English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
16 lag i Eliteserien?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 77, 78, 79  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 20.07.2017 12:05    Post subject: Reply with quote

Største grunnen til at jeg kunne ønske meg færre lag er kortere sesong, og færre kamper. Det er derimot ikke ønskelig med færre kamper fra fotballklubbene selv, og da ender man opp med trippelserie, sluttspill eller andre kreative varianter om kampantallet skal opp med færre lag.

For klubbenes del er flest mulig kamper viktig. Flere kamper gir økt dekningsbidrag, og med mindre noe er horribelt feil med driften i klubben bør hver hjemmekamp være et positivt bidrag til bunnlinja. Da hjelper det å få så mange kamper som mulig i løpet av et år. De faste kostnadene er der uansett om det spilles eller ikke spilles kamper.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59460
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.12.2017 15:27    Post subject: Reply with quote

- Jeg er ikke så sikker på at norsk fotball har lyst til å bli så mye bedre enn det vi allerede er. Vi er ikke opptatt av å utvikle oss. Vi er opptatt av at alle klubbene har nok penger, og vi skulle helst vært to lag flere i Eliteserien slik at alle får lov til å prøve seg. Jeg tror det beste hadde vært om vi var ti lag, men jeg har gitt opp, sier han og rister på hodet.

For å endre på ligaoppsettet på det fremmes et forslag på Fotballtinget. Der må så klubbene stemme for å vedta forslaget.

Men ifølge RBK-sjefen er det bare å glemme.

- Det er ingen andre lag i Norge som tenker på å strekke seg til Europa, de diskuterer bare om vi skal spille fotball i fellesferien eller om vi skal ha fri. Det er ikke viktig at lagene som skal spille i Europa får det bra. Vi har voldsomme ambisjoner med landslaget, men da må vi gjøre noe med det. Og det tror jeg ikke vi gjør, sier han engasjert.

- Det er en nådeløs dom du kommer med her?

- Ja, det er det. Men sånn har det vært lenge, sier han.

Kåre Ingebrigtsen er klar på én ting:

Folk må slutte å skylde på fotballforbundet for alt som er galt. Rosenborg-sjefen mener det er klubbene som må gå i seg selv.

- Det er klubbene som må utvikle spillere til landslaget, det er klubbene som må utvikle spillere som skal spille i Europa. Der er vi ikke. Vi utvikler spillere for å selge dem, for norske klubber er ikke opptatt av å spille på en bedre arena. Vi er ikke opptatt i Norge av å gå ned på antall lag i Eliteserien for å få en bedre utviklingsarena. For da blir konsekvensene at man kan rykke ned. Og det skjønner jeg at folk tenker, men da må vi slutte å mase om at vi skal ha enorme ambisjoner. Det snakkes om at vi bør komme til sluttspill med landslaget titt og ofte, men da må vi gjøre noen grep selv, sier han.

- Tror du ikke det sitter noen klubbledere rundt om i Norge som kommer til å reagere når de leser dette?

- Jo, definitivt. Og det skjønner jeg. Men dette er min mening, og jeg har full forståelse for at det er klubber som er opptatt av at det skal være 20 eller 16 lag i Eliteserien. Jeg leste om en som mente det burde være 20 lag, for de er opptatt av å spille flere kamper i løpet av sesongen. Men da er det bare å gjøre ligaen mindre og heller spille sluttspill. Når jeg vil ha en mindre liga handler det ikke om å spille færre kamper, det handler om å spille flere kamper som betyr noe, påpeker han.

Les mer: Slik ville KÃ¥re Ingebrigtsen endret norsk fotball hvis han fikk all makt
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rosenvingen
Senior


Joined: 06 Nov 2015
Posts: 174

PostPosted: 03.12.2017 01:21    Post subject: Reply with quote

Jeg vil ha 16 lag i et grunnspill over 15 kamper.
Deretter vil plass 1-8 spille i et sluttspill mot hverandre hjemme og borte og det samme med 9-16.

Alternativt kan det være en grunnserie på feks 12 lag, der topp 8 spiller i sluttspill og 9-12 spiller mot topp 4 i grunnspillet i divisjonen under.

Argumentet er at lag får spille flere kamper mot jevngod motstand Smile
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7860

PostPosted: 03.12.2017 01:25    Post subject: Reply with quote

Det er bare en fordel for oss at vi har mange midt-på-treet-lag i serien, det gjør at vi kan bruke mer energi på Europa og tillate oss å rullere mye på laget uten at det reduserer poengmulighetene våre nevneverdig. Så lenge vi har tilstrekkelig antall lag som også kan pushe oss litt. Vi har tapt mot en del av bunnlagene i år, så det ser ikke ut som det er et nevneverdig problem at de er for dårlige for oss heller.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9062
Location: Trondheim

PostPosted: 03.12.2017 01:37    Post subject: Reply with quote

Rosenvingen wrote:
Jeg vil ha 16 lag i et grunnspill over 15 kamper.
Deretter vil plass 1-8 spille i et sluttspill mot hverandre hjemme og borte og det samme med 9-16.
Blir sikkert ingen diskusjoner rundt hjemme/borte i det grunnspillet. Halvparten vil jo i et slikt system ha 8 hjemmekamper i grunnspillet. Og de resten 7 hjemmekamper. Hva er oddsen for at majoriteten av de som spiller 8 hjemmekamper også vil havne på øvre halvdel tror du? For å ikke snakke om diskusjoner om hvem som får hjemmekamp og hvem som får bortekamp mellom to bestemte lag. Lillestrøm havner på 9.plass etter blant annet bortekamp i Molde og på Lerkendal. Vålerenga havner på 8. plass etter å ha møtt de samme lagene på hjemmebane.

Ethvert seriesystem må ha det grunnprinsippet at man møter hverandre like mange ganger hjemme som borte. I hvertfall i et grunnspill.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6268
Location: Skottland

PostPosted: 03.12.2017 12:57    Post subject: Reply with quote

Rosenvingen wrote:
Jeg vil ha 16 lag i et grunnspill over 15 kamper.
Deretter vil plass 1-8 spille i et sluttspill mot hverandre hjemme og borte og det samme med 9-16.

Alternativt kan det være en grunnserie på feks 12 lag, der topp 8 spiller i sluttspill og 9-12 spiller mot topp 4 i grunnspillet i divisjonen under.

Argumentet er at lag får spille flere kamper mot jevngod motstand Smile


Spillet man med et sluttspill, har man ikke serie lengre. Da spiller man cup.

Skal man gjøre serien bedre må man spille med færre lag og dobbel serie, slik sveitserne gjør.

Basta.
Back to top
View user's profile Send private message
toki
Veteran


Joined: 14 Nov 2007
Posts: 1668

PostPosted: 05.12.2017 14:02    Post subject: Reply with quote

Ser at Bakke tar opp en problemstilling ifb. kvaliken. Elitelaget får kun noen dager etter siste serierund før de må ut i kvalik, mens laget fra 1. divisjon får halvannen uke.
En kan vel godt si at det favoriserer 1. divisjonslaget. Svært uheldig hvis målet er å få en stabil toppdivisjon.
Denne gangen endte det med nedrykk for Sogndal og det er vel ikke det verste. Klubben har vel som formålsparagraf å rykke opp eller ned.
_________________
04.12.96
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 05.12.2017 14:12    Post subject: Reply with quote

Nå handler vel dette først og fremst om at Eliteserien har landslagspauser, noe OBOS ikke har, gjør det ikke?

Med like mange lag i begge ligaer bør det jo være mulig å unngå dette "problemet". Med dagens oppsett ville det vært samme avvik om det var 10 eller 20 lag i hver liga, så lenge den ene ligaen spiller mens den andre ikke gjør det.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Sylta
Veteran


Joined: 23 Mar 2010
Posts: 1406
Location: Trondheim

PostPosted: 05.12.2017 15:43    Post subject: Reply with quote

1.-divisjonslaget må til gjengjeld ut i 3 kvalifiseringskamper for å rykke opp, så jeg er liten sympati med at eliteserielaget får kortere tid til å forberede seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 05.12.2017 16:30    Post subject: Reply with quote

Taper man ± 15 kamper på en sesong har man bare seg selv å takke.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6268
Location: Skottland

PostPosted: 05.12.2017 23:26    Post subject: Reply with quote

Irrellevant om man heter Eirik Bakke og har spilt for Liiiiiids!
Back to top
View user's profile Send private message
toki
Veteran


Joined: 14 Nov 2007
Posts: 1668

PostPosted: 05.12.2017 23:49    Post subject: Reply with quote

Så dere ønsker størst mulig utskifting i eliteserien?
_________________
04.12.96
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 06.12.2017 00:30    Post subject: Reply with quote

Vi vil vel at Eliteserielaget skal være bedre enn utfordreren fra OBOS-ligaen for å forbli i Eliteserien...
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 06.12.2017 00:31    Post subject: Reply with quote

Litt sånn ja.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Mikkelsen
Veteran


Joined: 27 Jan 2013
Posts: 4684

PostPosted: 16.04.2018 21:00    Post subject: Reply with quote

PÃ¥ tide at noe skjer.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 16.04.2018 21:43    Post subject: Reply with quote

Det er lite som slår et slikt argument!
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59460
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.05.2018 16:59    Post subject: Reply with quote

Rekdal:

– Jeg mener at vi bør ha 22 serierunder i en liga med 12 lag til å begynne med. Så deler man ligaen i to. De seks øverste lagene i sluttspill om ligatittelen, og de andre i sluttspill for å unngå nedrykk, sier han og oppsummerer:

– Da hadde man fått ti interessante kamper på slutten av sesongen.

Les mer: Rekdal foreslår drastiske endringer i Eliteserien

Altså ganske likt det ene forslaget, som ble vraket i 2015.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 19.05.2018 22:54    Post subject: Reply with quote

Sluttspill igjen, ja. Det gjør nok underverker for interessen!

Nok en gang - Rekdal som ekspert er mindre troverdig enn meg.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7860

PostPosted: 19.05.2018 23:06    Post subject: Reply with quote

Rekdal er best når han kan snakke om rent fotballfaglige ting, med en gang temaet vandrer utenfor komfortsonen hans så blir det trøbbel. Sånn som her. Snakk om å være tonedøv da, det har ikke vært annet en mas fra Danmark hele denne våren om hvor dårlig sluttspill har vært for de. Likevel skal man altså nok en gang ta opp denne debatten.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 20.05.2018 01:01    Post subject: Reply with quote

Hvis formålet er å gjøre norsk fotball bedre, så tror jeg heller man skal se hva man driver med på aldersbestemt nivå, og det at vi har gravd oss ned i kunstgresshullet. Jeg tror det strengt tatt er betydelig mer å hente der enn på om det er 14 eller 16 lag i Eliteserien. Gjør det mer attraktivt for kvalifiserte trenere å trene og lede yngre lag, fremfor mer eller mindre ukvalifiserte foreldre. Og skal man hevde seg i Europeisk sammenheng kan man ikke holde på med plastbaner. Det bør være helt uproblematisk for ethvert ES, og kanskje også Obos lag, sør for Bodø å skape en akseptabel gressbane.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7860

PostPosted: 20.05.2018 01:09    Post subject: Reply with quote

Vi produserer talenter og gode aldersbestemte landslag som aldri før. Det er ikke bare negative følger med kunstgress-generasjonen. NFF og klubbene har tatt store steg på å profesjonalisere og utvikle talentutviklingen i Norge og jeg tror det kommer til å vise seg om noen år.

Bare se på hvor mye ressurser Rosenborg bruker på eget akademi.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9674
Location: Drammen

PostPosted: 20.05.2018 01:10    Post subject: Reply with quote

Det er jo helt åpenbart at sluttspill er det som skal til for at vi skal bli bedre. Når var norsk klubbfotball på sitt beste? På slutten av 90-tallet, når vi til tider herjet med topp internasjonal motstand i Champions League. Det var ikke griseflaks når vi slo Tysklands beste lag på bortebane engang.

Og da hadde vi jo sluttspill.

Eller nei, vent, Kjetil Rekdal er en idiot og tar feil.

Disclaimer: Han har sikkert peiling på noe, men dette her stinker at han er kjøpt av noen nederlendere for å spa opp en debatt som er død og begravet
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 20.05.2018 01:37    Post subject: Reply with quote

Og da var det vel bare 14 lag i øverste divisjon.


_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 20.05.2018 01:50    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Vi produserer talenter og gode aldersbestemte landslag som aldri før. Det er ikke bare negative følger med kunstgress-generasjonen. NFF og klubbene har tatt store steg på å profesjonalisere og utvikle talentutviklingen i Norge og jeg tror det kommer til å vise seg om noen år.

Bare se på hvor mye ressurser Rosenborg bruker på eget akademi.


Argumentasjon som har vært brukt i 10 år nå uten at man ser særlig fremgang. Norsk representasjon i de beste ligaene og kvaliteten på landslag og klubblag tilsier heller ikke noe fremgang. Snarere tvert i mot, veien opp til de beste i Europa virker lengre enn noen gang. At RBK bruker penger på akademiet er vel og bra det, men de jobber kun med 16åringer og oppover. Da har mange av dem spilt fotball i 10 år allerede, ofte med inkompetente trenere.

Og at man har kunstgressbaner, ballbinger osv som muliggjør fotball hele året for de yngre er strålende det, men når man kommer til toppfotballen blir det i mine øyne håpløst å ikke spille på det underlaget man faktisk bruker i resten av verden.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7860

PostPosted: 20.05.2018 01:57    Post subject: Reply with quote

Jeg synes man ser fremgang. Vi har store talenter som blir eksportert ut i gode europeiske klubber. Samtidig har NFF innført Kvalitetsklubb og andre tiltak for å jobbe med å utvikle klubbene og talentuviklingen som foregår før de kommer til toppklubbene.

Største trøbbelet er at det er for få som bruker kunstgressbanene. Jeg bor rett ved et flott idrettsanlegg i Trondheim og det er alt for sjeldent at det blir brukt. Bare nå i pinsen er det nesten dødt der, flott vær to strålende kunstgressbaner som bare venter på å bli brukt. Men kanskje det er et par stk som er ute å skyter litt.

Hadde dette vært i min oppvekst, og jeg er klar over at jeg høres gammel ut nå, men jeg er ikke mye over 30, så hadde man måtte opp tidlig om morran for å få seg et mål.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 77, 78, 79  Next
Page 67 of 79

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb