English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Damefotball
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 24.07.2017 03:24    Post subject: Reply with quote

I Norge så spiller jenter håndball og gutter fotball, ut ifra egen erfaring.
_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7817

PostPosted: 24.07.2017 03:33    Post subject: Reply with quote

Fotball er den største og mest populære idretten for jenter i Norge og har vært det i 20 år. Det er vesentlig flere jenter som spiller fotball enn håndball.
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 24.07.2017 03:37    Post subject: Reply with quote

Så er frafallet i jentefotballen veldig stor i 13-års alderen. Har vært dommer i en J13-kamp i mitt år som G13/J13 og 6 div. dommer, og lagene var spredt rundt i hytt og gevær i Østfold Fotballkrets - var blant annet 10 minutt unna grensa til Sverige. Min egen klubb sitt jentelag for.eks hadde 10 spillere i alderen 13 til 19 og stilte i en annen div.

Men så kommer det vel sikkert an på klubb, størrelse på bygd/by og miljø.
_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7817

PostPosted: 24.07.2017 03:47    Post subject: Reply with quote

Frafallet generelt i idrett er en utfordring, også i jentefotball. Samme ser man i andre store idretter også.
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 24.07.2017 04:01    Post subject: Reply with quote

Neimen daså. Smile
_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 24.07.2017 13:07    Post subject: Reply with quote

http://www.dagbladet.no/s...t/68536135

Forskjellene i premiepenger i EM de oppe i media. Hva forventer man? Dette er vel premier basert på TV-inntekter og sett av kvalitet og antall seere er det vel ikke så rart at kvinnene får en del mindre. Utrolig at dette skal være "shocking news" hver gang.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18493

PostPosted: 24.07.2017 13:46    Post subject: Reply with quote

Journalisten vet at ved å skrive en slik sak så får han masse klikk fra de som synes alle kjønnsforskjeller er hårreisende og masse klikk fra de som irriterer seg over at slike saker får oppmerksomhet.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6254
Location: Skottland

PostPosted: 24.07.2017 21:35    Post subject: Reply with quote

Kjønnsforskjeller er hårreisende. Men man kan jo ikke tvinge folk til å se på damefotball. Det ville tatt seg ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Robin
Rutinert


Joined: 02 Mar 2012
Posts: 843

PostPosted: 26.07.2017 23:19    Post subject: Reply with quote

Fotball er moro å se på uansett nivå. Selv er jeg nå og følger guttungen på Danacup - 13 åringer. Utrolig moro. Damefotball er også moro, strengt tatt kan jeg se det aller meste og har også sett jentelag her nede f.eks.

Men damefotball generelt appellerer ikke til like mange. Jeg har sett noen kamper med Urædd (de var i TS i fjor og rykket ned) og nivået er vel omtrent tilsvarende det gutter 13 år bedriver, antagelig litt bedre, no offense til noen, jeg ser en del kamper med gutter 13 som nevnt. Men det er jo ikke vanskelig å forstå at damefotball aldri kommer til å appellere like mye til like mange, som det herrefotball gjør. Selv holder jeg først og fremst med lagene, ikke så nøye på nivå, men mange ønsker jo å se høyest mulig nivå (velger utenlandske ligaer fremfor norske mm), da kommer damefotball til kort, alltid. Nivået vil alltid være fryktelig langt bak herrefotball. Men det er jo også damer i andre idretter, de er alltid svakere enn menn, men interessen kan være der for det, bare man legger til rette for det.

Hva kunne vært gjort? Personlig heller jeg mot at de burde spilt nierfotball og med en firerball. Dessuten må man få tilskuere, interesse for lagene, da kommer også tv-seere og sponsorer på banen og det blir "liv lage" også for damefotball. At RBK skal starte et damelag blir bare tull, for det første er det ikke deres ansvar, for det andre kan det ødelegge for andre eksisterende klubber (Trondheims Ørn) og for det tredje er det først og fremst NFF sin oppgave å legge til rette for damefotballen. Man kan ikke påtvinge en interesse, men det kan være mulig å skape den, ved å legge til rette for det. Nå tror jeg det blir vanskelig å få innført nierfotball, men strengt tatt hadde det gjort damefotballen godt tror nå jeg. Hvis NFF feks innførte nierfotball (som en test) i toppserien og det slo an, så kan det jo hende det kunne spredd seg.
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 27.07.2017 01:59    Post subject: Reply with quote

Kunne ikke vært mer enig Robin, og jeg tror du har mye rett i det du sier. De som følger damefotball er ekstremt glad i sporten og ikke er så opptatt av nivå som du er feks. I tillegg kommer familie og venner og andre som er direkte involvert i klubb/spillere. Utover der er vel interessen lav og tilskuertall deretter. Er sikker på at endringer i rammene jentene spiller i vil gi en positiv effekt.

Ser man feks hva Iran har gjort med futsal-laget sitt så er det ingen tvil om at det er mulig å gjøre fotball utført av det motsatte kjønn, til en nytelse å se på.

https://www.youtube.com/w...dtZMaXELFY
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59359
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.07.2017 00:11    Post subject: Reply with quote

Tidligere toppspiller Gøril Kringen er enig med Roar Stokke i at herrefotballen kunne hjulpet kvinnelagene med egne lag.

– Trondheims-Ørn tok tidlig på 2000-tallet et initiativ med RBK om å se på en sammenslåing. Det var uaktuelt for Rosenborg den gangen, og beklageligvis er det samme holdninger fortsatt slik som jeg leser Ivar Koteng (styreleder i RBK) i Avisen, selv om jeg ikke aner om det har vært noen kontakt i nyere tid. Jeg tror Rosenborg, med sitt verdigrunnlag, definitivt kunne åpnet for en diskusjon om det kunne være noe både herresiden og damesiden kunne tjene på, sier den tidligere Ørn-spilleren.

– Hva er det som gjør at herreklubbene holder igjen?

– Jeg tror det er litt av tankegangen her i Norge, at man blir litt redde for at skal bli for dyrt. Men det er ikke nødvendigvis snakk om økonomi. Det er det faglige miljøet og deling av kompetanse på tvers av jente og gutte-fotballen. Det å utdype kompetanse bedre også. Har du en toppspillerutvikler så kan kanskje dette bli brukt på jente og guttesiden. Den kompetansen er det ikke alle som har.

Kringen mener det ikke bare er ressurssterke klubber som RBK som kan bidra. På spørsmål om LFK kan gjøre mer for kvinne- siden er hun også klar.

– Jeg skjønner selvsagt at klubber som LFK ikke har noe mulighet til å spytte inn masse penger i et eget lag slik som andre klubber rundt om i Europa. De store kvinneklubbene som Lyon og Bayern München levde i starten av økonomisk goodwill fra herrelagene, men man trenger ikke tenke slik i norsk fotball. Dele ressurser og kompetanse ser jeg ikke noen grunn til at LFK ikke kan gjøre også, sier stjørdalingen.

Les mer: – Vi kan ikke sitte mye lenger på perrongen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sysler
Junior


Joined: 21 Sep 2012
Posts: 5

PostPosted: 01.08.2017 03:11    Post subject: Reply with quote

Tror også man må vurdere å innføre nierfotball for damer med mindre ball. I nesten alle andre sportsgrener har man andre regler og baner for kvinner. Damehåndballen spiller f.eks. med mindre ball, hekkeløpere med lavere hekker etc.

Bare i fotballen insisterer man på samme regler og dimensjoner, og det gjør at kvinnefotballen har en lav underholdningsverdi.
Back to top
View user's profile Send private message
gurgla
Veteran


Joined: 18 Aug 2014
Posts: 1363
Location: Alta

PostPosted: 01.08.2017 17:00    Post subject: Reply with quote

Sysler wrote:
Tror også man må vurdere å innføre nierfotball for damer med mindre ball. I nesten alle andre sportsgrener har man andre regler og baner for kvinner. Damehåndballen spiller f.eks. med mindre ball, hekkeløpere med lavere hekker etc.

Bare i fotballen insisterer man på samme regler og dimensjoner, og det gjør at kvinnefotballen har en lav underholdningsverdi.


Først å fremst syns jeg damefotball er kjedeligere pga stor nivåforskjell på tekniske ferdigheter. Ja noen jenter har sinnsyk bra teknikk men overall er det veldig varierende kvalitet.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10943

PostPosted: 01.08.2017 17:37    Post subject: Reply with quote

Det er det faen meg i Eliteserien og Razz
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3678
Location: Oslo

PostPosted: 11.08.2017 17:48    Post subject: Reply with quote

Hansen i litt hardt vær i sosiale medier etter VGs vinkling: Hansen om kvinnesatsing i Rosenborg: – Da må du legge bort Europa-ambisjonene
Tabloid overskrift fra VG som vanlig.

At det i samme sak står;
Quote:
Målvakten understreker at han på ingen måte har noe imot et kvinnelag i Rosenborgs regi, men mener det i så fall vil gå på bekostning av noe.

– Jeg tror ikke det er noen som ikke ønsker det, men vi sikter mot Europa og det koster penger. Vi har ikke milliarder på bok, som de største klubbene i verden, og da må du prioritere, sier han.

er det ikke mange som registrerer..
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 11.08.2017 17:52    Post subject: Reply with quote

Er det virkelig herrefotballens ansvar å gjøre kvinnefotball mer attraktivt?
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3678
Location: Oslo

PostPosted: 11.08.2017 17:56    Post subject: Reply with quote


_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 11.08.2017 18:08    Post subject: Reply with quote

Blatter hadde i hvertfall et forslag. FÃ¥ jentene i bikini!
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 11.08.2017 18:09    Post subject: Reply with quote

Jeg er så jævlig lei av denne sytingen fra kvinnefotballen, spesielt det som gjelder premiepenger og lønn. Dette er markedsstyrte ting, og når man tiltrekker seg en promille av interessen er det da pinlig opplagt at også pengenivået er lavere.

Faktum er at et kvinnelag for RBK pr. dato ville vært en ren (og rimelig stor i norsk sammenheng) utgiftspost. Er det mange tilskuere på en gjennomsnittlig Trondheims Ørn kamp ? 200 ? Tar man bort venner og bekjente er interessen syltynn/ikke eksisterende. Ingen økonomisk ansvarlig person vil sette store penger på et slikt prosjekt, ganske enkelt fordi det ville vært idioti.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 11.08.2017 18:28    Post subject: Reply with quote

3-0 til Trondheims-Ørn mot LSK kvinner etter 26 minutter Tommel'n opp! Very Happy
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6254
Location: Skottland

PostPosted: 11.08.2017 19:16    Post subject: Reply with quote

STRANDerGUD wrote:
Er det virkelig herrefotballens ansvar å gjøre kvinnefotball mer attraktivt?


Hva synes spøkelset?
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 11.08.2017 19:29    Post subject: Reply with quote

Spøkelset åpner for transkjønnede i kvinnefotballen. Dette vil det et løft!
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2084

PostPosted: 11.08.2017 19:54    Post subject: Reply with quote

Kan ikke RBK bare kjøre den her da:

http://i.imgur.com/VjmFZzw.png

Det å bli de første kvinnelaget som vinner en herreserie hadde vert noe å slå seg på brystet med.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10943

PostPosted: 11.08.2017 20:03    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:

Faktum er at et kvinnelag for RBK pr. dato ville vært en ren (og rimelig stor i norsk sammenheng) utgiftspost.


Hvorfor er det dyrere for RBK å drive kvinnefotball enn det er for Trondheims-Ørn?

De kan vel ha samme budsjett som før selv om de blir en del av RBK?
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6254
Location: Skottland

PostPosted: 11.08.2017 20:08    Post subject: Reply with quote

De samlede lønnsutgiftene til et kvinnelag er vel neppe mere enn én Stamnestrø eller Trond Alstad i året.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Next
Page 12 of 16

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb