English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Beste keeper?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Tidenest beste RBK-keeper
Ola By Rise
3%
 3%  [ 8 ]
Frode Olsen
0%
 0%  [ 0 ]
Jørn Jamtfall
2%
 2%  [ 6 ]
Arni Gautur Arason
40%
 40%  [ 91 ]
Espen Johnsen
0%
 0%  [ 1 ]
Alexander Lund Hansen
1%
 1%  [ 3 ]
Lars Hirschfeld
0%
 0%  [ 2 ]
Rune Jarstein
2%
 2%  [ 6 ]
André Hansen
47%
 47%  [ 108 ]
Daniel Örlund
0%
 0%  [ 1 ]
Total Votes : 226

Author Message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 20.04.2016 19:16    Post subject: Reply with quote

Ha ha! For noen tabber!!
Dette mener altså noen er historiens beste RBK keeper?!!?
I tillegg har man vel et par episoder hvor Jarstein klikker - og det blir i hvertfall straffe på en av dem (mål).

Som jeg skrev i mitt siste innlegg på forrige side; mange ganger er det en veldig god vurdering om keeper bare forholder seg rolig og avventende (f.eks det første målet i klippet). Jeg ser at flere av målene Jarstein slipper inn, skyldes hans "offensive" involveringer.
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Søtvatten
Veteran


Joined: 11 Aug 2009
Posts: 2468

PostPosted: 20.04.2016 19:38    Post subject: Reply with quote

Høsten 2009 er det beste jeg har sett av en keeper i Rosenborg, da var Jarstein helt vilt god. En forferdelig avgjørelse å satse på Örlund (for øvrig en av våre dårligste keepere) etter det.

Nivået Hansen holder og har holdt lenge nå er meget bra. Vi blir veldig svekket den dagen han selges. Bra på strek, god en mot en, god i feltet, god med ballen i beina, god på igangsettinger og veldig god på dirigering av forsvaret. Han har ingen klare svakheter, han er jevnt over veldig god på det meste.

Finnes ikke en keeper i Tippeligaen som er i nærheten av samme nivå nå. Det ser nok dessverre speidere fra utenlandske klubber også. Den dagen han selges bør vi få en stor slump penger.
Back to top
View user's profile Send private message
marco83
Senior


Joined: 31 Oct 2014
Posts: 174

PostPosted: 20.04.2016 19:51    Post subject: Reply with quote

For me:
1) arason
2) espen johnsen
3) Lars hirschfeld
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 21.04.2016 00:31    Post subject: Reply with quote

Søtvatten,
men om man snakker beste RBK-keeper gjennom tidene, nytter det ikke med en god sesong og en håpløs sesong...
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21964

PostPosted: 21.04.2016 08:33    Post subject: Reply with quote

Dette er blir et spørsmål om smak og behag, TomH. Noen tenker på beste keeper, som den keeperen som har holdt høyest nivå - mens andre tenker på beste keeper som den som har gjort best jobbb for RBK. Det er gjerne to forskjellige ting.

Etter mitt skjønn er Jarstein den keeperen vi har hatt med høyest nivå, men Arason og Jamtfall har gjort den beste jobben.

Det fine opp i alt dette er at jeg ser tegn i André Hansen på at han kan bli den beste keeperen vi har hatt, enten du tenker på den ene eller andre måten. Da kan vel endelig denne tenke på å legge diskusjonen død.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 21.04.2016 09:27    Post subject: Reply with quote

Hm,
Hedon, det hørtes søkt ut.

Hva vil det si å kåre tidenes beste RBK-keeper da, om det ikke gjelder for hele den perioden keeperen var førstekeeper i RBK? Om man skal begynne å velge ut kortere perioder av RBK-karrieren, hva ender man med da? X kåres til beste keeper i RBK, gjennom tidene, etter de tre gode kampene mot A, B og C?

Skal man kåre tidenes RBK-keeper, så ser jeg ikke noen annen mulighet enn å gjøre det ved å ta et "gjennomsnitt" av samtlige kamper i RBK.

Slik din kåring av Jarstein fremtoner seg for meg, har du valgt Jarstein ved å utelukke en vesentlig del av hans tid i RBK, samt at du har prioritert hans toppnivå-ferdigheter med ballen i bena, fremfor hans svake ferdigheter på strek.

Jeg tror du av en eller annen grunn har fått en crush på Jarstein.

Men, det ser ut som om vi alle ser at Andre Hansen fort kan bli tidenes beste RBK-keeper. Han må bare få spilt noen flere kamper i Europa, selv om han var RBKs beste i Europacupkampene i fjor. Gjentar han det i år, så ser ikke jeg noen andre som har vært på hans stabilt meget høye nivå.
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.04.2016 09:57    Post subject: Reply with quote

TomH: jeg er ikke uenig i poenget ditt angående 'bevisbyrd'. Selvsagt er det ikke gitt hva som hadde blitt en stor sjanse hvis ikke keeperen hadde involvert seg, men det er jo nettopp dette som gjør at verdien av en offensiv keeper ofte blir undervurdert. Det er lettere å se brøleren når keeperen feilberegner enn å legge merke til at spissen stadig får heade upresset fra fire meter etter løse innlegg. Ikke minst er det lettere å lage en populær youtube-klippsamling av det. Det betyr jo ikke at synlige feil er verre enn usynlige feil.

Det burde likevel være ganske greit å observere den taktiske nytten av en såpass god match mellom keeperens styrker og forsvarets svakheter som vi hadde da, og det må nesten være poenget. Har man Desailly og Thuram foran seg, så kan keeperen være en streksprellemann som Barthes. Har man omskolerte midtbanespillere på 170, så bør kanskje keeperen fram med hanskene litt oftere. Står man høyt med laget og vil spille av seg press bakfra, så er det greit at keeperen er André Hansen og ikke Espen Johnsen.

Pokie: du har moderert deg fra "ekstremt mange poeng tapt" til "flere ganger direkte skyld i poengtap", men fortsatt uten å minnes et eneste eksempel. "Ingen tvil om langt flere enn mange andre" synes jeg er en interessant miks av presis og upresis. Langt flere enn Jamtfall og Johnsen? Örlund? Lunna? By Rise? Alle disse har jo hatt en historie med en del minneverdige bommerter. Hvilke mange er det egentlig du utvilsomt tenker på?

Når det er sagt stemte jeg (som sagt?) på Arason. Og Hansen har vist veldig gode takter over lengre tid nå, og lagt en eldgammel tvil om kvaliteten på keeperplassen død. Kommer vi til CL med ham som keeper, så gjør han plutselig et velfortjent byks på ratingen.
Back to top
View user's profile Send private message
kevinpieter
Veteran


Joined: 12 Nov 2007
Posts: 1402

PostPosted: 21.04.2016 11:15    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
I tillegg har man vel et par episoder hvor Jarstein klikker - og det blir i hvertfall straffe på en av dem (mål).


Hvilken situasjon sikter du til her? Straffen Start fikk i 2009 var det Prica som forårsaket. Jarstein tok riktignok "en Prica" året etter, men det var i kamp for Viking _mot_ oss.
_________________
My meaning is bad, but my grammar is good.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18398
Location: Oslo

PostPosted: 21.04.2016 11:20    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Pokie: du har moderert deg fra "ekstremt mange poeng tapt" til "flere ganger direkte skyld i poengtap", men fortsatt uten å minnes et eneste eksempel. "Ingen tvil om langt flere enn mange andre" synes jeg er en interessant miks av presis og upresis. Langt flere enn Jamtfall og Johnsen? Örlund? Lunna? By Rise? Alle disse har jo hatt en historie med en del minneverdige bommerter. Hvilke mange er det egentlig du utvilsomt tenker på?


I diskusjonen så er det egentlig fullstendig irrelevant hvor mange poengtap han var direkte skyld i. Har du et lag som er fullstendig overlegent i hjemlig liga så kan du fint ha ligaens verste keeper som gjør 3 tabber hver kamp, vinner laget 5-4 så er han ikke skyld i poengtap. Men han har fortsatt vært rævva.

Se på videoen da, det har ingenting å si hvor mange poengtap han er direkte skyld i, det er åpenbart at han er direkte skyld i mange mål imot.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.04.2016 15:31    Post subject: Reply with quote

Du kan så si. Men så var det Pokie som kalte ham et 'vandrende poengtap'. Kanskje mer interessant at han slapp inn 56 mål på 56 seriekamper i 2008 og 2009, og at vi 'solgte' ham etter 22 på 30 siste sesong. Igjen: vi slipper ikke inn mange mål, og gir fra oss få poeng - er alle baklengsene tilfeldigvis Jarsteins feil da? Hadde vi vært potte tette med Hirschfeld eller Örlund?

Og sånne videoer er neppe så fryktelig interessante i diskusjonen, all den tid de overhodet ikke utgjør bevis verken for det ene eller det andre. At Jarsteins keeperstil (og ja, ferdigheter også) og personlighet gjorde at tabbefrekvensen var over middels, det er det vel ingen som bestrider uansett. Men hvor er videoen som noen gang sammenfatter hvordan keepere enkelt avverger målsjanser ved å være i forkant av situasjonen (også kalt verdens kjedeligste video)?

Det her er den defensive midtbanespilleren om igjen. Faen, kisen er jo helt ubrukelig, fins ingen youtube-videoer av at han dribler tre mann og scorer.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18398
Location: Oslo

PostPosted: 21.04.2016 16:08    Post subject: Reply with quote

Videoen er vel fra 1 sesong, og den er avgjort et klart bevis på ekstreme tabber, uansett hvordan man vrir og vender på det. Det vi er vitne til på den videoen er ikke keepertabber som kommer som følge av en ekstrem proaktiv og offensiv keeper i feltet. En type som ved å gjøre dette avverger 9 og slipper inn 1.

Her snakker vi frispark fra 30meter som han ser hele ballbanen, bommer 15 cm på ballen, dytte baller inn i mål, inn i motspiller, bomme upresset med 30cm på boksing, plukker ball i lufta nærmest upresset og miste den inn foran mål til motspiller, etc. Pluss utbruddene hans da, for Vking når han bare må gølve Trond Olsen inne i straffefeltet når ballen ikke er i spill, etc.

Må disse tingene bortforklares? Kan man ikke bare enes om at han slet med selvtillit, temperament hos oss, noe som førte til mye tull, dumme tabber og prestasjoner som en sprettball? Og at han allikevel hadde et stort potensial som keeper, men sjeldent fikk vist jevn prestasjon over lang tid?

Også er det selvsagt irrelevant hvor mye bedre eller verre det hadde vært med Ørlund, det er da ikke dit vi skal vri diskusjonen. Ørlund var ikke god nok for oss, helt uavhengig av hvilken plass Jarstein får i "Tidenes RBK keeper" - avstemming Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Oppmannen
Veteran


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 4822
Location: Trondheim

PostPosted: 21.04.2016 16:28    Post subject: Reply with quote

Jarstein og Johnsen er litt på samme hylle. Litt koko-skaller som er/var vriene å bli klok på, men med skyhøyt maxnivå. Andre Hansen er mer stabil og tryggere mentalt.

Vi vet hvordan Jarstein kunne tilte etter litt kok og blunking, og at Johnsen var en ganske dårlig taper og uinteressert i fotball generelt. Ser for meg det er vanskelig for enhver keepertrener/manager å jobbe med den slags typer. Å håndtere press og forstå spillet fotball tror jeg er viktige egenskaper som man vanskelig kan bli tidenes RBK-keeper uten.

Dessuten: Johnsen var dårlig med ball i beina. Blir stadig viktigere. Hansen, med fortid som utespiller, er på et ganske annet nivå også her.
_________________
Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 21.04.2016 16:46    Post subject: Reply with quote

Uten å ta hensyn til det som diskuteres, men til det Oppmannen avslutter siste post med:

Hansen må være den beste keeperen jeg noen gang har sett på tilbakespill. Han gjør aldri en blemme. Ikke rart at medspillerne stoler på ham og at dette legger premissene for mye av oppbyggingen bakfra.
Back to top
View user's profile Send private message
Whoppa
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 1296

PostPosted: 21.04.2016 16:47    Post subject: Reply with quote

Bare Keeper som får egen kåring, eller har vi startet med å kåre tidenes rbk-lag en plass av gangen?
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 21.04.2016 16:54    Post subject: Reply with quote

For øvrig burde ikke svinpelsen Frode Olsen vært med på denne kåringen. Liker ikke at han blir assosiert med klubben på noen som helst måte!
Back to top
View user's profile Send private message
Oppmannen
Veteran


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 4822
Location: Trondheim

PostPosted: 21.04.2016 17:19    Post subject: Reply with quote

Har jo aldri vært førstekeeper, selv ikke i kortere perioder. Gjort noen gode kamper i Stabæk og for landslaget, men i denne kåringen er han like malplassert som Espen Isaksen og Roar Husby ville vært.
_________________
Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
kris0stby
Veteran


Joined: 08 Dec 2008
Posts: 1569

PostPosted: 21.04.2016 18:24    Post subject: Reply with quote

Jarstein holdt vel nesten 1.divisjonsnivå som spiss, så jeg var ikke fryktelig nervøs på tilbakespill den gang heller. Men huff, Johnsen. Utrolig at en fotballspiller kan være så dårlig med ballen i beina.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 21.04.2016 20:03    Post subject: Reply with quote

Whoppa wrote:
Bare Keeper som får egen kåring, eller har vi startet med å kåre tidenes rbk-lag en plass av gangen?


Himla vanskelig å kjøre tidenes beste lag posisjon for posisjon. Vi har da ikke alltid kjørt 4-3-3. Neste tråd tenkte jeg å la være tidenes beste utenlandske spiller.

Arni ser ut til å gå av med seieren her. Satser på reprise om ti år, da får vi håpe at André Hansen vinner soleklart.
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 21.04.2016 23:45    Post subject: Reply with quote

Hvilken keeper stemte du på Strand?
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21964

PostPosted: 22.04.2016 10:15    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Hm,
Hedon, det hørtes søkt ut.

Hva vil det si å kåre tidenes beste RBK-keeper da, om det ikke gjelder for hele den perioden keeperen var førstekeeper i RBK? Om man skal begynne å velge ut kortere perioder av RBK-karrieren, hva ender man med da? X kåres til beste keeper i RBK, gjennom tidene, etter de tre gode kampene mot A, B og C?

Man skulle tro dette var åpenbart, men når keepere som Frode Olsen, Lunna og Lars H. er "nominert" - så tenker jeg at det her er snakk om beste, som i best ferdigheter, og ikke den som over tid har hatt den største innflytelsen på Rosenborg. Ergo vil Jarstein sine prestasjoner i 2009 være meget relevante, siden den sesongen definerte hans toppnivå i klubben.

Skulle man kåre den største keeperlegenden ville nominasjonslisten sett helt annerledes ut.

Det er jo forvrig utgjort at André Hansen plutselig skal levere sin svakeste vimsekamp på lenge nå som vi alle har skamrost han et par uker. Var tilbake på tidlig 2015-nivå igjen i går mot Tromsø. Usikker i feltet, ga minst én unødvendig retur (som også ga mål imot) og virket ukomfortabel med ballen i beina. Håper han rister det av seg snarest.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
gm
Veteran


Joined: 24 Mar 2006
Posts: 1048
Location: stjørdal

PostPosted: 22.04.2016 10:37    Post subject: Reply with quote

Jarstein var meget sikker på å motta tilbakespill med både høyre og venstre.
Kan ikke huske at den der harde markkryperen rett ved beina til motstanderspissen kom noen gang.

Med Jamtfall, Arason, Lars.H, ALH, Ørlund og Johnsen var det der like spennende hver gang.

I dag er det ganske så trygt igjen heldigvis.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 22.04.2016 11:40    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Hvilken keeper stemte du på Strand?


André Hansen fordi jeg har sett han mye mer enn Arni. Før 2005 og Internett-kamper kom for fullt fikk jeg bare sett en og annen sporadisk TV-kamp. I tillegg er jeg usikker på om den tolv år gamle utgaven av meg selv i år 2000 ville vært i stand til å bedømme Arni om så jeg hadde sett alle kampene.
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 22.04.2016 11:43    Post subject: Reply with quote

Hedon,
jeg svarte bare fordi jeg trodde du var ferdig med dette temaet nå, slik at jeg da fikk det siste ordet.

_ _ _

For øvrig ser jeg ikke noe problem i at all "grøten" av keepere er med i en kåring av tidenes RBK-keeper. Det er alltid noen som vil gi en stemme på "sin" favoritt - og det er slett ikke alltid at det er de reelle ferdighetene som fører til en stemme eller en vinner.
Det kan vi jo se av debatten rundt Jarstein.

Derfor mener jeg at "høyeste toppnivå" er en helt annen diskusjon, enn diskusjonen om "den beste gjennom tidende". For meg sier det seg selv at kåringen av den beste gjennom tidene, må baseres på et snitt av hva han presterte gjennom tidene.

Pokker, jeg ble usikker på hvordan jeg skulle skrive:
Skrives det "tidende" eller "tidene"?
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 22.04.2016 12:28    Post subject: Reply with quote

"Tidende" er nyheter, "tidene" er flertall av "tid". Til enhver tid. Til alle tider. Gjennom tidene.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21964

PostPosted: 22.04.2016 15:38    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Derfor mener jeg at "høyeste toppnivå" er en helt annen diskusjon, enn diskusjonen om "den beste gjennom tidende".

Selvfølgelig. Spørsmålet er jo hvilket av disse to premissene det er man legger til grunn når man stemmer her. Folk har tydeligvis forskjellige meninger om akkurat det.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 3 of 5

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb