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: | | Det står jo i retningslinjerne, som attach viser til længere oppe, at de kan give 2 kampers karantæne for netop filmning. |
Det er jo virkelig pussig at man kan gi 2 kampers karantene i etterkant hvis dommeren ikke oppdager filmingen, mens straffen bare er gult kort hvis dommeren ser det under kampen. To forskjellige straffeutmålinger for den samme forseelsen. Det er vel bare NFF som finne på noe slikt. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 02.06.2008 14:35 Post subject: |
|
|
Hvis fotballforbundet gjør det jeg tror de gjør, klikker jeg i vinkel.
Det er forskjellsbehandling på høyt nivå.
Hva med å ilegge Morten Berre en hel sesongs karantene for alle de gangene han har filmet seg til straffespark på de mest idiotiske måter, uten å bli straffet for det?
Hvis man skal straffe John Pelu for noe Morten Berre har gjort mange tusen ganger tidligere, og som mange andre har gjort flere ganger tidligere bare i denne sesongen, så er fotballforbundet virkelig langt ute på viddene. Og RBK bør da i aller høyeste grad sette sine advokater på saken.
Jeg tviler ikke på at NFF ilegger Pelu to kampers karantene og får hele Fotball-Norge til å applaudere straffen av Rosenborg. Jævelskapens høyborg.
Mens Morten Berre sitter i hovedstaden og ler seg skakk, over alle de gangene han har sluppet unna for mye verre situasjoner enn den Pelu garantert blir straffet for. Og jeg er ganske sikker på at Morten Berre kommer til å slippe unna med liknende situasjoner mange ganger i løpet av årets sesong. Og ingen kommer noensinne til å sette så mye som et spørsmålstegn ved det. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Solo Veteran

|
Posted: 02.06.2008 14:38 Post subject: |
|
|
Hvem tar en Pelu? _________________ 1967, 1969, 1971, 1985,
1988, 1990, 1992, 1993,
1994, 1995, 1996, 1997,
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 02.06.2008 14:38 Post subject: |
|
|
| Hvis Pelu får 2 kampers karantene skal det gis 4 kamper til Helstad for hans to forsøk på filming i årets sesong, Fillo skal også ha 2 kamper for sin filming mot Brann. En må kunne forvente likhet for loven fra NFF, men tullingen fra NFF har gjort mye rart så det skulle ikke forundre meg. Hele gjengen der nede burde vært byttet ut. |
|
| Back to top |
|
 |
Solo Veteran

|
Posted: 02.06.2008 14:40 Post subject: |
|
|
Det er jo bare patetisk hvis Pelu får karantene i etterkant, Men jeg hadde ikke blitt alt for overasket om det hadde skjedd. _________________ 1967, 1969, 1971, 1985,
1988, 1990, 1992, 1993,
1994, 1995, 1996, 1997,
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 02.06.2008 14:46 Post subject: |
|
|
Må si jeg synes Pall Gunnarsson hadde et interessant poeng, ved å snu diskusjonen på hodet. Det er mange klare straffespark som dommeren overser. Men ingen forsvarsspiller har vel noensinne gått bort til dommeren og sagt at "unnskyld, dommer, men dette var straffespark, jeg klippet han ned, helt bevisst. Jeg bør få rødt kort".
Hvorfor skal spisser da gå bort til dommeren å si "hei, dommer, jeg filmet. Det var ikke noe som helst kontakt mellom meg og forsvareren".
Morten Berre har jo stått på direktesendt TV og sagt at "jævelen fortjente å bli utvist, han slo meg rett ned" etter å ha tatt sats og kastet seg ned. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
*Thor* Senior
|
Posted: 02.06.2008 14:52 Post subject: |
|
|
| joakleis wrote: | | Morten Berre har jo stått på direktesendt TV og sagt at "jævelen fortjente å bli utvist, han slo meg rett ned" etter å ha tatt sats og kastet seg ned. |
Såpass? Når da?
Thor |
|
| Back to top |
|
 |
|