View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
PerO Veteran
|
Posted: 05.12.2017 07:20 Post subject: |
|
|
senador wrote: | Tror ikke dette hylekoret i Norge med boikott vil hjelpe. Jeg tror det beste er dialog og at man stiller opp og bidrar på den måten. |
Dialog er fint. Men trenger ikke gjøre nasjonen/herskerne rike ved å la de bli rådende innenfor visse bransjer, som f.eks vinteroppladning for idrettsfolk. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 05.12.2017 07:39 Post subject: |
|
|
senador wrote: | Tror ikke dette hylekoret i Norge med boikott vil hjelpe. Jeg tror det beste er dialog og at man stiller opp og bidrar på den måten. |
Så som Bjørnebye så tenker du at å dra ned dit og vise frem noen fotballstjerner som får leve litt i luksus og nyte godene av deres slavearbeid, så hjelper vi dem?
Aldri i verden. Det eneste som ikke er moralsk forkastelig her er å stemme med lommeboka og holde seg unna et sånt sted.
senador wrote: | I tillegg er det vel mange her som vil klage over dårlig preseason hvis vi skal møte bare Nardo og Byåsen. |
Noe forbanna dritt at det av en eller annen merkelig grunn er de eneste to alternativene, siden alle andre sydlige land har vedtatt at vi ikke kan komme dit for treningsleiren vår, og at kun de lokale smålagene er mulige å spille mot. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 05.12.2017 08:05 Post subject: |
|
|
Jeg tror at ved boikott forsterker man bare den potensielle forakten de kan ha til oss. Er vi der kan man påvirke noe hvertfall.
Hvor skal grensen gå? Skal vi melde oss ut av FIFA som er selve definisjonen på korrupsjon ? Vi burde da også nekte å spille mot Zenit som er bygd på mafiapenger. Har ikke hørt en pip om dette her.
Ikke at jeg vet, men det kan være sent å endre på opplegget nå. Da kan vi ende opp med Nardo og Byåsen.
Jeg mener de som hyler høyest får gi klubben et annet alternativ. Fiks noen treningskamper mot verdig motstand. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 05.12.2017 08:38 Post subject: |
|
|
Nå er ikke jeg noen aktivist eller menneskerettighetsforkjemper (altfor lat), og er på ingen måte kvalifisert til å fortelle noen hvor grensa skal gå. Men jeg er rimelig sikker på at den går ett eller annet sted før det å i praksis støtte dette regimet ved å bruke penger der og dermed legitimere det de driver med.
Jeg klarer ikke helt å se denne positive påvirkningen vi skal ha ved å være der nede. Hvem får det bedre av det? Hva løser det? Kanskje en slave eller to får et kick ut av å møte Lord Bendtner men utover det er det skralt.
Melder vi oss ut av FIFA uten at det er en del av en større bevegelse er vi i praksis ferdige som klubb. Jeg mener man lett kan finne et moralsk ståsted som tillater en å forsøke å bekjempe organisatorisk korrupsjon i FIFA gjennom systemet og likevel ta avstand fra regimer som henretter folk for å banne og hiver homofile fra høye tak.
Alternativer? Nesten hvor som helst i det sørlige Europa funker for meg. Varmt, andre gode lag kan sikkert overtales til en match der også, og man slipper å få middagen servert av blodpiskede slaver.
Samtidig sender man et signal til emiratene om at sorry mac, dette er ikke for oss. Kommer Rosenborg til å forandre verden? Neppe, men når mange nok klubber gjør det samme kan det forhåpentligvis påvirke ting i riktig retning allikevel. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 05.12.2017 09:15 Post subject: |
|
|
senador wrote: | Jeg tror at ved boikott forsterker man bare den potensielle forakten de kan ha til oss. Er vi der kan man påvirke noe hvertfall. |
«Forakten de kan ha til oss»? Hva snakker du om? Emirateerne har da ikke noe spesiell forakt for oss. De er tvert i mot veldig glad i vestlige penger.
Problemet her er forakten de har for sine egne innbyggere og ikke minst de mange asiatiske fremmedarbeiderne som som lever under forhold som defineres av mange som slaveri.
Utover det ønsker jeg ikke å gå dypere inn i denne diskusjonen. |
|
Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 05.12.2017 09:23 Post subject: |
|
|
Kan ikke vi fotballfans konsentrere oss om treningsforholdene er bra nok osv, så kan andre ta seg av politikken. Snakk om å la seg rive med av media som ønsker storm i vannglasset sitt etter sesongen. Eneste positive med dette hysteriet er at RBK får betalt for antall saker/klikk som gjelder rbk-stoff  _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
Back to top |
|
 |
Ivar Veteran

|
Posted: 05.12.2017 09:24 Post subject: |
|
|
Jeg sliter med å se hvordan Rosenborg sin tilstedeværelse i Dubai kan gjøre situasjonen der bedre for noen. Ikke sender vi diplomater, nødhjelp eller kursing i å behandle mennesker som mennesker, og jeg tror ikke vår klassiske pre-season fotball kommer til å få noen til å se lyset.
Vil Stig Inge og gjengen se hvordan forholdene er der kan de sette seg ned og se på nyhetene. Dette handler mest av alt om hvilke signaler vi sender til omverden, og enn så lenge sier vi at Dubai er et sted vi gjerne drar til og er et selskap vi ikke har noe problem å være i.
Det å fornye sesongkortet er ikke øverst på prioriteringslisten nå, og om Rosenborg ikke avlyser må Trond Alstad megle fred i Midtøsten for at det blir fornyelse for min del. _________________ @Ivaraal |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 05.12.2017 09:26 Post subject: |
|
|
Uforståelig valg av klubben, ikke bra. |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 05.12.2017 09:33 Post subject: |
|
|
Ikke "fair play" valg av treningssted og uforståelig at en klubb som RBK med høye etiske standarder velger å skyte seg selv i foten med å velge et treningssted som Dubai. Blir litt som å dra til Sør-Afrika på treningsleir under apartheid-styret. |
|
Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 05.12.2017 09:38 Post subject: |
|
|
Da har jeg gjort noe jeg aldri før har gjort, jeg sendte mail til Tove, der jeg fortalte hva jeg mente, og med et ønske om at de snur.
Skikkelig kjipt at klubben vurderte dette til ok, men håper de snur når de ser engasjementet fra supporterne. |
|
Back to top |
|
 |
WegHard Veteran

|
Posted: 05.12.2017 09:55 Post subject: |
|
|
Dårlig dømmekraft. Rbk skal være bedre en dette. Meget skuffende.
Håper mobilisering kan få dem til å snu. _________________ Sparken så'n bli still. |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 05.12.2017 10:00 Post subject: |
|
|
senador wrote: | Tror ikke dette hylekoret i Norge med boikott vil hjelpe. Jeg tror det beste er dialog og at man stiller opp og bidrar på den måten.
I tillegg er det vel mange her som vil klage over dårlig preseason hvis vi skal møte bare Nardo og Byåsen. | Dialog??? Med de menneskene der nede? Det eneste de bryr seg om er penger og at vi annerkjenner de ved å reise på ferie og at man bl.a. legger treningsleire til dette stedet. Det eneste språket de forstår er det som svir på pengepungen. Rosenborg har ingenting der nede å gjøre. Dette valget er helt og holdent styrt av grønne gresmatter og optimale treningsforhold. SIer ja takk til Nardo og Byåsen fremfor dette. Pokaler og gloria stiller bak i køen når det gjelder menneskerettigheter.
Rosenborg er forøvrig ikke medlem av FIFA, det er det NFF som er. Ingen klubblag er medlem der, kun nasjoner. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 05.12.2017 10:19 Post subject: |
|
|
Flaut, uverdig og ikke minst unødvendig. La meg legge til at jeg er stolt over supporterengasjementet. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 05.12.2017 10:37 Post subject: |
|
|
Vi bryr oss åpenbart mest om "verdier" så lenge det ikke koster oss noe. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 05.12.2017 11:04 Post subject: |
|
|
senador wrote: | Jeg tror at ved boikott forsterker man bare den potensielle forakten de kan ha til oss. Er vi der kan man påvirke noe hvertfall. |
Forakt? Ja takk. Om Rosenborg Ballklub kan stå som et lysende eksempel som pisser en nasjon basert på "verdier" som går midt imot menneskerettigheter, likestilling, likeverd, og frihet til å være den man er, tenke det man tenker, og gjøre det man gjør - bring it on. Ikke det at jeg tror dette har i nærheten av en slik effekt.
Det tjener Dubai mer at vi drar dit enn det skader dem at vi ikke drar dit. Samtidig rammer det potensielt vårt navn og rykte ganske hardt å ta turen.
Det er ikke vår jobb som klubb å bygge allianser mellom nasjoner, eller som Bush en gang sa; "bring democracy to the middle east". Vår jobb er å spille fotball, samt ivareta våre verdier overfor våre medmennesker. Dette er ikke klubben verdig, og det bør være mulig å finne alternative arenaer å trene på en land og områder som står for det verste som finnes av styresett. Det er heller ikke sånn at Dubai vil endre seg særlig i overskuelig fremtid. De viser jo allerede den vestlige verden det den vil se, mens de bak låste dører voldtar, dreper, fengsler på horribelt grunnlag, og driver slaveri. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 05.12.2017 11:23 Post subject: |
|
|
Rosenborg Ballklub
Quote: | Rosenborg kaller inn til pressekonferanse på Brakka klokka 11.00. Velkommen! #rosenborg |
Spent |
|
Back to top |
|
 |
Cessna Rutinert
|
Posted: 05.12.2017 11:29 Post subject: |
|
|
La oss for all del bli krenket over dette. |
|
Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 05.12.2017 11:29 Post subject: |
|
|
Blir både spennende og viktig å høre... Enten trekker klubben seg opp, eller enda lengre ned i søla. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 05.12.2017 11:40 Post subject: |
|
|
Cessna wrote: | La oss for all del bli krenket over dette. |
Ser du kjører krenking i flere tråder, skivebom. Dette har ikke en dritt med krenket å gjøre, føler meg overhode ikke krenket.
Det er rett og slett sånn at det er hundrevis av plasser vi kan dra å sparke treningsball der det er sol og gressbaner.
Vi er på ingen måte nødt til å gjøre det i et land som bryter med klubbens verdier. Og bryter man med Frelsesarmeen på bakgrunn av homofili, da kan man ikke dra til en regime som har dødsstraff for homofile.
Skjønner ikke hvorfor jeg gadd å svare så langt: Ta deg sammen. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 05.12.2017 11:54 Post subject: |
|
|
Cessna wrote: | La oss for all del bli krenket over dette. |
Når Rosenborg bryter sitt eget verdigrunnlag, er det faktisk en av få ting jeg blir krenket av. Og det er jeg i min fulle rett til. Rosenborg har mer eller mindre vært livet mitt siden jeg var 10 år og når de tråkker på verdier som alltid har vært viktig både for meg og klubben - reagerer jeg sterkt på det. Jeg blir oppriktig lei meg, enormt skuffet og intenst forbannet. Det er valg som dette som definerer hvilken plass klubben skal ha i mitt hjerte. Det er et enkelt valg for dem å ta, men likevel velger de feil.
Jeg tror og håper at de nå har tatt til vettet og snudd, hvis ikke vil jeg ligge svært lavt til den dagen iallefall Bjørnebye er borte. Jeg kan ikke involvere meg emosjonelt i en klubb som ikke tar dette på alvor. |
|
Back to top |
|
 |
trolle Proff
|
Posted: 05.12.2017 12:09 Post subject: |
|
|
da er det bekreftet. det blir ikke dubai |
|
Back to top |
|
 |
BBQsaus Rutinert

|
Posted: 05.12.2017 12:10 Post subject: |
|
|
Jeg er heller ikke enig i at Dubai var det smarteste stedet å legge treningsleiren. Men jeg sliter fortsatt litt med å se hvorfor akkurat dette er så fryktelig mot alt av etiske og moralske verdier klubben står for. Folk driter ellers i det etiske rundt fotballen generelt, så litt spesielt at akkurat dette skulle få majoriteten her til å fyre så ekstremt.
Regner med å bli halshugd her nå, men for min del syns jeg at mange overreagerer en smule. Det er ikke snakk om at klubben har gått ut og sagt at de støtter regimet politisk akkurat. Og nei - det å reise dit er ikke det samme som å si at man støtter regimet, selvom jeg ser poenget til folk. Men i så fall så regner jeg med at ingen handler billige klær i fare for å støtte barnearbeid osv osv. Listen er laang.
Nå blir det pressekonferanse, og utfallet der blir vel høyst sannsynlig at klubben dropper Dubai for denne gang. |
|
Back to top |
|
 |
trolle Proff
|
Posted: 05.12.2017 12:12 Post subject: |
|
|
Dubaituren er droppet. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 05.12.2017 12:20 Post subject: |
|
|
Jeg sliter litt med å se sammenligningen din, BBQ. Det er nærmest umulig å styre unna alle varer som ikke har (deler av) produksjonen under uetiske forhold, selv om det selvsagt er mulig og prisverdig å gjøre det man kan for å holde sin sti ren. Men det er for eksempel i elektronikkbransjen slik at selv de dyreste varene lages i "sweatshops". Eksempelvis er jo Apple-telefoner av de dyreste i det såkalte premiumsegmentet, men produksjonsfasilitetene til Foxconn og lignende har jo hatt sine stygge historier.
En annen ting er når man bevisst velger reisemål og med det legge igjen penger og bidra til å legitimere et land som står så motsatt av en selv i holdninger. Det er nærmest umulig å unngå varer fra Kina om man vil være med i konsumentsamfunnet, men det er veldig lett å ikke bestille tur til Dubai. Jeg vil anta at det går at å finne brukbare baner og kurant motstand i land med noe mindre middelalderfilosofi. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Knugen Junior
|
Posted: 05.12.2017 12:21 Post subject: |
|
|
Da har RBK snudd
http://www.adressa.no/100...6546b.html
Quote: | Etter planen skulle spillere og støtteapparat i Rosenborg reise til Dubai 23. januar til neste år. Der skulle de etter planen møte tsjekkiske Slavia Praha, ukrainske Shakhtar Donetsk og kinesiske Evergrande Guangzhou. Reaksjonene på treningsleiren har vært svært kraftige.
Like før klokken 10.20 kalte klubben inn til pressekonferanse på Brakka klokken 11. Pressekonferansen kan du følge direkte på adressa.no i videovinduet over.
Tove Moe Dyrhaug, Stig Inge Bjørnebye og Trond Alstad representerer Rosenborg på pressekonferansen. Sportslig leder Stig Inge Bjørnebye forteller at klubben har ombestemt seg etter hektisk møteaktivitet tirsdag morgen og formiddag. |
|
|
Back to top |
|
 |
|