English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
KÃ¥re Ingebrigtsen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 125, 126, 127 ... 271, 272, 273  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
eksil
Veteran

PostPosted: 17.05.2017 20:57    Post subject: Reply with quote

Synes egentlig ikke det er så interessant om målestokken er ES eller EL/CL.
Det er langt viktigere hva som vises. Med troppen vår bør vi styre mange kamper i ES. Vi er ikke i nærheten. At Kåre ikke får til et bedre kollektivt med dette mannskapet er jo rett og slett ikke bra nok.

Selv gir jeg ham sesongen. Å mislykkes i Europa kan man gjøre på mange måter. Brur meg mindre. Derimot å spille bra lagspill med god samhandling bør man virkelig kunne forvente nå. Dersom vi fortsatt ser like rådville ut mot Tromsø, Viking etc til høsten......da må han ta ansvar selv å overlate pinnen til noen andre.

Og ta med seg Hoftun på vegen ut.
WT62
Veteran

PostPosted: 17.05.2017 20:58    Post subject: Reply with quote

Det er rimelig prematurt å kreve Kåres hode på et fat allerede nå, men samtidig helt legitimt å stille kritiske spørsmål ved mangelen på sportslig utvikling. Å vinne ES overlegent når man er overlegen på alle relevante faktorer bør være en selvfølgelighet og ikke et objektivt mål på fremgang.
Kåre har avdekket en del svakheter i motgang som er lite sjarmerende, men samtidig lett å korrigere.Jeg vil heller rette søkelyset på trenerteamet som kollegium, etter mitt syn er det for svakt for en klubb som RBK. Hoftun får regelmessig tyn, mye ufortjent synes jeg, men det er ikke til å komme fra at hans erfaring i trenerrollen er for svak. Jamtfall, vært der lenge nok. En fysisk trener som i sin tid gikk god for Perrytreningen har jeg liten tillit til.
Et symptom på hva som er galt er ansettelsen av Kleveland fra Adressa (!) i en eller annen sportslig funksjon. Ikke på A lagsnivå riktignok, men ett symptom på å velge det trygge og ufarlige istedenfor noe eller noen som kan utfordre det bestående. Det samme ser vi i spillerlogistikken, noe jeg har vært inne på før. I enhver organisasjon som opplever suksess er det lett å tro at mer av det samme er oppskriften på mer suksess og man rekrutterer bevisst eller ubevisst personer( spillere, trenere) som forsterker det bestående og ikke utfordrer det. Jeg oppfatter Kåre egentlig spm en nysgjerrig og vitebegjærlig fyr som er åpen for nye ideer, men for å være litt tabloid, når du omgir deg med vannbærere og kjegleflyttere så blir det liten motstand å få.
Back to top
View user's profile Send private message
bjorjost
Proff

PostPosted: 17.05.2017 21:44    Post subject: Reply with quote

Rbkweb djupast i Rosenborgsjela ifølgje Dagbladet; https://www.dagbladet.no/...e/67605828
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Nordlys
Veteran

PostPosted: 17.05.2017 21:50    Post subject: Reply with quote

WT62 wrote:
Jeg oppfatter Kåre egentlig spm en nysgjerrig og vitebegjærlig fyr som er åpen for nye ideer, men for å være litt tabloid, når du omgir deg med vannbærere og kjegleflyttere så blir det liten motstand å få.

Er nok mye som ligger i dette. Ta Konradsen som eksempel, så er det jo det absolutte mindretall som mener at han bør spille sentralt for oss både på forumet og ellers. Kon sentralt er et Kåre-prosjekt som har pågått i snart en og en halv sesong snart, og det er helt tydelig at det ikke fungerer. Tyder veldig på at Kåre har "vannbærere" rundt seg. Er jo ikke helt sjeldent at man kan bli blindet av egen tro på at noe skal fungere, og overser svakheter/feil ved det man gjør. Man ønsker og vil det så sterkt at man lurer seg selv. Da er det så uhyre viktig å ha kritiske røster rundt som kan ta opp slikt. Det virker ikke å være på plass...
Back to top
AlfredoJojo
Proff

PostPosted: 17.05.2017 22:25    Post subject: Reply with quote

Man så gode tegn på i Tromsø kampen at Konradsen er en veldig god indreløper på par med Mike og Midtsj, er bare så jevla synd at vi ikke kan rotere de som indreløpere og skaffe ett fast anker istedet.

