English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kristiansund BK
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.09.2023 21:54    Post subject: Reply with quote

Er det virkelig noen som tror at mangelen på et slagkraftig KBK-mannskap i 2022 og 2023 handler om å ikke ville forsterke? Selvsagt ikke. Det handler om en klubbdrift så skakkjørt at et langvarig kunstig koma har gjort det umulig å bruke penger.

I tur og orden har både artister, hærførere og brukbare rotasjonsspillere forsvunnet ut portene, uten å bli forsvarlig erstattet. Inntil nylig har klubben befunnet seg i rød sone. Den eneste som til nå ha fått svi er treneren.

Les mer: Det snur fort, Rune Edøy!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10945

PostPosted: 28.09.2023 10:46    Post subject: Reply with quote

Alle sier at "Ja da må det bli korte kontrakter" hvis man ikke kan sparke trenere hvis man er misfornøyd med resultatene. Men det er jeg ikke enig i. Det vil bare være sunt for norsk fotball om klubbene begynte å måtte ta ansvar for ansettelsene de gjør. Ok så kan du ikke sparke treneren en halv eller hel sesong etter du signerte 3-årskontrakt. Men det er faktisk helt rimelig, og tvinger klubbene til å tenke mer langsiktig. Up and comming trenere og trenere som ikke er så attraktive på markedet kan du sikkert signere ettårskontrakter med, selvsagt med den nedsiden at hvis de gjør det veldig bra så kan de signere for en annen klubb etter ett år. De som er ettertraktet på markedet vil ikke si seg fornøyd med det, og vil kreve 3-årskontrakter eller lignende. Og går klubben for en sånn trener, så må de klare å stå i det i noen år.

Bare så det er sagt synes jeg fortsatt Kåre er en skitsekk. Hadde han kjørt saken prinsipielt og krevd en minnelig sum hadde jeg støttet han 100% men som det viste seg var han jo bare ute etter å blø klubben for mest mulig grunker.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21962

PostPosted: 28.09.2023 11:36    Post subject: Reply with quote

Enig og uenig, Hedning. Enig i at stillingsvernet også skal gjelde for trenere, men samtidig kan det ikke bli sånn at de er umulig å si opp - og jeg føler kompesasjonsordninen de fleste trenere har i dag er mer enn god nok til å kompensere for manglende stillingsvern.

De kan ikke få i pose og sekk, iallefall. Skal de ha bedre stillingsvern, må de også belage seg på å "omorganiseres" og fratas arbeidsoppgaver, og de kan jo også da bare glemme kompensasjon om de ikke orker og heller vil avslutte kontrakten.

Jeg tror i bunn og grunn trenere kommer svært godt ut av dagens praksis, og klubbene er fornøyd med å kjøpe seg fri fra mye administrativt styr ved å ha en sur trener gående i gangene og flytte papir til den tidsbestemte kontrakten går ut.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13701
Location: Namsos

PostPosted: 28.09.2023 14:22    Post subject: Reply with quote

Jeg er for så vidt enig med både CM og klubb.

Om jeg skrev en 3års kontrakt og får sparken halvveis, så hadde jeg også krevd å få resten av lønna for den 3års perioden.

Men samtidig så har jo klubben sparket han fordi han har gjort en for dårlig jobb. Så da er det jo ikke rettferdig at klubben skal betale han ut perioden.
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8287

PostPosted: 28.09.2023 20:33    Post subject: Reply with quote

Jeg har arbeidsrett som en del av min utdanningsbakgrunn og vil bare presisere at stillingsvernet er svakere jo høyere opp du er i arbeidslivspyramiden. En konserndirektør er helt uproblematisk å gi sparken (sluttpakke etc er avtalt ved tilsettelsen), mens en lærer, fagarbeider osv er mye vanskeligere å kvitte seg med uten at fagforeninger er innblandet og evt domstoler hvis det ikke blir enighet. Stillingsvernet gjennom arbeidsmiljøloven beskytter derfor den "lille mann og kvinne" i sterk grad. I Norge opererer vi stort sett med faste tilsettinger (unntak er vikarer, sesongarbeid, midlertidig stilling/prosjektstilling etc), men det finnes noen få unntak i noen bransjer, bla i idretten, hvor det er tidsavgrensa kontrakter, bla i fotball. Det som har blitt en ganske vanlig praksis i toppfotballen i Norge er at fastlønna ut den opprinnelige kontraktsperioden betales til den sparkede treneren. En fotballtrener har blitt definert som en slags toppleder, og dermed faller egentlig kravet om saklig oppsigelse bort. Poengsanking, dårlig eller bra spill ol er derfor ikke relevant å trekke inn for treneren. Denne er leder og må gå hvis styret i klubben bestemmer det. Lønna til trenerne i toppfotballen avspeiler også at man er leder og den høye lønna er i seg selv et privilegium og representer en økonomisk sikkerhet ved en oppsigelse,
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb