| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 24.08.2018 14:28 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Jordan Peterson er jo et kroneksempel på hvordan man cherrypicker statistikk som bare tilsynelatende har relevans for den konklusjonen man hele tiden hadde som intensjon å komme til. |
Hva er det som er feil med det sitatet i Huber sitt innlegg? Jordan har jo helt rett. Jo større frihet kvinner har, jo høyere er de representert i typiske omsorgsyrker.
Mitt inntrykk, etter å ha sett en god del timer med forelesninger, podcast og diverse, er at han ikke er en klassisk cherrypicker/populist. Da ville han vært enkel å sette fast i enhver seriøs fagdebatt, men sånn er det jo ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 24.08.2018 14:49 Post subject: |
|
|
Drit nå i han der Tannbørste Røyken nå også kan vi heller ta trenerspørsmålet. For å gjøre spørsmålet enkelt. Hvis det hadde stått mellom Monica Knudsen (3 seiere i toppserien og en andreplass med LSK kvinner) eller Ole Gunnar Solskjær (2 seiere i Eliteserien samt et Cup gull med Molde), hvem trur du hadde gjort en god figur som Rosenborg trener om du bare ser på merittlista?
For meg så trur jeg at jeg hadde gått for Solskjær av de to. Han har bakgrunnen fra eliteserien, har vist at han kan trene der og vi veit at han hadde kommet inn og tatt tak. Trur nok Monica Knudsen hadde måttet jobbe mye mer i oppoverbakke enn Solskjær hadde gjort.
Husk nå at jeg brukte disse to som eksempler fordi de var trenere med ganske gjevnt med meritter, trur ingen av dem er reelle navn i rollen som rosenborg trener hverken idag eller i nær fremtid. Jeg er også av dem som mener at Kåre ikke burde vært ansatt til å begynne med og så slutten på tia i rosenborg som med veldig mange likhetstrekk med det man så i glimt tia hans _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 24.08.2018 14:52 Post subject: |
|
|
Det som er feil med Hubers sitat er at det har null relevans for tema. Null. Egentlig var det ikke verdt å kommentere overhodet, det ser jo mest ut som et forsøk på å bevise noe helt annet. Jeg har aldri hevdet at påstandene er isolert falske, men statistikken benyttes feil. Det trekkes ugyldige konklusjoner. Som jeg også skriver tidligere, men du mener altså at jeg skal påvise feil i den enkelte påstanden, og det er også standard for debatten.
Eller som Vergouwen et al. skriver:
These results show that, except for the Leydig cells, the proliferative activity of testicular cell types is highest during the pre- and early postnatal period. The major outgrowth of the Leydig cell population occurs around the fourth week after birth. The results are in accordance with the hypothesis that the mesenchymal cells are the progenitors of Leydig cells.
Det tviler jeg på at du kan motbevise, gitt.
Foreslår at Jordan Peterson-diskusjonen tas i Tro og Tvil, eller en hvilken som helst annen tråd jeg ikke leser. |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 24.08.2018 15:26 Post subject: |
|
|
| Kamerat Ola wrote: | | Jordan Peterson er en vits av en vitenskapsmann. Å bruke han som eksempel på noe som helst gjør at du framstår som totalt useriøs. Folk som mener at kvinner av natur ikke kan trene herrelag kan forsvinne langt vekk fra det åpne Rosenborg. Mange kan ha godt av å lese Nidaros997's innlegg. |
Det er jo ikke det Huber prøver å si her. Han påpeker jo bare at det er forskjeller hos menn og kvinner fra fødsel av, som gjør at vi i de store trekk tar forskjellige valg. Finner det merkelig at dette er en veldig kontroversiell uttalelse. Som Hedon har jeg heller ikke skjønt hvorfor så mange går i fistel bare JP nevnes. Han er da bare en pragmatisk psykolog, som bruker sin erfaring til å fremme sitt syn. Å kalle ham en vits av en vitenskapsmann er jo i seg selv bare tullete.
For ordens skyld så mener jeg ikke at kvinner ikke kan trene et herrelag, men at det er så enkelt som at det ikke finnes en kvalifisert kvinnelig trener per dags dato. Dette fordi det er i sum for få kvinner som går videre i trenergjerningen og har den balasten vi krever i RBK. At det kommer i fremtiden har jeg absolutt ingen tvil om. Men tiden er ikke her enda. RBK er ikke klubben som kommer til å ansette den første kvinnen på elitenivå, den diskusjonen er det jo egentlig bare å legge død. _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD
Last edited by SeG on 24.08.2018 17:40; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Bonzo Veteran

|
Posted: 24.08.2018 17:32 Post subject: |
|
|
| Mye soya latte blant Kjernen om dagen? |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 24.08.2018 17:42 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Det som er feil med Hubers sitat er at det har null relevans for tema. Null. |
Det spørs jo hva man anser som tema. I hans innlegg, eller lille serie med innlegg, var det relevant. Det underbygger jo hans enkle poeng om at menn og kvinner er forskjellige og har forskjellige styrker og svakheter. Så kan man også være enige om at det et et digert sidesprang fra trådens egentlige tema. Ingen kvinne blir trener i Rosenborg de neste ti årene, iallefall. Sikkert ikke 20, heller. |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 24.08.2018 18:01 Post subject: |
|
|
Mistenker at de som ble mest provosert her har lest mest hva andre mener om JP, enn å faktisk prøve høre på fyren selv. Wild guess... _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
| Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 24.08.2018 20:37 Post subject: |
|
|
Å prøve å avfeie mine påstander med å undergrave Peterson er håpløst. Det er bredt vitenskapelig grunnlag for mine påstander. Det eneste jeg gjorde med Peterson var å ta ett sitat fra han for å forklare hvordan fordelingene kan se ut.
La oss ta en titt på "The Big Five", og hvordan jeg mener de samsvarer med en trenerstilling på elite-nivå i herrefotball.
Neuroticism - Kvinner scorer høyere enn menn. Jeg vil påstå at det er negativt for en trener på elite-nivå.
Agreeableness - Kvinner scorer høyere, noe som nok vil være positivt for samholdet, men litt usikker på hvordan det vil kunne påvirke prestasjonene.
Conscientiousness - Liten forskjell mellom kvinner og menn.
Extraversion - Overall ganske likt mellom kjønnene, men i sub-kategorienefordel menn som scorer høyere på de tingene jeg tror er viktig for en trener på elite-nivå i herrefotball.
Openness/Intellect - Igjen fordel menn i sub-kategoriene.
Som sagt så er dette statistiske forskjeller, det finnes selvfølgelig kvinner som skiller seg ut, og dette er mine subjektive tanker om hva en trener på elite-nivå i herrefotball trenger å inneha.
Men jeg mener at dette underbygger min påstand om at det for hver kvinne med potensialet for å bli trener i RBK så vil det finnes en drøss med menn, men fortell meg gjerne hvorfor dette er feil.
For øvrig rimelig komisk å se folk miste vettet bare Jordan Petersons navn blir nevnt. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 24.08.2018 21:13 Post subject: |
|
|
| Huber wrote: | | Å prøve å avfeie mine påstander med å undergrave Peterson er håpløst. Det er bredt vitenskapelig grunnlag for mine påstander. Det eneste jeg gjorde med Peterson var å ta ett sitat fra han for å forklare hvordan fordelingene kan se ut. |
Du skjønner stadig ikke poenget. Å si at det er 'bredt vitenskapelig grunnlag for dine påstander' er direkte feil, med mindre det du påstår kun er at det er statistiske forskjeller personlighetsmessig mellom menn og kvinner. Det er såpass lite kontroversielt at du like gjerne kunne påpekt at kvinner har bryst. Det underbygger ikke poenget ditt i det hele tatt.
Når det gjelder din mening om hvordan disse big five - trekkene gjør kvinner generelt til dårlige ledere, så får du nesten prøve å oppnå et minimum av presisjon hvis du vil bli tatt seriøst på en såpass drakonisk påstand. For eksempel : hvilke 'subkategorier', og hvordan underbygger du at dette er fordel menn?
Ja, og kilde? |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 24.08.2018 21:19 Post subject: |
|
|
| En ting er sikkert : de sosiologiske barrierene for at dette noen gang skal skje blir ettertrykkelig demonstrert etter hvert her. |
|
| Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 24.08.2018 21:37 Post subject: |
|
|
Er nok mer det det står på ja. Vi har jommen kommet langt... _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
| Back to top |
|
 |
Bonzo Veteran

|
Posted: 24.08.2018 22:01 Post subject: |
|
|
| At det alltid må tiltakspakker fra NFF og kvoteringer til for å få hevet kompetansen og utjevne disse skrekkelige forskjellene sier egentlig nok. Dersom det finnes jenter/kvinner som virkelig ønsker toppjobber i fotballen, så er det vel rimelig åpent for alle per dags dato både innenfor "normalt" arbeidsliv og fotball å ta (trener)utdanning og jobbe seg oppover som alle ellers må. Man kan jo starte med å se på hvor mange mammaer som stiller opp som fotballtrenere for sine unge lovende kontra pappaer. |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 24.08.2018 22:32 Post subject: |
|
|
Kom igjen nå folkens. Litt mer moralisering! Fortell hvor mye lenger dere er enn resten.. _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
| Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 24.08.2018 23:40 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Huber wrote: | | Å prøve å avfeie mine påstander med å undergrave Peterson er håpløst. Det er bredt vitenskapelig grunnlag for mine påstander. Det eneste jeg gjorde med Peterson var å ta ett sitat fra han for å forklare hvordan fordelingene kan se ut. |
Du skjønner stadig ikke poenget. Å si at det er 'bredt vitenskapelig grunnlag for dine påstander' er direkte feil, med mindre det du påstår kun er at det er statistiske forskjeller personlighetsmessig mellom menn og kvinner. Det er såpass lite kontroversielt at du like gjerne kunne påpekt at kvinner har bryst. Det underbygger ikke poenget ditt i det hele tatt.
Når det gjelder din mening om hvordan disse big five - trekkene gjør kvinner generelt til dårlige ledere, så får du nesten prøve å oppnå et minimum av presisjon hvis du vil bli tatt seriøst på en såpass drakonisk påstand. For eksempel : hvilke 'subkategorier', og hvordan underbygger du at dette er fordel menn?
Ja, og kilde? |
Det er bred vitenskapelig grunnlag for mine påstander om de psykologiske forskjeller mellom menn og kvinner. Og hvor har jeg sagt at trekkene gjør kvinner generelt til dårligere ledere? En leder kan være så mangt.
Jeg snakker spesifikt om hvordan disse forskjellene gjør at det vil være langt flere menn som innehar de egenskapene som trengs for å være trener for ett elite-lag for herrer i fotball enn det vil være kvinner (heretter bare kalt RBK-trener).
Ett kjapt søk på The Big Five og kjønnsforskjeller gir for eksempel denne:
https://www.ncbi.nlm.nih....149680/#B3
| Quote: | Neuroticism - Neuroticism describes the tendency to experience negative emotion and related processes in response to perceived threat and punishment; these include anxiety, depression, anger, self-consciousness, and emotional lability. Women have been found to score higher than men on Neuroticism as measured at the Big Five trait level, as well as on most facets of Neuroticism included in a common measure of the Big Five[...]
The one facet of Neuroticism in which women do not always exhibit higher scores than men is Anger, or Angry Hostility
|
Jeg påstår at en RBK-trener bør være mentalt sterk, og sinne kan være bra så lenge det ikke blir for mye, og det blir brukt riktig.
| Quote: | | Agreeableness comprises traits relating to altruism, such as empathy and kindness. Agreeableness involves the tendency toward cooperation, maintenance of social harmony, and consideration of the concerns of others (as opposed to exploitation or victimization of others). Women consistently score higher than men on Agreeableness and related measures, such as tender-mindedness |
Jeg påstår at dette kan gi kvinner en fordel, men at denne fordelen kanskje vil begrense seg til samholdet, og at det muligens kan ha ett negativt utslag på prestasjonene.
| Quote: | | Conscientiousness describes traits related to self-discipline, organization, and the control of impulses, and appears to reflect the ability to exert self-control in order to follow rules or maintain goal pursuit. Women score somewhat higher than men on some facets of Conscientiousness, such as order, dutifulness, and self-discipline (Feingold, 1994; Costa et al., 2001). These differences, however, are not consistent across cultures, and no significant gender difference has typically been found in Conscientiousness at the Big Five trait level (Costa et al., 2001). |
Pga Liten forskjell mellom menn og kvinner vektlegger jeg ikke denne noe særlig, men la oss gi kvinner en ørliten fordel fra denne.
| Quote: | Extraversion reflects sociability, Assertiveness, and positive emotionality, all of which have been linked to sensitivity to rewards (Depue and Collins, 1999; DeYoung and Gray, 2009). Whereas gender differences are small on the overall domain level of Extraversion (with women typically scoring higher), the small effect size could be due to the existence of gender differences in different directions at the facet level. Women tend to score higher than men on Warmth, Gregariousness, and Positive Emotions, whereas men score higher than women on Assertiveness and Excitement Seeking (Feingold, 1994; Costa et al., 2001).[...]
Given the importance of Extraversion to the interpersonal domain, it may be expected that women would consistently score higher than men. However the pole of the IPC often called Dominance contains traits such as bossy, domineering, and assertive. Men tend to be more dominant and agentic than women, and exhibit higher levels of these traits |
Jeg påstår at en RBK-trener må være selvsikker og Sjef med stor S.
| Quote: |
Openness/Intellect reflects imagination, creativity, intellectual curiosity, and appreciation of esthetic experiences. Broadly, Openness/Intellect relates to the ability and interest in attending to and processing complex stimuli. No significant gender differences are typically found on Openness/Intellect at the domain level, likely due to the divergent content of the trait. For example, women have been found to score higher than men on the facets of Esthetics and Feelings (Costa et al., 2001), whereas men tend to score higher on the Ideas facet (Feingold, 1994; Costa et al., 2001). |
Jeg påstår at siden vi ikke vil være i stand til å hente en trener fra øverste nivå vil det være en fordel om treneren er åpen for å ta til seg ny læring og ideer, og utvikle seg som trener.
Og som en liten side-note så er påstanden din om at det er lite kontroversielt å si at det er statistiske forskjeller personlighetsmessig mellom menn og kvinner dessverre ikke sann. Det er alt for mange som lar seg hiss opp av den enkle sannheten.
Å ja, og at kvinner har bryst er åpenbar trans-fobisk fra din side... tsk tsk... |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 24.08.2018 23:58 Post subject: |
|
|
Å diskutere muligheten for kvinnelige trenere er én ting, men nå sklir det litt langt utenfor det sportslige her. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 25.08.2018 00:43 Post subject: |
|
|
Herreh...jeg klikker meg inn for å sjekke rykter og hva får jeg se? Debatt om kvinnelige versus mannlige trenere. Eller noe sånt..😂 _________________ Du och jag Alfred? …..mmmmmjaannjoo... |
|
| Back to top |
|
 |
Yv89 Veteran
|
Posted: 25.08.2018 19:48 Post subject: |
|
|
Tror de som har nevnt Simo Valakari som ny trener kan svelge de ordene, begynner å bli tøft der oppe i Tromsø nå! _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 25.08.2018 20:43 Post subject: |
|
|
Kan ikke skjønne at Valakari kan ha vært aktuell på noen måte uansett. Sikkert en flink fyr og TIL er vel ikke det letteste i verden å få suksess med, men uansett. Vi sparket en trener som på nøyaktig fire år hadde oppnådd
3 seriegull
2 cupgull
2 gruppespill i EL
fordi styret ikke hadde troa på at han hadde det som krevdes for å ta RBK opp på neste nivå.
Sånn som jeg ser det er det kun to måter å følge opp den handlingen på:
1. Ansette en trener som har bevist masse på nivåer over vårt, og som nærmest automatisk blir regnet som "for god for ligaen".
2. Ansette et up- and coming supertalent som man forstår har superpotensiale til tross for manglende meritter.
Som jeg ser det er Valakari 40-50% av pkt. 2, og det holder ikke.
Når Kåre ble ansatt som midlertidig vikar for Perry skulle styret lete under hver eneste sten for å finne erstatteren. Fasit ble Kåre, og deres jakt på trener lignet veldig fælt på ingen jakt i det hele tatt - de hadde flaks med vikaren og slapp å gjøre noe.
Coolen har absolutt oppside men hvis det var sånn at Koteng hadde noen konjakk-samtaler med ham på forhånd og tenkte "denne karen skjønner masse som ikke Kåre får til!" og så bare kjørte løpet for å få inn ham istedenfor synes jeg det grenser til uredelig. Det kommer dog aldri noen til å innrømme, selvfølgelig. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 25.08.2018 21:52 Post subject: |
|
|
Blir sikkert en intern løsning.
Tove som ny trener?
Det er masse talentfulle kvinnelige trenere der ute, men jeg tror fakta er at ingen er noe i nærheten av å ha ballast eller kvalifikasjoner til å trene en klubb som RBK.
Dette mest fordi kvinners inntreden på trenersiden er relativt ny i herrefotball og det vil ta tid før noen kan stille toe to toe med en mann for å trene en toppklubb.
Jeg har en følelse av at Coolen får fortsette om resultatene er gode. Han er i en alder der det nesten er make or break for å etablere seg som trener på høyt nivå og han er intuitiv og fremstår fotballsmar, så det KAN bli en bra løsning.
Når det er sagt så håper jeg vi går for en slags toppet mellomting av Coolen og Svennis. en trener som står for VÅR type fotball og kan implentere det i spillerne og skape resultater.
Se f.eks på Leeds nå.
de var en hawaii klubb im ange år, spillemessig.
Inn kommer Bielsa, en FRYKTELIG tydelig type som har steinaharde krav.
Resultatene og spillet lyver ikke, Leeds har vært FRYKTELIG gode så langt i år. Spørsmålet er jo om de holder steamen.
En sånn type trener som er veldig tydelig og tørr å stille krav toror jeg vi trenger om vi skal ta steg.
En type som Kåre som kanskje ikke har autoritet nok fordi han er for "kompis" med spillerne føler jeg ikke vil heve oss de nivåene vi trenger for å komme oss til CL.
Nå sier jeg ikke Kåre var kompis med spillerne (det blir spekulasjon). Men at han nok hadde singe favoritter og kanskje kviet seg for å sette hardt mot hardt til profiler tror jeg nok. (også egentlig spekulasjon..)
Satser på at Koteng og Co har stålkontroll. _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
| Emilie wrote: | | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 25.08.2018 22:24 Post subject: |
|
|
| OrionPax wrote: | | Coolen har absolutt oppside men hvis det var sånn at Koteng hadde noen konjakk-samtaler med ham på forhånd og tenkte "denne karen skjønner masse som ikke Kåre får til!" og så bare kjørte løpet for å få inn ham istedenfor synes jeg det grenser til uredelig. Det kommer dog aldri noen til å innrømme, selvfølgelig. |
Det var en spesiell tanke.
Men om det så skulle være sånn, så mener jeg det ikke var spesielt uredelig. At RBK under Kåre hadde mistet fremdriften var overtydelig, og ikke akkurat noen konstruert situasjon. Kåre burde gå. Kåre gikk. Det var nødvendig uavhengig av Coolen, - om man nå skulle vurdere en slik konspirasjonsteori. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Komainu Junior
|
Posted: 26.08.2018 10:16 Post subject: |
|
|
Kvinnelig trener for mannlige fotballag?
Ikke narr meg til å le.
Hvordan skal man innrette seg i garderoben hvor nakenhet er naturlig mellom menn?
Glem hele konseptet i disse MeToo tidene. |
|
| Back to top |
|
 |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 26.08.2018 10:47 Post subject: |
|
|
Du er vel imot homofili også? Liksom, hvordan skal man innrette seg i garderoben hvor nakenhet er naturlig mellom menn, når det er homofile i garderoben?
Dette er rent tull.
Finnes det en kvinne som er god nok så er hun selvfølgelig kvalifisert på lik linje med alle andre. Problemet er at det ikke finnes så mange, hvertfall ikke som jeg kommer på. Monica Knudsen er en av få, men det er nok meget usannsynlig.
Men så lenge vi finner en trener som puster og ånder offensiv fotball, gjerne 4-3-3, er jeg fornøyd. _________________ “Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
? Friedrich Nietzsche |
|
| Back to top |
|
 |
27Sapara Proff
|
Posted: 26.08.2018 11:12 Post subject: |
|
|
| Skjønner ikke hvorfor Simo Valakari skulle være aktuell som trener for Rosenborg. Hva har han prestert med Tromsø? Dessuten ligner han på den perverse karakteren i en David Lynch film. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7377 Location: South-west coast exile
|
Posted: 26.08.2018 11:15 Post subject: |
|
|
| Tviler på at han faktisk er det. Vi har tross alt flere fotballfaglig sterke folk i styret, så jeg har god tro på at de veit hva de skal se etter. |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 26.08.2018 11:58 Post subject: |
|
|
Håper vi finner en trener som kan litt om ballbesittelse. Det ser så rævva ut når vi sliter med å treffe på 3 passninger på rad. Altså, jeg sier ikke at vi skall ha 80% ballbesittelse og klage på at vi ikke vinner kamper fordi det andre laget scora på den ene sjansen de har, men vi kan se litt bedre ut i Europa hvis vi kan holde på ballen. Man så det mot Shedinja som fikk oss til å se ut som amøber. Hadde de hatt bedre avsluttere så hadde ikke vi vunnet 3-1 for å si det sånn _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
|