English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
FK Bodø/Glimt
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 102, 103, 104, 105  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sobchak
Proff


Joined: 25 Jun 2021
Posts: 300
Location: Lillestrøm

PostPosted: 10.03.2024 00:40    Post subject: Reply with quote

Glimtførrevig wrote:
Kunstgress derimot er alltid slett og fint sommer som vinter, og ballen går fortere. Det blir mer tempo i kampen og ofte mer underholdende 😜


Hvorfor ikke spille i den lokale ishallen? Der er det slett og fint sommer som vinter, og ballen går fortere. Det blir mer tempo i kampen og ofte mer underholdende.
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1052

PostPosted: 10.03.2024 02:09    Post subject: Reply with quote

Det må være et typisk norsk fenomen at fotballsupportere framholder kunstgress som et bedre underlag enn naturgress...
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4922

PostPosted: 10.03.2024 04:19    Post subject: Reply with quote

Nord-norsk fenomen
Back to top
View user's profile Send private message
Saltfjellet
Proff


Joined: 09 Aug 2019
Posts: 298

PostPosted: 11.03.2024 23:43    Post subject: Reply with quote

Glimt går mot VAR. Uventet, men desto mer gledelig.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 12.03.2024 15:42    Post subject: Reply with quote

Det ble vel argumentert under VAR-debatten at Knutsen kunne være tapt dersom klubben gikk mot VAR, men nå har altså Knutsen forlenget?
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Glimtførrevig
Senior


Joined: 23 Nov 2013
Posts: 147

PostPosted: 12.03.2024 16:26    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Nord-norsk fenomen


Altså, et godt kunstgress er bedre enn ei rævva gressmatte. Og i Norge er/var det mange dårlige gressmatter. I Nord Norge er det knapt gress. I Tromsø er det ikke umulig at det blir snøfreserføre i juni, ikke lenge siden det skjedde.

I en ideell verden hadde det vært fint med gress, også i nord, men i praksis fungerer det ikke. Ikke engang for de lagene som kun spiller vår, sommer, høst klarte ikke enkelte lag (f.eks Stabæk) ikke å ha ei god gressmatte på våren.

Rosenborg klarte ikke ha ei god gressmatte i november for et par-tre år siden mot Glimt.

NFF klarte ikke ha ei god gressmatte i desember da cupfinalen ble spilt.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18501

PostPosted: 12.03.2024 16:39    Post subject: Reply with quote

Hvis dere ikke klarer å få til en skikkelig gressmatte så foreslår jeg at dere legger om til grus. Plastbaner ødelegger miljøet og bør forbys.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6257
Location: Skottland

PostPosted: 12.03.2024 17:10    Post subject: Reply with quote

Glimtførrevig wrote:
I Nord Norge er det knapt gress.


Jeg var på Alfheim da TIL slo Galatasaray i gjørmebryting, så nordnorske lag kan absolutt fortsatt slå fra seg uten å ty til plastikk-baner!
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1052

PostPosted: 12.03.2024 19:58    Post subject: Reply with quote

Glimtførrevig wrote:
Rosenborg klarte ikke ha ei god gressmatte i november for et par-tre år siden mot Glimt.


Må jo uansett sies å være minst et par hakk opp, med hardt underlag pga barfrost 1 gang for 3 år siden - enn å spille på plastikk hver jævla helg.
Back to top
View user's profile Send private message
BDESupermanStrand
Proff


Joined: 13 Oct 2022
Posts: 302

PostPosted: 12.03.2024 20:20    Post subject: Reply with quote

Burde være mulig for de i nord å skifte til hybrid gress slik RBK også har.
Back to top
View user's profile Send private message
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 329

PostPosted: 12.03.2024 22:39    Post subject: Reply with quote

Jeg kan ikke nok om gress, så ikke ta mitt ord for god fisk. Men var ikke et av hovedargumentene for å gå over til kunstgress at det var billigere å drifte? Akkurat det bør ikke være et problem for en klubb som Glimt. Og NFF eller rett instans bør absolutt gi tilskudd til de toppklubbene i de tre øverste divisjonene som spiller på gress. Kall det gjerne et miljø-tilskudd.

Jeg støtter de som ønsker gress, jeg skulle virkelig ønske at Glimt kunne funnet en god modell (gjerne hybridgress) som gav gode forhold stort sett hele året. Ulempen er og blir de kampene på vinteren, som vi aller helst ønsker å være en del av, nemlig Europa-sluttspill.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6681

PostPosted: 13.03.2024 15:35    Post subject: Reply with quote

Skulle vært krav om at hjemmekamper skulle spilles på gress/hybridgress, da hadde man plutselig sett at det hadde vært mulig for flere klubber.

Plastikkfotballen er noe annet enn gress fotballen. Man kan trene på plast innendørs og få tekniske resultater som et +, men både løping og spendst påvirkes på helt annen påte av gress, likedann skader som i og for seg alene burde vært grunn til at gress skulle vært påkrevd.

Vi får no sjå Neutral
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Glimtførrevig
Senior


Joined: 23 Nov 2013
Posts: 147

PostPosted: 14.03.2024 23:29    Post subject: Reply with quote

Henri wrote:
Hvis dere ikke klarer å få til en skikkelig gressmatte så foreslår jeg at dere legger om til grus. Plastbaner ødelegger miljøet og bør forbys.


Jaha? Du har med andre ord tenkt å sende norsk fotball tilbake 30-40 år.

Kunstgress (og storhaller) har vært en sterkt medvirkende årsak til at Norge er blitt en bedre fotballnasjon enn vi var i gamle dager.

Vi er i 2024 og hvis vi bare har vilje og de rette lovene så får vi til å resirkulere kunstgress slik vi gjør med mange andre ting.
Back to top
View user's profile Send private message
Glimtførrevig
Senior


Joined: 23 Nov 2013
Posts: 147

PostPosted: 14.03.2024 23:33    Post subject: Reply with quote

Aspmyra wrote:
Jeg kan ikke nok om gress, så ikke ta mitt ord for god fisk. Men var ikke et av hovedargumentene for å gå over til kunstgress at det var billigere å drifte? Akkurat det bør ikke være et problem for en klubb som Glimt. Og NFF eller rett instans bør absolutt gi tilskudd til de toppklubbene i de tre øverste divisjonene som spiller på gress. Kall det gjerne et miljø-tilskudd.

Jeg støtter de som ønsker gress, jeg skulle virkelig ønske at Glimt kunne funnet en god modell (gjerne hybridgress) som gav gode forhold stort sett hele året. Ulempen er og blir de kampene på vinteren, som vi aller helst ønsker å være en del av, nemlig Europa-sluttspill.


Gress er helt supert hvis det er bra, men problemet er at i praksis i Norge så er de ikke bra. Noen få unntak.

De fleste har ikke ressurser til å få gresset bra, selv på våren og også på senhøsten. RBK klarte heller ikke å få til ei bra matte i november for kun få år siden. Og RBK er norges største klubb etter eget utsagn.
Back to top
View user's profile Send private message
Glimtførrevig
Senior


Joined: 23 Nov 2013
Posts: 147

PostPosted: 14.03.2024 23:38    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Glimtførrevig wrote:
I Nord Norge er det knapt gress.


Jeg var på Alfheim da TIL slo Galatasaray i gjørmebryting, så nordnorske lag kan absolutt fortsatt slå fra seg uten å ty til plastikk-baner!


Ja men prøver vi å spille fotball i 2024 og dermed unngå gjørmebryting som det var i gamle dager.
Back to top
View user's profile Send private message
Glimtførrevig
Senior


Joined: 23 Nov 2013
Posts: 147

PostPosted: 14.03.2024 23:41    Post subject: Reply with quote

Spørsmål: Trener RBK på gressbaner året rundt, eller trener også dere på kunstgress på vinteren?
Back to top
View user's profile Send private message
Glimtførrevig
Senior


Joined: 23 Nov 2013
Posts: 147

PostPosted: 14.03.2024 23:45    Post subject: Reply with quote

BDESupermanStrand wrote:
Burde være mulig for de i nord å skifte til hybrid gress slik RBK også har.


En ting jeg lurer på, hvordan rent teknisk klarer dere å ha akseptabelt gress i f.eks februar? Jeg vet det for sikkert 20 år siden var snakk om at dere kanskje skulle skaffe en sånn kunstig sol-rigg. Har dere en slik og eventuelt fungerer det?

Hybrid er en god tanke, men hvor mange % gress er og hvor mange % kunstgress det i slikt underlag?
Back to top
View user's profile Send private message
Glimtførrevig
Senior


Joined: 23 Nov 2013
Posts: 147

PostPosted: 14.03.2024 23:58    Post subject: Reply with quote

ballbingen wrote:
Det må være et typisk norsk fenomen at fotballsupportere framholder kunstgress som et bedre underlag enn naturgress...


Jeg setter det litt på spissen for folk er så jævla fanatisk til gress bare fordi det er gress. Hører mange utsagn som "fotball skal spilles på gress", med eneste argument som "fordi fotball skal spilles på gress". Moderne kunstgressbaner er bra, og det er stort sett RBK-supportere som maser om dette. Og selvsagt litt Brann og LSK-fans. Fordi dere selv har gress.

Nå har Nadderud fått kunstgress, men gud hjelpe meg for en skrekkelig bane det var å spille kamp på på våren. Så hører jeg noen si: -Heller en elendig gressbane enn kunstgress. Og da tenker jeg, enten så lyver man eller så har man ganske enkelt ikke sans for at fin fotball er en god ting.

På elendige underlag er det umulig å spille fin fotball, det blir gampefotball og hodedueller.

Det er i allefall ikke min smak når det gjelder hvordan fotball bør spilles, og da foretrekker jeg kunstgress foran en elendig gressmatte.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18501

PostPosted: 15.03.2024 07:54    Post subject: Reply with quote

Men Glimtførrevig, hva mener du om plastbaner da?
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4922

PostPosted: 15.03.2024 09:54    Post subject: Reply with quote

Hva tenker han om plast fisk i akvarium? Snøspray i jula? Parykk?
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5478

PostPosted: 15.03.2024 10:39    Post subject: Reply with quote

Det er to forskjellige idretter. Vesentlig annen ballbehandling og taklingsspill på gressbaner. Syntes kamper på kunstgress er nitrist å se på. Men har forståelse for at det finnes et knippe klubber som må spille på det. At gress derimot nesten er borte på toppnivå i Norge er bare skremmende og en fallitterklæring om at "her driver vi ikke toppidrett".

Last edited by Macha on 15.03.2024 14:01; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2085

PostPosted: 15.03.2024 11:56    Post subject: Reply with quote

Glimtførrevig wrote:

Jeg setter det litt på spissen for folk er så jævla fanatisk til gress bare fordi det er gress. Hører mange utsagn som "fotball skal spilles på gress", med eneste argument som "fordi fotball skal spilles på gress". Moderne kunstgressbaner er bra, og det er stort sett RBK-supportere som maser om dette. Og selvsagt litt Brann og LSK-fans. Fordi dere selv har gress.


"Moderne kunstgressbaner er bra" er vel noe som har blit sagt i 20 år nå, men til tross for dette så var det altså gressbaner som tok de fire øverste plassene i NISO-undersøkelsen i fjor.
Back to top
View user's profile Send private message
Glimtførrevig
Senior


Joined: 23 Nov 2013
Posts: 147

PostPosted: 15.03.2024 14:58    Post subject: Reply with quote

Henri wrote:
Men Glimtførrevig, hva mener du om plastbaner da?


Hadde vi hatt mer ideelt klima i Norge så tror jeg det utelukkende hadde blitt spilt på gress. Så er det et spørsmål om penger, klima og hvor mye ressurser man skal og kan bruke på dette. Det vi i allefall vet er at det opp igjennom har vært mange dårlige gressmatter i Norge.

Kunstgress er anderledes enn gress, ofte går ballen fortere på ei vannet kunstgressmatte. Sånn sett blir det høyere tempo når ballen går fortere.

Om dette er bra eller dårlig er vel litt øyet som ser. At flertallet i verden garantert ønsker gress er jo også fordi de selv spiller på gress.

Men jeg tror de fleste spillere og trenere ideelt sett ønsker ei skikkelig god gressmatte fremfor kunstgress. Kjetil Knutsen har for eksempel uttalt at han foretrekker gressbaner.

Men så er det realiteten, og det er at foreløpig er det utopi å tro at man kan klare gode gressbaner all over i Norge. Det går på de spesielle utfordringene vi har med klima, vær og vind, og i den sammenhengen de økonomiske utfordringene som da medfølger å få til gode gressbaner i Norge, og spesielt i Nord Norge.
Back to top
View user's profile Send private message
Glimtførrevig
Senior


Joined: 23 Nov 2013
Posts: 147

PostPosted: 15.03.2024 14:59    Post subject: Reply with quote

Huber wrote:
"Moderne kunstgressbaner er bra" er vel noe som har blit sagt i 20 år nå, men til tross for dette så var det altså gressbaner som tok de fire øverste plassene i NISO-undersøkelsen i fjor.


Tror de fleste ideelt sett ønsker gode gressbaner. Se gjerne den andre posten over!
Back to top
View user's profile Send private message
Glimtførrevig
Senior


Joined: 23 Nov 2013
Posts: 147

PostPosted: 15.03.2024 15:07    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Hva tenker han om plast fisk i akvarium? Snøspray i jula? Parykk?


Ahh, dette gjelder en generell skepsis til materialet plast? Vel man kunne ønsket at vi mennesker ikke har gjort oss så avhengig av dette materialet, men nå har vi jo havnet der vi er. Går ut i fra de over 20000 setene på Lerkendal er laget av plast. Det er ikke ideelt, men det er nå sånn det er.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 102, 103, 104, 105  Next
Page 103 of 105

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb