English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Molde FK 2018
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 36, 37, 38  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Henri
Legende

PostPosted: 20.08.2018 21:19    Post subject: Reply with quote

Robin, det du sier om meddommerne stemmer ikke. I de fleste kommuner, inkludert Skien, kan hvem som helst søke om å bli meddommer.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 20.08.2018 21:40    Post subject: Reply with quote

Molde har noen valg å gjøre. Så vidt jeg forstår det så vil Molde si opp kontrakten etter domfall (hørte noe sånt da jeg farta forbi tven), men de kan ikke fordi han teknisk sett ikke er dømt til noe spesielt annet enn erstattning. Hvis de beholder han burde de sende han ned på reservelaget. Gutten er på en måte dømt, men sånn jeg forstår det kan de ikke bare slippe han (sikkert noen regler for det i noe lovverk) uten at de må betale han ut av kontrakten og det fort blir dyrt. Han blir nok en dyr reservelagsspiller, men det ser i det minste ut som de tenker litt mer enn fra tuppen av kølla og frem til forhuden.

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
ricko11
Rutinert

PostPosted: 20.08.2018 22:53    Post subject: Reply with quote

Er vel ikke dyrere å kjøpe ut enn å sende han ned på reservelaget resten av kontrakten? Hvis de betaler lønn for resterende mnd. av kontrakten kan han vel fristilles? Uansett er han nok kaptein på skuta når vi kommer 30 september.
Back to top
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 20.08.2018 23:28    Post subject: Reply with quote

Jeg veit ikke om det bare er lønna de må dekke eller hva grunnen var, fikk bare med meg at det var snakk om å få avslutta kontrakten, men de fikk det ikke helt til av en eller annen grunn.

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 20.08.2018 23:56    Post subject: Reply with quote

Selv skjønner jeg ikke at dette skal være en sak for formal-jussen i disse #meetoo-tider. Vi snakker om en fotballstjerne og forbilde for barn og unge. Å vente på formal-jussen for å gjøre noe som helst er en meningsløs unnskyldning for å være feig og evneveik som klubb. Dette vil hefte ved Molde FK for alltid.
Back to top
Diabolic
Rutinert

PostPosted: 21.08.2018 08:09    Post subject: Reply with quote

Robin wrote:
Ellers. Ikke noen voldsomt fan av systemet vi har, legdommerne blir vel hentet ut av de som stilte på valglister ved forrige valg - ergo kan man være uheldig å få typer fra H/Frp som generelt sett er litt mer "fengsle først og spør etterpå" eller man får to typer fra "SV/Rødt" som helst vil tro (og synes synd) på alle og ikke fengsle noen (satt på spissen på begge to selvsagt).

Må bare korrigere litt her. Meddommere velges ikke fra partienes valglister. Men det er kommunestyrene som oppnevner meddommere fra sin kommune. Det gjør at det svært ofte blir til at man velger blant dem man kjenner, altså fort personer som sto på sine egne valglister. Dette er spesielt tydelig i Trondheim, hvor den relativt store mengden innbyggere gjør at man skal velge et betydelig antall meddommere til Sør-Trøndelag tingrett (og Frostating lagmanssrett), hvor det enkleste blir å spørre blant folk som allerede har sagt seg villige til å yte noe for fellesskapet ved å stå på ei valgliste.

Ved forrige oppnevning av meddommere prøvde man å bøte på dette ved å annonsere ganske bredt etter interesserte til å bli meddommere. Det økte kanskje mangfoldet litt, men det er ingen tvil om at måten man oppnevner meddommere på bidrar til at bakgrunnen deres er noe smalere enn i befolkningen som helhet.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2018 08:20    Post subject: Reply with quote

I Østfold er det utfordrende å få tak i nok folk til å være meddommer osv. - Litt samme hos Diabolic beskriver: man starter i partiene, fordi det er sånn at folk som er medlemmer i et parti generelt sier seg interessert i å stille opp for samfunnet. Så informerer man gjennom avisa osv., men få kommer rett og slett derfra.

Jeg har vært meddommer osv. en del ganger, i lagmannsrett og tingrett. Aldri enkle saker. Narkotika, drap, bedriftsulykker, sånne ting. Alltid vitner som husker lite og der vitnenes forklaring totalt sett spriker. Alltid bevisførsel som etterlater noe rom for tvil.
Henri
Legende

PostPosted: 21.08.2018 08:49    Post subject: Reply with quote

Trodde man alltid hadde søkt bredt etter meddommere, interessen er iallefall stor. Et kjapt google-søkt viste at Skien også søker etter meddommere (neste gang i 2020) så det er bare å søke Robin. Wink
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 21.08.2018 09:23    Post subject: Reply with quote

Nå er ikke smurfegjengen akkurat norsk fotballs moralske og etiske fyrtårn, så å forvente at de gjør noe med spilleren etter ankesaken er urealistisk. Dette er klubben hvis direktør(?)/riksklovn uttalte at han ikke så noe problem med å legge treningsleiren sin til Dubai eller hva det var.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2018 10:55    Post subject: Reply with quote

Enda verre egentlig.

Ã…ndsfyrsten Neerland wrote:

– Straks fotballaget skal dit, får dette stor oppmerksomhet, og kortet med menneskerettigheter blir dratt frem. Jeg tror ikke vi løser noe med å ikke reise til land som har et regime som dette, fortsetter han.

Ref: https://www.aftenposten.n...6548b.html

Jævlig slitsomt at folk skal dra frem menneskerettighetskortet hver gang det er alvorlige brudd på menneskerettighetene.
SeG
Veteran

PostPosted: 21.08.2018 11:11    Post subject: Reply with quote

Mangler jo bare at Molde bruker 22. Juli-kortet

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2018 11:31    Post subject: Reply with quote

Det er litt holdningen i Molde at hvis det gavner dem selv, så kan det ikke være uetisk.

Angående det med meddommere så er ikke problemet mitt med det at rekrutteringen av meddommere er feil. De er sikkert ålreite dyr, som stiller opp for samfunnet ved behov. Problemet er at vi har en rettsinstans der to random nolduser stiller i flertall mot den dommeren som faktisk kan jussen, og det skjer (sett fra utsiden, har ikke statistikk) for ofte at det er nettopp to meddommerstemmer mot fagdommerens som fører til frifinnelse i vanskelige eller sensitive saker.

Man kan dermed argumentere for at spesielt overgrepssaker er systematisk innrettet for å påføre ofrene ekstra belastning, siden det ofte ender på denne måten, med meddommere som (muligens) ikke har tilstrekkelig juridisk innsikt til å forstå hva som konstituerer rimelig tvil i slike saker, som ofte er ord mot ord med enkelte indisier som drar i en eller annen retning. Det er jo også en samfunnsmessig kostnad ved en ekstra runde i rettsvesenet, og hvis en betydelig andel av sakene ender med anke etter dissens påfører jo dette både ofre og en potensielt uskyldig tiltalt årevis med prosess. Det man kan si med sikkerhet er at det fører til at mange slike voldtekter aldri blir anmeldt.

Kanskje burde slike saker dermed føres direkte i lagmannsretten?
Back to top
sukram
Veteran

PostPosted: 21.08.2018 11:52    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
kkerhet er at det fører til at mange slike voldtekter aldri blir anmeldt.

Kanskje burde slike saker dermed føres direkte i lagmannsretten?

Alvorlige straffesaker ble tidligere ført direkte for lagmannsretten, jeg tror det var når strafferammen var over 6 år, men det husker jeg ikke helt.

Dette er imidlertid forlatt for ikke så alt for lenge, og da for å oppfylle menneskerettighetene og for å spisse Høyesteretts arbeid. Alle har rett til å anke (ergo, prøve saken sin fullt ut for to instanser - "to-instansreformen") og ankesaken skal berøre alle sider av saken, også skyldspørsmålet etter umiddelbar bevisføring (altså, bevisføring direkte for aktuell domstol m/vitner osv). Siden HR ikke prøver bevisvurderingen under skyldspørsmålet, så MÅ sakene starte i tingretten.

Det er korrekt at det ofte ender i langt flere ankesaker. På den annen side er det jo gode grunner til at saken ikke bare skal prøves i en instans også.

Juss er som oftest en avveining av motstridende hensyn. Jeg ser at mange i denne tråden har ymse meninger, men for en som sitter og benytter dette daglig; det er som oftest en grunn til at det er som det er. Det er kanskje ikke den IDEELLE løsningen, men den beste ut fra en interesseavveining.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 21.08.2018 13:30    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
«Dømmes av likemenn.. det der er så utdatert at hjelp.

Enig. jeg får klare tanker til USA, the Second Amendment og the right of the people to keep and bear Arms.

Eller til idiotiske regler som følges i religioner verden rundt.

Det at man mente noe var lurt for 100, 1000 eller 10.000 år siden, betyr ikke at det er lurest nå.

Kan ikke dette spesielt godt, fordi det er vanskelig. Alliekvel kan jeg være en av de som skla avgjøre slike saker. Virker idiotisk for meg.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2018 13:52    Post subject: Reply with quote

Men delvis er det jo en mekanisme for å sørge for at "vanlige folks rettsoppfatning" blir tatt hensyn til.

Spesielt for de ikke aller mest ressurssterke i samfunnet mener jeg det er en styrke at de ikke kun føler seg "dømt av eksperter". Greit å se at et utvalg mer eller mindre vanlige folk også er med og gir sin formening om din sak.

At Herr Overdommer Zinkh-Salvesen finner deg skyldig kan ha et snev av klassespørsmål. At baker Johansen synes du er skyldig er noe annet.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2018 13:57    Post subject: Reply with quote

sukram wrote:
Det er korrekt at det ofte ender i langt flere ankesaker. På den annen side er det jo gode grunner til at saken ikke bare skal prøves i en instans også.

Joda, jeg skjønner jo den delen av det, at det er årsaken, men det kan vel argumenteres for her at sakene er for kompliserte til at prøvingen i tingretten kan kalles en reell rettslig prøving, hvis ethvert utfall fører til nærmest automatisk anke, og den rettslige instansen tingretten er ikke er kompetent nok til å gjøre en gyldig vurdering av de framlagte bevisene?

Poenget med prinsippet om to instanser er jo nettopp å øke reliabiliteten til rettssystemet, og det vil jeg påstå ikke er tilfelle her.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 21.08.2018 14:11    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Men delvis er det jo en mekanisme for å sørge for at "vanlige folks rettsoppfatning" blir tatt hensyn til.

Spesielt for de ikke aller mest ressurssterke i samfunnet mener jeg det er en styrke at de ikke kun føler seg "dømt av eksperter". Greit å se at et utvalg mer eller mindre vanlige folk også er med og gir sin formening om din sak.

At Herr Overdommer Zinkh-Salvesen finner deg skyldig kan ha et snev av klassespørsmål. At baker Johansen synes du er skyldig er noe annet.

Hehehehe Og det er poenget mitt; Det er rimelig idiotisk at vi vurderer det viktigere å hensynta mulige følelser om unedrlegenhet enn å ivareta en skikkelig rettsprosess.

Baker Johansen i eksempelet ditt vil sikkert ikke ha Overdommer Zinkh-Salvesen inn på kjøkkenet for å bedrevite om hvordan kaken skal se ut eller hvor lenge brødet burde steke med hvor mye gjær.

At de som kan loven sier voldtekt bør bety voldtekt, at baker Johansen tenker at "sånt ekke så farlig" burde ikke spille inn i viktige saker!
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2018 14:23    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:

Enig. jeg får klare tanker til USA, the Second Amendment og the right of the people to keep and bear Arms.

USA har også valgmann-systemet sitt, da befolkningen i nasjonens barndom ble sett på som for lite ansvarlig til å ta avgjørelsene alene, og at man derfor stemte frem en representant for folket med faglig kunnskap nok til å ta et veloverveid valg. Ironisk nok hører jeg eksperter si at dette var for å sikre politisk integritet, og i størst mulig grad unngå populistiske og radikale presidenter.

De tviholder på de "demokratiske" rettighetene rund retten til våpen, en gang skapt for at folket skal kunne styrte en korrupt eller på annen måte demokratifiendtlig regjering, men beholder reglene som gjør at valgutfallet meget vel kan bli noe annet enn hva stemmene tilsier.

I tillegg er jo kandidatene valgmennene kan stemme på nærmest forhåndsvalgt av eliten, da penger i valgkamp er ekstremt viktig, og de pengesterke, være seg businessfolk, politiske lobbyer eller annet, sørger for å få sine kandidater opp og frem for å sikre egne interesser.

Go figure.

Til info har dette innlegget ikke noe å gjøre med Molde FK eller norsk rettspraksis.
Barney
Veteran

PostPosted: 21.08.2018 14:24    Post subject: Reply with quote

Robin wrote:

Ikke noen voldsomt fan av systemet vi har, legdommerne blir vel hentet ut av de som stilte på valglister ved forrige valg

Hvor har du dette fra? Jeg er meddommer og har aldri stått på en valgliste i mitt liv.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2018 14:30    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Til info har dette innlegget ikke noe å gjøre med Molde FK eller norsk rettspraksis.

Merk at Molde-trådene tradisjonelt er forbundet med diskusjoner rundt Molde FKs manglende prestasjoner på banen og gjentatte diskusjoner om norsk rettspraksis som stadig kommer opp angående driften av Molde FK.

Du burde altså ta selvkritikk for off topic.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2018 14:32    Post subject: Reply with quote

Mottatt!
sukram
Veteran

PostPosted: 21.08.2018 16:53    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Joda, jeg skjønner jo den delen av det, at det er årsaken, men det kan vel argumenteres for her at sakene er for kompliserte til at prøvingen i tingretten kan kalles en reell rettslig prøving, hvis ethvert utfall fører til nærmest automatisk anke, og den rettslige instansen tingretten er ikke er kompetent nok til å gjøre en gyldig vurdering av de framlagte bevisene?

Poenget med prinsippet om to instanser er jo nettopp å øke reliabiliteten til rettssystemet, og det vil jeg påstå ikke er tilfelle her.

Da tror jeg du misforstår. Det er akkurat samme system i lagmannsretten, fagdommerne er ikke i flertall da heller.

Etter innføringen av den nye meddomsrett, til erstatning for juryen (på tide!), så settes lagmannsretten med to fagdommere og fem meddommere. For å besvare skyldspørsmålet med "ja" må minst fem av dommere (alle dommere stiller likt i avstemmingen) finne vedkommende skyldig. På mange måter likt som i tingretten, bare at det er en ekstra fagdommer og tre ekstra meddommere.

Husk, i lagmannsretten var det jo "verre" tidligere. Da hadde ikke fagdommerne noe de skulle ha sagt om skyldspørsmålet - det var kun "folket" som hadde noe de skulle ha sagt. Og juryen behøvde ikke å gi begrunnelse, og mens de diskuterte var det ingen fagdommere til stede som kunne korrigere. Dagens system fanger opp dette mye bedre, IMO.

Spørsmålet om det er en fagdommer eller en meddommer som er mest kvalifisert til å ta stilling til skyldspørsmålet er en evig diskusjon. Forskning viser visstnok at vi jurister kan jussen best (selvfølgelig), men at vi ikke har bedre forutsetninger for å bedømme bevisspørsmål.

Selv er jeg selvsagt noe skeptisk til det, hvilket jeg også tror de fleste jurister er, men OK - det er nå det som er system.

Jeg bemerker at det - så vidt jeg vet - ikke er et eneste parti i Norge som ønsker å endre systemet slik at meddommere ikke lengre har en rolle i straffesaker, og i enkelte andre rettssaker. Så systemet er nok her for å bli.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2018 17:50    Post subject: Reply with quote

Sukk. Jeg svevde i en villfarelse om at fagdommere hadde mer å si enn meddommere i lagmannsretten. Da er jo egentlig alle fucked, og resultatet av samtlige undersøkelser om rettsvesenet står :

Tillit til rettsvesen har utelukkende de som aldri har hatt nærkontakt med rettsvesenet.
Back to top
SeG
Veteran

PostPosted: 21.08.2018 18:00    Post subject: Reply with quote

Tja jeg har tillit til rettsvesenet. Det fungerer all over ganske bra. Det er alltids noe å forbedre, men at vi har de laveste kriminalstatistikkene i verden er et godt argument for at dette fungerer ganske bra. Vi har også god tilbakefallsstatistikk.

Alt dette på tross av at jeg selv har vært i retten et par ganger Wink

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
vegran
Veteran

PostPosted: 21.08.2018 18:05    Post subject: Reply with quote

SeG wrote:
Alt dette på tross av at jeg selv har vært i retten et par ganger Wink

Damerelatert? Wink
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 36, 37, 38  Next
Page 29 of 38

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb