English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2017
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Må tredoble inntektene
Skrevet av Thomas Myren, 16. november 2006, 20:45

Rosenborg har som mål å etablere seg blant de 30 beste klubbene i Europa. Et viktig ledd i den planen er å øke omsetninga fra 180 til 600 millioner kroner.

Vurderer veien videre (25.06.06)
560 000 RBK-tilhengere (09.04.05)

De siste årene har Chelsea langt på vei bevist at penger kan skape et godt fotballag, og RBK slår fast at det er en sammenheng mellom omsetning og sportslige resultater.

- Det er 97 prosent korrelasjon mellom disse to. Hvis vi vil opp igjen blant de 30 beste, må omsetninga også opp på det nivået, sier Rosenborg-direktør Nils Skutle til Kapital.

RBK bruker klubbrankinga til UEFA som måleverktøy. Den er basert på resultatene i europacupene de siste fem sesongene. Rosenborg ligger i øyeblikket på 69. plass, med overhengende fare for å bli passert av en håndfull klubber i løpet av vinteren.

600-800 millioner
For å nå målsetninga, må Rosenborg-konsernet altså i løpet av sju til ti år øke inntektene fra årets 180 millioner til minst 600 millioner - kanskje så mye som 800 millioner. Til sammenligning omsatte FC København for 539 millioner danske kroner (~597M NOK) sist sesong, og håper å nå 850 i inneværende sesong takket være inntektene fra Champions League.

Skutle ser for seg at det i framtida vil være rundt ti gigantklubber med 30-60 millioner supportere, etterfulgt av 10-20 mellomstore klubber - også disse med supportere over hele verden.

- Rosenborgs utfordring blir å etablere seg i dette sjiktet. Vi har massevis av fans over hele landet - og i Europa. Rosenborg får også brev fra Kina. Men vi er helt avhengige av å hevde oss i mesterligaen for å skape et produkt, et merkenavn for å få fans over hele verden. Det er ingen tilfeldighet at Manchester United drar på turné til Østen for å pleie sine tilhengere, slår Skutle fast.

Satser på merkevarebygging
RBK er allerede et av de mest kjente norske merkenavnene, og klubben ønsker å utnytte dette til det fulle. For eksempel må salget av supporterutstyr økes.

- Merchandising er sterkt underutviklet. Vår omsetning av drakter og effekter ligger på cirka ti millioner kroner. Det er ikke noe kjempestort område foreløpig. Vi har ikke hatt ressurser til det, men jeg tror det kan vokse til det tidobbelte, mener Nils Skutle.

Til sammenligning selger Vålerengen supporterutstyr for 20 mill., FC København for 28 mill., Brøndby for 22 mill., Newcastle og Tottenham for rundt 60 mill. hver og Real Madrid for 677 mill.

RBK satser også på å øke kampdagsinntektene. Det enkleste er naturligvis å sette opp billettprisene, men det kvier man seg (heldigvis) for.

- Hvis det blir knapphet, kan vi selvfølgelig øke prisene. For kampene i mesterligaen kan vi sette opp prisene til det dobbelte, men det er en balanse mellom folkelighet og tilgjengelighet. Derfor kan vi ikke gjøre noe kjempebyks med prisene, slår Skutle fast.

Derimot ønsker Rosenborg å utnytte kjøpevilligheten til bedriftsmarkedet både når det gjelder sponsoravtaler og VIP-arrangement.

- Sponsor- og VIP-produktene skal prises riktigere, sier Skutle, og sikter til at RBK i år budsjetterer med 60 millioner i slike inntekter - et beløp som kan økes betraktelig.

I framtida håper Rosenborg også på større TV-inntekter - både gjennom den felles TV-avtalen og salg av egne opptak på RBK-TV og internett. Samtidig vil eiendomsutvikling på Lerkendal være en framtidig gullgruve.

- Men omsetning er selvfølgelig ikke nok. Det er ikke pengene som har skapt våre resultater, men evnen til å ligge foran konkurrentene med hensyn til ressursutnyttelse og effektivitet, avslutter Nils Skutle.

Til slutt litt fakta og tall (i millioner kroner):
Rosenborg-konsernet:

Rosenborg Ballklub
Selve idrettslaget som eier spillerne. Har ansvar for all sportslig aktivitet.

Omsetning 2005: 185
Resultat før skatt: 1,7
Bokført verdi: 255
Egenkapital: 204
Gjeld: 51

Rosenborg Sport AS
RBK eier 100%. Hele administrasjonen, driver det ikke-sportslige. Eier Brakka.

Omsetning: 18
Resultat før skatt: 0
Bokført verdi: 23
Egenkapital: 1
Gjeld: 22

Lerkendal stadion AS
RBK eier 56%. Trondheim kommune eier 11%. Andre eiere: Fokus Bank, Gjensidige, Siemens, Eiendomsspar, I.K. Lykke, KLP og Reinertsen.

Omsetning 2005: 35
Resultat før skatt: 1
Bokført verdi: 294
Egenkapital: 114
Gjeld: 180

Rosenborg Eiendom AS
RBK eier 100%. Eier bl.a. Abrahallen, flere spillerleiligheter og tomtene rundt stadion.

Omsetning 2005: 8
Resultat før skatt: 0
Bokført verdi: 50
Egenkapital: 5
Gjeld: 45

Rosenborg Arena AS
RBK eier 100%. Supporterutstyr, VIP, servering, kurs og konferanser på Lerkendal.

Omsetning 2005: 20
Resultat før skatt: 1
Bokført verdi: 8
Egenkapital: 1
Gjeld: 7


Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon | Diskutér «Må tredoble inntektene» i forumet! Diskutér «Må tredoble inntektene» i forumet!

nyheter 
forum 

ANNONSE
SITATET
 © 1999-2017 RBKweb