| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
larsarus Legende

|
Posted: 31.08.2018 00:01 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | det skinner jo klart igjennom at han tar cirka null selvkritikk for noe av dette, noe som rimer godt med hvordan han løste jobben. God i medgang, bitter surpeis i motgang. |
Synd å si det ja, men...  |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 31.08.2018 00:06 Post subject: |
|
|
Etter å ha lest intervjuet i Adressa sitter jeg dessverre igjen med det inntrykket av at vi nå kan ane konturene av en annen Kåre.
Den egentlige KÃ¥re.
Bak maska. |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 31.08.2018 08:56 Post subject: |
|
|
Hele intervjuet er bare trist. At han føler seg dårlig behandlet i forhold til måten oppsigelsen skjer har jeg forståelse for, men alt det andre han drar er bare dumt. Det tar han med klubben bak lukkede dører.
En ting han bør lære seg om han har tenkt å fortsette med trenerkarrieren er at dette er en stilling hvor som kan sidestilles med en lederstilling i hvilken som helst bedrift. Som leder får du fyken rått og brutalt, det kalles ikke inn til drøftinger med fagforening osv. Alt løses på bakrommet før under og etter med litt hjelp av advokater. Så skiller man veier som tilsynelatende "gode venner" med en slump penger på konto for den oppsagte som plaster på såret.
Hadde jeg vært en potensiell arbeidsgiver som skulle ansatt ham så hadde jeg kviet meg litt etter et slikt intervju. Han kommer bare negativt ut av dette, men selvfølgelig får all Kåre fansen og Koteng haterne vann på mølla nå. Ender vel opp med en ny minnestund nå for de oppsagte. _________________ Svart og hvit for alltid!
Last edited by ace on 31.08.2018 09:25; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 31.08.2018 09:10 Post subject: |
|
|
| Det lynnet han utviser stemmer med hvordan Kåre som person endra seg utad i løpet av tida hans i Rosenborg, så det er ikke veldig overraskende sånn sett. Han har sikkert rett i at ting kunne og burde blitt gjort mer ordentlig - En slags offentlig utdriting av Erik hører ikke hjemme noen plass. Mannen er en av klubbens største. Samtidig bør han, for sin egen del, forstå hva han gjorde feil og at han i 2018 ikke ble vurdert på det han gjorde i 2015. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 31.08.2018 09:19 Post subject: |
|
|
Etter hva jeg forstår hadde vel Kåre samme "utvikling" i Glimt også. I følge B/G-fans som har vært innom her mistet Ingebrigtsen det også der ettersom presset ble større, og det gikk mer og mer på å skylde på alt annet. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 31.08.2018 09:25 Post subject: |
|
|
| Og i etterpåklokskapens navn stemmer det jo skremmende godt. |
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 31.08.2018 09:31 Post subject: |
|
|
Denne saken har absolutt sine (minimum) to sider. Det var udiskutabelt helt elendig håndtert av RBK og jeg gremmes når jeg leser om de imbesile sms'ene han skal ha fått fra styremedlemmer under og etter kamp. Det er barnslig og lite konstruktiv oppførsel. Å sparke ham på telefon og Erik på et kontor med flere, ikke direkte involverte tilstede er og blir håpløst. Det fremstår som en panikk-handling som 'måtte' gjøres før Celtic kampen- av en eller annen grunn. Jeg tror vi hadde fått et bedre resultat med derfra med Kåre, men det blir en annen diskusjon og uansett ren synsing. Alt dette setter RBK i et fryktelig dårlig og uprofesjonelt lys. Det er noe media kan fråtse i og bruke mot oss igjen og igjen senere. At det kom som 'lyn fra klar himmel' kan så være (det kom jo uten direkte forvarsel), men at han var totalt ukjent med styrets misnøye er jo bare tull!
