View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
gisp! Legende
|
Posted: 31.10.2016 01:21 Post subject: |
|
|
Enig i at vi skulle hatt smartere bruk av Midtsjø også, men 100 poeng for denne. (I konteksten: Bedre pasningsspill for å spille seg gjennom til større målsjanse. Selvfølgelig ikke pasning bare for pasningens egen del.):
Borden wrote: | I det hele tatt bør klubben se mot å få til et bedre pasningsspill heller enn at spillere fyrer av skudd fra ikke all verdens bra posisjoner. |
Det er nok ikke god latin i RBK å si at spillerne avfyrer for mange skudd, men de avfyrer faktisk for mange dårlige skudd. Dels for lite smarte valg og dels for dårlig utført. Dette blir veldig dårlig trening på å score mål som plausibelt kunne gått inn mot kvalifisert motstand.
Fordi vi allikevel scorer en del, blir det ikke så veldig synlig mot norsk motstand (Eliteserien og cup).
Derimot blir det tydelig mot bedre motstand enn TL-keepere som er relativt middelmådige. (Holder lite aggressivt soneforsvar utenfor her, men det er en interessant case noen burde bruke tid på.)
I mangel av annen rangeringsmulighet brukes VG-børsen.
Våre motstandere har hatt 19 ulike keepere i mål i møter mot oss.
42 av de 63 målene (to av tre mål) vi har scoret i TL i år er mot keepere som ikke er rangert blant de 10 beste av alle keeperne som har fått poeng på VG-børsen.
At noen av landets best betalte fotballspillere eventuelt skulle klare å sprekke den foreløpige nullen mot den eneste TL-keeperen vi har møtt og ikke scoret på i seriekamp tidligere i sesongen (nr 236 Simon Thomas, Bodø/Glimt) gjør ikke noe fra eller til i den sammenhengen.
Misforstå meg rett. Det er bra at RBK-spillerne scorer mye, men i et læringsperspektiv, i utviklingsdimensjonen, relatert til en internasjonal referansemodell, ... skjønner? _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 10.11.2016 12:02 Post subject: |
|
|
Nåerdetnok wrote: | PerO wrote: | Norden Lokomotiv wrote: | Ødegaard lagde 11 målpoeng i tippeligaen som 15/16 åring på 15 kamper (i spilleminutter). Det er like mange som Midtsjø har gjort på nær 30 kamper for oss denne sesongen. Elendig fotballspiller gitt. |
Meget mulig at Midtsjø hadde hatt like mange eller flere poeng hvis Kåre hadde lagt opp hele spillestilen og taktikken etter at Midtsjø skulle vises frem for salg.
David Nilsen gjorde det i Godset med Ødegård. | Å dømme etter skuddpresisjonen mot B/G sist hadde han stått med 0 mål også da. |
Drar denne inn hit, for Glimt-kampen viser noe av det området Fredrik har mest å lære på dersom han skal kunne spille på noe høyere nivå som en offensiv midtbanespiller.
Han kan jo ikke klage over mangel på muligheter, akkurat - kombinasjonen av en spillestil der indreløperne står (for?) høyt i banen, et lag som stort sett er vesentlig sterkere enn motstanderen, og de individuelle ferdighetene hans til å dra seg forbi mann med ballen gjør at han stort sett alltid kommer seg til en eller annen form for mulighet. Gjerne flere.
Men så var det det med potensiale da, og her er det etter min mening ikke selve den tekniske utførelsen som er problemet, men heller valget av avslutningsteknikk i de aktuelle situasjonene. I Glimt-kampen får vi se først et svakt forsøk på en vanskelig skuddteknikk med utsiden av høyre fot - i en situasjon der alle unntatt de aller mest enbeinte (tenk Rivaldo) hadde valgt et noenlunde reint treff med venstre. Så får vi se et komplisert forsøk på en innsidehalvvolley fra seks-sju meter, håpløst over mål, i en situasjon som formelig ber om et enkelt vristskudd. Deretter kommer vristskuddet, fra 15-16 meter - sleivet utenfor når langhjørnet står kollåpent for en nådeløs avslutning med innsiden. I alle disse situasjonene har ha - sett fra utsiden - mer enn nok tid til å kunne velge og utføre riktig teknikk fra repertoaret sitt.
Kontrasten til Bakengas kliniske forsøk på å snike inn ballen i langhjørnet bak en dekket keeper - en utmerket avslutning i en langt dårligere situasjon, som var veldig nær å lykkes - kunne ikke vært større. Nå er jo dette en urettferdig sammenligning, men det sier jo noe om potensialet Midtsjø har for å ta et ytterligere steg som fotballspiller, for å være en enda større ressurs for laget som en spiller i skjæringspunktet mellom midtbanespiller og angriper.
Enkelte vil vel mene at denne egenskapen - å velge og utføre riktig avslutningsteknikk inne i boksen - er statisk og medfødt, og at mangelen på denne gjør at man burde utvikle seg som spiller lavere i banen. Som for eksempel Skjelbred har gjort med bravur (tross at Høgmo ikke klarer å ta det inn over seg). Når det gjelder Midtsjø mener jeg at dette er feil strategi: han kommer jo seg til mulighetene som Skjelbred sjelden får, og jeg tror fokusert og kampnær avslutningstrening i disse situasjonene - med riktig feedback og fokus - kan øke poengproduksjonen til Midtsjø voldsomt. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.11.2016 23:52 Post subject: |
|
|
Turen til Jæren og Sandnes Ulf viste seg å bli et lykketreff for Fredrik Midtsjø. Utover høsten var han en av lagets aller beste spillere. Og på Lerkendal ble Per Joar Hansen byttet ut med Kåre Ingebrigtsen.
– Men jeg slet til og begynne med på Sandnes Ulf også. Mye på grunn av at jeg aldri helt fant min plass i trener Asle Andersens 4-4-2-system. Alt endret seg radikalt til min fordel da Tom Nordlie overtok treneransvaret midtveis i sesongen. Han la om til 4-3-3 og jeg fant meg fort til rette i den offensive midtbanerollen. Derfra og ut har jeg egentlig ikke sett meg tilbake.
Slik gikk det til at en ung stjørdaling ble spilleren som vendte tilbake til Lerkendal fortere enn noen før ham. Kåre Ingebrigtsen la umiddelbart merke til hvordan Fredrik dominerte på Jæren, og bestemte seg tidlig for et Midtsjø-besøk da sesongen tikket mot slutten.
Stortalentets retur til Lerkendal ble rekordrask. Det er bare Roar Strand som har vendt direkte hjem etter utlån [sic] i kun én sesong. Og alle vet hvordan den karrieren ble.
– Jeg ble veldig glad da Kåre kom på besøk på tampen av 2014-sesongen. Selv om jeg trivdes med miljøet i Sandnes Ulf og Stavanger som en bra by å bo i. Samtidig føler jeg at jeg lærte mye den sesongen. Det var en ny situasjon for meg å hele tiden ligge i bunnen av tabellen. Tror det gjorde meg godt å kjenne på det presset.
Les mer: Fokuserte Fredrik |
|
Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 29.11.2016 10:13 Post subject: |
|
|
Midtsjø nevnes som en mulig mann inn på Anderlecht i vinter ifølge denne belgiske nettsida.
http://www.voetbalbelgie....?id=114583
den virker ikke veldig kredibel sånn ved første øyekast, men likevel |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 29.11.2016 10:53 Post subject: |
|
|
Ser også at Ethan Horvath i Molde og Gary Martin i LSK er ryktet til Belgien. Tar det med litt salt hele greia, ser som du har kastet ut mange navn med de lange listene sine.
Kåre har tidligere uttalt at klubben nå er kommet i et sjikt der vi ikke selger til klubber i Belgia osv. Det er vel pengene som rår over akkurat det men kan vanskelig se for meg at Midstjø vil velge å dra til Anderlecht. |
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 29.11.2016 14:12 Post subject: |
|
|
Så jeg ser det er Belgia et steg opp fra TL. Trur og at det vil være et greit skritt for Midtsjø i forhold til å komme seg videre. Anderlecht leder gruppa si i Europa liga i gruppe med St Etienne og Mainz og vil nok pr. idag være et steg opp fra Rosenborg. Jeg ønsker for så vidt ikke å miste Midtsjø, men jeg forstår han om det kommer et bud fra Anderlecht som er godt nok at han ønsker å prøve seg. _________________ Grilldress er også en dress:)
Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
Back to top |
|
 |
varg88 Proff
Joined: 31 Aug 2012 Posts: 475 Location: Haldane, New Zealand
|
Posted: 29.11.2016 16:18 Post subject: |
|
|
Enig med Lomaxx. Det ville være et stort steg for Midtsjø. Anderlecht har et meget godt lag som slo f. eks. Mainz hele 6-1 i årets EL. Mainz ligger på 9. plass i Bundesligaen, det betyr at Anderlecht holder høyt Bundesliga-nivå. Jeg tror det ville bli vanskelig for Midtsjø å spille seg inn der. |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 29.11.2016 19:17 Post subject: |
|
|
Hvor mye kan man egentlig si om nivået til et lag basert på ett enkeltresultat? Eyy, Rosenborg slo Rostov som senere slo Bayern. Rosenborg er bedre enn Bayern og ville ledet Bundesliga. _________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 29.11.2016 19:34 Post subject: |
|
|
En blind mann er en stein..
Belgia og Nederland er gode alternativer for de bedre spillerne i Tippeligaen, 2. Bundesliga er også en grei utviklingsarena.
Det er forøvrig vanlig topplagene i mellomstore ligaer sparker fra seg i EL. Molde vant sin gruppe med Ajax, Celtic og Fenerbache ifjor samtidlig som de kom på 6. Plass i Tippeligaen. Betyr ikke at Norge har 6 lag som ville vunnet ligaene i Nederland, Skottland og Tyrkia. _________________
TomH wrote: | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.11.2016 19:38 Post subject: |
|
|
Syns det er et bedre poeng at nivåforskjellen mellom seriene i Belgia og Nederland ikke nødvendigvis er så stor. De fleste regner det som et steg videre å dra til nederlandsk klubb - også i lommeboka.
Oppdatering: Du kom meg sannelig i forkjøpet. |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 29.11.2016 20:05 Post subject: |
|
|
Håper bare norske talenter som Midtsjø styrer unna Championship og bunnen av Premier League. Martin Samuelsen burde aldri vært der han er nå, hadde hatt mye bedre av et opphold i Nederland eller Belgia. _________________
TomH wrote: | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
Back to top |
|
 |
varg88 Proff
Joined: 31 Aug 2012 Posts: 475 Location: Haldane, New Zealand
|
Posted: 29.11.2016 20:49 Post subject: |
|
|
Chuck Bass wrote: | Hvor mye kan man egentlig si om nivået til et lag basert på ett enkeltresultat? Eyy, Rosenborg slo Rostov som senere slo Bayern. Rosenborg er bedre enn Bayern og ville ledet Bundesliga. |
Sånn var det selvfølgelig ikke ment. Jeg ville bare si at de har et veldig godt lag med gode og kjente spillere som kunne klare seg fint i f.eks. Bundesliga og ikke at de kommer til å ta gull hver år bare fordi de vant en gang. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 23.01.2017 10:05 Post subject: |
|
|
– Jeg har mer å bevise i Rosenborg, sier Fredrik Midtsjø (23) (Adressa - betalingsartikkel)
Dette tenker midtbanestjernen om overgangsvinduet
Bildet under i denne artikkelen viser hvorfor Midtsjø ennå ikke føler seg som en komplett indreløper. I 2017 skal det nemlig scores flere mål fra 23-åringen, og nå vil han bli en fullblods eliteseriestjerne før han vurderer utlandet.
– Da jeg kom tilbake for to år siden, tenkte jeg at det var min siste sjanse til å bli «ordentlig» Rosenborg-spiller. Jeg hadde vært lånt ut til Ranheim og Sandnes Ulf, og det var litt være- eller ikke-være i januar 2015. Tilliten jeg fikk gjorde meg tryggere, og jeg har særlig utviklet meg defensivt, som førsteforsvarer. Men jeg føler at jeg har mer å gå på i angrepsspillet. Og at jeg har mer å bevise i Rosenborg.
– Drømmen [om utlandet] er der, når jeg er god nok for det. Men jeg kan fortsatt utvikle meg i Rosenborg og i eliteserien. Gjør jeg det, vil jeg også være i diskusjonen om å være med i landslagstroppen hver gang.
– Det er ambisjonen her og nå, sier Midtsjø. _________________ Embrace science - resist ignorance
Last edited by haavarl on 23.01.2017 13:09; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 23.01.2017 11:54 Post subject: |
|
|
Jeg synes Fredrik Midtsjø er undervudert. Han er en fantastisk spiller, men er litt for upresis i pasningsspillet og kan blir mer målfarlig. Får han rettet på dette står han ikke tilbake for noen i Eliteserien. _________________ Følg oss her:
Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube: https://www.youtube.com/@...8/podcasts |
|
Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 23.01.2017 12:04 Post subject: |
|
|
Men jeg vet ikke helt om det å være mer egoistisk er riktig grep for Midtsjø her. Jeg syns ofte han er god på små flater og god til å holde på ballen, men alt for ofte blir han gående for lenge til han spiller seg inn i et hjørne og mister den. Hadde vært bedre om han spilte ballen tidligere. |
|
Back to top |
|
 |
Bye Veteran
|
Posted: 23.01.2017 15:18 Post subject: |
|
|
Jeg tror Midtsjø har lidd litt av å spille venstre indreløper. De Lanlay, Rashani, Skjelvik og Bakenga har vært brukt på venste kant og derav har også Midtsjø variert i prestasjonene. Det er også åpenbart mer ansvar på Mike og Fredrik i oppbyggingen i angrep, da Konradsen ikke takler rollen sentralt. Mike er best i TL og gjør det beste utav det, mens Fredrik hadde hatt klart godt av en ny makker på midten. |
|
Back to top |
|
 |
Mighty Senior

|
Posted: 23.01.2017 15:23 Post subject: |
|
|
Tror du er inne på noe vesentlig der Bye. Syns Midstjø var strålende med Mikkelsen foran seg og Selnæs i midten. De så litt mer etter hverandre, og løp for hverandre. Delanley og Rashani kan fort få litt tunnelsyn. |
|
Back to top |
|
 |
Kaaremaal Junior
|
Posted: 08.02.2017 12:23 Post subject: |
|
|
Om jeg hadde sett denne videoen av Midtsjø og han var ryktet til Rosenborg hadde jeg jublet: https://www.youtube.com/w...K7i7SMvC2c
Konklusjon: Kan Slarti slutte å få Midtsjø til å se ut som Messi (spilleren) så jeg slipper å uroe meg for at han også ryker i dette vinduet? _________________ En ny kur for nyresykdommer ble oppdaget i Norge i 2015 da en norsk fotballtrener slo sykdommen med tydelige samhandlingsmønstre, bevegelser i lengderetning og 4-3-3. |
|
Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 08.02.2017 12:44 Post subject: |
|
|
Ja, når kommer skjelvik-videon?! |
|
Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 08.02.2017 12:57 Post subject: |
|
|
 |
|
Back to top |
|
 |
Cyrilp Veteran
Joined: 03 Aug 2008 Posts: 3997 Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.
|
Posted: 08.02.2017 13:01 Post subject: |
|
|
Hehe, ser den for meg... en kollasje av Skjelvik som løper forbi drøssevis av spillere og blir kuttet rett før han legger innlegget hver gang.  _________________ Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 08.02.2017 13:03 Post subject: |
|
|
Den videoen fra hans tid i Sverige var jo meget imponerende med flere frisparkperler og raid. Utrolig hva man får til. |
|
Back to top |
|
 |
kris0stby Veteran

|
Posted: 08.02.2017 13:04 Post subject: |
|
|
Synes heilt ærlig at den videoen viser svakhetene hans mer enn styrkene. Ja, han er fotrapp og slår gode pasninger, men det ender ikke så ofte med at han kommer seg fremover i banen eller putter mål. Fantastisk spiller vi bør vokte oss for at kan bli solgt i neste vindu, men den videoen er ærligere enn skytevideoer burde være. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.02.2017 13:32 Post subject: |
|
|
Her er det rom for at vi tilhengere kan bidra med "skrytevideoer" som "skryter fælt" av spillere slik at utenlandske klubber fatter "skikkelig interesse". |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 08.02.2017 23:41 Post subject: |
|
|
Sjøl skrøyt jeg så mye av Jarstein at han ble førstekeper i Bundesliga.
Kan avsløre at agenten hans prøvde å overtale meg om å fjerne sammendraget ... |
|
Back to top |
|
 |
|