| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
hello Veteran
|
Posted: 02.05.2017 23:47 Post subject: |
|
|
Jeg er litt enig med Kåre faktisk. Hvis de faktisk har en plan om å prøve å skape en formtopp når det gjelder mest så bør han få tilliten til å vise dette. Ikke slakte han med en gang. Han har også et poeng i at vi spiller helt annerledes i Europa og at det kan være en ide å bli bedre på nettopp det spillet.
Det har likevel ikke vært bra nok, ennå. Forhåpentligvis kommer det seg mer og mer utover slik at når vi står der og skal kvalle til Europa så er vi vesentlig bedre enn i dag. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 02.05.2017 23:55 Post subject: |
|
|
Fair enough. Hadde de bare vist betryggende evner med ballen i laget kunne jeg støttet Kåre i hans Europaeksperiment. Når laget derimot ikke viser prov på noe godt grunnspill bør jo det være klar førsteprioritet. Det vi ser nå er et lag som gang på gang vinner kamper på individuelle kvaliteter.
Støtter opp om en formtopp i juli/august, men grunnspill korrelerer slettes ikke med fysisk form. Det kan være svært bra uten at spillerne nødvendigvis er i toppform, rett og slett fordi dette er en lagsport og ingen kondisjonsidrett. Her jeg føler det er en logisk brist. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 03.05.2017 01:00 Post subject: |
|
|
| Den logiske bristen jeg ser er forventningen om en statisk tilstand av spill. Fotballform(og prestasjoner) kan gå opp og ned den også, ikke bare den fysiske formen. Jeg ser iallefall hva de prøver på og dette fraværet av grunnspill er en påstand jeg ikke er helt med på. De bare lykkes ikke med det. De er ikke dyktig nok på løpene, på pasningene og på timingen. Vi har sett glimt her og der, og forhåpentligvis blir det bedre og bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 03.05.2017 06:04 Post subject: |
|
|
| Jeg forventer ikke en statisk tilstand av grunnspill, men jeg stusser over prioriteringene som gjøres. Helt for taktiske endringer ila. 90 minutter, men vi er helt nødt til å ta steg i vårt eget spill. Per nå har man jo ikke noen bedre øvingsarena for det enn i kampene mot et aggressivt og høytpressende Sarpsborg. Lærer man seg å kontrollere kamper mot slike lag er man bedre rustet inn mot ecup |
|
| Back to top |
|
 |
Nidaros 79 Senior

|
Posted: 03.05.2017 06:33 Post subject: |
|
|
Først av alt, må jeg sier at jeg liker Kåre veldig godt som type! Væremåte, utstråling og et smittende humør!
Han skjønner poenget med folkefesten rundt cupen og beordrer spillerne som ikke spiller, til å bli med på bussturen til bortekampen.
For ikke å snakke om "stuntet" med å ta bybussen fra Lerkendal til Nissekollen sist sesong. Hverdagsmagi!!!
Samtidig er det en del ting jeg liker mindre og mindre med Kåre og som jeg synes generelt kler han dårlig, da det er en del motsatte ting av de positive egenskapene:
- Motgang har han ikke hatt resultatmessig, men når det butter litt spillemessig, går han kun i forsvar. Hvorfor ikke kalle en spade for en spade av og til?
- Kampledelse. Og da tenker jeg ikke på hans mangel på å snu kamper. Men derimot den sutringen, gnålingen og "skitungestemplet" han viser mot assistentdommere og ikke minst til fjerdedommer underveis.
Jeg sitter litt bak benken og får med meg mye av det som sagt, og det er mildt sagt useriøst.
Spontane reaksjoner SKAL det være, men ikke dette evige gnålet!!
Ta heller ut noe av frustrasjonen på dine egne spillere når de ikke leverer, for det henger som regel opp mot hvordan vi presterer på banen.
Dessuten tror jeg gutta vil ha godt av å av og til få litt kjeft når prestasjonen ikke er tilstrekkelig. Evt også når vi leverer bra, for å holde trykket oppe.
Her var Nils Arne i en særklasse!!
I tillegg synes jeg Kåre begynner å bli for defensiv i tankegangen. Vi spiller for lite på risiko.
Vi slipper i mye mindre grad frem backene. Dette var det samme i fjor.
PÅ defensiv dødball, lå vi konsekvent igjen med 1-2 spillere for å skape noe på en evt kontring.
Dette ga resultater i flere kamper, spesielt høsten 2014 og 2015 sesongen.
Helland har uansett ikke noe å gjøre i egen 16 meter og da kan han like godt legge seg igjen ved midten, gjerne ved å trekke mot ene siden.
Kunne også nevnt staheten rundt Konradsen osv...
De sidene jeg likte så godt når Kåre kom inn og som er hans åpenbare positive egenskaper, begynner nå å bli hans hemsko.
Hadde vært interessant å høre om andre sitter igjen med noe av inntrykket jeg sitter med nå og som jeg liker dårlig dessverre... |
|
| Back to top |
|
 |
Fotsoppen Proff
|
Posted: 03.05.2017 08:36 Post subject: |
|
|
Slapp av!
Formen kommer. Pipa får en annen lyd.
Alt var ikke bare fryd og gammen med Nils Arne heller.
Hvis du tror vi kan feie over alle motstandere med angrepsfotball uten å tenke på risikoen bakover, kan du logge av Football Manager og komme tilbake til hverdagen. Selv om ikke angrepet er av det beste enda, så er det viktig å gi dette litt tid, fordi hvis vi ikke får orden bakover kan vi glemme europa og alt som er eksotisk, da blir dette en ny sesong med mange mål bakover i Europa. Vi er blitt mer gjerrige bakover, og angrepsspillet kommer seg mot formtoppen utover sommeren.
Vil du kanskje lansere en ny trenerkanditat for oss?
Hvis man gir Kåre fyken etter en ok sesong i år, blir det som å trykke på restart og vi må begynne på nytt igjen.. _________________ 4-3-3, angrepsfotball, hurtig i lengderetning og høyt kollektiv press! Godfoten er min bibel. |
|
| Back to top |
|
 |
Ingeman Veteran

|
Posted: 03.05.2017 08:37 Post subject: |
|
|
| Jeg synes Kåre sier det som det er etter dårlige kamper. Føler ikke at han finner på unnskyldninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Nidaros 79 Senior

|
Posted: 03.05.2017 08:47 Post subject: |
|
|
Fotsoppen:
At du tolker innlegget mitt med at jeg ønsker et trenerbytte, får stå for din regning.
Fotballmanager? Usikker på om jeg skal gidde å kommentere svaret ditt i hele tatt.
Jeg tar opp en del ting jeg synes har endret seg på Kåre sin væremåte og tenkemåte.
Snakker heller ikke om sesongstarten i år isolert, men at ting har endret seg litt i feil retning (manglende utvikling) etter høsten 14 og sommeren 15.
Om du tolker innlegget dit hen at det oppfattes som kun kritikk og sure oppgulp, så har enten du misforstått, eller jeg forklart meg utydelig. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 03.05.2017 09:04 Post subject: |
|
|
KI låner et sitat fra Perry for å svare på kritikken: "– Vi vet at det har blitt mye jevnere i Eliteserien. Man kan ikke tro at vi skal rundspille alle lag. Norsk fotball er langt bedre enn mange såkalte eksperter tror."
- VG
Eliteserien har forbedret seg mye siden 2015  |
|
| Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 03.05.2017 09:07 Post subject: |
|
|
Hva i.......var ikke dette Perrys faste svar?:
– Vi vet at det har blitt mye jevnere i Eliteserien. Man kan ikke tro at vi skal rundspille alle lag. Norsk fotball er langt bedre enn mange såkalte eksperter tror.
EDIT: Unnskyld Nordens Lokomotiv, så ikke innlegget ditt..  _________________ Du och jag Alfred? …..mmmmmjaannjoo... |
|
| Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 03.05.2017 09:16 Post subject: |
|
|
np
Litt morsomt at han bruker et annet av Perrys mantra også om at Kroksæter lever på 90-tallet. Snakk om hersketeknikk. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 03.05.2017 09:35 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner ikke helt greia til Kroksæther. Greit nok, spillet på hjemmebane har vært for dårlig, men kjære vene: Vi hadde fryktelig mange dårlige bortekamper både i Eliteserien og i Europa inntil Bjørn Hansen fikk litt innflytelse på laget. Vi ble rundspilt av Start i 1991 og tapte vel 5-0 midt i makrellsesongen, vi ble utspilt i Tyrkia i 1995, men stjal et mål som sendte oss til vår første CL. Vi røk for lag som Odessa, Austria Wien i kvalik, før vi gjorde en god kvalik mot Deportivo hvor vi lå på egen banehalvdel i stort sett hele bortekampen inntil Kjell Roar Kaasa brente alle sjansers mor og vi røk ut.
Da vi slo Milan borte lå vi stort sett på egen 16-meter, men vi var selvsagt langt giftigere på kontringer enn dagens lag viser prov på. Tilsvarende i andre kamper i Europa - det var svært sjelden vi utspilte lag på bortebane i Europa, men vi var særdeles giftige på kontringer.
I Norge slet vi også jevnlig på bortebane, men det er vanskeligere å huske blant alle 6-2, 5-0, 4-1, 4-0 kampene som kom jevnlig på høsten, spesielt på andre halvdel av 90-tallet. Menvi dro ikke til Molde og rundspilte dem i 98 for eksempel (med en relativt fantastisk god RBK-årgang), da dominerte de banespillet i store deler av kampen, men på den tiden kalte man det effektivitet da RBK vant til slutt.
Poenget mitt er ikke at alt er i skjønneste orden nå. Men det er faktisk verd å huske innimellom at det var ikke bare feiende flott angrepsspill på 90-tallet heller, spesielt ikke på bortebane. For min del er det viktigste at vi begynner å ta mer risiko på hjemmebane. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 03.05.2017 09:44 Post subject: |
|
|
| Nordens Lokomotiv wrote: | | Litt morsomt at han bruker et annet av Perrys mantra også om at Kroksæter lever på 90-tallet. Snakk om hersketeknikk. |
Hadde vert enig om det var noen andre enn Kroksæter han svarte, men han tullingen der fortjener å bli svart på den måten.
Perry sa vell dette som svar til bortimot alle, spesielt fansen. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 03.05.2017 10:13 Post subject: |
|
|
| Nytter ikke å sammenligne alt med 90-tallet. Fotballen har forandret seg og kravene er ikke de samme som da. Vi må følge med i tiden... |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 03.05.2017 10:23 Post subject: |
|
|
Men Otto Ulseth var muligens mere aggressiv enn Kroksæther. Han mente konsekvent at Eggen var taktisk naiv og alt for offensiv.
Bjarne,
Jeg mener det er vesentlige forskjeller mellom hva vi ser laget i år, og de dårlige vårsesongene på nittitallet. Og da mener jeg ikke bare at vi har mange flere poeng per dags dato.
Viktigst er at på nittitallet handlet slumpene mye om at Eggen hadde en plan, men spillerne trengte tid til å vokse seg inn i stilen.
Nå er det stilen som er problemet. Planen til Kåre er ikke god nok. Per dags dato er det Kåre som må få stilen til å vokse seg opp på spillernes nivå, ikke motsatt. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 03.05.2017 10:31 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: |
Viktigst er at på nittitallet handlet slumpene mye om at Eggen hadde en plan, men spillerne trengte tid til å vokse seg inn i stilen.
Nå er det stilen som er problemet. Planen til Kåre er ikke god nok. Per dags dato er det Kåre som må få stilen til å vokse seg opp på spillernes nivå, ikke motsatt. |
Tja, da var vel problemet da Eggen begynte at planen ikke var god nok? Vi hadde iallefall en helt annen måte å spille på når vi spilte borte i 1994 enn vi hadde mot Sampdoria i 1991, da vi konsekvent satte opp Trond Henriksen uten sikring mot Attila Lombardo. Utover 90-tallet spilte vi 4-5-1 på bortebane heller enn 4-3-3 som vi gjorde i Genoa.
Bortekampen mot APOEL i fjor var egentlig veldig godt gjennomført dersom Konradsen hadde scoret fra 5 meter og Jonas ikke hadde sviktet totalt mot slutten. Tilsvarende året før mot St. Etienne feks (da Holmar kastet bort poengene) og bortekampen mot Austria var heller ikke voldsomt svak - men igjen hadde vi en midtstopper med kronisk hjerneblødning. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 03.05.2017 10:56 Post subject: |
|
|
For min del er hele sammenligningen med nittitallet bare en avsporing av debatten, både fra Kåres og fra enkelte debattanters side. Det fører bare til at de som påpeker en viss mangel i lagmessig framgang de siste to årene stemples som urealistiske og historieløse nittitallsnostalgikere, og noen dårlige enkeltkamper under Eggen brukes som forklaringsmodell på alt som iblant skjærer seg i dag.
Det den (relativt milde) kritikken dreier seg om er 1) manglende utvikling av spillestilen etter det enorme hoppet i Kåres første trekvart år som trener, 2) negativ utvikling i kvaliteten på spillerstallen, og 3) en tilsynelatende sviktende tro på de offensive grunnprinsippene som dannet det ideologiske grunnlaget for framgangen vår.
Det siste er i mine øyne det verste, for det er faktisk forskjell på å gjøre noen nødvendige justeringer for å kunne stå tryggere defensivt mot litt sterkere europeisk motstand, og å endre grunninnstillingen til spillet. Nå virker vi mer opptatte av defensiv trygghet enn å score mål, og det kler en Rosenborgtrener dårlig, og laget enda dårligere. Vi minner nok mer om Hamréns Rosenborg nå, som Kroksæter sier, men det er mer på innstillingen enn kvaliteten, for nivået på organiseringen er det faktisk himmelvid forskjell på. Vi ser rett og slett ikke ut til å besitte den nødvendige kompetansen til å framstå som et bunnsolid defensivt lag - to baklengs totalt på to grove keepertabber til tross. Jeg tror Nicklas B hadde scoret 12 mål hvis han hadde vært midtspiss mot oss i alle kampene, så mye duellspill på 10 meter slipper vi til, og da finnes det kypriotiske kraftspisser som gjør det samme.
Jeg savner altså den dimensjonen av gung-ho offensiv fotball vi sjokkerte med i 2015, da vi skapte så mange sjanser i hver kamp at vi absolutt alltid fortjente å vinne, og dermed stort sett gjorde nettopp det. Vel ga det noen sjanser på overganger imot, men vi kunne alltid være trygge på å skape én sjanse til, alltid. Nå skal selvfølgelig Kåre og Erik få sjansen til å bevise at det å bygge en bedre defensiv grunnmur - som må være unnskyldningen for det som er vist offensivt så langt - tar oss enda lengre i Europa enn den offensive fotballen i 2015, men dersom det blir en litt fislete og fortjent exit igjen så må andre valg tas, og beslutningsgrunnlaget vurderes ordentlig. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 03.05.2017 14:38 Post subject: |
|
|
Bjarne,
Jeg sammenlignet med svake vårsesonger på 90-tallet. Som handlet mere om at spillet ikke satt ennå, i stedet for svak plan, som er tilfellet nå.
Om taktikken mot bedre lag i Europa har du jo rett. Vi ble mere kyniske fra 94 og utover (selv om kynisk ikke nødvendigvis er synonymt med defensivt). |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 03.05.2017 15:01 Post subject: |
|
|
| Fra oss som husker Eggens RBK tape 1-2 hjemme mot Mjøndalen (for å ta et tilfeldig valgt eksempel): det vil være både gode og dårlige dager. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 03.05.2017 15:04 Post subject: |
|
|
Jeg husker vi sto og lo av Follo-fansen som sang "Vi er på vei til Ullevaal."
Men så lo vi ikke lenger. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
BalleK Veteran

|
Posted: 03.05.2017 15:27 Post subject: |
|
|
Det har tydeligvis skjedd noe med RBK i år.
I fjor var jeg kjempenervøs hver gang vi hadde dødball imot. Corner imot gikk inn gang på gang. Det var også mye "hawaii" i det defensive spillet og vi hadde flere "hjerneblødnings-situasjoner". Det gikk jo greit - vi vant the double for andre år på rad, men jeg satt jo og ønsket meg litt mer kontroll defensivt.
Jeg husker Hamren var på besøk i fjor - og jeg tipper Ingebrigtsen og Hoftun fikk noen gode råd. Som jeg tror de har lyttet til. Resultatet er at på 6 kamper i år har vi egentlig ikke sluppet inn et eneste mål - vi rotet inn et selvmål og vi rotet inn et mål etter årets keepertabbe. Det regner jeg ikke som svakt defensivt spill egentlig. Nå kommer det helt sikkert "skikkelige" mål imot i år også, men enn så lenge så er vi spuns tett bakover.
Det har de nok øvd en del på - og resultatet er at vi har litt mer "Hamren-preg" og svakere offensivt spill. Jeg har vært skuffet over dette jeg også, men jeg tror faktisk Ingebrigtsen har gjort noe så enkelt og gammeldags som å "få orden på det defensive først - og så ta den offensive biten". Bentner nevnte etter Sarpekampen at de hadde begynt å trene mer på å bruke bakrommet den siste uka. Se der ja! Dette må bety at dette er noe de har trent mindre på frem til nå.
Det du trener på blir du bedre til - når de nå begynner å trene offensivt så blir det nok bedre.
Det offensive spillet var mye bedre mot Sarp enn det var mot Aalesund og Viking - og jeg gleder meg til Brann-kampen - da tror jeg det blir enda bedre. Og bakover? Jeg tror vi holder tett igjen.
Jeg tror Ingebrigtsen og RBK-spillerne har bestemt seg for at de SKAL til Europa - og legger opp trening og taktikk etter det. Spennende å se om taktikken lykkes, men hvis vi nå får noen kamper med bedring i offensiv samhandling så er det bare å glede seg til høstkveldene kommer. _________________ RBK fjepper
Toillat folk e folk det å |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 03.05.2017 15:35 Post subject: |
|
|
Hva skal vi gjøre om vi slipper inn et tidlig mål imot i E-kvalik?
Vi har jo ikke fått øvd på det? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.05.2017 17:41 Post subject: |
|
|
– Kjetil Kroksæter lever litt på 90-tallet. Jeg var med rundt i Europa og tapte 5-0. Så kom vi oss inn i Europa noen år etterpå, fordi vi ble bedre organisert. Det er det vi prøver på nå, sier Ingebrigtsen – før han gjentar at Adressa-kommentatoren «lever på 90-tallet».
– Kroksæter tror Rosenborg stormet i angrep uansett hvem de møtte i Europa. Jeg tror man skal ta frem noen gamle DVD-er. Ser vi på europeisk fotball, så ser vi at lag må være godt organisert. Det må være en bra grunnstein. Så ønsker vi selvsagt å sprudle mer offensivt, sier RBK-treneren.
Les mer: Adressa-kommentator stempler Rosenborg som kjedelig |
|
| Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 03.05.2017 19:41 Post subject: |
|
|
Får også flashback til Perry tiden når jeg hører Kåre for tiden. Han er iallefall ikke noe bedre til å takle kritikk, virker veldig hårsår og kommer fort i forsvarsposisjon og begynner å sutre. Det bør han legge av seg.
Det blir litt umodent av en voksen mann som med resultatene i ryggen slett ikke behøver å forsvare seg på den måten.
Ville vært mye bedre å si at RBK skal være så gode i hjemlig liga at de skal kunne dominere banespillet både borte og hjemme,men at for å få en best mulig inngang mot CL/EL så vil man oppleve at RBK borte har en annen tilnærming til kampene enn vanlig. Slik var S08 kampen en god øvingsarena som både viste hva som fungerte (defensivt) og hva som ikke gjorde det (kontringsspillet og avslutningsferdigheter (Jevtovic,Midtsjø).
Er helt unødvendig å sutre om 90-tallet med den bakgrunnen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 03.05.2017 20:50 Post subject: |
|
|
Da vi signerte Kåre var det en Glimtsupporter her inne som oppsummerte hvordan Kåres karriere i nord hadde vært; Han kom, spredde humør, glede og spillevilje. Deretter stagnerte det sportslige, og han ble mer og mer defensiv og sur i intervjuene. Jeg sier ikke at jeg opplever ham direkte slik, men ut i fra hvordan forumet beskriver sin oppfattelse kan det være en gjenganger i fra Nord.
Edit: Ah, se her.
| glimt wrote: | Til dere som frykter laget skal få et kortsiktig oppsving, så tror jeg ikke dere trenger å uroe dere. Kåre var fremsto som et kupp og som verdens hyggeligste person da han overtok Glimt, men etterhvert som ting buttet imot hadde han absolutt ingen ting å fare med. Han viste ingen teft når det gjaldt å hente inn nye spillere. Han hentet blant annet inn Robert Vikestad (i dag Charlottenlund) som sa opp få måneder etter grunnet mangel på motivasjon på å spille i eliteserien. Han virket å ha null peil på hvordan han skulle bruke spillere på best måte. Den ikke helt ukjente Stefan Johansen ble konsekvent brukt som venstreving, og seinere sluppet gratis til Godset. Ingen plan B etterhvert som kampen utviklet seg, og de taktiske disposisjonene var jevnt over til å rive seg i håret av. Mannen taklet overhodet ikke motgang, og sto på TV og bortforklarte kamp etter kamp hvor vi ble rævkjørt som om de skulle ha vært jevnspilt og som om tapet skyldtes uflaks.
Jeg kan ikke skjønne at Kåre skal kunne heve et RBK som sliter og hadde lett valgt Perry som trener om jeg var nødt. |
_________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
| Back to top |
|
 |
|