Ellers enig med Bananskrue, Kåre fortjener en sesong under par der han har prøvd noe annet. Han gjentar ikke dette neste år.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 17.05.2017 22:27    Post subject: Reply with quote

Det er nå at Koteng må være sjæf. Kåre må få klar beskjed om å skjerpe seg.
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 17.05.2017 22:45    Post subject: Reply with quote

Kåre er bare seg selv, på godt og vondt. Får gjort lite med personligheten
Back to top
eksil
Veteran

PostPosted: 17.05.2017 23:13    Post subject: Reply with quote

@WT62

Interessant det du sier om vannbærere. Eller at det etableres sannheter slik jeg tolker deg.

På 60-tallet skjedde det noe som ble opphav til et begrep og fenomen. Dette er ettertrykkelig forsket på og dokumentert (Janis,1972).

Groupthink oppstod da Kennedy og hans stab overbeviste hverandre om at det var riktig å aksjonere i Grisebukta. Det ble en historisk katastrofe med massive tap på amerikansk side.

Det ble ikke reist riktige kritiske spm i gruppen i forkant. Inad i gruppen støttet man seg på hverandres forsterkende bekreftelse. Dette førte til at invasjonen ble besluttet på feil grunnlag.

Jeg tar meg friheten å fjern-synse-analysere Rosenborg:
Det virker som det har etablert seg en virkelighetsforståelse og intern enighet om denne som er feil. Jeg er usikker på om det stilles tøffe og kritiske nok spørsmål til nå-situasjonen undervegs. Jeg føler til og med at jeg selv til tider og andre på forumet lukker øynene for den enorme sjokkrosa elefanten i rommet og velger å ha trua.

Trua på at det er greit å invadere Grisebukta basert på egen og andres oppfatning. Eller å spille fotball videre slik vi gjør.

Peker Rekdal på elefanten svarer Kåre som en fire-åring og fortsetter å navigere etter sitt eget kart.

Håper nå at riktig autoritet (Koteng) river eksisterende kart i fillebiter og krever ny opptegning. Inkludert rosa elefant med sprittusj.

Akkurat nå virker det som Kåre har alt for mye makt. Kledd i keiserens nye klær.
gurgla
Veteran

PostPosted: 18.05.2017 02:12    Post subject: Reply with quote

Om vi ser på hva manglende formutvikling i år kan skyldes på så kan jeg få en viss forståelse for det.

- Omlegging av formtopp og inn med Vebjørn.
- Endring mtp hvem vi valgte som motstandere i treningskampene.
- Skademareritt på våre kantspillere. Alternativ Bakenga..
- Hedenstad og Melling kom sent i gang. Vært utsatt for skader.
- En ikke kampklar Bendtner kom inn veldig sent i oppkjøringen.
- Tre av fire spillere er ny i backrekka.
- Angrepet har bestått av en kamprusten Lord og ingen stabilitet på vingene.

Ta med at vi hentet inn mange nye spillere foran sesongen og vi mistet noen hardtarbeidende karer i samme slengen.

Når hele troppen får trent litt sammen over tid så tror jeg vi får se en positiv utvikling, ikke sikkert nok til å komme ut i Europa men da komme vi til å kjøre de fleste kampene i Eliteserien og det er det viktigste.

Spm er om vi har trent for hardt/feil? Jeg syns det mangler litt sprut, ser ut som vi bare klarer 75% av maks. Jeg syns ikke vi blir friskere utover i kampene som ifjor og jeg syns ikke vi er like aggresiv i press spillet.
Eller kanskje dette kommer om en måned pga kalkulert formtopp.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 18.05.2017 07:39    Post subject: Reply with quote

eksil wrote:
Håper nå at riktig autoritet (Koteng) river eksisterende kart i fillebiter og krever ny opptegning. Inkludert rosa elefant med sprittusj. Akkurat nå virker det som Kåre har alt for mye makt. Kledd i keiserens nye klær.

Men altså. At vi er kritiske til spillet på banen er greit nok.

Men vi har the double to år på rad, leder serien og trekker gode tilskuertall. Da er det begrenset hvor hardt en styreleder skal trå inn.
Barney
Veteran

PostPosted: 18.05.2017 08:06    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:

Men vi har the double to år på rad, leder serien og trekker gode tilskuertall. Da er det begrenset hvor hardt en styreleder skal trå inn.

Det siste punktet opplever jeg er litt underkommunisert her inne. Jeg tviler på at man finner mange som synes vi spiller festfotball for øyeblikket, men totaltilstanden til klubben er faktisk bedre enn på mange, mange år.
Back to top
CLkvart
Rutinert

PostPosted: 18.05.2017 08:08    Post subject: Reply with quote

Det er vi RBKwebere som styrer klubben, det er vi som ligger våkne om nettene og kommer opp med diverse teorier og årsakssammenhenger ut fra i all hovedsak overfladiske observasjoner, ikke Koteng. Husk det. Ikke kødd med oss.
Back to top
KÃ¥re Takleik
Junior

PostPosted: 18.05.2017 08:12    Post subject: Reply with quote

Vi trenger ikke å kaste ut barnet med badevannet selv om vi spillemessig opplever litt motgang. Vi har tatt the double to år på rad, og vi leder serien til tross for begredelig offensiv spill. Det er vanskelig å gjøre det så mye bedre resultatmessig, enn det Kåre har fått til. Så vil enkelte si at det bare skal mangle med tanke på ressursene, men det skal faktisk gjøres, og det er nok av trenere som har feilet med lignende oppdrag.

Med tanke på det spillemessige som for øyeblikket ikke er veldig bra er det ikke uvanlig at toppklubber begynner sesongen forholdsvis svakt i henhold til dette kriteriet. Allikevel får de med seg de poengene de trenger. Hvis målet er Europa, og med tanke på konkurransen og ressursene til RBK, er det ikke helt ufornuftig å sette inn tiltak man tror kan gi suksess. Når det er sagt tror jeg vi må forsterke midtbanen vår, og ikke minst kantene våre. Og her er spørsmålet om de som står for spillerlogistikken er kreative nok, og får tak i de riktige typene.
Back to top
eksil
Veteran

PostPosted: 18.05.2017 08:49    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
haavarl wrote:

Det siste punktet opplever jeg er litt underkommunisert her inne. Jeg tviler på at man finner mange som synes vi spiller festfotball for øyeblikket, men totaltilstanden til klubben er faktisk bedre enn på mange, mange år.

Dette er selvfølgelig gledelig og i henhold til oppsatte normer og regler og øvrig lovgivning i fedrelandet. At Rosenborg ofte vinner serien og av og til cupen er fint men også lov å forvente gitt ressursene og størrelsen.

Det vanskelige er at Rekdal, Steen Jensen m.fl. har helt rett. Vi spiller som fulle speiderpiker. Poengfangsten reflekterer ikke spillet. Med små marginer kunne vi fort befunnet oss noen hakk ned på tabellen.

Du verden så grått livet ville blitt dersom Rosenborgs ambisjonsnivå hadde bestått i å slå Kristiansund FK og de andre lagene over en sesong.

Nei, ambisjonene ligger høyere. Det vi ser nå samsvarer ikke med disse. Og det har vedvart. Også med nedadgående kurve.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 18.05.2017 08:54    Post subject: Reply with quote

Forklaringen til Kåre er uansett slik at Koteng ikke har sportslig kompetanse til å overprøve det, så la oss holde akkurat den vinklingen utenfor.

(Det blir selvsagt noe annet om vi sitter i november og ser at alt rent faktisk har gått i dass.)
eksil
Veteran

PostPosted: 18.05.2017 09:22    Post subject: Reply with quote

Hehe, nei Koteng kan gjøre fint lite sportslig. Men krav kan han vel kanskje stille.
PerO
Veteran

PostPosted: 18.05.2017 09:25    Post subject: Reply with quote

Jeg tror nok at så lenge sportslig ledelse har et ukentlig møte med NAE, så er de ikke omgitt av bare ja-mennesker.

NAE vet nok å poengtere hva som er feil i kampene og komme med gode råd om hvordan det bør løses.

Spørsmålet er vel om trenerteamet og spillerne klarer å gjøre det som foreskrives.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 18.05.2017 09:27    Post subject: Reply with quote

Koteng er ikke en fyr jeg ville hatt i omgangskretsen min, men han slår meg ikke som typen som ser Kåre på RBK-TV og tenker "jeg bør holde meg utenfor dette, Kåre og Erik vet best".
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 18.05.2017 09:29    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
NAE vet nok å poengtere hva som er feil i kampene og komme med gode råd om hvordan det bør løses.

Spørsmålet er vel om trenerteamet og spillerne klarer å gjøre det som foreskrives.

Spørsmålet er om de faktisk hører på hva han sier. Nils Arne identifiserte indreløperproblemene før noen av oss her inne gjorde det. Men det hjelper ikke om de svarer på vennlig kritikk med, "Nils, æ e gla i dæ, men vi lev itj på 90-tallet sjø!"
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 18.05.2017 09:52    Post subject: Reply with quote

Samtalene foregår ikke slik at Kåre og Erik drar til Nils Arne for å få beskjed om hva de skal gjøre, og så dra hjem og gjør det. Nils Arne er ikke trener og legger ikke planene. Planen er Kåres ansvar.

Det foregår vel mye på denne måten:
a) Vi tenker å spille slik og slik, og har disse grunnleggende prinsippene - hva synes du?
b) I kamp ser vi at det blir slik og slik, da tenker vi slik og slik - hva synes du?

Kåre & co gjør ting annerledes enn Nils Arne helst vil gjøre det, og det har vel kommet frem her og der at Nils Arne ikke er helt enig i alt. (For eksempel i dette med å drille inn samspill i en fast ellever fra første januar, å trene aller mest på offensiv samhandling, eller det der med høye indreløpere.) Og det må man jo bare ta til etterretning, ingen trenere er like, og selv om vi kan drømme om en identisk Nils Arne-kloning får vi aldri det.

Men det er jo all grunn til å tro at Nils Arne lytter nøye og kommer med grundige tilbakemeldinger og innspill, og at Kåre & co kommer faglig styrket ut av samtalene.
Driblevækk
Veteran

PostPosted: 18.05.2017 10:05    Post subject: Reply with quote

http://www.rbkweb.no/vis/12556

Jeg må si jeg liker at han ser problemet selv, og ikke skylder på andre ting nå. Å adressere problemet er jævla viktig, for da er det noe som vil bli fokus på fremover.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 18.05.2017 10:05    Post subject: Reply with quote

Jeg håper fortsatt i det lengste at dette skyldes tung trening inn mot sesong, og at beina, og dermed alt annet, vil se lettere ut etter hvert, men det føles faktisk i overkant naivt. Hvis man ser perioden fra Kåre tok over under ett, alle kamper på nytt igjen, så vil man se sjeldnere og sjeldnere at vi fortjener å vinne kampene ut i fra spill og sjanser (selv om det fortsatt skjer relativt ofte). I 2015 vant vi vel sjansestatistikken klart i hver eneste kamp. Hvordan ligger det an nå? Nye spillere, relasjoner som må grovpusses, men ser vi noe gjenkjennelig mønster som 'skal' inn?

For meg er det et fullstendig misforstått fokus på defensiv trygghet som har ført til denne gradvise nedgangen, og med den tanken i hodet er det forholdsvis lett å forklare en del av symptomene vi ser på banen. Spillerne har helt tydelig fått beskjed om å angripe i balanse, og som en funksjon av det ser vi at både indreløpere og backer ofte nøler med å gjennomføre løpene sine, for ikke å ta for høy risiko. Da får vi denne situasjonen der spesielt kantspillerne må vente i flere sekunder med ballen før de får noen løp rundt seg. Unntaket synes jeg har vært Vilhjalmsson, som tydeligvis har et litt annet, mer offensivt mandat som indreløper, og da kommer også sjansene.

For å gjøre vondt verre har tydeligvis Jensen fått instruks om å gå litt lavere i banen de siste kampene, mens prestisjeprosjektet og problembarnet Konradsen slippes litt mer fri i lengderetningen, og konsekvensen er at vår vanlige offensive playmaker ikke lenger blir involvert i området rundt sekstenmeteren. Da har vi gått fra en situasjon med to playmakere - en dyp og en offensiv - til en nåværende situasjon med 0 playmakere. Hvis man da ikke teller med Bendtner, som oftere og oftere dropper femten meter lavere i banen for å dekke opp det skrikende behovet. Ingen setter tempo, ingen truer egentlig med gjennombrudd.

Så er det presspillet, og nok en gang er det litt sånn aldersbestemt fotball. Mesteparten av laget løper hjemover som en stim med rompetroll når motstanderne har ballen, og plukker overhodet ikke opp løpene (legg spesielt merke til Konradsen som stopper sju meter foran stopperne som 'skjerm', uten motspillere i nærheten). Så legger vi oss dypt, men sender av og til ut en til tre spillere for å 'presse høyt' 65 meter foran resten, slik at de kan havne ute av posisjon. Selv E/S-forsvarere rett fra junioravdelingen spiller av det presset vi klarer å mønstre.

Jeg kan godt skjønne at vi er et irriterende lag å spille mot for våre motstandere. Vi er enkle, på den måten at vi er taktisk ganske simple og forutsigbare, og dermed ganske enkelt kan matches av de andre lagene selv med ganske enkle midler og spillere, men samtidig har vi jo noen av de aller beste enkeltspillerne, som flere ganger i år har scoret litt ut av det blå, og avgjort jevne kamper på det. Men den der 'defensiv struktur er trenerens ansvar, offensivt er det individuell skaperkraft og relasjoner mellom enkeltspillere'-ideen, den har vi prøvd før. Poff, sa det.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 18.05.2017 10:12    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Men den der 'defensiv struktur er trenerens ansvar, offensivt er det individuell skaperkraft og relasjoner mellom enkeltspillere'-ideen, den har vi prøvd før.

Ja, og det er jo ikke det som skal kjennetegne et godt RBK-lag heller.
pingvin
Veteran

PostPosted: 19.05.2017 13:44    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Bare for å ha det klart. Du vil altså sparke Kåre selv om han skulle vinne både serie og cup i år hvis det ikke blir Europacup-spill?
Med den kurven vi har hatt spillemessig, så ja. Ambisjonene er ikke å høvle over Kristiansund og Sogndal.

Kåre begynner å bli lik seg selv nå, fra tiden i B/G. Sutrete og flåsete når ting går mot. Lite sjarmerende.

Kåre tar oss ikke til gamle(nye?) høyder.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 19.05.2017 14:09    Post subject: Reply with quote

Bare tull å snakke om sparking av trener på nåværende tidspunkt, men når det er sagt, så må det begynne å skje ting med det sportslige snart. Siden våren 2015 har det stort sett gått nedover kvalitetsmessig, og starten på denne sesongen har vært ytterligere et steg tilbake.

Så det er klart, ryker vi på huet og ræva ut av e-cup før gruppespillet nok engang, og det fortsatt ikke er noe fremgang å spore på det spillemessige, så er det liten tvil om at det må endring til i sportslig ledelse for at klubben skal ta ytterligere skritt.

Ja, vi har vunnet double 2 år på rad, og gjør det kanskje til og med for 3. gang i år, men vi har ikke spilt god fotball siden 2015, og de titlene sier vel så mye om nivået på de andre lagene, som det at RBK har vært så himla gode. Målet må først og fremst være sportslig utvikling. Selv om vi sannsynligvis aldri får se makan til siste halvdel av 90-tallet i vår levetid, så må vi ha som mål å bli adskillig bedre enn vi er pr. i dag.
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 125, 126, 127 ... 271, 272, 273  Next
Page 126 of 273

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb