View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Barney Veteran

|
Posted: 25.08.2016 21:29 Post subject: |
|
|
Vi er i en litt annen situasjon nå enn for 12 år siden også. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 25.08.2016 21:30 Post subject: |
|
|
Knowrud wrote: | Jeg tror det ikke før jeg får se det selv. |
Er du sikker på at du egentlig vil deg sjøl så vondt? (Dersom det stemmer) _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 25.08.2016 21:30 Post subject: |
|
|
Dette rbk-laget er på sitt beste bedre en A.W og bedre enn enn Apoel. Dessverre presterer de ikke under press. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 25.08.2016 21:33 Post subject: |
|
|
Virker som de generelt sliter med å finne det riktige tenningsnivået inn mot en del kamper. Det er neppe tilfeldig at de svakeste kampene våre i Tippeligaen ofte kommer mot bunnlagene heller. |
|
Back to top |
|
 |
gurgla Veteran
|
Posted: 25.08.2016 22:30 Post subject: |
|
|
Sløvsekken wrote: | Virker som de generelt sliter med å finne det riktige tenningsnivået inn mot en del kamper. Det er neppe tilfeldig at de svakeste kampene våre i Tippeligaen ofte kommer mot bunnlagene heller. |
Der kommer motivatoren/pedagogen inn i bilde som kan få gruppen til å prestere maks. Der er Kåre svak, tror jeg. |
|
Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 25.08.2016 22:45 Post subject: |
|
|
Nei, dette handler om for mange personlige feil som igjen skyldes at vi er for svake individuelt.
SÃ¥ kan man diskutere kveldens valg av spillere. Skjelvik for Gersbach, Villmannen for Gudi? |
|
Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 25.08.2016 22:53 Post subject: |
|
|
Det er mye å irritere seg over på en kveld som dette. Jeg irriterer meg over laguttak, klippekort, taktikk osv., men mest av alt er jeg irritert på trynet til Kåre i det øyeblikket vi ligger under. Han bare står der - paralysert, handlingslammet. Det ser ut som noen har tatt fra ham favorittbamsen. _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 25.08.2016 23:20 Post subject: |
|
|
Kåre er fremdeles den rette treneren for RBK, men det må evalueres om trenerteamet rundt ham er komplementære nok. Da tenker jeg spesielt på kampledelse og defensiv organisering.
Når de gjør evalueringen etter sesongslutt så er det der og spillerlogistikk de må tørre å være brutalt ærlige med seg selv.
Kåre's akilleshæl er kampledelse, noe av det vanskeligste en trener gjør.
De beste trenerne kan endre kampbildet ved enkle taktiske grep eller bytter, andre får aldri helt taket på det. Har en mistanke om at dette ikke ligger i Kåres DNA og da må han enten kompensere ved å få inn assistent som er god på dette eller ha en "kampbok' der forskjellige scenarier er tenkt igjennom på forhånd. Kan selvsagt ikke dekke alt, men det er en god del sannsynlige scenarier som kan tenkes igjennom på forhånd. |
|
Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 25.08.2016 23:24 Post subject: |
|
|
Roamer wrote: | Det er mye å irritere seg over på en kveld som dette. Jeg irriterer meg over laguttak, klippekort, taktikk osv., men mest av alt er jeg irritert på trynet til Kåre i det øyeblikket vi ligger under. Han bare står der - paralysert, handlingslammet. Det ser ut som noen har tatt fra ham favorittbamsen. |
Han ser ut som om noen har skutt valpen hans når han ligger under i viktige kamper. Neppe et motiverende syn. |
|
Back to top |
|
 |
Markus Senior
|
Posted: 25.08.2016 23:25 Post subject: |
|
|
INGEN grunn til å bytte ut Kåre, men enig i at kampledelsen ikke alltid holder mål. Tenker at når jeg alltid forutser hva Kåre kommer til å gjør når en spiller blir skadet eller når det har gått 75 min av en kamp, så er det kanskje litt for forutsigbart og lett for en motstander å tilpasse seg?  |
|
Back to top |
|
 |
Ingeman Veteran

|
Posted: 25.08.2016 23:39 Post subject: |
|
|
Jeg liker at Kåre I sier det som det er. Vi var elendige og fortjener ikke EL. JJ eller Perry hadde stått der og funnet på unnskyldninger, men uansett.
Defensivt MÅ vi forbedre oss. I spill og på dødball.
Offensive dødballer må vi også forbedre. Kan ikke husk sist vi skårte på corner?!
Faen så skuffet. Helvete. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 26.08.2016 00:08 Post subject: |
|
|
Det er defensiv posisjonering som er nøkkelen. 4-3-3 og god angrepsfotball er fullstendig poengløst om vi ikke evner å vinne ballen.
Til stadighet kommer vi til gode posisjoner, men hver gang et skudd ender hos keeper, eller at angripere ikke rekker fram, så tar det to-tre minutter før vi klarer å vinne ballen tilbake igjen.
Årsaken til dette er at laget ligger så spredt utover banen. På dette nivået må vi få til et ordentlig press uten ball, og for å få det til må man være kompakte med kortere avstander mellom spillerne.
Det er her jeg lurer på hva trenerne driver på med i dagene før kamp. Er det noen her inne som kan fortelle hva som foregår der nede?
Drilles det posisjonering? Bevegelse? Er KÃ¥re pirkete og detaljfokusert som Eggen? Eller er han mere laissez faire?
Det er sikkert fristende for noen å skylde på spillerne, og tro at alt blir bedre om man svir av titalls av millioner i neste overgangsvindu. Men det tror jeg er hjelpesløst naivt. God organisering kan man ikke kjøpe seg, det får man bare ved å jobbe hardt på treningsfeltet.
Skal man styrke laget noe sted, så er det på benken. Jeg er usikker på om det man trenger er bare en analytiker, slik Andrea Loberto var, eller om man trenger å hente inn en tyngre skikkelse, en type som Trond Sollied. |
|
Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 26.08.2016 00:17 Post subject: |
|
|
KI er en fin fyr for all del. God er han også til å få ut potensialet i spillere. Flink til å snakke. Fortid: bilselger.
Men nå burde det være slutt på sånt på toppidrett og i en så stor klubb som RBK. Han husker et par faktorer under Eggen som han har brukt i sin tid som trener. Noe mer klarer han rett og slett ikke. Han klarer ikke å motstå motstanderenes taktikk. Enten passer denne mannen som assistent trener, eller så mye Erik Hoftun som tar seg av det defensivet ut av klubben. Vi vant 2/6 kamper i EL-kvalikk i år. Helt elendig. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 26.08.2016 00:21 Post subject: |
|
|
Problemet er jo at Hoftun og Kåre ikke utfyller hverandre. Både Eggen, Sollied og By Rise var universitetsutdannede, de to førstnevnte pedagoger. Det er dette som mangler, selv om både Hoftun og Ingebrigtsen har gode fotballkunnskaper så mangler de evnene til å bygge en ordentlig enhet.
Dessuten handler 4-3-3 om mere enn indreløpere og vinger. Ballen skal vinnes også. |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 26.08.2016 00:33 Post subject: |
|
|
Nei skal vi ikke begynne å si Hoftun må gå igjen a dere? _________________
TomH wrote: | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 26.08.2016 01:42 Post subject: |
|
|
Herregud. FÃ¥ inn ny trener og nye spillere fra utenfor norden. Faen for et drittlag. Fiaskosesong! _________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 26.08.2016 01:49 Post subject: |
|
|
Chuck Bass wrote: | Herregud. FÃ¥ inn ny trener og nye spillere fra utenfor norden. Faen for et drittlag. Fiaskosesong! |
Vel det jeg hart lært av å se RBK ute i Europa: Vi trenger fart og teknikk.
Spørs om RBK har lært det der eller om de trenger ett år til
Vollrik wrote: | Nei skal vi ikke begynne å si Hoftun må gå igjen a dere? |
Det der burde man til alle grader ta å se på. Flere ganger har RBK sagt at det er Hoftun som tar seg av det defensive. Han gjør visst elendig jobb. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 26.08.2016 06:31 Post subject: |
|
|
I går ble det to kjempesjanser pga. at motstander fikk gå opp fritt på dødball i mot. Det ble ett nestenmål, og ett mål. Det har jo blitt noen dødballmål imot før også denne sesongen.
I juli smalt det tre ganger imot.
Det skjedde da Sarpsborgs Sigurd Rosted lurte seg inn mellom RBK-forsvarerne og ekspederte 1-2-scoringen i mål på Lerkendal, i en kamp Rosenborg til slutt vant 5-2.
Det skjedde da Norrköpings Sebastian Andersson stanget inn reduseringen som ga dem et aldri så lite håp i første kvalifiseringskamp på Lerkendal.
Og det skjedde da Edvard Skagestad fikk stå helt alene på overtid, og sørget for at Aalesund utlignet til 1-1 på Color Line Stadion.
Hoftun har ansvaret for dødballer
–Vi så litt på det på torsdag og gikk gjennom hvordan vi skal markere. Både i forhold til de som har sone og de som har markering. Jeg tror det skal sitte bra nå., sier Erik Hoftun.
---
- Dødballmål er veldig artige å score selv, og fryktelig kjedelig å slippe inn. Som regel kan de unngås. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 26.08.2016 07:29 Post subject: |
|
|
Jepp , ikke overraskende at er rbk ute av Europa. Det er helt unødvendig. De har spart seg til fant.
Neste steg er at vi mister noen av de brukbare spillerne. Så strupes pengesekken enda mer slik at laget blir enda dårligere og enda dårligere rustet til Europa. Så lenge bolleknekten er spiss, blir det ikke Europa. Så lenge benken består av gråstein blir det ikke Europa. Talentutvikling har stagnert under Kåre, og når det presteres så dårlig som i år er det merkelig at ingen yngre får sjansen.
Tipper Molde tar tronen når de får en god trener og rbk må tvinges til å spare enda mer penger.
Vi hadde tidenes mulighet med en relativt enkel kvalikk, men her har ledelsen og trenerteamet dritt seg ut for å si det sånn. Bye, bye til Europa. Nå blir det mye vanskeligere. |
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 26.08.2016 07:48 Post subject: |
|
|
Exit'en i EL er dessverre en varslet katastrofe og en konsekvens av det jeg og mange andre forumbrukere har advart mot i hele 2016.
Stallen er markant svekket sammenlignet med 2016 og erstatningene er breddespillere der fokuset på å passe inn har trumfet ferdigheter.
At vi kan bytte halve laget og likevel dominere i TL sier mer om en profilløs liga der 16-17 åringer kastes inn på lagene pga mangel på økonomi.
I går så vi AW med egentlig ordinære brasilianere som i avgjørende øyeblikk var for gode for våre spillere.
Skal prosjekt RBK lykkes så må KI og SIB realitetsvurdere spillerlogistikken sin og begynne å lage en støttestruktur som sikrer at også spillere fra andre kontinenter passer inn. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 26.08.2016 09:12 Post subject: |
|
|
senador wrote: | Jepp , ikke overraskende at er rbk ute av Europa. Det er helt unødvendig. De har spart seg til fant. |
Det er bedre å ha spart seg til fant enn å ha sløst seg til fant. Nå har man i det minste spart seg opp noe.
Men, det er sørgelig at det er litt avstand opp til threshold fremdeles, og noe kan vel skyldes at man ikke har punget ut. Noe kan vel skyldes at treneren må tviholde på at ansvaret på dødball-trening mot... ja... |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 26.08.2016 09:18 Post subject: |
|
|
Ja, men ikke bare dødball. Posisjoneringen har vært elendig i både forsvar og midtbane. Det er altfor stor avstand mellom spillerne som gjør at mangel på fart og ferdigheter blir unødvendig eksponert. |
|
Back to top |
|
 |
spiralis Junior

|
Posted: 26.08.2016 09:36 Post subject: |
|
|
Mitt største problem med Kåre er at han ser ut til å bli mindre og mindre angrepsfokusert utover sesongen. Og for hvert tap i europa så er dessverre omkvedet at vi må være mer defensive. Jeg kan heller ikke skjønne at vi var "strålende" i 92 minutter i Hellas! Ligge litt bakpå, ok. Men, vi tok ingen overganger jo. En begredelig affære... Kan aldri tenke meg at en mann som Eggen hadde beskrevet forestillingen på samme måte.
Hvor har det blitt av angrepsviljen? I går kom den frem først etter at AW skåret mål. Da kom vi til sjanser. Men, hvorfor var ikke den råskapen der fra start? Vi måtte vinne da også? Min mistanke er at spillernes fokus er å "balansere", som Kåre sier, mer enn å måtte vinne.
Utover sesongen prøver vi å spille mer og mer tiki-taka. Og - selv om det er "nok" i Norge (såvidt det er) så vinner vi ikke på den måten mot europeiske lag. Der trenger vi sult, råskap, overganger og kontringer som RBK er i verdensklasse på - når vi vil... Det er der samhandlingen, som vi er kjente for, er det som skal til for å kompensere for individuelle ferdigheter hos motstandere.
Vi må få tilbake sulten, fandenivoldskheten og viljen til å angripe og skåre mål. I europa kan man så gjerne legge seg "litt mer bakpå", så lenge man tar overganger og kontringer med "hud og hår". Nå ser det ut som om spillerne fokuserer så mye på å "balansere" at bare noen få (om noen i det hele tatt) satser helhjertet på overgangsmulighetene.
Jonas Svensson er fantastisk når vi er sultne og overgangsvillige, men en skygge av seg selv når vi skal spille tiki-taka. Han sterkeste sider er ikke ballbesittende tversover og defensive trygghet. Han skinner når vi angriper i fart med mange spillere på løp.
Vi så dette mønsteret i fjor også. Vi satset på defensiv trygghet utover sesongen, og ble mer og mer ballbesittende og mindre og mindre kontringsvillige.
Man kan bare krysse fingrene og håpe at noen i trenerteamet tar tak i dette...
PS: Det smerter i hjertet å se at Molde i kvaliken i fjor var nettopp sultne og overgangsvillige. De lykkes ikke de heller, men, kom fra det med æren i behold. Mer enn vi kan si om vår prestasjon... |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 26.08.2016 09:51 Post subject: |
|
|
Du er inne på noe vesentlig her spiralis, både spillere og trenerteam behersker ikke dette defensive opplegget. Der vi kan bli bedre defensivt er å være mer aggressive i måten vi spiller på og forsøker å ta tilbake ballen på. Samt at strukturen vi hadde i laget i fjor er forsvunnet totalt defensivt. Vi hadde mer suksess i fjor med en aggressiv defensiv jobben, som noen ganger var i overkant offensiv. Man skulle ha bygd på denne, men med litt mer balanse i laget enn det vi hadde i fjor.
Enkelte av spillerne bør også skiftes ut da de ikke besitter den psyken eller de ferdighetene som trengs for å lykkes i internasjonal fotball. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 26.08.2016 10:36 Post subject: |
|
|
Jeg vet ikke om jeg er helt enig. I går så det ut som vi hadde trent på å være i ubalanse, det var jo enorme rom og tømt midtbane hver jævla gang AW gikk i angrep. Jeg synes ikke det så ut som vi satset på defensiv trygghet. I en del andre (borte)kamper i år er jeg enig i at det har sett slik ut, men ikke i går.
Derimot ser vi mindre og mindre av de automatiserte angrepene som vi så mye av i fjor vår. Nøkkelen er å finne tilbake til det angrepsspillet. Jeg tror man har fokusert for mye på andre deler av spillet.
Men vi trenger også flere ballspillere i laget. Vi trenger en ballsentral på midten som ikke mister ballen bare han ser en motspiller og som er i stand til å tre fri spillere foran seg. Kanskje kan Gudi bli den spilleren, kanskje bør han få en del kamper på rad i den rollen i høst for å sjekke det ut. Vi kan ikke satse på en midtbane med Midtsjø, Konradsen og Jensen i Europa, i sum blir det for upresist. I tillegg trenger vi en ballsikker stopper. Holmar og Reg holder ikke sammen, legg litt press på de så går pasningene i hytt og gevær.
Ellers er jeg lettet av at Kåre, Bjørnebye og spillerne innser at vi er for dårligere og ikke skylder på marginer, tunge ben, tung ball, usportslige motspillere eller mobbing på sosiale medier. |
|
Back to top |
|
 |
|