English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Viking - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1221
Location: Oslo

PostPosted: 25.03.2024 00:50    Post subject: Reply with quote

Oppmannen treffer godt..
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9061
Location: Trondheim

PostPosted: 25.03.2024 01:54    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
I nyere tid har Rosenborg kun hevdet seg når det er blitt brukt penger. Problemene i disse periodene (Kåre og Hamrén) har vært hvordan styre og klubb har håndtert situasjonen når fornyelse har vært nødvendig.


Dette er beviselig historieforfalskning. Da Kåre overtok laget sommeren 2014 var kassen også ganske bunnskrapt. Såpass bunnskrapt at spillerne måtte akseptere lønnskutt før 2015-sesongen. Både i sommervinduet 2014 og vintervinduet 2015 var det kun bosmanspillere og lånespillere som ble hentet. Først i august 2015 kunne man bruke litt penger på spillerkjøp når man begynte å se at man kom til å få en god sesong. Og hadde konkret interesse for flere spillere. Det var først før 2017-sesongen man virkelig begynte å bruke penger i den perioden.

Brutto spillerkjøp i følge Rosenborgs regnskaper:
2006: 32,7 mill
2007: 14,3 mill
2008: 82 mill
2009: 34 mill
2010: 8,8 mill
2011: 39,3 mill
2012: 29,2 mill
2013: 33,6 mill
2014: 13,5 mill
2015: 19,8 mill
2016: 15,5 mill
2017: 74,9 mill
2018: 52,4 mill
2019: 20,9 mill
2020: 51,8 mill
2021: 52,5 mill
2022: 44,2 mill
2023: 68,5 mill

Det har altså overhodet ikke vært mangel på penger til spillerkjøp som har vært RBKs problem de siste fire sesongene. Det er det nå, fordi vi har kasta bort alt vi hadde på dårlige kjøp og stadige trenerbytter. Det løser seg ikke automatisk bare man gir klubben nye 100 millioner å handle spillere for.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 25.03.2024 02:31    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Sløvsekken wrote:

Og som sagt over, forslaget som ble fremlagt var "Årsmøtet ber styret om å utrede..". Altså er det ikke noe vedtatt noe forbud mot å utrede noe som helst, men styret må jo da gjøre det på eget initiativ.


Dette er 100% bullshit? Mener du seriøst at du ville vært fornøyd om styret på tross av at dett ble nedstemt gikk videre med tanken om investorer? Du vil få meg til å tro at gjengen med caps som er pissed of for at Vikvang mente noe annet enn de i et utvalg for NFF vil være fornøyd med det? Poenget med vedtaket var å få et mandat fra årsmøtet til å bevege seg i denne retningen. Når det ble nedstemt vil det være umulig å underholde ideen om investorer.


Altså det du kommer med er jo så jævlig skivebom som du får det. Hele det "capsgjengen" opplegget er jo helt latterlig dumt. Over 75% stemte mot VAR, 71% mot investorer. Skjønner at det er praktisk å dikte opp historier for å underbygge egen agenda, men det har faktisk ikke vært noen innmeldingsmobilisering, ingen kupping av årsmøte. De som var på møtet er stort sett de samme navnene som er der hvert år.

Det var en liten gruppering som oppfordret til å stemme mot de 2 nevnte forslagene, men såvidt meg bekjent å er det hverken ulovlig eller noe som har fått 500 voksne medlemmer til å plutselig endre mening. At forslagsstillerne stiller forberedt og ytrer sine synspunkt på en utmerket måte kan jeg heller ikke se at var særlig problematisk. Og det var fritt frem for enhver med en annen oppfatning å tegne seg på talerlisten. Benkingen av Gjersvold var også ukjent for 99% inntil han plutselig dukket opp på podiet i 22:30 tiden. Likevel så skal det tydeligvis for enhver pris fremstilles som at en guttegjeng har kuppet årsmøtet.

Du er jo ikke medlem engang, men skal bare sitte og slenge piss. Årsmøtet er ferdig, voteringene er ferdig, Meld deg inn og gi uttrykk for ditt syn i stedet. Se selv hva som foregår, i stedet for å konstruere ting eller henge deg ukritisk på det Løfaldli & co lirer utav seg i avisen. Det er medlemsdemokrati. Flertallet bestemmer.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10945

PostPosted: 25.03.2024 06:58    Post subject: Reply with quote

Ser du ikke svarer på det jeg spør om. Om jeg er medlem eller ikke har null med saken å gjøre.
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2029
Location: Bodø

PostPosted: 25.03.2024 09:26    Post subject: Reply with quote

Et annet vesentlig poeng er, at det ikke har vært en eneste klubb i Norge de siste ti årene som har vunnet seriegull uten allerede å ha mye penger (RBK) eller investorer.

Så kan man være mot enkelte modeller, men å være mot å skaffe seg kunnskap om ulike måter å innhente kapital … Altså.

Og jeg har i alle fall aldri sagt at jeg ikke er medlem selv. Trenger derfor ikke gjenta at det bare er å melde seg inn og så blir ting fikset. Problemet er de som roper høyest på årsmøtene nå.
Back to top
View user's profile Send private message
Driblevækk
Veteran


Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1473
Location: Drammen

PostPosted: 25.03.2024 09:28    Post subject: Reply with quote

Uhm, B/G i 2020?
_________________
Hanj Samuel e svart, æ si itj meir! (100% NILS)
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2029
Location: Bodø

PostPosted: 25.03.2024 09:36    Post subject: Reply with quote

Feil.
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1127
Location: Oslo

PostPosted: 25.03.2024 09:47    Post subject: Reply with quote

Hvor stort var budsjettet til B/G i 2020 vs. resten av serien?
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2029
Location: Bodø

PostPosted: 25.03.2024 09:53    Post subject: Reply with quote

I motsetning til RBK nå, så kunne Glimt hente spillere i 2020. Alle må innen nå ha fått med seg at Glimt hadde, og fortsatt har, investorgruppen Nordlandglimt i ryggen?
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2071

PostPosted: 25.03.2024 10:01    Post subject: Reply with quote

Ser en fellesnevner blant de som er mot å utrede investorer er at vi ikke er i stand til p håndtere midlene,dvs sløse bort og legge oss på ett kunstig høyt kostnadsnivå. Jeg ser den,men i motsetning til tidligere mener jeg klubben endelig er riktig organisert og at styret er mer profesjonelle enn forgjengerne.
Den løse kanonen på dekk er dessverre Dorsin som har sålangt ledet spillerlogistikken etter prinsippet «også blind høne kan finne korn».
Men tror kontrollmekanismene i klubben er sterkere nå
Back to top
View user's profile Send private message
Frank1
Junior


Joined: 10 Mar 2024
Posts: 38

PostPosted: 25.03.2024 10:04    Post subject: Reply with quote

Det er heldigvis mye potensial i denne stallen. Det kommer nok til å variere voldsomt i år, og det skal bli spennende å se hvordan en så ung trener med minimal erfaring kommer til å takle trykket.

Tror nok Dorsin bør hive seg rundt å få tak i en rutinert stopper så fort som mulig, ikke lett å spille på en midtbane med en så svak forsvarsrekke bak. Mye mas her inne om at alle skal ha videresalgspotensiale, men vi må få inn en stopper som gjør oss hode i 2024 også.
Back to top
View user's profile Send private message
BGFE_1916
Proff


Joined: 10 Dec 2021
Posts: 292

PostPosted: 25.03.2024 11:06    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
I motsetning til RBK nå, så kunne Glimt hente spillere i 2020. Alle må innen nå ha fått med seg at Glimt hadde, og fortsatt har, investorgruppen Nordlandglimt i ryggen?


Nordlandsglimt er jo ikke «vanlige investorer» og Glimt er nest største aksjonær. Bortsett fra en redningspakke rundt nesten-konkursen, så er det ikke tilført eksterne midler, men NG har vært med å forvalte midler etter BGs salg. I 2020 henta Glimt flere ubeskrevne blad på free transfer, brukte småpenger på feks Ola Solbakkken og sprengte banken (kosta en halv Sadiku) for Kasper Junker. Alt dette kunne gjøres fordi vi fikk 25 mill inn for Evjen. Jeg vil også påstå at 21-gullet også ble tatt nesten uten å bruke penger. Det er ikke før 22/23 at pengene begynte å sitte løst.

Men enn så kort tid siden det er siden det skjedde, så virker det helt usannsynlig at noe lignende kan skje nå. Men med fem plasser i e-cup, så bør det være mulig å øke inntektsstrøm for flere gjennom Conference .
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 25.03.2024 11:15    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Ser du ikke svarer på det jeg spør om. Om jeg er medlem eller ikke har null med saken å gjøre.


Ser ikke personlig noe problem i om styret utreder noe på egenhånd. Nå er dog jeg bare 1 av de 500 som stemte ned forslaget. Det bryter ikke med noe som helst det. Poenget er at de ikke er gitt noe mandat av årsmøtet som kan tolkes som man ønsker. Ordlyden i forslaget var mye den samme som ved fusjonen, hvor saken endte opp med å bli hastet gjennom ved å vri på sannheten og bevisst torpedere en saklig utredning rundt risikoene. Brent barn osv.

At du ikke er medlem og dermed ikke har stemmerett i saken er i høyeste grad relevant, for da har du faktisk i realiteten ingenting du skulle ha sagt. Å sitte her i ukesvis og å surmule og klage på hvor idiot medlemene er som stemmer, når du ikke er interessert i/gidder å delta i medlemsdemokratiet for å bidra i diskusjonen FØR det voteres..Hva skal man oppnå med det ? Det blir bare surt oppgulp for oppgulpets skyld.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 25.03.2024 11:21    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Et annet vesentlig poeng er, at det ikke har vært en eneste klubb i Norge de siste ti årene som har vunnet seriegull uten allerede å ha mye penger (RBK) eller investorer.


Og her er kjernen i uenigheten. Du er villig til å selge sjela til klubben til grådige investerer for en quickfix på kort sikt, flertallet av medlemene er heldigvis ikke det. Er du virkelig interessert i at f.eks Koteng skal få balletak på klubben, slik som den ble drevet i hans tid som styreleder ? Eller at et par andre kandidater får det, som aktivt har drevet utpressing mot årsmøtet og folk i verv med trusler om å trekke sponsorat om ting ikke gjøres som de ber om ?

Flertallet av medlemene er heldigvis skeptiske.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3480
Location: Trondheim

PostPosted: 25.03.2024 11:33    Post subject: Reply with quote

Penger er ekstremt viktig i dagens fotball. Når alle er bedre trent og alle lag bedre organisert er det de individuelle ferdighetene som avgjør, stort sett.
Unntak er når det kommer trenere som Eggen og Knudsen som tryller.

AJ tryller ikke. Han må også ha gode nok spillere i bunn. De må kjøpes og vi har ikke de pengene nå. Derfor må vi utvikle dem selv og det tar tid. Volden trenger noen sesonger til osv.

Vi har et helt nytt system igjen, det 3dje på 1 år!!!
Det er ikke å forvente at det sitter etter 2-3 mnd. Vi har gjort det veldig vanskelig for spillergruppen med alle disse skiftene i spillestil.

Nå får vi akseptere at dette vil svinge. Så lenge vi ser utvikling og et høyt nok potensilet topp nivå må vi akseptere både tap og middels plasseringer noen sesonger og glede oss over de gode kampene underveis.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6681

PostPosted: 25.03.2024 11:45    Post subject: Reply with quote

Trodde aldri dagen skulle komme jeg var 100% enig med Neeskens, men her er jeg altså Very Happy
Neeskens Tommel'n opp!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
BDESupermanStrand
Proff


Joined: 13 Oct 2022
Posts: 302

PostPosted: 25.03.2024 12:35    Post subject: Reply with quote

Vil minne om at verken Knutsen i BG eller Eggen tryllet fra start. Det tar tid å bygge noe. Se hvor lenge BG har holdt på. RBK har brukt penger som fulle sjømenn med en organisasjon som dessverre i beste fall har vært ukvalifisert for oppgaven. Det henger fortsatt igjen, ,men muligens i bedring foruten apparatetet rundt speiding og logistikk...

Så lenge RBK står i det og klarer å få på plass sunn klubbdrift kommer resulateter og økonomi tilbake gjennom organisk vekst. inndusjon av kapital fra ekstern part uten dette i bunn er oppskrift på katastrofe. Er som å helle bensin på bålet og kommer til å ende i mageplask.
Back to top
View user's profile Send private message
Churchill
Proff


Joined: 24 Feb 2011
Posts: 280

PostPosted: 25.03.2024 12:36    Post subject: Reply with quote

Jeg er redd for at med Henriksen og Selnæs på midten, vil RBK risikere å rykke ned. Sælnes har et overblikk og en pasningsfot som hører hjemme i PL. Grunnen til at han likevel har rotet rundt i bakgårder, er at han svikter på veldig mange andre parametre som en toppspiller må være i besittelse av. Mangelen på tempo er så markant og er hans aller største svakhet. Han rekker ikke å komme seg fra posisjon til posisjon før motstanderen har rukket å gjøre tre fire trekk. Alltid på etterskudd. Henriksen er nesten like treg og mangler alt annet som skal til. Det er grenser for hva man forventer at Nypan skal ordne opp i på midten.
_________________
Deserve Victory!
Back to top
View user's profile Send private message
Howie
Junior


Joined: 10 May 2005
Posts: 74

PostPosted: 25.03.2024 12:58    Post subject: Reply with quote

Fint oppsummert, Neeskens.

For de av oss som har vært med siden oppturen fra siste halvdel av 80-tallet frem til nedturen vi nå opplever er det selvsagt vanskelig å justere forventningene og akseptere at RBK har blitt en middelhavsfarer. Jeg ble godt vant til at RBK vant alt og i mitt hode er default setting at RBK skal ta gullet i egen serie samt være et bananskall for hvem som helst ute i Europa. Sånn er det dessverre ikke lenger selv om hjernen stritter hardt imot hver gang den oppsummerer fakta.

Denne sesongen har jeg bestemt meg for å ha et litt annet fokus. Jeg ønsker å se utvikling og fremgang først og fremst. Minstekravet må være at man holder god avstand til nedrykk og den slags, men ellers fokuserer på å banke inn et fast spillemønster og utvikling av de unge talentene og en ung trener. Et annet fokus må være et røsk i hva som oppleves som litt svak profesjonalitet og muligens noe "slapp" og nonchalant innstilling blant enkelte i spillergruppa, slik at man unngår det litt daffe oppsynet man så på matta utover høsten i fjor...

Defensiv holdning fra min side, sa du? Helt enig. Men det er kanskje det som skal til for at jeg skal ha god glede/nytte av årskortet på Lerkendal i år?
_________________
Veni, Vidi, Vici!
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2546

PostPosted: 25.03.2024 12:58    Post subject: Reply with quote

100% enig med oppmannen og neeskens.
Back to top
View user's profile Send private message
machiavelli
Veteran


Joined: 16 Jul 2013
Posts: 1863

PostPosted: 25.03.2024 13:34    Post subject: Reply with quote

Altså, en smell eller tre når vi akkurat har bytta trener og skal prøve å bygge noe nytt er å forvente.

RBK er kjipt for tida, men det siste jeg vil ha er å ha daglige leder og trenere som er på speed-dial til noen av områdets rikeste, og med økonomisk leverage.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 950

PostPosted: 25.03.2024 13:49    Post subject: Reply with quote

Churchill wrote:
Jeg er redd for at med Henriksen og Selnæs på midten, vil RBK risikere å rykke ned..


Er også svært skeptisk til at vi bruker disse to samtidig. Det går så sakte, det er ingen frekvens på noen av dem. Store navn, men dessverre større enn ferdighetene. Har heller ikke særlig tro på at Ole Sæter vil fungere som fremre pressledd eller som oppspillspunkt, det mangler for mye. Så har vi også teknisk begrensede spillere som Reitan, som også utgjør grunnstammen. Alfred må tørre å ta noen kontroversielle avgjørelser, og benke flere av disse fire. Tror ikke de har ferdigheter ift. den fotballen som skal spilles.
Back to top
View user's profile Send private message
Bonzo
Veteran


Joined: 02 Aug 2005
Posts: 1128
Location: Drammen

PostPosted: 26.03.2024 11:10    Post subject: Reply with quote

Og der har du da nevnt kapteinsteamet vårt.
_________________
«Æ si' og påstår - og har sjølsagt helt rætt ...»
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6257
Location: Skottland

PostPosted: 26.03.2024 12:49    Post subject: Reply with quote

Churchill wrote:
Mangelen på tempo er så markant og er hans aller største svakhet. Han rekker ikke å komme seg fra posisjon til posisjon før motstanderen har rukket å gjøre tre fire trekk. Alltid på etterskudd.


Det er riktig. Jeg mener likevel at du kan dekke over Selnæs sine svakheter med to energiske indreløpere som kan dekke de rommene Selnæs ikke evner å dekke.

Med Henriksen derimot, forsterkes svakhetene til begge to. Vi må legge fra oss holdningen om at de MÅ spille fordi de er våre to beste spillere. Laget som helhet blir svakere når Henriksen og Selnæs spiller sammen.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Page 8 of 8

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb