View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 25.08.2017 08:44 Post subject: |
|
|
abjoern wrote: | Status akkurat nå er naturligvis at Kåre skal få fortsette så lenge han selv ønsker det.
Han er ikke feilfri, men han har fått skikk på laget og skapt harmoni i klubben, og vi er i posisjon til å utvikle oss ytterligere.
Vi må ikke ta den posisjonen vi har som ubestridte enere i Eliteserien for gitt. Kåre har allerede gjort en utrolig viktig jobb som RBK-trener, selv om europa-delen av ligningen ikke har gått på skinner. Nå som Ajax er slått på mesterlig vis, håper jeg på en ny tidsalder når det gjelder dette med å forberede seg i tide til CL-kvalifisering.
Jeg ser for meg at vi de to neste sesongene vil ha en vesentlig bedre stall enn vi har hatt det siste halvannet året, og det er lov å håpe at dette vil korrigere endel av svakhetene til laget og dermed også inntrykket av Kåres trenergjerning. |
Helt enig i dette. Jeg mistet troa på ham i løpet av året - og står fortsatt for hovedtrekkene i kritikken, de gjaldt faktisk også i går - men han innfrir jo i Europa, først med en nesten-bragd mot Celtic, så med the real deal mot Ajax. Så jeg faller herved på mine knær i takknemlighet, snur om og ikler meg Kåre-skjorta. Trenerjakt nå hadde vært livsfarlig.
Han har fått rett i veldig mye av de analysene han har gjort for å forbedre laget i Europa, og jaggu ser vi ikke ut til å få den planlagte fysiske formtoppen og. Kjøpet av Bendtner, og den tilliten han har fått, har vært en konstant kilde til kritikk, men han er virkelig den klassen som hever oss nok til å utrette de små miraklene i en kamp som vi må ha for å vinne. Samtidig er han så god på det mellommenneskelige at en mann som Vilhjalmsson, i den rollen han må spille, ikke er mer misfornøyd enn det absolutte minimum av det vi må forvente. Det at Kåre treffer så godt med de langsiktige planene for utvikling av laget gjør at man lett kan gi ham tid til å forbedre en del av det kortsiktige som er hans akilleshæl.
Men han må få tilgang til kunnskapen som skal til for å utvikle seg videre, og da tenker jeg spesielt på det å sette riktig mental inngang i kamper. Vi har hatt et generelt problem med å møte opp passive og lite påskrudde fra avspark, og mot Ajax førte det til fem sjanser imot de første ti minuttene av hver omgang. Vi ser det til og med mot ES-motstand. Kanskje skulle han tatt en telefon til de to fagmennene som forfattet en kronikk i Adressa for et par uker siden? Og/eller tatt en ny runde med selve mesteren i det faget? |
|
Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 25.08.2017 08:47 Post subject: |
|
|
Enig med siste talerne. Men at vi ikke var påskrudde fra start i andre omgang i går stemmer ikke helt. De første 5 i 2. omgang hadde vi faktisk ganske god kontroll og vi evnet å trille ball. Derimot blir de neste 10-15 minuttene ganske hektiske og vi sliter veldig med at Ajax spiller veldig direkte.
Men ellers synes jeg abjoern og Zaphod er ganske spot on her.
Våknet rørt i dag også _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 25.08.2017 09:08 Post subject: |
|
|
Jeg bør legge til at det å slite med tempoet de første fem minuttene skjedde på 90-tallet også. Det er vanskelig å ta overgangen fra norsk til kontinental fotball. Athletic Bilbao-kampen i 1998 er obligatorisk om man vil se et rosenborglag som sliter med tempoet innledningsvis, men så kommer tilbake with a vengeance. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 25.08.2017 09:18 Post subject: |
|
|
SeG - Ja, ved nærmere ettertanke er jeg enig med deg om de første 5 av andre omgang, da starter vi med å stå høyt, og det fungerer. Alle scoringene våre mot Ajax kommer når vi står høyt.
Problemet er at vi, tross øvingen vår, ikke klarer å ligge lavt og kompakt med aggressivt press - da kollapser vi som en bærepose med tørkede erter omtrent hver eneste gang, uansett motstand. Vi blir ikke bare spilt lave, vi rygger.
Når vi står høyt og kompakt, da er vi faktisk skikkelig gode. Aggressive og vanskelige å bryte ned, og hurtige nok til at bakrommet er vanskelig å nå. Litt færre unødvendige balltap sentralt (Midtsjø, spesielt) så er det høy klasse. |
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 25.08.2017 09:56 Post subject: |
|
|
Kåre har helt klart forbedringspotensiale. Jeg velger å se det i lys av at har bragt gleden med å følge Rosenborg tilbake. På mi liste er han nr. 2 - bare Eggen over. _________________ Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest |
|
Back to top |
|
 |
Komainu Junior
|
Posted: 25.08.2017 10:50 Post subject: |
|
|
Nå bør det meste av negativ kritikk avta en del.
Både her og på andre fora er det en mengde forståsegpåere som gremmer seg over laguttak og trenernes dispoisjoner.
Å nå sportlige høyder tar tid og det bør vises tålmodighet. De som ikke har tid til å vente kan kanskje starte sitt eget lag.
Imidlertid, når alt kommer til alt, så er det spillernes ferdigheter som utgjør de største utslagene.
Ajax exit er for en stor del på grunn av en eminent fotballspiller, SAMUEL. |
|
Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 25.08.2017 11:01 Post subject: |
|
|
Var veldig skeptisk til Lundemo, men 2 minutter etter at han gikk ut hadde Ajax scoret 2 mål... _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 25.08.2017 11:57 Post subject: |
|
|
Kåre har tatt RBK til Europa ved å slå ut Ajax. Mannen sitter trygt leeenge etter dette, og det er vel fortjent. Når det er sagt; tror fortsatt Kåre ville hatt godt av å få inn ytterligere en assistent med større taktisk kompetanse. Det er en del disponeringer i går, samt strukturelle problemer som fort kunne kostet oss seieren, men Kåre tar øyensynlig steg som trener og har gjort underverker med den defensive strukturen i Europa. Man står mye bedre opp i år kontra tidligere. I går spilte man jo nærmest litt Juve-lignende defensivt med Jevto ned som en vingback i en femmer bak. Det hadde ikke KI kommet opp med i fjor!
Grunnspillet må dog fortsatt forbedres. De høye indreløperne som har vært et mantra her inne gjennom hele sesongen var der også i perioder av kampen i går, og umuliggjør at disse kan få ball i medløp av en møtende Bendtner offensivt. Man benytter seg heller ikke av de tidvis enorme mellomrommene Ajax etterlater seg defensivt fordi indreløperne står klint opp i backfireren.
Disse områdene tror jeg dog Kåre kan utvikle seg på, men han må nok få inn en stemme som kan gjøre ham oppmerksom på dette. For det kunne ha kostet oss seieren og avansementet i den viktigste kampen i året. Og da er det ting som vitner om at man ikke ser problemet med dette. Det som dog er veldig bra er at man nå får 6 nye kamper mot meget god motstand hvor dette vil utnyttes om man ikke blir oppmerksom på det. Vi vinner jo kamper hvir vi har taktiske brister i ES, men i EL vil vi i mye større grad bli straffet. Kanskje gjør det at ferden stopper i gruppespillet, men da vil Kåre ta med seg nyttig lærdom som man får håpe gjør at han endrer strukturen neste år! Så blir RBK-utgaven anno 2018 enda bedre enn den man har sett i år! |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 25.08.2017 17:52 Post subject: |
|
|
Den værste uvanen i den tidlige Kåreanske stilen var stillestående vinger som sto på sidelinja og var helt fritatt defensive oppgaver. Dette skjedde ikke bare i Tippeligaen. Det skjedde også i Europa, hvor vi ble spilt ut i 2015 fordi vi hadde masse blindpassasjerer som ikke bidro i det defensive spillet.
Dette har Kåre fullstendig luket av seg. Vi ville aldri klart å kjøre Ajax og Celtic hele veien om vi spilte slik vi gjorde i 2015.
KÃ¥re pr 2017 er en helt annen trener enn KÃ¥re pr 2015. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 25.08.2017 19:11 Post subject: |
|
|
Vi har nettopp slått ut et Ajax over to kamper som, ifølge treneren deres, startet med 8 av 11 spillere som deltok i EL-finalen så sent som i mai. Men jeg gir det til søndag før denne tråden renner over av genier som skal lære Kåre å utvikle et fotballag etter en knepen seier over ViF med et reservepreget lag på søndag  |
|
Back to top |
|
 |
Rosenvingen Senior

|
Posted: 26.08.2017 01:09 Post subject: |
|
|
Det at vi har snublet i Europa med KI har jo mye med utgangspunktet å gjøre. Vi har vært dårlig ranket og det må jo sies at vi var uheldige med trekningene i år (skal sies at vi har vært heldige med trekningene feks i fjor da). Ser man på de lagene som har klart å kvale inn til Europaligaen, så er jo vi midt på treet. Nå hopper vi også opp på rangeringen, hvilket er bra for neste års kvalifisering. Med en økonomi med handlingsrom framover, ser jeg bare grønne enger og gråtende Enga/Molde-supportere.
I dag kom jo trenere som Lagerback og Hareide med kudos til KI.
Apropos 2015: Selv synes jeg det var bra gjort å få to uavgjorte mot St. Etienne. Det var jo ikke så langt unna at vi hadde et par ekstra poeng, så det å si at det var en fiasko pga 2 poeng mot et lag som endte opp med å kjøpe to av spillerne våre (ergo er større enn oss) blir feil.
Men som det blir sagt her, KI anno '17 er mye bedre enn '15. Og bedre skal det bli!  |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 26.08.2017 01:11 Post subject: |
|
|
Vi hopper vel ikke så altfor langt da vi mister poengene fra 2013-sesongen. Må nok kvalle neste år også før det merkes. |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 26.08.2017 02:40 Post subject: |
|
|
Rundt side 42-44 i denne tråden var pessimismen fremtredende. Jeg lurte på om det var en plan som flere enn Kåre sto bak som gjorde at vi fremsto mere baktunge enn ønskelig bla.a.
Uansett ser det ut som om vi har hatt godt av fokus på det defansive.
For å kompensere dette mot det fantastiske publikummet etterlyser jeg at man maltrakterer en og annen motstander i eliteseriekampene.
De som tar ut alt de har på en søndag og er med på å vinne 5-0 istedet for å safe inn 2-0(som ofte fører til 2-1), de tar det heller litt roligere på treninga tirsdag. Mandag er vel uansett rolig for disse. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 26.08.2017 14:18 Post subject: |
|
|
Rosenvingen wrote: | (skal sies at vi har vært heldige med trekningene feks i fjor da) |
Vi var vel ikke så veldig heldige med trekningen i fjor egentlig, APOEL vant sin gruppe i EL, foran blant annet Olympiakos. Lagene vi møtte var nok bedre enn vi trodde på forhånd.
Uansett er jeg enig i at Kåre har lært mye på veien, det ser ut som både han og vi er på riktig vei. Faktisk har han klart å treffe med denne formtoppen han har messet om også. |
|
Back to top |
|
 |
Captain Veteran
|
Posted: 26.08.2017 14:25 Post subject: |
|
|
Vi må virkelig hylle Kåre, det er veldig bra trener som virkelig har vokst de sesongene han har vært her som trener. Laget blir bare bedre og bedre og mye av grunnen til det er de taktiske valgene Kåre gjør både før og under hver kamp. Vi har en dyktig trener som vi MÅ prøve å beholde i mange år fremover, jo bedre vi gjør det jo mere interessant blir Kåre for større klubber ute i Europa. Tror ikke det bare er Kåre sin fortjeneste, det er nok hele trenerteamet som har vokst på erfaringene.  _________________ Stolt fortid, stor fremtid |
|
Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
fab4fan Proff
|
Posted: 14.09.2017 19:24 Post subject: |
|
|
noen som har adressa pluss aom kan dele noen sitater fra denne saken:
http://adressa.alda.no/be...1988b.html _________________ - När det gäller att "anfalla Rom" tänker jag först och främst på Hannibal och hans 37 vältränade krigselefanter.
PeterStorey |
|
Back to top |
|
 |
apresthus Proff
|
Posted: 14.09.2017 20:05 Post subject: |
|
|
Quote: | : – Jeg håper at vi på et eller annet tidspunkt skal komme dit at ingen spiller sentralt – men at alle gjør det, sier Kåre Ingebrigtsen – og innrømmer samtidig:
– Der er vi fortsatt et stykke unna. Da trenger vi en vinter på oss. |
Sånn som jeg tolker hele artikkelen så går det ut på at man ønsker å rullere i løpet av kampen/fra kamp til kamp, og at alle 3 som spiller på midtbanen, skal beherske rollen og bidra med forskjellige "tolkninger" basert på sine styrker. Dvs, Konradsen som defensivt anker, Trondsen mer offensivt og Lundemo som mer all round. |
|
Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 15.09.2017 00:08 Post subject: |
|
|
hello wrote: | Nordlys wrote: | Jeg er helt sikker på at det finnes kandidater der ute som både er oppnåelige og egnede som har taktisk innsikt samt lederegenskaper som vil forbedre RBK. Luis Pimenta (tidligere KIL) og Graham Potter i Östersund er to kandidater som er fullt oppnåelige, og som har gjort underverker med små midler. |
Pimenta og en engelskmann som er i Østersund? Er dette seriøst?
Vi hentet Janne Jönsson som trente et Stabæk-lag som spilte kanskje den mest underholdende fotballen i Norge ved siden av Rosenborg på sitt beste på 00-tallet. Han falt fullstendig gjennom i Rosenborg. Derav mitt retoriske spørsmål om hvor historieløs det er mulig å bli.
Hva skulle disse to nobodyene gjort med Rosenborg? Østersunds seier mot tyrkerne var imponerende for all del, men de ligger altså på 5.plass i allsvenskan med 3 plussmål og 24 mål på 17 kamper. Ikke noe offensivt fyrkverkeri akkurat. Pimenta sin historie står for seg selv. De hadde ikke holdt et halvt år på Lerkendal engang. |
#tb til da hello hørte om Graham Potter for første gang for en drøy måned siden.
Sorry hello, klarte ikke dy meg  |
|
Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 15.09.2017 00:59 Post subject: |
|
|
Oisann, du kjører den ja.
Her kunne jeg skrevet ganske langt om hvor mye du ikke skjønner og forstår, men tror de fleste ser hvor dumt det er å dra opp denne etter den siste måneden Kåre har levert. Pinlig. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 15.09.2017 01:23 Post subject: |
|
|
hello wrote: | Oisann, du kjører den ja.
Her kunne jeg skrevet ganske langt om hvor mye du ikke skjønner og forstår, men tror de fleste ser hvor dumt det er å dra opp denne etter den siste måneden Kåre har levert. Pinlig. |
Helt enig. |
|
Back to top |
|
 |
Kafanskavimedhan Rutinert

Joined: 25 Apr 2005 Posts: 774 Location: Falkenberg, Sverige
|
Posted: 15.09.2017 01:24 Post subject: |
|
|
Så lett som det krisemaksimeres av enkelte her inne så skal det ikke mye til før noen mener at Kåre må gå. _________________ Bring him home! |
|
Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 15.09.2017 09:09 Post subject: |
|
|
Nå misforsto du ganske greit, hello. Dette har null og niks med Kåre eller uans posisjon å gjøre. Kampen i går var bra ledet! Ikke mye han kunne gjort for å forbedre prestasjonen.
Dette handler utelukkende om Graham Potter. Kunne latt det ligge, men når du var såpass kategorisk da du omtalte Potter ble det vel fristende å dra denne opp nå. Var ment som et vennligsinnet stikk, men bommet litt. Beklager.
Personangrep vil jeg ha meg frabedt uansett hvor uenig du måtte være, selv om du misforsto her. Virkelig, virkelig ukul måte å diskutere på
Last edited by Nordlys on 15.09.2017 09:43; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 15.09.2017 09:21 Post subject: |
|
|
Vi knuste ikke Real Sociedad. Kåre må gå. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 15.09.2017 10:16 Post subject: |
|
|
Om ti-femten år, når vi har hatt jevn stigning i programmet og er den desidert største og beste klubben nord for Hamburg og vest for St. Petersburg - da stemmer det kanskje  |
|
Back to top |
|
 |
|