English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Amin Chiakha
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
machiavelli
Veteran

PostPosted: 31.07.2026 18:50    Post subject: Reply with quote

Helt enig med Hedon.

Det er en grunn til at vi sluttet å ta sjanser med Nypan og lot han stå over kamper mens vi sluttforhandlet for å si det slik. Ville ikke risikere en idiotskade med så stor økonomisk risiko.

Fordi vi er på ingen måte trygge økonomisk. Vi har vel fortsatt 300 mill i gjeld (hvorav 150-200 er langsiktig problemgjeld), selv med rett under 200 mill på konto etter storsalgene av Broholm og Nypan. Og styrer mot et saftig underskudd der vi budsjetterer med salg. Og så skal vi kjøpe en spiller til 50 millioner?

Karlsbakk scoret 18 mål ifjor og det høyeste budet som tikket inn der var vel under 100 mill. Greit nok, han var 2 år eldre og Chiakha fremstår mer ekstrem i ferdighetene, men det er ikke noe automatikk i fantasisummer.

Og vi mangler allerede minst en midtbanespiller og muligens en forsvarsspiller i tillegg hvis Mikkel ikke klarer å step up.

Og jeg mistenker at Dino ikke kommer til å klare å spille Freyrball, så han må trolig også ut, og da må vi hente en spiss til. Og siden halve eliteserien leter etter spisser så er det jo ikke akkurat et enkelt prosjekt.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 31.07.2026 18:53    Post subject: Reply with quote

Mange om og hvis i denne saken ja. Ingenting er garantert i fotball. Men klubben har funnet en spiller som passer godt inn i spillestil. Det er lenge siden man har hatt. Dino inn i dette, vil være krise. Beveger seg knapt, og er langt under på teknikk og ballbehandling.
Utfordringen med å gå i forhandling med FCK, er at da har man ingen fordel ovenfor andre klubber.
Så kan man jo håpe at Vik har funnet to unge supertalenter i Afrika, som står klare til å signere for noen skarve millioner. Så slipper man å tenke på denne opsjonen i det hele.
Back to top
ODN
Veteran

PostPosted: 31.07.2026 19:47    Post subject: Reply with quote

Aldri noe som er garantert i fotballen, men faktorer som alder på Høgh, og tydelige forskjeller på ekstremferdigheter fra Karlsbakk er faktisk ganske så avgjørende faktorer når det kommer til pris. På samme nivå som at Nypan ikke bare var veldig god i serien, så hadde han også alderen på sin side.

Dersom FCK ønsker å satse på Chiakha selv, så sliter jeg med å se at han vraker de til fordel for oss på slutten av sesongen. Mye faktorer og personlighet som skal spille inn her, men det beste håpet vårt er nok at han hentes før dette. Så må vi fremdeles ha litt is i magen. Enkelt å se at han har noen råe ferdigheter, men det må fortsette å resultere i mål. Tviler på at vi har råd til å ta den økonomiske risikoen enn så lenge, men tror nok vi kommer til å ha et vindu hvor det (hypotetisk) har fortsatt å resultere i mål, og vi kan hente han. Er det tilfellet, så burde det være en no-brainer. En økonomisk risiko, men det koster fryktelig mye å henge bakpå også.
Back to top
siggen1
Rutinert

PostPosted: 31.07.2026 20:07    Post subject: Reply with quote

trøndergutten wrote:
Med donorer mener du da også at du synes det er greit at milliardærer gir oss millioner av kroner, så lenge de ikke krever noe tilbake?

Hvis jeg vinner 4 mill i lotto blir jeg forbannet om jeg ikke nå betale 38% skatt
Back to top
Femti, feit og ferdig
Veteran

PostPosted: 31.07.2026 20:17    Post subject: Reply with quote

Lotto-gevinster er da skattefrie
trøndergutten
Rutinert

PostPosted: 31.07.2026 20:33    Post subject: Reply with quote

siggen1 wrote:
Hvis jeg vinner 4 mill i lotto blir jeg forbannet om jeg ikke nå betale 38% skatt

Leste du argumentet mitt i neste innlegg jeg skrev? Jeg vet ikke hva lotto har med konkurranse i fotball å gjøre.
Back to top
siggen1
Rutinert

PostPosted: 31.07.2026 22:57    Post subject: Reply with quote

trøndergutten wrote:
siggen1 wrote:

Leste du argumentet mitt i neste innlegg jeg skrev? Jeg vet ikke hva lotto har med konkurranse i fotball å gjøre.

Joda jeg er enig i at man skal gjøre seg fortjent til det man oppnår. Men i dagens fotball er det meste urettferdig og om en rik onkel kan rette opp i bolet så er det bare bra.
Får vi ikke orden på det økonomiske kan det fort gå 20år som i dette tilfellet enda x2 og det har iallefall ikke jeg lyst til.
Får håpe neste styremøte virkelig tar for seg den ukulturen som denne klubben har befunnet seg i,samt at det sittende styre må virkelig vise hvem de er og hva de ønsker. Tiden er overmoden.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 31.07.2026 23:11    Post subject: Reply with quote

Lurer egentlig litt på poenget fra RBK sin side og ha med en utkjøpsklausul på 50 millioner.

RBK kunne jo lik så godt akseptert 150 på utkjøpsklausulen.

- Torgeir Børven
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 31.07.2026 23:13    Post subject: Reply with quote

Vel. Chiakha ble jo hentet før sesongen. Så hvis vi mot all formodning skulle kvalifisert oss til Europa i år gjennom cupen, eller gjør det så bra i serien at vi ble sikret et form for gruppespill neste år, så ville vi jo kunne løst ut opsjonen på tampen fordi vi var sikret inntekter.

NÃ¥ er det jo litt verre.
Back to top
Danserud
Veteran

PostPosted: 31.07.2026 23:16    Post subject: Reply with quote

Dino slår til som F og går til Kina for 30 mill, evt andre salg som frigjør midler. Mange hypotetiske scenarier som gir mer penger i kassa ila. sesongen.
Back to top
Sylta
Veteran

PostPosted: 31.07.2026 23:28    Post subject: Reply with quote

RÃ¥nny wrote:
Lurer egentlig litt på poenget fra RBK sin side og ha med en utkjøpsklausul på 50 millioner.

RBK kunne jo lik så godt akseptert 150 på utkjøpsklausulen.

Om et lag ønsker å kjøpe Chiakha for 100 millioner i januar, kan Rosenborg kjøpe Chiakha for 50 millioner og selge ham for 90. Klar oppside for både Rosenborg og Chiakha.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 01.08.2026 10:03    Post subject: Reply with quote

Basert på intervjuet til Chiaka i avisen så høres det ikke ut som at vi har mulighet til å utløse opsjonen uavhengig av samtykke fra Chiaka slik at det å kjøpe og selge direkte videre med profitt ser derfor ikke ut som en opsjon slik jeg leser det.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 01.08.2026 11:08    Post subject: Reply with quote

Det er vel ingen som kan være overrasket over at han må samtykke selv før han blir permanent spiller. Derfor også litt underlig hvorfor mange ser ut til å tro at vi bare kan kjøpe han og selge han rett videre. Hvis en klubb vil kjøpe, vil de jo heller betale 50 til FCK og bruke 25 på lønn, enn å kjøpe fra oss for 100 og bruke 20 på lønn oppå der igjen. Enkel matte tilsier at det ikke finnes scenarioer der vi kan "utnytte" dette på noe vis. Hvis vi kjøper han, er det for å bruke han og gamble på at det betaler seg på sikt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
ODN
Veteran

PostPosted: 01.08.2026 13:20    Post subject: Reply with quote

Det burde jo si seg selv at han faktisk må skrive under for oss, men forstår ikke hvorfor de summene der blir nevnt. Får vi solgt han for 100m, så får jo også FCK gjort det. Om noe så måtte det ha blitt gjort en avtale med Chiakha selv om at man skal selge rimeligere enn hva vi vil gjøre, men da åpner du da åpner du døra til mange andre problemer, når det kommer til lignende avtaler i fremtiden.

FCK er nok de eneste som kan svare på hva de kommer til å gjøre, men at det økonomisk på sikt kommer til å lønne seg - det er jeg ganske så usikker på. Signerer man en slik avtale, så bør man hedre den. Blir useriøst å handle med aktører som skal ha både pose og sekk.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 01.08.2026 13:33    Post subject: Reply with quote

De summene blir nevnt fordi folk snakker om at vi kan selge han for 100 millioner dagen etter at vi har kjøpt han for 50. Slik fungerer ikke verden. Kjøpende klubb er selvsagt i prat med klubb og agenter, og de kan sy sammen en bedre personlig pakke til Amin og samtidig betale en lavere pris til FCK - og spare masse kontra om de kjøpte han direkte fra RBK (FCK får bedre betalt, spiller får bedre betalt, kjøpende klubb sparer - RBK sitter med skjegget i postkassa). Med mindre Amin er ekstremt lojal til RBK og er villig til å si fra seg bonuser, er det jo ingen grunn til at han skal signere RBK - bare for å bli solgt videre for en høyere sum dagen etterpå.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
ODN
Veteran

PostPosted: 01.08.2026 15:04    Post subject: Reply with quote

Da er vi enige ja, men på at det ligger på spiller og ikke klubbene. En kjapp og enkel overgang på dagen hvor vi tjener mye penger, skjer nok tvilsomt ja. Sånn sett får vi håpe på sportslig suksess inn mot slutten av sesongen, og at vi a) henter han tidligere, eller b) han kan få en fin sesong med oss neste sesong også, før han er mer klar for de klubbene som forhåpentligvis banker på døra.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14
Page 14 of 14

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb