English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nye spillere 2017
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 178, 179, 180  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mikkelsen
Veteran

PostPosted: 23.02.2017 20:54    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Vi var i realiteten sjanseløs på å hente han etter at han slo gjennom på TL-nivå. Samme som med Friday og noen andre. Når de først slår gjennom, så er det solid at Rosenborg må stille seg i kø sammen med vesentlig rikere klubber.

Akkurat. Der syns jeg RBK har gjort en dårlig jobb.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef

PostPosted: 23.02.2017 21:05    Post subject: Reply with quote

Hadde jeg vært TomH, hadde jeg nå benyttet muligheten til å trekke fram at jeg allerede i 2013 var klar og tydelig på at Badou måtte hentes fra OBOS, men det er jeg ikke.

(Diskusjonen med Nordlys gidder jeg ikke. Bare vrir seg unna.)
Back to top
Nordlys
Veteran

PostPosted: 23.02.2017 21:49    Post subject: Reply with quote

Vrir seg unna hva? Verken du eller jeg kan vite hvor mye Badou ville krevd i lønn av RBK. Selvfølgelig kunne han krevd 7 millioner, men slik jeg kjenner Badou er det en gutt som aller mest ønsker å spille fotball på høyest mulig nivå, og er dermed ikke en som går etter pengene først og fremst. Det første året i TL var han høyaktuell for Molde, så at det var urealistisk er jeg uenig i. Nå er dette uansett en sak som er "long gone" så enig i at man ikke trenger å gå videre med dette Smile

Det jeg reagerer på er at man bare kommer med en antagelse om at en slik spiller ikke var oppnåelig for RBK. Selvfølgelig kan man få tak i slike spillere!

Utgangspunkt som "Vi frister ikke slike spillere" eller "vi blir utkonkurrert av utenlandske klubber" er svært defensivt. Kanskje vil disse spillerne til oss i enkelte tilfeller. Da er det svært dumt å avskrive det før man har prøvd Wink
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 23.02.2017 22:22    Post subject: Reply with quote

Han var aldri høyaktuell for Molde. MFK ville kjøpe han ja, men Badou ville ikke dit. Og det understreker bare poenget.

Det var raskt klart at han var god nok for ligaer som betaler vesentlig mer penger enn oss, så hvorfor kaste bort to-tre år her i Trondheim (eller Molde)? Badou visste at det ville komme bedre tilbud om han var bittelitt tålmodig, og akkurat det har han cashet inn et åttesifret beløp på allerede.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
TomH
Veteran

PostPosted: 23.02.2017 22:51    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Hadde jeg vært TomH, hadde jeg nå benyttet muligheten til å trekke fram at jeg allerede i 2013 var klar og tydelig på at Badou måtte hentes fra OBOS, men det er jeg ikke.

Very Happy Very Happy
KitWalker
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 11:45    Post subject: Reply with quote

Jeg har rett og slett sluttet med å tru å håpe på urealistiske overganger til RBK for slike spillere som Badou. Det er noe jeg gikk rundt å tenkte på når jreg var fjortis.
Jeg stoler på de på brakka jeg.
De vet hva de holder pÃ¥ med☺ RBK
Back to top
Kai88
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 14:56    Post subject: Reply with quote

Kan være en idé å holde et øye på ffks nye midtbanesentral, Dinko Trebotic. 26 år gammel, tidligere Hajduk Split og senest Videoton. Etter sigende for god for førstedivisjon. Skulle egentlig til polen, men endte opp i Fredrikstad da klubben fikk overgangsnekt. Kontrakt ut sesongen. Ballsikker og fint overblikk visstnok. Dumt å ikke holde øynene åpne dersom han skulle slå til i plankebyen.
Back to top
trondhb
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 15:45    Post subject: Reply with quote

Voldsomt til skryt ja...
Ny kroat klar: Her er midtbanestrategen FFK har lett etter
Back to top
Kai88
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 15:55    Post subject: Reply with quote

Heller en potensielt god avtale. Får se om han er så god som jeg har hørt når 1. Div sparker igang.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 15:56    Post subject: Reply with quote

Han er bare på ettårskontrakt. Kan godt hende vi snapper han opp om han gjør sakene sine godt.
Back to top
krisolevj
Junior

PostPosted: 24.02.2017 16:47    Post subject: Reply with quote

Problemet med å hente inn ukjente spillere fra Afrika, Øst-Europa, Sør-Amerika osv. er at dette innebærer en stor grad av gambling, noe som er akseptabelt for mindre klubber men ikke for Rosenborg. Når man signerer slike spillere er det veldig vanskelig å bedømme hvordan de klarer å tilpasse seg den voldsomme kulturkollisjonen, nytt språk, ny måte å spille fotball på, osv. Dette betyr at spillere som egentlig er gode nok for å dominere i Tippeligaen kan ende opp med å falle igjennom i stedet. Husk at for hver Badou som slår igjennom er det 20 Boti Goa som er totalt ubrukelige. I tillegg kan man fort få situasjoner som med Vieux Sané, som til tross for å være den beste forsvarsspilleren i Tippeligaen var helt forferdelig for stemningen i Bodø/Glimt-garderoben.
Back to top
KitWalker
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 16:51    Post subject: Reply with quote

Meget god oppsummering av overnevnte taler Tommel'n opp!
Treffer spikeren bent på hodet.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 24.02.2017 16:53    Post subject: Reply with quote

Sett bort ifra at Badou kunne vi trygt hentet fra Bodø i motsetning til Goa som ble hentet fra intet.
Back to top
Sjt. Wiseth
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 17:33    Post subject: Reply with quote

Det finnes 20 Trond Olsen pr. Rade Prica også..
robbie
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 18:03    Post subject: Reply with quote

Det Krisolvj skriver er fornuftig og sant, i en parallell verden hvor det er forbud mot speiding av spillere.
Back to top
krisolevj
Junior

PostPosted: 24.02.2017 18:46    Post subject: Reply with quote

Et godt speidernettverk vil selvfølgelig øke sjansene for å treffe med slike spillere, men man får likevel absolutt ingen garanti for at spillerne slår til i Rosenborg. Som nevnt er det mye mer enn bare fotballferdigheter som avgjør om spillerne blir en suksess eller ikke, f.eks. hvordan de takler overgangen til norsk kultur og fotball. Se f.eks. på Sebastian Eguren som var dritt i RBK, men som ble en suksess i Villareal på et mye høyere nivå. I tillegg er det problematisk å bedømme nivået til spillere ved å speide på dem i sine lokale områder, siden spillestilen i slike områder ofte er radikalt forskjellig fra den vi kjenner i Norge. En spiller kan f.eks. ha en fantastisk teknikk og skuddfot, men det hjelper ikke hvis han aldri har hørt om å slå pasninger eller ta defensive løp.

Hvis man skal speide på slike spillere har man også behov for et mye større speidernettverk enn det klubben har i dag, noe som gir en betydelig økning av faste utgifter. Et annet problem er at de største klubbene i Europa har enorme speidernettverk som plukker opp de aller største talentene, så RBK kan ikke bare valse inn i Nigeria og signere de største talentene derfra.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 24.02.2017 18:50    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Det Krisolvj skriver er fornuftig og sant, i en parallell verden hvor det er forbud mot speiding av spillere.

Det er fornuftig og sant, uansett. Speidere kan bare avdekke så og så mye. Det er en grunn til at de store og rike klubbene stort sett henter etablerte spillere, og ikke rett fra akademi i Afrika. Selv med et aldri så stort speideraparat så vil risikoen alltid være stor, og de har råd til å la de få "tilvenne" seg Europa i andre klubber først.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
robbie
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 19:10    Post subject: Reply with quote

Aller først må man ha mere enn én speider. Da unngår man at man må stole på dømmekraften til enkeltpersoner, (host*Torbjørnsen), som ofte også er i lomma på en agent.

Med god nok speiding er det like lett å se forskjellen på hvilken sentralasiat som passer og ikke passer som å se forskjellen på Ørjan Berg og Martin Andresen.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 24.02.2017 19:12    Post subject: Reply with quote

Da har vi løsningen, folkens.

robbie
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 19:19    Post subject: Reply with quote

Jepp Tommel'n opp!
Back to top
krisolevj
Junior

PostPosted: 24.02.2017 19:24    Post subject: Reply with quote

Godt at vi er enige om at vi må ha et stort antall speidere for å bedre sjansene for å finne gode utenlandske talenter som til slutt ender opp som gode RBK-spillere. Ved å hente inn 4 nye speidere, sende dem rundt i verden, betale/bestikke agenter, betale overgangssummer, betale lønn til de nye spillerne, finne bolig til spillerne, sende dem på språkkurs osv. vil man stå igjen store årlige utgifter. Et veldig forsiktig anslag er 5 mill norske kroner i året. Er det verdt å bruke så mye penger på å satse på utenlandske talenter, eller skal man fortsette å satse på å ha en tropp som stort sett består av norske spillere?

Man har heller ingen garanti for at de utenlandske spillerne blir solgt for store summer, se f.eks. på Badou som gikk for 3 millioner norske. Greit nok at han var på utgående kontrakt, men skal man liksom signere 5-års kontrakter med unge talenter, slik at man om 4-5 år har 20 ubrukelige utlendinger på lønningslista samtidig, bare fordi disse ikke taklet overgangen til Norge?
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 24.02.2017 19:30    Post subject: Reply with quote

Speiderkorps.

suruk
Rutinert

PostPosted: 24.02.2017 19:49    Post subject: Reply with quote

Bedre med en ordentlig sniper enn en speider.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 20:00    Post subject: Reply with quote

Man har da ingen garantier når man kjøper norske spillere heller. Man vet jo for eksempel ikke om rogalending som Birger Meling klarer å tilpasse og integrere seg i trøndersk kultur. Slikt bør selvsagt kartlegges på forhånd. Hedenstad, som er fra de Hedmarkske skoger bør normalt være bedre forberedt.
Back to top
sidney
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 20:04    Post subject: Reply with quote

Whats not to like?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 178, 179, 180  Next
Page 99 of 180

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb