View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 26.07.2018 19:52 Post subject: |
|
|
Ser for meg storhetstid vi går i møte om Hoftun skulle blitt gjeninsatt som assistent av en domstol og får jobbe videre på tross av styret, en brukbar andel av supporterne, og sannsynligvis den nye hovedtreneren som kommer inn. Men vi har en assistent med meritter, i det minste. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 26.07.2018 19:55 Post subject: |
|
|
netrom84 wrote: | OrionPax wrote: | Hvor er sakene i Sandefjord, Start, Godset, Lillestrøm og alle de andre klubbene hvor trenere har måttet gå i det siste? |
Noen klubber gjør det litt mer ryddig:
https://www.tv2.no/a/9939245/
Har til og med forhandlinger med treneren om sluttpakke. |
Eller alternativt at noen klubber er såpass uryddig at de ikke har tatt inn dette i kontrakten. |
|
Back to top |
|
 |
Brakkebirger Rutinert

|
Posted: 26.07.2018 22:03 Post subject: |
|
|
sukram wrote: | Brakkebirger wrote: |
Ved avtalefrihet betyr det at en uten innvirkning kan inngå de avtaler man ønsker uten ytterligere påvirkning. Det kan man ikke i arbeidskontrakter da arbeidsmiljøloven regulerer dette. Siden du velger å sitere innlegget mitt må du gjerne påpeke hvor det er feil i det jeg skriver.
En arbeidskontrakt er regulert av arbeidsmiljøloven pg avviker kontrakten fra abreidsmiljøloven er den per definisjon ulovlig.
Jeg er, som du også sikkert ser ikke inne å kommenterer spesifikt for denne saken, men at man ikke kan avtale fritt hva man ønsker mellom arbeidsgiver og arbeidstaker og at ulovlige punkt i avtaler frafaller som normalt. Dette har mer med det generelle og går ikke i detalje inn i regulering for for denne saken særskilt.
Så neste gang du beskylder noen for å ikke vite hva de prater om regner jeg med du først oppfatter essensen i budskapet før du uttaler deg. |
Det er et helt feil utgangspunkt at det ikke foreligger avtalefrihet. UTGANGSPUNKTET er avtalefrihet, og så har arbeidsmiljøloven noen preseptoriske (tvingende) regler man ikke kommer seg unna
|
Da du starter med en selvmotsigelse gjør du resten av innlegget ditt irrelevant. Avtalefrihet betinger at det ikke finnes restriksjoner og alt kan fritt avtales. Det gjør det ikke og derav ingen avtalefrihet.
Dette burde vær ganske grunnleggende. _________________ Hjemme, Borte, Overalt |
|
Back to top |
|
 |
Fortinbras Senior
|
Posted: 26.07.2018 22:05 Post subject: |
|
|
Er ganske sikker på at klubben, Kåre og Erik blir enige om en minnelig ordning på Brakka over et par-tre kopper Kjeldsberg.
Men: jeg må samtidig si det er en besnærende tanke om dette faktisk går videre og RBK fører dokumentasjon fra dette forumet som sannhetsvitne for skjellig grunn til avskjed. Ser for meg høytlesning fra Hoftun-tråden, Kåre-tråden, samtlidge kamptråder siste tre sesonger. Og sist men ikke minst: Kenny Cooper-tråden innbundet i lær (verden mest kjente spiller aldri Hoftun henta da han lekte sportsdirektør).  |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 26.07.2018 22:28 Post subject: |
|
|
sukram wrote: | Bakklandia wrote: |
Det er ikke bare det at en domstol ikke vil - den KAN ikke gjeninsette han. Det finnes ikke hjemmel i loven for det. Ved såkalte "usakelige oppsigelser" slår konnesseurs elskede AML fast at arbeidstaker skal tilkjennes ERSTATTNING. ingen steder står det at vedkommende skal ha jobben tilbake.