Jeg er helt for at Kåre og Erik ble avsatt. Fotballen ble udiskuabelt dårligere under tiden og Kåre hadde en sur holdning til media og alle rundt når det gikk dårlig. Resultatene i år må jo selvfølgelig (litt som kampen i går) ses på i lys av en forferdelig skadesituasjon, men det er jo også tydelig at den generelle formen er dårligere i år enn tidligere. De er dårligere trent rett og slett! Erik har gjort en jobb (!) for RBK i mange år og i mange roller. Han er en legende som fikk ansvar han ikke var kvalifisert til å ha. Men det er for respektløst å kvitte seg med han på den måten. Helt uvirkelig egentlig!
Vi blir ikke kvitt dette med det første og det vil dukke opp igjen med jevne mellomrom. Jeg håper vi sitter igjen med en inntrykk også i ledelsen at Coolen ikke er den mannen Koteng beskrev etter at Kåre fikk sparken. Samtidig håper jeg vi ikke faller for fristelsen til å ansette navn foran system, erfaring og dyktighet! _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 31.08.2018 10:25 Post subject: |
|
|
Jeg har fortsatt ikke forstått det problemet med at Erik fikk beskjed pr. telefon og at det skal være klanderverdig.
- Kåre får SMS fra Koteng, "Møtes?" - tror de skal diskutere dansk ving.
- Sparken. Lyn fra blå himmel. Blodet koker.
- Går ut av møtet og ringer Erik. "Jeg har fått sparken, du og".
- Moe Dyrhaug og Alstad banker på hos Erik som sitter med Pereira og er svimeslått for å fortelle ham nyheten.
De var på vei til å si det, hvordan kan de klandres for at Kåre hadde ringt Erik før de rakk det?
Mulig det er masse ting jeg ikke har fått med meg men jeg skjønner ikke at dette er noe det stadig gjøres et poeng ut av. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 31.08.2018 10:39 Post subject: |
|
|
Det skal ikke 'sies', det skal overleveres skriftlig. Det skal innkalles til et møte det er tid å forberede seg til, agendaen skal være klar for alle parter, det skal snakkes (begge parter skal få presentere sin sak, men det er jo i realiteten et fesjå) og det skal presenteres en skriftlig oppsigelse. Ryddig! Etter boka. Det er regler for sånt og de ble ikke fulgt at all... At Kåre ringer å forteller det til Erik er ikke RBK sitt problem, men Eriks møte burde ha fulgt Kåres møte, eller de kunne sikkert ha hatt et møte med begge- da begge var direkte involvert i prosessen. _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 31.08.2018 10:58 Post subject: |
|
|
Ok, det er greit, men vet vi at de som var på vei til Erik ikke hadde papirene i orden?
Blir litt høna og egget for meg dette. Hvordan skal de få melding om at de skal i "sparkingsmøte"? I en klubb som RBK er det vel i veldig liten grad noen forhandling når det skjer. I det du får beskjeden er du ferdig. Så blir det selvfølgelig litt etterlønn og ting som faller på plass etterpå.
Jeg sier ikke at du tar feil, ZOOlander (for det veit jeg altfor lite om), men det jeg synes er teit her er at klubben blir tillagt onde intensjoner eller inkompetanse, i all hovedsak basert på utsagn fra Kåre og Erik, basert på at Kåre ringte Erik, og det aksepterer jeg ikke nødvendigvis sånn helt uten videre. Joda, de er RBK, de gjør rare ting av og til, men jeg velger inntil videre å tro at de forsøker å være proffe på sånne ting. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 31.08.2018 10:59 Post subject: |
|
|
| Men Hoftun fikk ikke sparken? Han ble etter det jeg leste tilbudt annen jobb i klubben? |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 31.08.2018 10:59 Post subject: |
|
|
| Kåre sa vel aldri til Erik at han var sparket. Han sa at han selv hadde fått sparken og lurte på om Erik også hadde det, eller husker jeg feil? |
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 31.08.2018 11:14 Post subject: |
|
|
NISO og trenerforeningen er vel koblet inn, så vi får vel en slags fasit på det til slutt. Jeg tror sjelden disse sakene blir fulgt etter boka noe sted, så vi er sikkert ikke så mye verre enn mange andre, men det blir mer støy av det når 'åpne RBK' rasler med sabelen...? _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 31.08.2018 11:17 Post subject: |
|
|
| Kleviño wrote: | | Men Hoftun fikk ikke sparken? Han ble etter det jeg leste tilbudt annen jobb i klubben? |
Det stemmer. Han valgte sjøl å takke nei. Var vel i utviklingsavdelingen i en eller annen form.
Han ble jo i praksis sparket fra assistent-jobben, men teknisk sett var det snakk om en flytting han ikke ønsket å godta.
Som jeg har sagt før, synes jeg det høres veldig merkelig ut om Koteng, med all sin fartstid (og suksess) i næringslivet, brøt loven/reglementet ved avsettelsen av Kåre. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 31.08.2018 11:53 Post subject: |
|
|
| ZOOlander wrote: | | Det skal ikke 'sies', det skal overleveres skriftlig. Det skal innkalles til et møte det er tid å forberede seg til, agendaen skal være klar for alle parter, det skal snakkes (begge parter skal få presentere sin sak, men det er jo i realiteten et fesjå) og det skal presenteres en skriftlig oppsigelse. Ryddig! Etter boka. Det er regler for sånt og de ble ikke fulgt at all... At Kåre ringer å forteller det til Erik er ikke RBK sitt problem, men Eriks møte burde ha fulgt Kåres møte, eller de kunne sikkert ha hatt et møte med begge- da begge var direkte involvert i prosessen. |
Nå er ikke dette en helt vanlig stilling hvor det bør/skal kalles inn til drøftinger forut for en oppsigelse. Om jeg tenker rett er trenerjobben i Rosenborg vurdert til å være en særskilt ledende stilling, hvor trener rapporterer rett til styret. Regner også dette med oppsigelse er omtalt i kontrakten.
Jeg sidestiller dette med en lederstilling i næringslivet hvor folk må gå på dagen, som jeg har nevnt tidligere. Kan ikke se at dette kunne vært gjennomført på det som betegnes som en normal oppsigelse. Skulle han liksom lede treninger og laget i kamp mens han var i møter med klubben om en eventuell oppsigelse?
Men er enig i at dette burde vært håndtert litt bedre og mer formelt. Ble litt for mye cowboy utad dette. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 31.08.2018 12:56 Post subject: |
|
|
| ZOOlander wrote: | | At Kåre ringer å forteller det til Erik er ikke RBK sitt problem, men Eriks møte burde ha fulgt Kåres møte, eller de kunne sikkert ha hatt et møte med begge- da begge var direkte involvert i prosessen. |
Men rent formelt hadde vel ikke disse samme sjef i klubben? Kåre var ansatt (og må følgelig sies opp) av styret, mens Erik sorterte under daglig leder, og fikk (feilaktig) beskjed av Kåre om at han var sparket, mens Tove og Alstad var på vei for å snakke med ham.
Hoftun fikk jo faktisk ikke sparken, han ble tilbudt en omplassering. Hvordan er reglene for det?
Jeg har ikke satt meg inn i reglene for trenersparkinger, men prinsipielt bør det kunne følge disse reglene (mine uthevinger):
| Quote: | Virksomhetens øverste leder, som vanligvis er daglig leder eller administrerende direktør, kan frasi seg rettighetene som arbeidsmiljøloven gir andre ansatte i oppsigelsessaker. Betingelsene er at dette er avtalt på forhånd, dvs. før oppsigelse er aktuelt, og at virksomheten har forpliktet seg til å yte etterlønn ("fallskjerm") ved fratreden. I praksis betyr dette at betingelsene skal fremgå av arbeidsavtalen.
Bakgrunnen for at det er tillatt å innskrenke den øverste leders stillingsvern på denne måten, er nettopp den posisjonen en øverste leder har. Blant annet er styrkeforholdet mellom øverste leder og arbeidsgiver (virksomheten) normalt jevnere enn mellom en underordnet ansatt og arbeidsgiver. I tillegg er det helt avgjørende for virksomheten, både i styret og blant de ansatte, at den øverste lederen har den nødvendige tillit. Videre vil det ofte foreligge et særskilt behov for å kunne bytte ut den øverste lederen raskere enn det oppsigelsesreglene gir adgang til. Særlig for selskapets eiere vil et slikt behov kunne melde seg. |
Slik jeg tolker det er det altså meningsløst å engang snakke om stillingsvernet og avskjedigelsesprosessen, som for eksempel Drillo gjør, såframt dette faktisk var avklart i kontrakten - noe den avtalte etterlønnen tyder på at det var. |
|
| Back to top |
|
 |
Gauder Junior
|
Posted: 31.08.2018 19:44 Post subject: |
|
|
| WT62 wrote: | | Ville vært interessant å høre Adressas begrunnelse for å slippe dette intervjuet timer før sesongens viktigste kamp ?. | ¨
Adressa bryr seg selvfølgelig bare om bunnlinjen til Adressa.
Alt de gjør har det som bakteppe. |
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 01.09.2018 09:06 Post subject: |
|
|
Ingenting er bedre enn om RBK kan vise til noe som løser saken for oss rent formelt. Da håper jeg i så fall Koteng buldrer skikkelig i media å får de til å dementere alt skitet de har skrevet.. Synes likevel det ble håndtert dårlig i media og at det ble sagt unødvendig mye i tiden like etter. Koteng burde holdt seg for god til det- man kan jo skjønne Kåres reaksjon.. Også oppgitt over ting som angivelig har pågått i kulissene (sms) og prosessen rundt oppsigelsene.. Alstad bør få mye av skylden- mannen er jl helt katastrofalt dårlig k jobben sin!!! Men at Kåre påstår han ikke er bitter??? Han er jo driitbitter og klarer ikke legge skjul på det i det hele tatt.. _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 01.09.2018 11:11 Post subject: |
|
|
Det er vel så enkelt som at klubben er den sterke part i denne saken, og det hadde vært ekstremt dårlig stil om de skulle slenge med trynet på samme måte som Kåre i media. Det kunne også være uheldig hvis det skulle bli en formell sak ut av dette..
Tipper Koteng kunne svart mye mer direkte på mange av anklagene, men da hadde han fort blitt fremstilt enda mer som den store stygge ulven. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 01.09.2018 11:36 Post subject: |
|
|
Nå var vel disse herrene på tidsbegrensede kontrakter(usikker på om Hoftun sin ble omgjort fra fast ansatt(sportsdirektør) til tidsbegrenset(assistent)).
Kåre sin er tidsbegrenset og derfor er RBK sine forpliktelser kun begrenset oppad til avlønning og andre goder ut kontraktsperioden, hvis ikke annet er spesifisert i kontrakten. Drøftingsmøter etc. er irrelevant ved terminering av disse kontraktene. Samme som for spillere.
I normalt arbeidsliv ved eks. hyring av konsulenter skjer dette hele tiden. Hvis konsulenten ikke når oppsatte mål, termineres kontrakten og forpliktelsene utbetales.
Det samme med Hoftun sin, hvis ansettelsesforholdet er endret via kontrakt.
Jeg nekter å tro at RBK ikke har tatt høyde for avskjedigelse i sine tidsbegrensede kontrakter. Vil også anta at det er tatt høyde for tilnærmelser fra andre potensielle arbeidsgivere. ref Hareide og Hamren. Noe som sikrer klubben.
Jeg tror Kåre i all hovedsak er snurt på tidspunktet, da han sannsynligvis mener denne avskjedigelsen burde kommet, når han hadde muligheten til å signere for Malmø(rene spekulasjoner selvfølgelig). Kåre er best de første årene han er trener for en klubb. |
|
| Back to top |
|
 |
Pjoltergeist Senior
|
|
| Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 10.09.2018 18:27 Post subject: |
|
|
Får håpe at det er joviale Kåre vi får se og ikke grinebiteren. Mest for hans egen del. _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 10.09.2018 18:34 Post subject: |
|
|
Kåre var jo en drøm iforhold til Per joar hansen når han fikk sparken.Noen som vil ha seg en fin latter på en mandagskveld:
https://youtu.be/XnKNGuIOgQU?t=43 |
|
| Back to top |
|
 |
Krokodil Dundee Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
jadda Veteran