English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fusjon RBK og RBK kvinner
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball
View previous topic :: View next topic  

Ønsker du fusjon mellom RBK og RBK kvinner?
Ja
52%
 52%  [ 71 ]
Nei
47%
 47%  [ 64 ]
Total Votes : 135

Author Message
Danserud
Rutinert

PostPosted: 28.03.2022 10:37    Post subject: Reply with quote

Hadde jeg vært involvert i styret til damelaget hadde jeg vært skeptisk til fusjon når man ser på tilstanden til herrelaget.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende

PostPosted: 28.03.2022 10:48    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det er vanskelig å undervurdere opphisselsen i media hvis vi sier nei til dette. Welhaven, Løfaldli, for ikke å snakke om verdens mest pompøse sprtskommentator Saltvedt kommer til å hisse seg opp, etterfulgt av en armada av interessegrupper, sponsorer, politikere. Ingen av de har satt seg inn i hva det egentlig dreier seg om, men det vil de aldri bli arrestert på. Hvis LSK gjør det samme er det ingen som bryr seg.

Det som er irriterende er at det er styret som har skapt denne håpløse situasjonen med dumskapen sin. Hadde de forholdt seg til 5-års-planen, eller i det minste klart å argumentere for hvorfor dette må gå raskere med noe annet enn tomprat så hadde ikke dette vært noen sak nå og fusjonen ville blitt gjennomført etter 4-5 år uten særlig bråk (tror jeg).
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 28.03.2022 12:18    Post subject: Reply with quote

Fusjonen tror jeg dessverre blir gjennomført uansett, men man hadde skapt en uendelig mye større støtte til den om styret hadde gjort kompetent arbeid, og faktisk kunne fremlagt detaljerte planer for medlemmene. I stedet er det bare en jævla masse tåkelegging og satsing på at det politisk korrekte skal presse det gjennom.

Det er jo bare der skoen trykker, at dette skal hastes igjennom uten å komme med noe som helst konkret om hva planene faktisk består i. Hvordan dette skal fungere i praksis. Når ledere opptrer på den måten, så blir mange automatisk skeptiske, fordi man begynner å mistenke at det holdes tilbake ting som ikke tåler dagens lys. Og spesielt når man snakker om et styre som allerede har demonstrert at de har et lempelig forhold til medlemmenes avgjørelser.
Back to top
Joestlaachmkr
Rutinert

PostPosted: 29.03.2022 09:48    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Først og fremst må styret legge frem en seriøs analyse av hvordan de vurderer økonomien i dette (som feks konkret begrunnede anslag på stordriftsfordeler) og seriøs diskusjon av potensielle risikoscenarier. Det de presenterer nå er ekstremt vagt tomprat og er en salgspitch, ikke en nysgjerrig analyse av fordeler og ulemper.

Men jeg heller likevel i retning av å stemme for, fordi jeg er redd for omdømmetapet ved å gå mot dette. Det er sykt irriterende da det er styrets elendige prosess som har skapt det omdømmetapet som gjør at vi "må" stemme for det elendig begrunnede forslaget.

Korrekt. Har ikke hørt/lest en eneste god grunn for fusjon, annet enn politisk korrekthet. Jeg tror at 95% av samtlige medlemmer ikke skjønner hvilke bivirkninger dette kan få for klubben.

Ellers så mener jeg at det er viktig at ethvert medlem som er mot fusjon bør være rakrygga nok til å stå for dette.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Joestlaachmkr
Rutinert

PostPosted: 29.03.2022 09:53    Post subject: Reply with quote

Vet ikke om dette faktisk stemmer, eller om det bare er et løst «rykte». Men etter hva jeg har hørt, så skal det være Karen Espelund som har satt i gang denne debatten ang fusjon.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 29.03.2022 09:57    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Jeg tror det er vanskelig å undervurdere opphisselsen i media hvis vi sier nei til dette. Welhaven, Løfaldli, for ikke å snakke om verdens mest pompøse sprtskommentator Saltvedt kommer til å hisse seg opp, etterfulgt av en armada av interessegrupper, sponsorer, politikere. Ingen av de har satt seg inn i hva det egentlig dreier seg om, men det vil de aldri bli arrestert på. Hvis LSK gjør det samme er det ingen som bryr seg.

Det som er irriterende er at det er styret som har skapt denne håpløse situasjonen med dumskapen sin. Hadde de forholdt seg til 5-års-planen, eller i det minste klart å argumentere for hvorfor dette må gå raskere med noe annet enn tomprat så hadde ikke dette vært noen sak nå og fusjonen ville blitt gjennomført etter 4-5 år uten særlig bråk (tror jeg).

Det er jo fremdeles fullt mulig å stemme nei til fusjon. Jeg har fremdeles til gode å se et godt argument for hvorfor man plutselig har hastverk med å gjennomføre fusjonering.
2mas
Sjef

PostPosted: 09.04.2022 14:00    Post subject: Reply with quote

Damespillerne har visst meldt seg inn i RBK for å stemme for fusjon. Sånn sett litt upraktisk med bortekamp på Røa samme dag klokka 18.

De blir vel reddet av at det blir mulig å stemme digitalt, og at avstemninga først blir etter klokka 19.45 - både pga. dagsorden og forventet debatt når saken kommer.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
ace
Veteran

PostPosted: 09.04.2022 21:42    Post subject: Reply with quote

Enkelte som begynner å bli desperate?
la bomba
Junior

PostPosted: 11.04.2022 11:20    Post subject: Reply with quote

Har de stemmerett?
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 11.04.2022 12:45    Post subject: Reply with quote

Kvinner? Siden 1913 i Norge.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 11.04.2022 12:59    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Damespillerne har visst meldt seg inn i RBK for å stemme for fusjon. Sånn sett litt upraktisk med bortekamp på Røa samme dag klokka 18.

Er vel ikke verre en at de sender noen med fullmakter?
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 11.04.2022 13:14    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Kvinner? Siden 1913 i Norge.

I RBK har derimot ikke menn (Spillere) hatt stemmerett siden 1917.

RBK Lov § 6 - 2
En arbeidstaker i klubben har ikke stemmerett på klubbens årsmøte, og er ikke valgbar til styre, råd, utvalg/komité mv. i klubben eller overordnede organisasjonsledd. Tillitsvalgt som får relevant ansettelse, plikter å fratre tillitsvervet ved tiltredelse av stillingen, og kan ikke gjeninntre før ansettelsesforholdet er opphørt.

Kvinnene er vel per definisjon ikke arbeidstaker før dette eventuelt er vedtatt da, så da gjelder vel ikke dette for dem enda. De er litt i gråsonen ved å gjøre dette, spør du meg. Regner med det blir kontrollert og sjekket at alle som stemmer har vært medlem i minst en måned.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
la bomba
Junior

PostPosted: 11.04.2022 14:17    Post subject: Reply with quote

Huber wrote:
Er vel ikke verre en at de sender noen med fullmakter?

Er ikke lov med fullmakter i idretten
Back to top
JohnTiger
Veteran

PostPosted: 11.04.2022 14:52    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Kvinnene er vel per definisjon ikke arbeidstaker før dette eventuelt er vedtatt da, så da gjelder vel ikke dette for dem enda. De er litt i gråsonen ved å gjøre dette, spør du meg. Regner med det blir kontrollert og sjekket at alle som stemmer har vært medlem i minst en måned.

Ja, dette synes jeg er temmelig i gråsonen. I alle fall hvis dette gjelder samtlige kvinnespillere, også de som aldri har hatt noe som helst forhold til Rosenborg. Det stiller seg annerledes for spillere som "alltid" har vært fan, men som først nå melder seg inn fordi de vil påvirke. De er det jo mange av for tiden Smile

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 11.04.2022 19:12    Post subject: Reply with quote

Noen medlemmer i RBK er skeptiske til den økonomiske bærekraften ved en fusjon og ønsker å utsette den. Det skal man respektere, og det er viktig at man får tilført kunnskap som skaper trygghet på det området. Noen har reagert på at samarbeidspartnere har gitt uttrykk for sitt ståsted. Vi tror det vil være lurt å erkjenne at samfunnets forventninger nå er på et nivå hvor det ikke er noen vei tilbake for en reell og seriøs satsing på kvinnefotballen – både i topp- og breddeklubber. Å utsette en fusjon er det motsatte av å være fremtidsrettet. Og fremtiden er nå.

Les mer: Stolt fortid og stor fremtid – sammen
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 11.04.2022 19:29    Post subject: Reply with quote

"Samfunnet", hvilket samfunn er det? Jeg tror det er ytterst få som faktisk bryr se om hvorvidt det satses på kvinnefotball.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 11.04.2022 19:40    Post subject: Reply with quote

Det er misvisende å si at noen medlemmer vil utsette fusjonen. Det presise er at noen medlemmer er skeptiske til styrets ønske om å fremskynde fusjonen, da styret ikke er i stand til å begrunne dette ønsket i annet enn floskler.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 12.04.2022 16:51    Post subject: Reply with quote

Nå virker det litt uklart på om det var "om nøyaktig fem år, men ikke før" eller "innen fem år" som en jobbet utifra.

Det kan hende at man har gjort en god jobb og at man har kommet dit at fusjonering nå er det riktige valget, isåfall så er det ingen grunn til å vente.

Problemet er bare at jeg klarer ikke å ha tillit til at utgående styre har gjort en god jobb og at det snarere vil være tilfeldig om de har gjort rett eller ikke ved å innstille på fusjon nå.

I tillegg så har de kommunisert dette inn mot medlemsmassen på en helt håpløs måte, vi fikk servert noen innlegg på medlemsmøte som i stor grad kan summeres opp med at de besvarte spørsmålet "Hvorfor vil fusjon nå være bra for kvinnelaget?" mens de totalt ignorerte spørsmålet om "Hvorfor vil fusjon (nå eller senere) være bra for herrelaget (dvs dagens RBK)".

Jeg tror at fusjon er rett vei å gå, men styret oppfører seg som om en av disse er tilfelle:
1. De har ikke gjort en dritt for å undersøke fordeler, ulemper, risiko og muligheter.
2. De har gjort de undersøkelsene men tror at vi vil stemme nei hvis de deler resultatene.
3. De har gjort de undersøkelsene og konklusjonene er gode og peker mot fusjon nå, men tror den slags presentasjon blir "for teknisk" og vanskelig å forklare iløpet av den tiden de har på medlemsøte/årsmøte så de forer oss med romantisk svada om kvinnefotballens framtid istedenfor.
4. Som i #3, men de er rett og slett for late til å ta seg bryet med å forklare det på en måte som gjør at mer en 10% av medlemsmassen forstår.

Personlig gjetter jeg mest på den siste. Jeg mener uansett at slik styret har opptrådt så burde vi gi de beskjed om å komme tilbake om et år og gi oss gode nok grunner til at vi kan være trygge på at fusjon er riktig avgjørelse.
Joestlaachmkr
Rutinert

PostPosted: 12.04.2022 17:13    Post subject: Reply with quote

Som jeg skrev allerede for en 2-3 år siden, så vil det ha ett damelag i RBK ikke være noe annet enn en økonomisk byrde for klubben. Interessen for damefotball er helt enkelt ikke stort nok til og kunne nå ut til massene. Og det faktum at Trondheims Ørn/RBK-kvinner har gått i minus de siste åra burde være god nok grunn til og stemme nei til fusjon, ettersom at dette viser at laget ikke er bærekraftig nok til og kunne stå på egne bein. Ved og stemme ja til fusjon, så stemmer man for at RBK skal sløse vekk enda mere penger som igjen kommer til å gå utover klubben og laget (herrer). En fotballklubb skal drives som en business, og ikke som en veldedighetsorgansisasjon. Og når attpåtil en sponsor går ut og krever at RBK må går fusjon, så vil det og si ja til fusjon være og skyte seg selv i foten, en sponsor skal kort og godt ikke avgjøre hvilke beslutninger som taes innad i klubben.

Det merkelige i hele denne saken, er at det med og ha/ikke ha damelag i Rosenborg ser ut til og ha vært hovedfokus til klubben under de siste par åra - tross for at klubben på mange måter har vært inne i en sportslig krise under hele denne sagaen.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 12.04.2022 19:53    Post subject: Reply with quote

Som et resultat av satsinga med Sparebanken Møre har budsjettet for damelaget i MFK de siste tre årene økt fra 0,7 millioner til mellom 2 og 2,5 millioner. Klubbens totale budsjett i år er 120 millioner kroner.

– Kvinnelaget inngår i budsjettet til Akerakademiet sammen med tre andre lag. Derfor er det vanskelig å sette to streker under svaret her. Dette er heller ikke den totale satsingen på kvinnefotball i MFK, men kun førstelaget som ble løftet ut av MFK bredde i 2019 og fra 2020 har vært en del av Akerakademiet. I tillegg har MFK bredde ti treningsgrupper fra fem år til senior som er holdt utenom dette tallet, sier økonomisjef Odin Holm Olsen i Molde Fotball.

(...)

Vålerenga bruker 17 millioner i året, mens Brann som slo seg sammen med Sandviken i fjor satser 18 millioner på damelaget i 2022.

Les mer: MFK bruker 2 prosent av pengene på damene – dette sier direktøren
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 13.04.2022 10:03    Post subject: Reply with quote

Skal vi være kyniske så vil sponsorer som er lunkne hvis vi ikke har damelag være et sterkt argument til fordel for fusjon, men da i negativ forstand av "så mye penger taper vi på å ikke fusjonere", men synes Samdal&co kan være ærlige nok til å legge det anslaget på bordet istedenfor vage formuleringer om ESG.

Kunne også tenkt meg at det ble vurdert om man skal ha kvinne- og herrelag som to separate datterselskaper slik at man kan tvinge hver enkelt til å klare seg selv, men kan bli rotete med felles sponsorinnhenting.
Huber
Veteran

PostPosted: 13.04.2022 10:49    Post subject: Reply with quote

Quote:
– Damefotballens forkjempere mener MFK bruker for lite penger og ressurser på jentene. Hva tenker du om kritikken som jevnlig kommer opp fra spillere, foreldre og trenere?

Da er maset i gang ja....
Back to top
Platon.XI.XI
Senior

PostPosted: 13.04.2022 14:07    Post subject: Reply with quote

Her er noen fremtidsrettede spørsmål jeg mener klubben bør stille seg selv før vi "ofrer" 100 år med opparbeidet rykte, resultater og merkevare(ved å "ofre" mener jeg det å ta sjansen på at merkevaren faller såpass i verdi at den ikke lenger har noen).

1. Hvem skal stå for "lik lønn uansett kjønn" i fremtiden? NFFs premiepenger eller klubbene?

2. Hva gjør klubben når spørsmålet om bruk av stadion kommer på agendaen? Kan noen se for seg at to lag skal spille på lerkendalmatta i april og mai? Takler matta dette? Dette gjelder også for vanlig treningsbane(r).

3. Vil tilskuere gå fra herresiden og over til damesiden, eller omvendt ved kjøp av billetter, eller vil det komme nye tilskuere til? Finnes det noen modeller eller tanker rundt dette?

4. Vil billettprisene øke på damesiden, eller herresiden?

5. Vil en fusjon styrke Rosenborg kvinners sportslige satsning? Vil en eventuell økt satsning på kvinnesiden gå utover det økonomiske på herresiden?

6. Vil den økonomiske vinningen for herrelaget bli mindre?

7. Vil en fusjon være positivt sportslig og økonomisk sett for dagens RBK? Hvis ikke, hva kan vi ende opp med å tape på en fusjon? Jeg tror nemlig mange er villige til å ta regningen for å få fremmet kvinnefotballen, men vi må vite hva det koster.

Og til slutt:

8. Har medlemmene stemt inn noen i styret som får personlig avkastning ved å kjempe enten i mot eller for fusjon? Hvis ja, mener jeg disse må bort med engang. Rosenborg er ikke en klubb som skal brukes for å fremme politiske, ideologiske eller annen utenomsportslige saker. Spesielt ikke personlige ideer og fremtidssyn som ikke deles med resten av styret. Klubbens vel og ve skal alltid være det viktigste fokus.

Mitt forslag til styret er at alle slike spørsmål blir utarbeidet og delt med medlemmene. Jeg kan ikke avgi en stemme basert på det grunnlaget jeg har nå. Ja, jeg unner selvfølgelig unge jenter å få spille for Rosenborg, men slik jeg ser det er denne muligheten allerede til stede. Min konklusjon som medlem pr. i dag er å stemme nei, da prosessen så langt står til stryk. Jeg vil stemme ja, men kan ikke.
Asså, hvis du kaille det å bli spællt ut når dem læmpe ballen fra egen 16 og opp i målgården te oss, og slår oss i lufta, da tar du helt feil! Det e æ ikke enig med dæ i, men du må få lov te å ha den meninga.

Nils A. Eggen
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 20.04.2022 23:33    Post subject: Reply with quote

Styreleder i Rosenborg kvinner, Ørjan Engen, er spent på utfallet som kommer neste uke.

– Jeg er spent ja. Det er vanskelig å danne seg et bilde av hvor mange som er for eller imot. Jeg er spent, men det er ikke noe katastrofe den ene eller den andre veien. Vi klarer oss videre om det ikke blir, sier Engen til Nidaros.

(...)

Flere krefter blant medlemmene til Rosenborg har ønsket å utsette valget rundt fusjon. Flere Nidaros har snakket med sier at de ikke har fått nok informasjon til å stemme for eller imot.

Styreleder Engen forstår informasjonsbehovet.

– Jeg respekterer alle som er imot det her. Folk er usikker og har fått for lite informasjon. Hva koster det, hva medfører det, folk har ikke fått nok info. Men om vi skal utsette det ett år til, så blir det bare to klubber som sitter og venter. Det beste er å komme i gang, sier Engen.

Les mer: Styrelederen bekymret for omdømmet til RBK ved fusjon-nei: – Det er den største faren her

Jf. s. 29 i årsmeldinga har det altså kommet forslag fra Magnus Lægran om å utsette beslutning om fusjon til et ekstraordinært årsmøte i september.

På s. 30 og i vedleggene kan dere lese det konkrete fusjonsforslaget fra styret. Ble så mye skriving om regnskap og budsjett i kveld at jeg ikke har rukket å lese sjøl ennå.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 21.04.2022 00:38    Post subject: Reply with quote

Fantastisk tankerekke av Engen.

For det første er ikke eneste alternativ å utsette et år. De kan utsette i opptil et halvt, kanskje mer, og fortsatt være innenfor "fristen" da fusjonen uansett ikke kan gjennomføres i år. Da har man god tid til å utrede og informere.

Og krona på kaka, da; folk har fått for lite info, men vi kan ikke vente. Med andre ord må folk altså bare finne seg i å stemme på syltynt grunnlag, ellers må klubbene vente. Og hvem i helsike har skylda for dét?

Dette er nok en prosess som styret/styrene har håndtert elendig. Kjipt når det faktisk følger håndfaste konsekvenser?
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Next
Page 9 of 12

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb