Digitalpotten reddet mediebudsjettet
Skrevet av Thomas Myren, 17. februar 2010, 13:56
Det ble omkamp da klubbene skulle fordele medieinntektene for 2009 seg i mellom. Rosenborg endte på 18,4 millioner kroner.
Medieinntekter 2009:
Fast TV-del: 3,5 mill.
TV-kamper: 4,1 mill.
Tabellplassering: 5,6 mill.
Digital pott: 3,7 mill. *
Talentutvikling: 1,4 mill.
E-cup: 0,1 mill.
_____________
Totalt: 18,4 mill.
* derav 131 220 for web-TV og 164 025 for storskjerm.
- Det var faktisk usikkerhet rundt hvor store de forskjellige pottene egentlig var. Vi var litt uenige, og derfor brukte vi lenger tid. Det hører med til historien at fordelingen til slutt ikke ble endret i forhold til da den først ble sendt ut, forteller Rosenborg-mediesjef Nils Heldal til rbkweb.no.
Slik som
omtalt i juni har inntoget til NRK gjort at hver enkelt TV-kamp har blitt atskillig mindre verdt. Mens en TV2-hovedkamp på Lerkendal tidligere ga rundt 600 000 kroner er beløpet nå halvert til rundt 275 000.
Dermed satt Rosenborg bare igjen med 4,1 millioner som kompensasjon for kampflyttinger - de fleste til klokka 20 på søndager. Det er i utgangspunktet alene mer enn nok til at totalbudsjettet på 19,5 millioner fikk en liten sprekk for RBK.
- Det var nok noen som ble overrasket over hvor lite de faktisk fikk for TV. Mange klubber sliter og har dårlig med penger. Da er det verdt å krangle på den siste krona, kommenterer Heldal.
Betaling for besøk på nettstedene var det største stridsemnet. Mange av de mindre klubbene følte de ble sittende igjen med for lite. Rosenborg tok den største biten med 3,7 millioner kroner, etterfulgt av Vålerenga og Brann.
- Når det gjelder den digitale potten, har vi bestemt at vi i 2010 skal 400 000 kroner tas ut og brukes for å utrede fire fellesprosjekter: Felles nettbutikk - kan klubbene ha et felles varelager? Kan klubbene dessuten selge annonser felles - få en aktør til å selge på vegne av alle? I tillegg skal man se på mulighetene for å lage en nyhetsgenerator, som vi og Vålerenga allerede har; klubbene kan automatisk linke til nettavisartikler om seg sjøl. Vi skal også se på mulighetene for mobile utgaver av nettsidene ettersom avtalen med Mobiletech har gått ut, forteller Heldal.
- Vi kan egentlig tjene virkelig mer digitale penger enn det vi gjør, men det er sjeldent det er stor digital mediekompetanse i klubbene. Det man vel har funnet ut, er at det bør det heller ikke være. Da kan man i stedet se om noen andre kan gjøre jobben for seg, konkluderer han.
Det er også verdt å merke seg at målingene av nettbesøk nå endres. Mens bare antall unike besøk og antall sidevisninger ble brukt i fjor, skal også lengdene på besøkene nå vektlegges ved utbetalingene: Desto lenger tid en bruker er innom rbk.no, jo mer penger tjener Rosenborg.
- Men vi har ikke så langt bestemt hvordan vektingen skal være. Trolig går vi litt ned på andelen for sidevisninger. Vi i RBK er med i en gruppe som skal se på dette, avslutter Heldal, som også minner om
ny fordeling av talentpengene.
Hele 2009-regnskapet samt budsjettet for 2010 blir lagt fram torsdag.