Så det skjer altså ikke uansett. Selvfølgelig. |
Se, det er jo feil, det også. Ihht aml § 15-11 (2):
"Dersom søksmål reises innen de frister som følger av § 17-4, kan arbeidstaker fortsette i stillingen. Etter krav fra arbeidsgiver kan retten likevel bestemme at arbeidstaker skal fratre under sakens behandling dersom retten finner det urimelig at arbeidsforholdet opprettholdes under sakens behandling." |
Stemmer det, men jeg trodde den gjaldt kun dersom personen fortsatt er i jobben i oppsigelsestid, men bestrider oppsigelsen da - ikke etter at vedkommende allerede er ute av bedriften?
Men ja, poenget blir det samme uansett. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 26.07.2018 22:34 Post subject: |
|
|
Brakkebirger wrote: | sukram wrote: |
Det er et helt feil utgangspunkt at det ikke foreligger avtalefrihet. UTGANGSPUNKTET er avtalefrihet, og så har arbeidsmiljøloven noen preseptoriske (tvingende) regler man ikke kommer seg unna
|
Da du starter med en selvmotsigelse gjør du resten av innlegget ditt irrelevant. Avtalefrihet betinger at det ikke finnes restriksjoner og alt kan fritt avtales. Det gjør det ikke og derav ingen avtalefrihet.
Dette burde vær ganske grunnleggende. |
Det burde absolutt ikke være grunnleggedne, siden det er FEIL, feil og atter feil!
Juss er ikke ett område du bør bevege deg inn på med så lite kunnskap som du har.
Det ER prinsipiell avtalefrihet i Norge! Punktum!
http://jusinfo.no/index.p...39/842/845 _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 26.07.2018 22:35 Post subject: |
|
|
Nei, krever du jobben tilbake får du jobben tilbake uavhengig av om du krevde å stå i stillingen. Får du jobben tilbake får du naturligvis ikke erstatning for fremtidig tapt inntekt. Du får derimot erstatning for tapt arbeidsinntekt i mellomtiden. Du kan også få tilkjent erstatning for tort og svie (som kan føles beskjedne). |
|
Back to top |
|
 |
sukram Veteran
|
Posted: 26.07.2018 22:39 Post subject: |
|
|
Brakkebirger wrote: |
Dette burde vær ganske grunnleggende. |
Sorry mac, men juss kan du ikke. Ingenting av dette gir mening ut fra normal, juridisk terminologi. Hvis du vil finne opp ny terminologi, så vær så god. Men det passer dårlig å dra det inn i en rettslig sammenheng, for her møter du den terminologien som jurister befatter seg med.
Jeg kan ta et par helt grunnleggende rettssetninger i norsk rett:
Avtalefrihet er utgangspunktet. Det er dog bare et utgangspunkt idet man på en rekke områder har unntak fra friheten. På noen områder er stor grad av avtalefrihet, f.eks innenfor entrepriseretten (her er det stort sett profesjonelle parter og mindre betenkelig med frihet). Innenfor arbeidsretten er det flere unntak (presumtivt en sterk og en svak part). Innenfor vergemålsretten er det mange og inngripende unntak, for å beskytte det som alltid er en svak part.
Ser du, avtalefrihet er et relativt begrep. Det er ikke noe enten/eller.
Av og til skjønner jeg ikke hvorfor man så hardt skal opphøye seg til ekspert, når det er ganske åpenbart at man ikke er det. Kall meg gjerne småarrogant i dette innlegget, men du ba litt om det i posten jeg siterer. |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 26.07.2018 22:42 Post subject: |
|
|
Får følelsen av at du har personlig erfaring med å bli sparket av usaklige årsaker, og krevd å få jobben tilbake... |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 26.07.2018 22:44 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Nei, krever du jobben tilbake får du jobben tilbake uavhengig av om du krevde å stå i stillingen. |
Javel, ja. Gid det faktisk hadde vært så lett, du. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
sukram Veteran
|
Posted: 26.07.2018 22:47 Post subject: |
|
|
Bakklandia wrote: |
Stemmer det, men jeg trodde den gjaldt kun dersom personen fortsatt er i jobben i oppsigelsestid, men bestrider oppsigelsen da - ikke etter at vedkommende allerede er ute av bedriften?
Men ja, poenget blir det samme uansett. |
Jo, du har rett i det - men da blander man nok sammen begrepene oppsigelse og avskjed (altså, "å gå på dagen").
Ved oppsigelse har man oppsigelsestid, veldig ofte 3 mnd, skjønt annet kan avtales. I den perioden har man lønn og man har arbeidsplikt. Hvilket innebærer at arbeidstaker fortsatt vil være på arbeidsplassen (eller i hvert fall fortsatt formelt sett ansatt, men kanskje fritatt for arbeidsplikten) - og det er da man snakker om å stå i stilling.
Ved avskjed derimot går man på dagen. Da er det ikke snakk om å fortsatt stå i stilling, stillingen er terminert med umiddelbar virkning. Avskjed er strengeste sanksjonsformen en arbeidsgiver kan reagere med og er normalt forbeholdt vesentlige feil med arbeidsutførelse, straffbare forhold o.l.
Avskjed er da også regulert annerledes i aml, jf. § 15-11 (3):
"Retten til å fortsette i stillingen gjelder ikke ved tvist om avskjed, oppsigelse i prøvetiden, for innleid arbeidstaker eller midlertidig ansatt. Etter krav fra arbeidstaker kan retten likevel bestemme at arbeidsforholdet skal fortsette inntil saken er rettskraftig avgjort, dersom søksmål reises innen fristene i § 17-4." |
|
Back to top |
|
 |
sukram Veteran
|
Posted: 26.07.2018 22:49 Post subject: |
|
|
larsarus wrote: | Får følelsen av at du har personlig erfaring med å bli sparket av usaklige årsaker, og krevd å få jobben tilbake... |
Haha, nei heldigvis.  |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 26.07.2018 22:50 Post subject: |
|
|
sukram wrote: | Bakklandia wrote: |
Men ja, poenget blir det samme uansett. |
Jo, du har rett i det - men da blander man nok sammen begrepene oppsigelse og avskjed (altså, "å gå på dagen"). |
Nettopp, det er der jeg roter, selvsagt. Lenge siden disse eksamene mine etterhvert
Takk for oppfriskningen! _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 26.07.2018 22:52 Post subject: |
|
|
sukram wrote: | larsarus wrote: | Får følelsen av at du har personlig erfaring med å bli sparket av usaklige årsaker, og krevd å få jobben tilbake... |
Haha, nei heldigvis.  |
Sorry, den kommentaren var til Konesseur - du smatt et innlegg inn før jeg fikk postet  |
|
Back to top |
|
 |
sukram Veteran
|
Posted: 26.07.2018 22:54 Post subject: |
|
|
Nettopp, det er der jeg roter, selvsagt. Lenge siden disse eksamene mine etterhvert
Takk for oppfriskningen! |
Bare hyggelig mann! Gitt utviklingen i tråden er jeg bare glad det er én her inne som gidder å ha en normal diskusjon  |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 26.07.2018 22:55 Post subject: |
|
|
Ja, sant. ditto!
så får vi håpe en viss annen debattant fikk med seg den paragrafen du siterte til meg i sted... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 26.07.2018 23:08 Post subject: |
|
|
Det er snakk om oppsigelse. Det blir villfarelse å snakke om avskjed da det er en reaksjonsform som er knyttet til alvorlig mislighold. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 26.07.2018 23:15 Post subject: |
|
|
Bakklandia wrote: | Konesseur wrote: | Nei, krever du jobben tilbake får du jobben tilbake uavhengig av om du krevde å stå i stillingen. |
Javel, ja. Gid det faktisk hadde vært så lett, du. |
Det tyngste er nok å havne der med alt som følger med. Skal ikke store brudd til på prosesskrav eller formkrav for at oppsigelsen kjennes ugyldig i domstolen. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 26.07.2018 23:33 Post subject: |
|
|
Denne tråden tar vel mye av nå synes jeg. Mange tar det tydeligvis som en selvfølge at drøftelsesmøte betyr at de vil bestride oppsiGelsen og ev. Flå klubben for penger.
Det vi vet, er at trenerforeningen har sett på kontraktene og anbefalte drøftelsesmøte. Dette kan faktisk være så enkelt som at det er noen uklare punkter man vil avklare.
Står det f.eks 1 års lønn, kan spørsmålet være: hva inngår i lønn. Hva med bil, telefon, internett, forsikringer etc....
La oss ikke lage unødig drama uten å vite hva vi egentlig diskuterer. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 26.07.2018 23:35 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Det er snakk om oppsigelse. Det blir villfarelse å snakke om avskjed da det er en reaksjonsform som er knyttet til alvorlig mislighold. |
Gikk de på dagen?
Nettopp!
Og jo, det skal veldig mye til for at retten skal dømme avskjeden ugyldig - det skal mye til for at den i det hele tatt kommer til retten.
Gi opp, Kåre kommer ikke tilbake (i hvert fall ikke nå), og jusskunnskapene dine er ikke stort å skryte av.
For øvrig er ikke fotballtrenere vanlige arbeidstakere. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Last edited by Bakklandia on 26.07.2018 23:40; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Der Kaiser Veteran

|
Posted: 26.07.2018 23:36 Post subject: |
|
|
Sannsynligheten for gjenopptatt arbeidsforhold og/eller eventuelt søksmål ser jeg på som null. Partene kommer til å diskutere og komme til enighet. Kåre og Erik ønsker klubbens beste og kommer ikke til å finne på noe tull. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 26.07.2018 23:39 Post subject: |
|
|
Gikk de på dagen?
Nettopp! |
Det er fullt mulig, og lovlig å ha en arbeidskontrakt uten oppsigelsestid.
Både Kåre og Erik har i henhold til avtalen krav på etterlønn. Denne hadde de ikke hatt krav på ved avskjed. De som snakker om avskjed har strøket på kurset arbeidsmiljøloven 101. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 26.07.2018 23:40 Post subject: |
|
|
Jeg for min del synes det er en fantastisk herlig ironi i en trådstarter som konsekvent etterspør "objektive målbare kriterier" så fort noen snakker om banespill og underholdningsfaktor, men selv påstår at alle meningsmotstandere heier på Molde og ønsker klubben i dass, og står på sitt mot folk som mener noe annet rundt jussen basert på skolering - altså "objektive målbare kriterier".
Moro for meg som er ufaglært, men interessert i, og fascinert av psykologi, i det minste.
EDIT: Beklager, det var ikke trådstarter her, men i en annen lignende tråd. _________________ Influencer™
Last edited by Zorac on 26.07.2018 23:46; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 26.07.2018 23:42 Post subject: |
|
|
Kjello wrote: | Bakklandia wrote: |
Gikk de på dagen?
Nettopp! |
Både Kåre og Erik har i henhold til avtalen krav på etterlønn. Denne hadde de ikke hatt krav på ved avskjed. De som snakker om avskjed har strøket på kurset arbeidsmiljøloven 101. |
do'h, selvsagt! sent på kvelden nå... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 26.07.2018 23:48 Post subject: |
|
|
Kjello wrote: | Bakklandia wrote: |
Gikk de på dagen?
Nettopp! |
Det er vel ikke mulig å ha ansettelse uten oppsigelsestid. Men fritak for arbeisplikt er fullt lovlig. Har selv opplevd det ved nedskjæring. Var ikke behov for min arbeidsinnsats så jeg kunne være hjemme, kun med plikt til å stille opp ved behov. Og selvsagt med all lønn pg alle goder i oppsigelsestiden. Kunne jobbe for andre også, med forbehold om å måtte stille om nødvendig. |
|
Back to top |
|
 |
|