| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Der Kaiser Veteran

|
Posted: 16.09.2023 17:13 Post subject: |
|
|
Nærteknikk kombinert med romforståelse og fysikk er Nypans sterke sider. Han kommer til å bli en gigant. _________________ "Avløsning, Ernst! Avløsning!" |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 16.09.2023 17:59 Post subject: |
|
|
Det tror jeg er en bra prissetting. Regnet med ca 35 mill, sÃ¥ 58 er over forventet verdi 😊 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 17.09.2023 14:21 Post subject: |
|
|
– Vi kjenner litt etter. Jeg har kjent litt på det nå, og så har vi styrt belastningen så jeg skal være klar til kamp på søndag.
Det sier Sverre Nypan til VG, to dager før Bodø/Glimt kommer på besøk til Lerkendal.
Nypan har vært den store oppturen i en nedturspreget sesong for RBK. Midtbanespilleren fylte ikke 16 år før i desember, men har likevel blitt en sentral brikke på laget.
Det kommer med en pris.
Under landslagspausen fikk han hvile. En liten skade holdt ham ute fra troppen til U18-landslaget. Nå er dog Nypan selv klar på at han kan spille mot Glimt.
Les mer: MÃ¥ holde igjen Sverre (16): − Jeg tror det er rett |
|
| Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2819 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 25.09.2023 07:38 Post subject: |
|
|
Kom tilfeldigvis over denne på Youtube nå: https://www.youtube.com/w...W9dHg87A-E _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 03.10.2023 15:12 Post subject: |
|
|
| Lord Oakley wrote: | | Bart1 wrote: | | For Nypan å oppnå lignende summer, som vi spekulerer om her på forumet, må han markere seg på landslaget og levere bemerkelsesverdige prestasjoner. |
Markedet generelt har også endret seg! En spiller som Nusa presterte i to kamper og gikk for 40 millioner; Nypan ligger LANGT over det nivået, både med tanke på hvilke klubber som er interesserte, hvor lenge han har prestert og klubben som selger; har verdens STØRSTE agent. En agent som har relativt få spillere i stallen er kommet til han for å få være agent, det sier ganske mye!
|
Her er jeg svært uenig. Jeg mener det er motsatt - at Nusa er bedre enn Nypan https://www.vg.no/sport/f...-med-storm
Påstandene her om at han er bedre enn det Ødegaard var og er et større talent enn Haaland synes jeg er absurdet påstander.
Det at Nypan er verdt hundrevis av millioner er også absurd. Jeg mener at Tranfermarkt sin vurdering som de satte for noen uker siden var korrekt, med 55 millioner. Verdien kan øke, men den kan også gå ned. |
|
| Back to top |
|
 |
Duncan Proff
|
Posted: 03.10.2023 15:21 Post subject: |
|
|
| Hva rører du om?? Er ikke snakk om Nusa i dag, men når han gikk fra Stabæk til Brugge med minimal erfaring fra eliteserien. Nypan er mye lengre fremme nå, enn Nusa var på samme tidspunkt! Tror ingen bestrider at Nusa har høyere markedsverdi i dag.. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 03.10.2023 19:25 Post subject: |
|
|
| Duncan wrote: | | Hva rører du om?? Er ikke snakk om Nusa i dag, men når han gikk fra Stabæk til Brugge med minimal erfaring fra eliteserien. Nypan er mye lengre fremme nå, enn Nusa var på samme tidspunkt! Tror ingen bestrider at Nusa har høyere markedsverdi i dag.. |
Jeg mener det er absurd å påstå at Nypan er et større talent og bør være mer verdt enn det Nusa, Bobb, Ødegård og Haaland var (slik som forumet mener). Da har dere ikke fulgt mye med på Nusa, Bobb, Ødegaard eller Haaland. De var og er større talenter.
Det er kun noen få promille av et talent a la Nypan, som vil bli like god som Ødegård. Omtrent ingen vil bli like god som Haaland (kanskje en spiller hvert tredje år - i hele verden)..
Tenker derfor at det bør være udiskutabelt at han skal være i klubben - både for han selv og for klubben. De summene som diskuteres her på forumet er spinnville og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Dette bør være en nobrainer for klubben - snakket fra Dorsin om å få over hundre millioner for ham er bare tull og ødeleggende. |
|
| Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 06.10.2023 07:10 Post subject: |
|
|
| jeg er meget på linje - der er kørt en hype op som er helt urimelig og ude af proportion. Han er ung og en god felt til felt spiller men faktisk uden de store spidskonpetencer. Han er ikke specielt hurtigt og jo ingen killer afslutter. Hvis jeg lige skal forsøge at drage en sammenligning så vil jeg sige at en Schelderup i FCN er et større talent og har noget x-factor i sit spil. Han spillede også i Superligaen som 16 årig. Så kom han til Benfica hvor han ikke fik så meget som 1 minuts spilletid - nu er han så tilbage i FCN, hvor han skal finde fodfæste. En anden ung spiller jeg har set meget er Mohammad Daramy i FCK. Han er ekstrem hurtig og kunne virkelig gå forbi en mand nærmest fra stående. Han havde et halvt år hvor man brændte Superligaen af - kom så til Ajax for 100 mill - og spillede nærmest ikke. Begge de spillere jeg har nævnt er i min verden et niveau over Schelderup og begge med tydelige spidskompetencer. Der er da aldrig i verden en klub der giver i nærheden af 100 mill for en ung spiller, der hverken har brændt ligaen af eller har helt tydelige spidskompetencer nærmest ingen andre besidder. Jeg synes bestemt han er en god spiller, men han er også faldet med holdet og slider også med fysikken i de seneste mange kampe. Han skal afgjort blive i RBK og udvikle sig. |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 06.10.2023 08:06 Post subject: |
|
|
Har Nypan ingen spisskompetanse?
Han har en fotballforståelse på nesten lik linje som de beste i eliteserien og er 16 år (17 i desember). Nivå med Ødegaard? Nei. Spesielt Ødegaard er eksepsjonell og kan kategoririsers som øverste hylle. Nypan er på andre hylle. Ikke et fenomen, men et "talent" som mange er villig til å betale dyrt for.
Nypan har garantert blitt solgt for 70-80 mill. i dag, og mulig man har klart å "skvise" litt mer ut av han. Usikker på hvordan markedet er på midtbanespillere mellom 16-18 år i europa og verden.
Jeg ser det slik at Nypan kommer til å bli enda bedre enn hva han er i dag, og vil tilføre laget mye neste sesong. Så frem til han ikke blir alvorlig skadet så opprettholder han verdien, kanskje øker litt, og blir en vinn vinn situasjon for klubb og spiller.
Daramy gikk til ajax 2021, og med en valutakurs tilsvarende 20-25% over norske kronen... |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 06.10.2023 08:41 Post subject: |
|
|
| ibejnar wrote: | | jeg er meget på linje - der er kørt en hype op som er helt urimelig og ude af proportion. Han er ung og en god felt til felt spiller men faktisk uden de store spidskonpetencer. Han er ikke specielt hurtigt og jo ingen killer afslutter. |
Du er ikke i Holse-tråden nå, denne handler om Nypan. Han har en helt glitrende teknikk og ballbehandling, ro og oversikt. Har også et helt greit tempo og er langt foran sine jevnaldrende i fysikk. Har selvsagt mye igjen før han er klar for de største ligaer, men det er helt uvanlig at en 16-åring ligger så langt fremme på flere av disse områdene.
Zinedine Zidane og Andres Iniesta er for øvrig uenig i at dette ikke er spisskompetanse. |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 06.10.2023 09:51 Post subject: |
|
|
Nå må du huske at om du ikke løper 60m på 2sek så kan du ikke være rask nok og setter du ikke ballen i mål 30 ganger på 10 kamper så er du ingen avslutter. Dette er også de viktigste ferdighetene i verden for de fleste supportere. Om man ser på hvordan Nypan velger linjene sine når han er med i aktivt spill så er det noe alle kan lære seg.
Nypan er ikke i verdenstoppen hva gjelder spillere, men jeg mener han kan nå langt med de riktige valgene fremover. Gutten virker å være over middels brukanes i hue så trur nok fort at han kan gå til en klubb der vi ikke får de pengene vi ønsker, men hvor man med videresalg kan få langt mer igjen for han. Ser heller at han går til Ajax for 50 enn Real for 100 for å si det sånn.
Så er det jo alltids sånn at supportere ser større stjerner i egne spillere enn andres da. Viktigste er at vi får det beste ut av gutten mens han er her _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 06.10.2023 12:26 Post subject: |
|
|
| ibejnar wrote: | | jeg er meget på linje - der er kørt en hype op som er helt urimelig og ude af proportion. Han er ung og en god felt til felt spiller men faktisk uden de store spidskonpetencer. Han er ikke specielt hurtigt og jo ingen killer afslutter. Hvis jeg lige skal forsøge at drage en sammenligning så vil jeg sige at en Schelderup i FCN er et større talent og har noget x-factor i sit spil. Han spillede også i Superligaen som 16 årig. Så kom han til Benfica hvor han ikke fik så meget som 1 minuts spilletid - nu er han så tilbage i FCN, hvor han skal finde fodfæste. En anden ung spiller jeg har set meget er Mohammad Daramy i FCK. Han er ekstrem hurtig og kunne virkelig gå forbi en mand nærmest fra stående. Han havde et halvt år hvor man brændte Superligaen af - kom så til Ajax for 100 mill - og spillede nærmest ikke. Begge de spillere jeg har nævnt er i min verden et niveau over Schelderup og begge med tydelige spidskompetencer. Der er da aldrig i verden en klub der giver i nærheden af 100 mill for en ung spiller, der hverken har brændt ligaen af eller har helt tydelige spidskompetencer nærmest ingen andre besidder. Jeg synes bestemt han er en god spiller, men han er også faldet med holdet og slider også med fysikken i de seneste mange kampe. Han skal afgjort blive i RBK og udvikle sig. |
Mange av de spillerne som har gått fra Superligaen er jo offensive spillere som har skåret mange mål og dominert med fart og teknikk og det du kaller spisskompetanser. Det er ikke så rart at de har falt gjennom på høyere nivå. Det er hundrevis av spillere i verden som har offensive spisskompetanser. Schjelderup har jo ikke helt fått sjansen, men han har jo vært brukt som en dribleving. Dem går det tolv av på dusinet. Det er ikke så rart at Benfica har andre alternativer som de kan stole mer på.
Nypan er i en annen kategori. Han fremstår som en midtbanespiller som kan bli god nok til å spille for topplag. Dem finnes det ikke så mange av, og det tar ofte lang tid før unge midtbanespillere blir gode nok til å slå gjennom.
For å være god nok må man ha den tekniske verktøykassa, og det har Nypan i fleng, og man må ha eksepsjonelle mentale ferdigheter. Man må ha god fotballforståelse, blikk for spillet og det må gå lynraskt i hodet. Det er dette som gjør Nypan så spennende - og uvanlig for sin alder, og som også gjør at prislappen vil være høy når han drar om han får en omtrent forventet utvikling.
Han har litt av de samme ferdighetene som Ødegaard, men ikke på et like ekstremt nivå, og han har ikke like mye flair. Han kan uansett nå Ødegaards nivå, for sistnevnte har ikke blitt så god som han kunne ha blitt.
Så kan selvfølgelig utviklingen stagnere. Det er omtrent umulig å si om en 16-åring vil nå sitt potensial. Men han virker også å være moden og ha en god innstilling med et godt apparat rundt seg, og det øker jo også verdien. |
|
| Back to top |
|
 |
Sakshaug Senior
|
Posted: 06.10.2023 13:47 Post subject: |
|
|
| Personlig stemmer jeg for mer hype og mindre saklige argument i en konspirasjon for å skape en kunstig høy verdi av Nypan når han selges. |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 06.10.2023 13:53 Post subject: |
|
|
| Hvordan definerer man et potensial? For meg kan alle spillere som er noenlunde friske i kropp og sinn nå så langt de vil. Krever eksepsjonell interesse og målrettet trening med kvalitet for nå langt, og etter min oppfattelse er det så krevende at det er mange som faller igjennom, og man orker ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 06.10.2023 16:20 Post subject: |
|
|
| jeg har jo aldrig sagt at han ikke er god. Han er en god spiller, men Jeg synes bare ikke jeg ser ham brænde ligaen af - som i slet ikke faktisk. Min påstand er, at der er masser af hans slags rundt om i Europa. Det ubekendt i den her case er at han er så ung og man ikke rigtig ved i hvilken retning det går. Min min verden kan det ende både i feks. Bundesligaen men også i Eliteserien. Jeg ser ham ikke som noget helt ekstraordinært - jeg tror mange RBK fans dog har et behov for at få ham hypet helt op på øverste hylde. Og jeg ved godt jeg nu bliver voldsomt kritiseret. |
|
| Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 06.10.2023 19:22 Post subject: |
|
|
| Spørs igjen helt på hva man legger i ekstraordinært. Hyllen under Messi og under Ødegaard er fortsatt damn high. jeg tror han kan bli et toppspiller i en topp 4 liga. Han er kjapp nok i hodet og teknisk super. Litt bedre på avgjørelser med ball og defensivt arbeid i sesongen som kommer, så vil han være ganske komplett. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 06.10.2023 19:35 Post subject: |
|
|
| Jeg tror ikke at han blir en toppspiller i Europa, for de fleste store talenter blir ikke det. Jeg tror derimot at den klubben som henter han er klar over at oddsen for at han slår gjennom er OK, og oppsiden enorm. Klubber i Europa identifiserer sånt, derfor tror jeg potensialet gjør at han kan tiltrekke seg svært høye bud fra veldig gode klubber. Ellers er abjoern inne på noe vesentlig her. Det kryr av tekniske vinger og kjappe spisser som tiltrekker seg oppmerksomhet i ung alder. De fleste faller gjennom fordi konkurransen på de plassene er så enorm. Hvor ofte hører man om sentrale midtbanespillere i den alderen som gjør Nypan sine greier? Det er mye sjeldnere, fordi det er en rolle som normalt krever mye mer modenhet. Den som ikke ser at Nypan er et helt spesielt talent er fotballdumme, enkelt og greit. Vinger, sikkert. |
|
| Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 06.10.2023 20:16 Post subject: |
|
|
| Jeg er helt enig i hvad du skriver lige indtil du skriver at man er fodbolddum hvis man ikke kan se han er et helt specielt talent. Måske et talent i Eliteserien - men da ikke et talent på en høj hylde i Europa. Han er pt. på helt ret hylde i RBK hvor han nu spiller fast. Han ville feks. ikke være i nærheden af spilletid i feks. FC København som jeg jo måler mange op imod. Og dermed også sagt at det nok ville blive til bænk i rigtig mange klubber i Europa. Jeg gentager at den her hype for mig hænger sammen med at mange RBK fans har behov for at hype noget - især når det går som det går pt. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 07.10.2023 14:54 Post subject: |
|
|
Trenger ikke å dra sammenligningen lenger enn Sivert Mannsverk som gikk til Ajax for 90M, der tror jeg han står seg rimelig bra.
Så det kan bli meget god prislapp og solide bidrag for RBK selv om det er høyst tvilsomt at han blir god nok til å skulle kunne spille for Real Madrid. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.10.2023 18:23 Post subject: |
|
|
På samme måte som at Alfie Haaland fungerer som en rådgiver for Erling Braut Haaland, vil også Arne Nypan inngå i teamet til Pimenta rundt sønnen.
– Var det et krav fra dere at Arne skal være med?
– Ja. Det her har jeg ikke gjort alene. Vi har gjort det sammen opp gjennom. Det blir veldig rart hvis jeg skal gjøre det her selv.
Les mer: Sverre Nypan (16) om hysteriet: – Det tok litt fyr
Nypan senior er også tydelig på at både han, Sverre og Pimenta er opptatt av at RBK skal sitte igjen med noe den dagen sønnen tar steget ut av Norge.
– Senest for kort tid siden så sa hun «I am the queen of transfer clauses» og så flirte hun, ler Nypan, før han fortsetter:
– Hun har fått med seg det jeg sier om at vi ønsker å legge igjen mye verdier i klubben, og hun sier at det skal de hjelpe oss med. Jeg ble nesten litt overrasket over at hun har «catchet» det forholdet vi har til Rosenborg. Hun har hatt veldig respekt for det.
Les mer: Agent lokket med solferie for hele familien for å sikre seg Sverre Nypan (16)
Men så lenge at utkjøpsklausuler er ulovlige i Norge, får vi tro at dette ikke fins (skriftlig) i den nye avtalen. |
|
| Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 10.10.2023 18:39 Post subject: |
|
|
Er nok bare snakk om en videresalgsklausul når neste klubb evt. selger sikkert. _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 10.10.2023 18:46 Post subject: |
|
|
| Eller slik utkjøpsklausul som kicker inn to år inn i kontrakten likt Haaland har hatt. I den nye klubben, en gang i fremtiden. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.10.2023 18:54 Post subject: |
|
|
| Veldig rart dersom RBK skal blande seg inn i forhandlingene om de personlige betingelsene til Nypan ved salg. |
|
| Back to top |
|
 |
vegran Veteran

|
Posted: 24.10.2023 12:16 Post subject: |
|
|
| Ref. den tidligere diskusjon ang. verdien til Nypan, så kjøpte nettopp Tottanham 16 år gamle (2 mnd yngre enn Sverre) Luka Vuskovic fra Hajduk Split for 160 mill. En overgang som først trer i kraft sommeren i 2025. Luka har 764 min spill for førstelaget til Hajduk. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 24.10.2023 16:38 Post subject: |
|
|
Akkurat nå tror jeg Nypan skal konsentrere seg om å være god nok for oss - selv om vi er så svake som vi ikke har vært siden 78. Det han har vist i det siste er ikke bra nok.
Det eneste disse to har felles per dags dato, er vel alderen? |
|
| Back to top |
|
 |
|