| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 23.05.2006 23:12 Post subject: |
|
|
| Skutle & Co. prioriterer andre ting enn stadion for tida. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 23.05.2006 23:16 Post subject: |
|
|
Vi har jo så mye penger! |
|
| Back to top |
|
 |
Kafanskavimedhan Rutinert

Joined: 25 Apr 2005 Posts: 774 Location: Falkenberg, Sverige
|
Posted: 24.05.2006 01:06 Post subject: |
|
|
Inntektene blir mye mindre nå som det ikke blir Cl-fotball til høsten.... så jeg går ut ifra at utgiftene er større enn inntektene... eller? og da sier det seg vel selv at stadionutbedringer ikke står som førsteprioritet når man har et ganske nytt passe ålreit stadionanlegg... _________________ Bring him home! |
|
| Back to top |
|
 |
erlendmf Rutinert

|
Posted: 24.05.2006 06:43 Post subject: |
|
|
| Mindre penger blir det ja. Men om de går i minus veit jeg ikke. De budsjetterer nemlig aldri med CL-penger. |
|
| Back to top |
|
 |
Jalla Junior
|
Posted: 26.05.2006 09:39 Post subject: |
|
|
| erlendmf wrote: | | Mindre penger blir det ja. Men om de går i minus veit jeg ikke. De budsjetterer nemlig aldri med CL-penger. |
Så vidt jeg vet så har Rosenborg de siste årene aldri klart å gått i overskudd hvis de hadde ekskludert inntekter fra CL. Det blir spennende å se om de klarer å gå i overskudd i år som de ikke skal spille CL. Skutle har uansett sagt at de arbeider hardt med å kunne gå i overskudd uten å være avhengig av CL. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.05.2006 10:35 Post subject: |
|
|
Har nå sendt følgende spørsmål til Lorentsen:
Hva vil det koste å bytte fra røde til svarte stolseter på Adidas-tribunen samt fra gule til hvite fasadeplater på utsida av tribunene? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.05.2006 18:41 Post subject: |
|
|
Lorentsen svarer:
- Totalt sett så snakker vi om en kostnad på mellom 3-5 mill. alt etter type stoler. Og jeg må bare beklage, det finnes ikke penger i selskapet til dette. Lerkendal Stadion a/s er et selskap med stor gjeldsbyrde og stram likviditet, og vi er nødt til å prioritere meget strengt. Jeg kan også nevne at årets budsjett har et underskudd på 7 mill., og da sier det meste seg selv.
Ber om forståelse for dette syn. |
|
| Back to top |
|
 |
Limax Senior
|
Posted: 29.05.2006 19:41 Post subject: |
|
|
| Egentlig greit nok når situasjonen er som den er. Akkurat nå er det sportslig fokus som er det viktigste. Det er likevel mye som må gjøres med Lerkendal før anlegget fremstår som det bør gjøre, den utbedringa kan noen i Rosenborg kose seg med når vi en gang i fremtida spiller som ett storlag igjen. Så går det ann å håpe at denne noen faktisk ser hvilke mulighet som finnes for å forbedre Lerkendal og at det ikke bare blir noe arkitektonisk "klatting". |
|
| Back to top |
|
 |
EvileyeS Rutinert

|
Posted: 06.08.2006 10:04 Post subject: |
|
|
Satt og titta på denne serien Megastructures på National Geographic, og der handlet det om fotballstadioner en gang.
Disse som kan sånt, har forska seg frem til at lukka stadioner har mye dårligere gress enn åpne stadioner, altså stadioner med enten egne vindtunneller eller åpne hjørner som Lerkendal. Skulle man bygget ut stadion, ville jeg personlig valgt å bygge igjen øvre delen av svingen, og latt nedre del være delvis eller helt åpen, og samtidig plassere skjermen her. Da ville gresset få luft, sol og alt sånt det trenger for å være bra. _________________ Svikter ALDRI Rosenborg!
www.tt05.no
Ultras Øyivinds |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.08.2006 11:17 Post subject: |
|
|
Hukommelsen svikter: Når ble egentlig de høye gjerdene mellom banen og tribunene fjernet på Lerkendal? Var det allerede før 98-sesongen? Alternativet er før 99-sesongen.
Tror egentlig på sistnevnte, ettersom UEFA begynte "fjern gjerdene"-kampanjen etterjulsvinteren 98.
Edit: Fant svaret sjøl ved å se i 98-arkivet til Kjernen:
Gjerdene ble med andre ord sagd av i 99. |
|
| Back to top |
|
 |
mirar Veteran
|
Posted: 14.08.2006 02:16 Post subject: |
|
|
| Noen som har hørt om når blir noe om stadion utvidelse (tak etc.)? |
|
| Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 14.08.2006 05:32 Post subject: |
|
|
Slike planer er foreløbig lagt på is i følge Thomas. De hadde klare planer for bygging av tak for 2 år siden men jeg tror det ble fort klart at det ble dyrere enn først antatt (riving av eksisterende tak etc) Så kom i tillegg den sportslige nedturen som igjen skapte usikkerhet om inntjening de nærmeste åra. Men jeg tror det snart tvinger seg fram en utvidelse av tribunekapasiteten da vi begynner å nærme oss et snitt på 20000 allerede
I første omgang er det da snakk om å få bygget tribuner i de 4 hjørnene.Hvis vi antar at hvert hjørne vil romme 1500 seter vil kapasiteten øke til ca 27600.Kansje mindre da storskjermene også vil oppta plass.
Skjæringen |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.08.2006 20:50 Post subject: |
|
|
Lerkendal stadion er et sammensurium av farger. Nå vil Kjernen ta tak både økonomisk og fysisk.
Les mer: Vil ha riktige farger |
|
| Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 23.08.2006 20:57 Post subject: |
|
|
Noen prioriterer hvordan Lerkandal ser ut, jeg bryr meg mest om spillet på Lerkandal-matta....
Jeg er enig med kjernen at at stolene burde byttes ut, men de røde gjør en ok jobb for ræva mi... _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.08.2006 12:17 Post subject: |
|
|
| KristerK wrote: | | 26-27.000 tror jeg går an med å tette hjørna med seter |
Skutle har kommet fram til det samme som deg:
- I løpet av 5-10 år kan vi komme til å bygge ut i hjørnene på Lerkendal og med det øke kapasiteten med 5000 til 7000. Men dette er ting vi foreløpig bare snakker om. Ingen beslutninger er tatt.
Det er en større sak om dette i VG i dag. Det virker som om det er mer aktuelt å bygge igjen hjørnene enn å bygge tak i øyeblikket, og det syns jeg er bra. |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 30.08.2006 14:53 Post subject: |
|
|
Ja, hjørnene er mye viktigere enn taket. Har vi hjørnene klare så bør tak være akktuelt, men mye av dette er nok basert på at vi har CL-suksess! _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
erlendmf Rutinert

|
Posted: 30.08.2006 14:56 Post subject: |
|
|
| Å basere seg på CL er tåpelig. Hva om alle klubbene baserte seg på å gjøre det bra i CL? Vi må satse uansett. CL, eller ikke. For det kan godt hende det er 20 år til neste gang ( ialle fall hvis vi ikke satser). |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 30.08.2006 15:04 Post subject: |
|
|
Jada, men det vi ta lengre tid uten CL-penger enn med CL-suksess. Det var det jeg mente Erlend!  _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
HoldBrillan Veteran

|
Posted: 30.08.2006 15:52 Post subject: |
|
|
Om det er et spørsmål om man skal satse sportslig eller på stadion, så er det helt klart at man må satse på det sportslige. _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 04.09.2006 00:00 Post subject: |
|
|
For dere som ikke leste papir-VG:
Vil gjøre Lerkendal...
Rosenborgs publikumssuksess tar ingen ende. Nå har ledelsen begynt å tenke tanken om å gjøre Lerkendal større enn Ullevaal.
Jostein Overvik - VG papirutgave, 30.08.2006
Direktør Nils Skutle er sikker på at RBK allerede neste sesong vil passere den magiske grensen på 20000 tilskuere i snitt pr. seriekamp.
- I løpet av 5-10 år kan vi komme til å bygge ut i hjørnene på Lerkendal og med det øke kapasiteten med 5000 til 7000. Men dette er ting vi foreløpig bare snakker om. Ingen beslutninger er tatt, understreker Skutle.
Ullevaal stadion har i dag 25572 seter - Lerkendal er landets nest største med kapasitet på 21366. 16. mai-kampen står bokført med 22330 tilskuere, men dette er antall solgte billetter.
- Liker spenning
Med 5000 nye tilskuerseter vil Lerkendal passere Ullevaal i kapasitet.
Med 7000 vil RBK kunne true sin egen rekord - 28619 fra seriefinalen mot Lillestrøm i 1985. De fleste sto som sild i tønne på gamle Lerkendal den gangen.
RBK har i takt med utbyggingen av Lerkendal økt tilskuertallet med nesten 40 prosent de siste syv sesongene. De fire siste har gitt rekord for eliteserien.
Tak-stopp
Den samme perioden har også vært preget av suksessmaker Nils Arne Eggens avgang og en sportslig nedtur.
- Men publikum liker spenning også, forklarer Skutle.
Også denne sesongen har Rosenborg økt publikumssnittet med 1636. Skutle regner med at det med Rosenborg i gullstriden ender omtrent på 19500.
- Jeg er helt sikker på at vi skal klare å passere 20000 i snitt neste år, sier han.
Nye Lerkendal er blitt et nytt - og varig - økonomisk bein å stå på for Rosenborg.
- Vi har helt siden 2001 hatt denne visjonen om 20000. Vi synes selv vi har lyktes bra ved hjelp av mange forskjellige virkemidler - som differensierte billettpriser, storskjermer og TV-sending både før og under kampen, sier Skutle.
Tak innen 2007 var også en visjon. Men her er det satt en foreløpig stopp. Et tak over Lerkendal kan neppe bli en realitet uten kunstgress.
Trondheim ligger fortsatt på 63 grader nordlig bredde og har Norges nordligste store fotballstadion med naturgress (med isydd kunstgress som støtte). Både Alfheim (Tromsø) og Aspmyra (Bodø) har fått kunstgress. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.09.2006 13:15 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | | KristerK wrote: | | 26-27.000 tror jeg går an med å tette hjørna med seter |
Skutle har kommet fram til det samme som deg:
- I løpet av 5-10 år kan vi komme til å bygge ut i hjørnene på Lerkendal og med det øke kapasiteten med 5000 til 7000. |
Arne Lorentsen ligger derimot mer på min linje:
| 2mas wrote: | | Tror nok ikke det blir så mye mer enn 3000 ekstra (750 pr. hjørne). Altså en total kapasitet på 24 000. |
- Litt avhengig av hvordan vi bygger, er 3-4000 nye plasser fullt mulig, sier Lorentsen.
Les mer: Reviderte Lerkendal-planer
Vi (jeg og Arne L.) tror altså ikke at det er mulig å presse inn så mye mer enn 1000 seter i hvert hjørne. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.09.2006 13:32 Post subject: |
|
|
For meg er det nesten et mål i seg sjøl - det blir mye flottere.
Ser at Brann har en bredformat-storskjerm (altså mer 16:9-format). RBK kan kutte av toppene av sine to nåværende, flytte de helt ned på nivå med gressmatta og bygge tribune over. I hjørnet mellom Adidas og Vest, kan man bygge helt igjen (ikke store lufttilstrømminga uansett fra den kanten), mens mellom Bygger'n og Adressa, kan man bruke Brøndby-løsninga og ha en port og åpen "glippe" i fem-seks meters høyde.
Edit: Hvor ble det av innlegget ditt, attach? |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 07.09.2006 13:36 Post subject: |
|
|
Slettet innlegget for jeg fant svaret i artikkelen. Føler forresten det samme som deg - hjørner er et "must".
Jeg vet ikke noe om disse skjermene, men de ser modulbaserte ut, så det skal sikkert la seg gjøre å forme dem om. |
|
| Back to top |
|
 |
Peto Senior
|
Posted: 07.09.2006 14:48 Post subject: Ullevål blir størst |
|
|
Er veldig uenig når 2mas sier at Lerkendal blir Norges største stadion i framtiden hvis de tetter igjen hjørnene. Det har blitt lansert en utvidelse på tilskuerkapasiteten med 5-7000 seter mens det nå i siste er blitt anslått en utvidelse på 3-4000 seter ved å tette igjen hjørnene. Dagens tilskuerkapasitet på Lerkendal er 21 166 og med maks utvidelse på 7000 seter vil tilskuerkapasiteten bli 28 166.
Ullevål stadion har idag en tilskuerkapasitet på 25 572 og det har lenge vært jobbet med å kunne bygge på en etasje til på Coca Cola-svingen slik at alle tribuneseksjonene får samme høyde. Dette for at Ullevål stadion skal kunne arrangere UEFA cupfinaler og kunne ha EM eller VM kamper samt at flest mulig kan få tilgang til store kamper som landskamper og cupfinaler. Ved å bygge på en etasje til på Coca Cola svingen vil Ullevål utvide kapasiteten med 6000 tilskuere og dermed passere 30 000 som er grensen FIFA krever for å ha internasjonale kamper. Når utbyggingen er ferdig vil Ullevål stadion ha en tilskuerkapasitet på 31 572 og fremstå som Norges flotteste og største stadion. Utbyggingen vil starte nå i 2006/2007. Så Ullevål vil fortsatt være Norges største og flotteste stadion! |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 07.09.2006 14:49 Post subject: |
|
|
| Ja, ja. GÃ¥ og finn deg et annet forum.... |
|
| Back to top |